Motor kentekenplaat links?

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alphons
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:51
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Motor kentekenplaat links?

#1 Bericht door Alphons » 30 jan 2019, 21:57

Ik kan er helemaal naastzitten maar toch; Voor zover ik het heb kunnen terugvinden is het vanaf jan 2018 toegestaan om je motorkentekenplaat aan de linkerkant van je motorkreidler te monteren, er zijn wel een paar bijkomende spelregels, maar het mag wel, geloof ik. Ik vind een ktplaat onder mn achterlicht gepropt geen gezicht, de mooie afronding van mn spatbord zie ik niet meer en het lijkt wel een sneeuwschuiver. Nou zit ik uit te vogelen hoe ik zo'n plaat op een mooie manier aan de linkerkant van mn "oale kreng" kan monteren. Ik zit te denken aan een aangepaste sportbeugel met een uitklapmechanisme, uitklappen tijdens het rijden, inklappen tijdens parkeren. Zijn er collega-Kreidler-motorrijders die een ktplaat aan de linkerkant helft hebben gemonteerd?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Motor kentekenplaat links?

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jan 2019, 22:14

Is voor Harley rijders en Chopper fans

En Henk Zeiktas :lol: :lol: :lol: Uh... zijtas :wink:

Enzo
Bijlagen
F5672C5E-4C7E-47B5-853D-FA0EE27ED554.jpeg
F5672C5E-4C7E-47B5-853D-FA0EE27ED554.jpeg (221 KiB) 3112 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Motor kentekenplaat links?

#3 Bericht door hermanngas » 30 jan 2019, 22:22

Smaken verschillen uiteraard,
maar ik denk dat een plaat aan de zijkant helemaal geen gezicht is.
Dan lijkt de plaat nog groter dan de Kreidler.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Motor kentekenplaat links?

#4 Bericht door MichelVH » 30 jan 2019, 22:45

Prachtig. Maar niet met motorplaat...
IMG-20171219-WA0012.jpg
IMG-20171219-WA0012.jpg (134.62 KiB) 3098 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Motor kentekenplaat links?

#5 Bericht door Caspar » 31 jan 2019, 08:48

Wat zegt de wet daarover?
Flitspalen staan immers rechts van de weg...

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Motor kentekenplaat links?

#6 Bericht door kreidler844 » 31 jan 2019, 09:52


Gebruikersavatar
Bullet
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
Locatie: eindhoven
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Motor kentekenplaat links?

#7 Bericht door Bullet » 31 jan 2019, 13:36

Ik had ook een rechthoek plaat en vond die te lang, heb nu een vierkante en vind ik beter staan.

BULLET

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Motor kentekenplaat links?

#8 Bericht door MichelVH » 31 jan 2019, 13:43

Links rechts, boven beneden

10 lagen action blanke lak erover en ik ben tevreden

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Motor kentekenplaat links?

#9 Bericht door Maarten » 31 jan 2019, 21:08

Montage kentekenplaat naast motor (zgn side mount) toegestaan

Bron: https://knmv.nl/wp-content/uploads/2018 ... estaan.pdf

Naar aanleiding van de uitspraak van het Hof Arnhem‐Leeuwarden op 19 april 2017
(ECLI:NL:GHARL:2017:3337) waarin het Hof aangeeft dat, gelet op artikel 7, zesde lid, eerste volzin, van de Regeling
kentekens en kentekenplaten, de kentekenplaat op het midden van een motor moet zijn aangebracht en derhalve
niet naast de motor is vanuit de politie contact opgenomen met het Parket CVOM. Daarbij werd aangegeven dat dit
niet in overeenstemming was met de wijze van keuren voor een individuele goedkeuring van een motor door de
RDW. De RDW zou namelijk onder bepaalde voorwaarden motoren individueel goedkeuren, waarbij de
kentekenplaat links naast de motor is gemonteerd.

Vervolgens is navraag bij de RDW gedaan hoe dit wettelijk is geregeld. Na een reactie van de RDW te hebben
ontvangen is geconcludeerd dat het inderdaad onder voorwaarden is toegestaan dat bij een motor de kentekenplaat
niet midden achter op de motor hoeft te zijn gemonteerd.

