ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Ik denk zelf dat het de eerste jaren (jaar) wel mee zal vallen.
Het beginpunt zal ongetwijfeld voor de meesten een soort SOBW Expi zijn (op basis van een oud Honda 125RS rijwielgedeelte) ,of een Metra-kit ,Conti ,of Bidalot kant-en-klaar racer.
Al snel zullen de eerste "ontdekkingen" gedaan worden ,en dan begint de Darwinistische wedloop.
De vraag is of het zo duur moet zijn als bij de puur commerciele MotoGP.
Dat is gewoon een entertainments-circus.
Alle belanghebbenden daar verdienen ofwel geld met de entertainment-business ,ofwel door reclame en sponsoring.
Het uitgangspunt bij ICRT is de techniek zelf.
Men denkt ook niet zo zeer aan fabrieksteams ,maar eerder aan prive-constructeurs ,en bijvoorbeeld ook aan universiteiten.
Als de kosten voor deelname laag gehouden worden hebben ouderwets kleine teams een kans m mee te doen.
Het is dan te hopen dat er een soort "sociale controle" ontstaat die er voor zorgt dat het kleine teams blijven die doorgaans zelf bouwer/eigenaar zijn.
Een soort "back to the 70's" lijkt me..
Het beginpunt zal ongetwijfeld voor de meesten een soort SOBW Expi zijn (op basis van een oud Honda 125RS rijwielgedeelte) ,of een Metra-kit ,Conti ,of Bidalot kant-en-klaar racer.
Al snel zullen de eerste "ontdekkingen" gedaan worden ,en dan begint de Darwinistische wedloop.
De vraag is of het zo duur moet zijn als bij de puur commerciele MotoGP.
Dat is gewoon een entertainments-circus.
Alle belanghebbenden daar verdienen ofwel geld met de entertainment-business ,ofwel door reclame en sponsoring.
Het uitgangspunt bij ICRT is de techniek zelf.
Men denkt ook niet zo zeer aan fabrieksteams ,maar eerder aan prive-constructeurs ,en bijvoorbeeld ook aan universiteiten.
Als de kosten voor deelname laag gehouden worden hebben ouderwets kleine teams een kans m mee te doen.
Het is dan te hopen dat er een soort "sociale controle" ontstaat die er voor zorgt dat het kleine teams blijven die doorgaans zelf bouwer/eigenaar zijn.
Een soort "back to the 70's" lijkt me..
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
snel schreef:Ik denk zelf dat het de eerste jaren (jaar) wel mee zal vallen.
Het beginpunt zal ongetwijfeld voor de meesten een soort SOBW Expi zijn (op basis van een oud Honda 125RS rijwielgedeelte) ,of een Metra-kit ,Conti ,of Bidalot kant-en-klaar racer.
Al snel zullen de eerste "ontdekkingen" gedaan worden ,en dan begint de Darwinistische wedloop.
De vraag is of het zo duur moet zijn als bij de puur commerciele MotoGP.
Dat is gewoon een entertainments-circus.
Alle belanghebbenden daar verdienen ofwel geld met de entertainment-business ,ofwel door reclame en sponsoring.
Het uitgangspunt bij ICRT is de techniek zelf.
Men denkt ook niet zo zeer aan fabrieksteams ,maar eerder aan prive-constructeurs ,en bijvoorbeeld ook aan universiteiten.
Als de kosten voor deelname laag gehouden worden hebben ouderwets kleine teams een kans m mee te doen.
Het is dan te hopen dat er een soort "sociale controle" ontstaat die er voor zorgt dat het kleine teams blijven die doorgaans zelf bouwer/eigenaar zijn.
Een soort "back to the 70's" lijkt me..
Nou nee hoor dat bestaat nog steeds...en heet Classics, Supermono en Zijspannen...
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
sidecarracing schreef: Nou nee hoor dat bestaat nog steeds...en heet Classics, Supermono en Zijspannen...
Nou...vooral...
bij de Classics heb je een bouwjaargrens ,dus lijkt me niet het juiste vergelijk.
Superho..ehh..mono ,leuk ,maar jammer van die suffe kleppenmotor.
