Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebben

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#51 Bericht door KJ » 06 jun 2011, 20:48

Je bedoelt deze.
Bijlagen
P1010656.JPG
P1010656.JPG (63.34 KiB) 21460 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#52 Bericht door Hegu-Dennis » 07 jun 2011, 06:53

Inderdaad Klaas-Jan,

Die bedoel ik. Waar kan je die kopen? En wat is de prijs?

Ik hoor het graag, gr. Dennis

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#53 Bericht door KJ » 07 jun 2011, 10:44

Hegu-Dennis schreef:Inderdaad Klaas-Jan,

Die bedoel ik. Waar kan je die kopen? En wat is de prijs?

Ik hoor het graag, gr. Dennis
enkele jaren geleden via MP tegenaan gelopen, mooie nieuw in het originele doosje.
Gewoon gekocht omdat tie niet zo duur was en wel leuk bij de WC cilinder past.
Op de Gebben zou ik liever een (kleine) digitale monteren.

Volgens mij kosten deze rond de € 70.-
Let er ff op dat je het montage stuk voor in de cilinderkop los erbij moet kopen.
Deze zitten btw ook in de zgn "melkmachinemotoren"

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#54 Bericht door kreidler844 » 07 jun 2011, 12:49

WTR levert ze gewoon voor € 55,-

Wietse

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#55 Bericht door KJ » 07 jun 2011, 13:05

kreidler844 schreef:WTR levert ze gewoon voor € 55,-

Wietse
Is een hele nette prijs Wietse.
Zelfs dat heb ik er niet voor betaald :mrgreen:
Soms heb je geluk, soms zit het tegen. :lol:

Gebruikersavatar
John Lokerse
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:41
Locatie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#56 Bericht door John Lokerse » 11 jun 2011, 15:53

Hegu-Dennis schreef:Jullie hebben me overtuigd,

Ik ga toch een waterkoeling met waterpomp bouwen. De radiator wil ik dan onder de tank bouwen. Dan zijn de slangen ook niet zo lang (dus lichter).
Zodra ik spullen heb en tijd heb laat ik het jullie via dit forum weten.

Groeten Dennis
Hoi Dennis,

Is denk ik een verstandige beslissing hoor een waterpompje.
Ik heb zelf een set gekocht ven Thorsten even geleden, maar heb het nog niet rijdend.
Momenteel nog steeds onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen. Mijn waterpomp heb ik via MP, maar Emot heeft er ook.

Mijn set komt overigens op een gewone RS (special).
Heb inmiddels een radiateur en beugels van een Zündapp ks80. Alles moet worden verbouwd en aangepast.
Verder een 12v kokusan ontsteking. en een kleine gel accu. 12 volt voor de waterpomp uiteraard.

Ik wil zelf eigenlijk een thermische schakelaar ertussen, zodat de pomp pas bijvoorbeeld bij 70 graden aan slaat. Daarnaast heb ik een temperatuurmeter erop van koso. (gewoon om het in de gaten te houden). Als iemand nog tips heeft m.b.t. aansturen van de waterpomp hoor ik het graag.

Ik zie wel dat je diameter van de aansluiting op je kop behoorlijk groter is dan die van mij. Jij zou dus volgens mij wel zonder pomp kunnen rijden, maar ik zou ook het risico niet nemen hoor.

Leuk topic ben je gestart en ik zal het blijven volgen.
Succes verder en wel een filmpja als je zover ben hé.

Groeten,

John

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#57 Bericht door Eifelyeti » 11 jun 2011, 15:55

dijk schreef:homoet heeft mooie waterpompjes die worden aangedreven door het krukas-tandwiel :!:
jaja die Chris , die heft alle onderdelen van BS-Motors opgekocht....das was 1993 :wink:

die bak op het foto van "Baindl Sport" is van de 80er jaaren

Chris heft van BS ook noog ee zelfs gemaakte WC Kop voor een 15- cilinder.... :wink:
Bijlagen
85_12.jpg
85_12.jpg (69.02 KiB) 21270 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#58 Bericht door dijk » 11 jun 2011, 16:04

Eifelyeti schreef:
dijk schreef:homoet heeft mooie waterpompjes die worden aangedreven door het krukas-tandwiel :!:
jaja die Chris , die heft alle onderdelen van BS-Motors opgekocht....das was 1993 :wink:

die kak op het foto van "Baindl Sport" is van de 80er jaaren

die heft van BS ook noog ee zelfs gemaakte WC Kop voor een 15- cilinder.... :wink:

deze pompjes komen bij dila uit purmerend vandaan,heeft ze laten maken.