Wetgeving en interpretatie
Ten eerste moet de zin waar het Hof zich op baseerde uit artikel 7 van de Regeling kentekens en kentekenplaten
anders worden geïnterpreteerd. Met deze zin: "De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van
het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%." wordt niets anders
bedoeld dat de kentekenplaat onder 90 graden (loodrecht) op de lengterichting (verticale mediaanvlak) van de
motor moet zijn gemonteerd en dat deze hoek 5% mag afwijken. Deze zin heeft derhalve geen betrekking op de
plaats van de kentekenplaat. NB In de verordening (EU) 44/2014, bijlage XIV is dit met de volgende beter te
begrijpen tekst omschreven: 1.5.1.2. De plaat moet loodrecht op het middenlangsvlak van het voertuig staan.

Momenteel keurt de RDW motoren op basis van de verordening (EU) 44/2014, waarin bijlage XIV een aantal
bepalingen zijn opgenomen over de plaats en zichtbaarheidseisen van de kentekenplaat. Er zijn twee bepalingen van
belang, namelijk uit de bijlage XIV de punten 1.5.1.1.1. en 1.5.1.5.1.

“1.5.1.1.1. De ruimte voor het aanbrengen van een kentekenplaat aan de achterkant van het voertuig moet zodanig
zijn dat de plaat in zijn geheel tussen de twee verticale langsvlakken kan worden geplaatst, die door de punten lopen
waar het voertuig het breedst is, de achteruitkijkspiegels niet meegerekend. De ruimte zelf mag niet het breedste
gedeelte van het voertuig vormen.”
Hier staat dat de bevestiging van de kentekenplaat nooit buiten het breedste deel van de motor, uitgezonderd de
spiegels mag uitsteken.

“1.5.1.5.1. De plaat moet zichtbaar zijn in de gehele ruimte die door de volgende vier vlakken wordt begrensd:
— de twee verticale raakvlakken aan de twee zijranden van de plaat, die naar de linker‐ en de rechterkant van de
plaat een naar buiten gemeten hoek van 30° vormen ten opzichte van het middenlangsvlak van het voertuig;”

Wat hiermee wordt bedoeld wordt op de twee onderstaande afbeeldingen weergegeven.

Kentekenplaat positie
Kentekenplaat positie
kentekenplaat.jpg (46.98 KiB) 2922 keer bekeken

Indien de kentekenplaat te ver van de achterzijde wordt gemonteerd wordt het vereiste zichtveld van 30° niet
gehaald omdat de achterband dit verhindert. Deze eis van 30° aan weerszijden van de kentekenplaat en de eis dat
een kentekenplaat niet buiten het breedste punt van een motor mag uitsteken is tot nu toe echter niet opgenomen
in de Regeling kentekens. Er is inmiddels wel verzocht om deze bepalingen alsnog op te nemen in deze regeling
zodat deze eis die bij de toelating van toepassing is ook gebruikt kan worden voor de handhaving.

Daarnaast is de achterzijde van een voertuig voor wat het de plaats van de kentekenplaat betreft niet gedefinieerd.
Volgens de RDW is elke plaats na het midden van het voertuig gezien vanuit de lengterichting toegestaan zolang
maar aan de andere vereisten wordt voldaan. Gelet op de bovenstaande zichtbaarheidseis en de eis dat de plaat niet
buiten de motor mag uitsteken zal dit punt na wijziging van de Regeling kentekens en kentekenplaten niet ver van de
daadwerkelijke achterzijde van de motor liggen.

Handhaving

Omdat in de Regeling kentekens en kentekenplaten momenteel de zichtbaarheidshoek van 30° niet is opgenomen
en slechts gehandhaafd kan worden op de huidige bepalingen uit deze regeling, zoals de bepaling dat de
kentekenplaat op 20 m recht achter het midden van de motor zichtbaar moet zijn. Het is in ieder geval dus
toegestaan dat een kentekenplaat links naast een motorfiets is gemonteerd en het is vanaf heden niet meer
toegestaan hier handhavend tegen op te treden, tenzij niet wordt voldaan aan een andere bepaling uit de Regeling
kentekens en kentekenplaten.


Januari 2018 Parket CVOM Jan Visser

Plaats reactie