En bij de Zijspannen is het ook lekker vrij zeg ,moet je jezelf met zo'n ongelofelijk saai standaardblok behelpen ,waar heb ik dat meer gezien..? Ohja ,moto2 en moto3.
Laatst gewijzigd door snel op 08 mar 2011, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
De moto3 is wordt wel degelijk een prototype klasse, het zij met enkele technishe ristricties om het zogenaamd ''betaalbaar'' te houden...
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Ja ,daar kan ik je wat over vertellen.
Het moet betaalbaar blijven ,maar het gebruik van een 4takt crossblok is bij reglement VERBODEN.
Een blokaanbieder moet minimaal onmiddellijk15 blokken kunnen leveren ,anders mag hij er niet eentje in zijn eigen racer stoppen.
Op dit moment is beginnen in de moto 3 best wel makkelijk.
Je wilt een blok kopen om een racer mee te bouwen....dan heb je geluk ,want Honda maakt ze en verkoopt ze (als enige !) ,maar niet zonder een hele racemotor erbij ,dus dan kun je je werkzaamheden beperken tot stickers plakken. Ben je lekker snel klaar...
Wat een K*T-zooi.
Het moet betaalbaar blijven ,maar het gebruik van een 4takt crossblok is bij reglement VERBODEN.
Een blokaanbieder moet minimaal onmiddellijk15 blokken kunnen leveren ,anders mag hij er niet eentje in zijn eigen racer stoppen.
Op dit moment is beginnen in de moto 3 best wel makkelijk.
Je wilt een blok kopen om een racer mee te bouwen....dan heb je geluk ,want Honda maakt ze en verkoopt ze (als enige !) ,maar niet zonder een hele racemotor erbij ,dus dan kun je je werkzaamheden beperken tot stickers plakken. Ben je lekker snel klaar...
Wat een K*T-zooi.
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Even SNEL mag je er wel zelf aan sleutelen,aan die blokken ,wand in de kart wereld krijg je een blok bvb ROTAX maar zelf aan sleutelen mag niet.als je dus in de professionelen klasse zit.
GR LOUIS
GR LOUIS
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Voor de mensen die belangstelling hebben voor de wat er op 2 april besproken gaat worden.
you can watch the meeting live on the Internet channel
http://www.ustream.tv/channel/icrt" onclick="window.open(this.href);return false;
9:15 am (Italian time)
you can watch the meeting live on the Internet channel
http://www.ustream.tv/channel/icrt" onclick="window.open(this.href);return false;
9:15 am (Italian time)
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
In het begin in Italiaans en een vertaling in het Engels gelijktijdig.
Dit alles met een flinke echo erbij maakt het niet te volgen
Dit alles met een flinke echo erbij maakt het niet te volgen
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Ik heb een stukje gekeken en geluisterd (koptelefoon op), iets voor 11 uur (ben er zo midden in gevallen). Iemand bespreekt wel een motorblok en wat details, maar ik kan het verder niet volgen. Het stuk wat ik nu kijk lijkt op de beschrijving van een motorblok dat gemaakt is door een bepaalde fabrikant. Er zijn geen plaatjes te zien en er staat geen motorblok, het is een saai plaatje van enkele mensen achter een desk... een persconferentie.
Ik hoor wel Minarelli genoemd worden, fuel-injection, cilinders, cilinderheads, exhaustparts....
Luc volgt het met veel meer aandacht dus hij kan het straks hopelijk beter uitleggen. Of misschien komt er een duidelijk samengevat verslag via de pers naar buiten.
Wat ik er wel uit begrijp is dat men het uiterste vermogen wil halen uit beperkte cilinderinhoud.
Ik hoor wel Minarelli genoemd worden, fuel-injection, cilinders, cilinderheads, exhaustparts....
Luc volgt het met veel meer aandacht dus hij kan het straks hopelijk beter uitleggen. Of misschien komt er een duidelijk samengevat verslag via de pers naar buiten.
Wat ik er wel uit begrijp is dat men het uiterste vermogen wil halen uit beperkte cilinderinhoud.
- Gps
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 993 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Dit is zo ongeveer het beste nieuws dat ik de laatste tijd gehoord heb !
Ik loop de rest van de dag met een grijns op me smoel.