heeft chris gekocht met de grote partij onderdelen laast.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#59 Bericht door Hegu-Dennis » 14 jun 2011, 16:35

Bij de race-kreidlers is watergekoeld al reesds lange tijd een feit.
Op de site van Maloud kwam ik het volgende stukje tegen:

Importeur Van Veen in Amsterdam leverde in de jaren ´70 een complete watergekoelde race-set, bestaande uit motorblok met roterende inlaat, watergekoelde cilinder, speciale krukas met gepolijste drijfstang en race zuiger, afgestemde expansie-uitlaat, radiateur met elektrische waterpomp, alle benodigde slangen en klemmen, 28 mm (!) Bing carburateur, Bosch elektronische ontsteking (thyristor, gevoed door accu) en grote 12 Volt bobine, en verder al het denkbare aan kleinigheden. Het blok wordt zonder versnellingsbak geleverd. Ook een droge koppeling wordt aan de zelfbouwer overgelaten. De cilinder levert een gegarandeerd vermogen van 14,5 a' 15 pk bij 14.500 tpm. Bij (dit vermogen achtte de fabriek de motor voldoende betrouwbaar om als serieproduct te verkopen. De prijs van deze bijzonder complete set is uiterst aantrekkelijk: f 1.675,- incl. BTW.
De grote cilinder is zoals gebruikelijk voorzien van drie spoelpoorten. De uitlaatpoort heeft geen centrale brug; proefnemingen hebben uitgewezen dat de enkele zuigerveer (L-veer) zo'n voorziening niet nodig had. De L-veer is van speciale kwaliteit. De dekplaat van de roterende inlaat is gemaakt van gegoten aluminium en de carburateur wordt eraan bevestigd met een rubber flens. De elektronische ontsteking wordt aangesloten met een grote, vier polige plug. De voorontsteking bedraagt 1,9 tot 2,1 mm voor het bovenste dode punt en moet liefst met een stroboscoop worden afgesteld. De werk temperatuur van de motor bedraagt 85 graden C., aangegeven door een mechanische temperatuurmeter. Een thermostaat die op het juiste moment de waterpomp in- en uitschakelt zal zelf moeten worden gemaakt.
In de TT van Assen reden reeds vier van deze productie blokken van Kreidler. Ze zaten in de machines van de Duitser Hubert Rittberger (10e in Assen) en Wolfgang Gedlich, de Zwitser Ulrich Graf (17e) en de Oostenrijker Harald Bartol (uitgevallen) Deze heren hadden de cilinder ongetwijfeld naar eigen inzicht verder bewerkt.
De Kreidler Werke GmbH in Stuttgart leverde de firma Van Veen tien sets, die direct de deur uit vlogen. De Duitse fabriek heeft het al bijzonder druk met de productie van brom- en motorfietsen, zodat de volgende zending pas in augustus of september verwacht kan worden.
Bijlagen
pics-07-10-figuur-08.jpg
pics-07-10-figuur-08.jpg (24.85 KiB) 21186 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#60 Bericht door Hegu-Dennis » 16 jun 2011, 12:30

Ik heb alle spullen eindelijk binnen.
-Van Michael Friede uit Duitsland een cilinder met wand en zuiger
-Van Thorsten stroh een cilinder, kop en spruitstuk
-Een Zundapp radioator van MP
-Een Bosch pomp van de sloop

Ik heb zojuist een VDO meter bij WTR (Wietse) besteld
Als ik die binnen heb ben ik compleet.

Ik moet nog wel even 2 gaten in de cilinder boren en daar schroefdraad in tappen voor de 2 zijwaardse wateraansluitingen. Ik neem aan dat dat gasdraad is? Zit er aan te denken om daar haakse CV verloopjes in te maken met knelkoppeling. De bijgeleverde plastic haakse plugjes hebben een heel kleine doorlaat.

Iemand anders nog een suggestie?

Gr. Dennis

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#61 Bericht door TonK » 16 jun 2011, 21:06

Deze horen er bij, doorlaat is groot genoeg ............ klik.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#62 Bericht door Hegu-Dennis » 20 jun 2011, 10:18

Ik zie net op MP dat van der Jagt uit Barendrecht (specialist in van Veen racekreidlers) nieuwe waterpompen kan leveren voor 50 euro. Zien er een stuk kleiner en lichter uit. Schijnt van een Audi of VW af te komen.