En laten ze de fim en die overslaande 2 takten maar stoppen waar de zon niet schijnt.
Ik loop de rest van de dag met een grijns op me smoel.
En laten ze de fim en die overslaande 2 takten maar stoppen waar de zon niet schijnt.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
De vergadering is net (13.35 uur) afgelopen, tijdens de video presentatie was de verbinding geheel verbroken.
Ook de verbinding voor het interview met Jan Thiel is door technische problemen niet gelukt.
Duidelijke sprekers waren Jorg Muller en Dolf v.d. Woude.
In het begin was het geheel niet te volgen door enorme echo's waarbij zinnen 3x herhaald werden en dat met Italiaans en Engels door elkaar.
Vanaf ca 10.30 waren de echo's weg en konden we het pas echt 'n beetje volgen.
De verstaanbaarheid blijft ondanks het Engels toch moeilijk en de sprekers zijn niet altijd even helder.
Met een koptelefoon op ging het wel beter.
Ik heb wat punten genoteerd maar ben er zeker van dat het nodige aan te vullen is, of misschien zelfs dat ik het niet goed verstaan of begrepen heb.
- De vergadering ging in hoofdzaak om alle partijen, zoals industrie, technicie, universiteiten, media en deelnemers, die nodig zijn om deze serie tot stand te brengen te interesseren. Hoewel alles lowcost moet blijven, valt er zonder geld niets te organiseren.
- het doel blijft "Green Racing" dus zoveel mogelijk rendement halen uit de gebruikte brandstof.
- brandstof soort is vrij, zoals alcohol, methanol en ethanol, leveranciers die het schoon produceren moeten nog gezocht worden. (DSM kan het zeker)
- maar de hoeveelheid te verbruiken brandstof zal op den duur gelimiteerd worden.
- De motoren zijn geheel vrij, dus een 2T is niet verplicht, 4t mag ook maar zal gezien het rendement niet voorkomen.
- voorlopig 3 klassen 50 - 125 -250, maar dit kan later aangevuld worden.
- Multicilinders zoals een 3 cilinder Suzuki 50cc kan weer van stal gehaald worden. Dat geldt voor alle machines uit het verleden.
- Het is niet de bedoeling dat het een classic race gebeuren gaat worden, maar zolang de oudjes zich kunnen kwalificeren mag het wel.
- Mogelijk dat erop den duur wel enige beperkingen worden opgelegd.
- Maximaal 2 machines per rijder bvb.
- geen leeftijdgrens voor deelnemers, (ha ha ik kan nog meedoen)
- jonge rijders worden veel meer in de techniek meegenomen, om ook daarna actief te blijven in de sport.
- 2012 gaan de eerste wedstrijden plaatsvinden, mogelijk zelfs al in september in Italië.
- Voorlopig om de tranportkosten te drukken alleen in Europa, maar indien een soortgelijke serie in USA of Australie wordt opgezet, kunnen aan het einde van het seizoen de besten van elk continent in 1 of 2 wedstrijden elkaar ontmoeten.
- Over een maand of 3 hoopt men meer informatie beschikbaar te hebben, nm de over de haalbaarheid van deze IRCT.
Groet,
Luc
Ook de verbinding voor het interview met Jan Thiel is door technische problemen niet gelukt.
Duidelijke sprekers waren Jorg Muller en Dolf v.d. Woude.
In het begin was het geheel niet te volgen door enorme echo's waarbij zinnen 3x herhaald werden en dat met Italiaans en Engels door elkaar.
Vanaf ca 10.30 waren de echo's weg en konden we het pas echt 'n beetje volgen.
De verstaanbaarheid blijft ondanks het Engels toch moeilijk en de sprekers zijn niet altijd even helder.
Met een koptelefoon op ging het wel beter.
Ik heb wat punten genoteerd maar ben er zeker van dat het nodige aan te vullen is, of misschien zelfs dat ik het niet goed verstaan of begrepen heb.
- De vergadering ging in hoofdzaak om alle partijen, zoals industrie, technicie, universiteiten, media en deelnemers, die nodig zijn om deze serie tot stand te brengen te interesseren. Hoewel alles lowcost moet blijven, valt er zonder geld niets te organiseren.
- het doel blijft "Green Racing" dus zoveel mogelijk rendement halen uit de gebruikte brandstof.
- brandstof soort is vrij, zoals alcohol, methanol en ethanol, leveranciers die het schoon produceren moeten nog gezocht worden. (DSM kan het zeker)
- maar de hoeveelheid te verbruiken brandstof zal op den duur gelimiteerd worden.
- De motoren zijn geheel vrij, dus een 2T is niet verplicht, 4t mag ook maar zal gezien het rendement niet voorkomen.
- voorlopig 3 klassen 50 - 125 -250, maar dit kan later aangevuld worden.
- Multicilinders zoals een 3 cilinder Suzuki 50cc kan weer van stal gehaald worden. Dat geldt voor alle machines uit het verleden.
- Het is niet de bedoeling dat het een classic race gebeuren gaat worden, maar zolang de oudjes zich kunnen kwalificeren mag het wel.
- Mogelijk dat erop den duur wel enige beperkingen worden opgelegd.
- Maximaal 2 machines per rijder bvb.
- geen leeftijdgrens voor deelnemers, (ha ha ik kan nog meedoen)
- jonge rijders worden veel meer in de techniek meegenomen, om ook daarna actief te blijven in de sport.
- 2012 gaan de eerste wedstrijden plaatsvinden, mogelijk zelfs al in september in Italië.
- Voorlopig om de tranportkosten te drukken alleen in Europa, maar indien een soortgelijke serie in USA of Australie wordt opgezet, kunnen aan het einde van het seizoen de besten van elk continent in 1 of 2 wedstrijden elkaar ontmoeten.
- Over een maand of 3 hoopt men meer informatie beschikbaar te hebben, nm de over de haalbaarheid van deze IRCT.
Groet,
Luc
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Goed dat je nog mee kan doen Luc, wie weet...!
Nu maar hopen dat er voldoende interesse is. Zou toch wat zijn als we de kleine machines weer te zien krijgen op Eurosport en zo. En in het echt natuurlijk.
Hoever gaan ze met het greenracen? Het is wel een uitdaging: snel én zuinig. Misschien wordt er meer gestroomlijnd?
We gaan het zien, wat betreft de haalbaarheid en de interesse.
Nu maar hopen dat er voldoende interesse is. Zou toch wat zijn als we de kleine machines weer te zien krijgen op Eurosport en zo. En in het echt natuurlijk.
Hoever gaan ze met het greenracen? Het is wel een uitdaging: snel én zuinig. Misschien wordt er meer gestroomlijnd?
We gaan het zien, wat betreft de haalbaarheid en de interesse.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Het is in ieder geval de intentie van iedereen om het een klasse voor en door technisch geinteresseerden te maken.
De motorfiets is het middelpunt van de belangstelling ,niet de rijder ,en ook niet de sponsor.
Het circus-aspect moet weg ,het is een serieuze wetenschappelijke klasse.
Opmerkingen als "het publiek moet overal kunnen kijken" ,geen hospitality units toegestaan ,5 monteurs per team max.
De technische eisen zijn nog erg onduidelijk.
Men wil niets uitsluiten.
Oa. alternatieve brandstoffen ,meercilinders ,soort transmissie ,en zelfs drukvulling.
Dat laatste is een onberekenbaar probleem ,4-takten doen het fantastisch met een turbo ,dus die raak je niet kwijt.
De techniek van pomp-tweetakten staat al jaren stil ,maar ook daarin zit veel winst.
Wanneer dit de spuigaten uit gaat lopen wil men restricties in de brandstofaanvoer gaan voorschrijven. Waardoor het dan weer niet allemaal vrij is.
Ik verwacht hier nog wel wat bijschaaf werk.
Men maakt ook een punt van het "groener" willen zijn.
Bio-ethanol als brandstof is het idee.
Maar je mag ook andere brandstoffen kiezen.
De motorfiets is het middelpunt van de belangstelling ,niet de rijder ,en ook niet de sponsor.
Het circus-aspect moet weg ,het is een serieuze wetenschappelijke klasse.
Opmerkingen als "het publiek moet overal kunnen kijken" ,geen hospitality units toegestaan ,5 monteurs per team max.
De technische eisen zijn nog erg onduidelijk.
Men wil niets uitsluiten.
Oa. alternatieve brandstoffen ,meercilinders ,soort transmissie ,en zelfs drukvulling.
Dat laatste is een onberekenbaar probleem ,4-takten doen het fantastisch met een turbo ,dus die raak je niet kwijt.
De techniek van pomp-tweetakten staat al jaren stil ,maar ook daarin zit veel winst.
Wanneer dit de spuigaten uit gaat lopen wil men restricties in de brandstofaanvoer gaan voorschrijven. Waardoor het dan weer niet allemaal vrij is.
Ik verwacht hier nog wel wat bijschaaf werk.
Men maakt ook een punt van het "groener" willen zijn.
Bio-ethanol als brandstof is het idee.
Maar je mag ook andere brandstoffen kiezen.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Het zal wel bekend gemaakt moeten worden, anders is het moeilijk om een racer voor te gaan bereiden als je mee wilt gaan doen.snel schreef:De technische eisen zijn nog erg onduidelijk.
Men wil niets uitsluiten.
Oa. alternatieve brandstoffen ,meercilinders ,soort transmissie ,en zelfs drukvulling.
Ik ben benieuwd of men ook andere voorwaarden gaat stellen aan de stroomlijn en aan de houding van de coureur op zijn machine. Met een goede stroomlijn zul je sneller en zuiniger kunnen racen, denk aan de wereldsnelheidsrecord Kreidler... alleen die zal het niet zo goed doen in de bochten denk ik.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
De komende maanden zal dat verder ontwikkeld worden, mogelijk dat bij de eerst volgende publicatie al een start van het reglement voorgelegd gaat worden.
Maar zoals altijd bij beginnende organisaties zal dit in de eerste periode nog wel een paar keer aangepast worden.
Zoals stroomlijnen die nu weer het voorwiel mogen bedekken, zoals dat halverwege de jaren 50 ook nog was toegestaan.
Mooi voor hoge snelheden, maar wel windvangers dus minder veilig.
We gaan het zien, eerst maar eens afwachten of het wel definitief van de grond komt, dat blijft voorlopig toch nog even de belangrijkste vraag.
Zoja dan is er gisteren weer belangrijke motorgeschiedenis geschreven.
gr.Luc
Maar zoals altijd bij beginnende organisaties zal dit in de eerste periode nog wel een paar keer aangepast worden.
Zoals stroomlijnen die nu weer het voorwiel mogen bedekken, zoals dat halverwege de jaren 50 ook nog was toegestaan.
Mooi voor hoge snelheden, maar wel windvangers dus minder veilig.
We gaan het zien, eerst maar eens afwachten of het wel definitief van de grond komt, dat blijft voorlopig toch nog even de belangrijkste vraag.
Zoja dan is er gisteren weer belangrijke motorgeschiedenis geschreven.
gr.Luc
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: ICRT 50cc 2t racen opnieuw op wereld niveau
Paar plaatjes van de vergadering.
Aan de tafel links de voorzitter van de UEM.
Mike Austin ,motorontwerper.
Gabriele Gnani ,Italiaans "gouden handjes" constructeur/coureur.
Franco Barrazzuto ,de initiatiefnemer.
Een vertaalster.
Dolph van der Woude ,tuner (de man die de eerste succesvolle Aprilia 250's snel maakte)
Een technisch vertaler.
In de zaal oa. Jan Witteveen ,en middenvoor een man die coureur in de 50cc klasse wil worden ,hij is al aan het lijnen...
Aan de tafel links de voorzitter van de UEM.
Mike Austin ,motorontwerper.
Gabriele Gnani ,Italiaans "gouden handjes" constructeur/coureur.
Franco Barrazzuto ,de initiatiefnemer.
Een vertaalster.
Dolph van der Woude ,tuner (de man die de eerste succesvolle Aprilia 250's snel maakte)
Een technisch vertaler.
In de zaal oa. Jan Witteveen ,en middenvoor een man die coureur in de 50cc klasse wil worden ,hij is al aan het lijnen...
- Bijlagen
-
- icrt2.jpg (118.63 KiB) 10483 keer bekeken
-
- icrt1.jpg (58.02 KiB) 10486 keer bekeken