Gr. Dennis

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#63 Bericht door Caspar » 20 jun 2011, 13:30

Verstandige keuze om toch met pomp te gaan rijden.
Thermosiphon is een mooi en betrouwbaar principe , maar kent wel wat haken en ogen.

Een verre kennis van mij rijd op een "vreemd" merk , maar heeft daar wel een Kreidler watergekoelde cross set onder.
Hij gebruikt eenzelfde Bosch 12 V DC waterpomp , maar voed die met een 12 V Litium-Polymeer accu uit de modelbouw.
LiPo accu's zijn erg compact en wegen net niks. Vergen wel een speciaal lader. Beiden te koop bij:
:idea: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc" onclick="window.open(this.href);return false; gaat gewoon per post , komt echt aan.
Hij kan daardoor zijn eigen PVL ontsteking zonder lichtspoel behouden. Alle kleine beetjes helpen.
Als temperatuurschakelaar gebruikt hij een clixon uit een waxbadje van een tandarts , deze schakeld bij exact 50 graden en past in de kop.
Wel heeft hij andere soort mengsmeerolie olie van Denicol moeten kiezen , omdat waterkoeling een veel lagere temperatuur heeft.
Er zijn nog plannen om het waterpompje traploos te gaan regelen met een printplaatje en een ptc voeler in het water.
Zodoende heb je een veel constantere temperatuur. Maar dat zal nog even duren.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#64 Bericht door TonK » 20 jun 2011, 17:07

Een waterpomp niet schakelen of toerenregelen, daardoor ontstaat te veel temperatuur verschil in de cilinder.

Wil je de temperatuur regelen neem dan een simpele mechanische thermostaat met bypass ........... klik.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#65 Bericht door Caspar » 20 jun 2011, 17:33

Schakelen geeft inderdaad nogal wat fluctuatie in het temperatuur gebied. Daarom zit de toerenregeling in de pen.
Zou bij een kleine propotionele band van de regelaar een constante temperatuur moeten geven.
Ik zal de tip van de by-pass doorgeven , lijkt mij een stuk simpeler.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#66 Bericht door TonK » 20 jun 2011, 17:47

Bij pompregeling varieert Delta-T over de cilinder en ontstaan ongewenste 'hotspots'.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#67 Bericht door Caspar » 20 jun 2011, 17:53

Ok , begrepen.
En een mechanische thermostaat met bypass is rap genoeg om dat te voorkomen ?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#68 Bericht door kreidler844 » 20 jun 2011, 17:58

Wij crossen ook met watergekoelde Minarelli blokjes.
De ervaring welke mij het beste bevalt is gewoon open, bovendien hebben wij 2 x zoveel radiateuroppervlakte dan in race trim en dat bevalt zeer goed.
In de praktijk: ga je crossen dan is hij continu 100% belast en je snelheid is relatief laag dus maximaal koelen.
Wij kunnen dan de temperatuur net om en nabij de 70 graden houden, wij rijden hiermee wel 3 uurs cross.
Advies: pomp continu en zeker geen thermostaat.

Wietse

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#69 Bericht door TonK » 20 jun 2011, 17:59

Het regelelement heeft weinig massa dus reageert snel genoeg.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#70 Bericht door Hegu-Dennis » 21 jun 2011, 10:36

Shit,
Nou dacht ik eindelijk: "Ik weet nu hoe ik het ga doen." Brengt kreidler844 me weer op andere gedachten??????

Ik was dus van plan om mijn waterpomp conyinu aan te sturen. En gebruik maken van een 3-weg klep. Het gebruik van de 3-weg klep lost het probleem vab het langzaam (te langzaam) op temperatuur brengen op. Nu zegt kreidler844 weer dat je met de cross absoluut geen 3-weg klep moet gebruiken. ???????????????????????

Wat is er eigenlijk op tegen om een 3-weg klep te gebruiken? Als de motor immers op temperatuur is gaat de klep open en ontstaat de situatie alsof je zonder 3-wegklep zou rijden. Hij zorgt er dus alleen voor dat de motor sneller op temperatuur komt. De klep gaat bij 50 graden open.

Het verhaal van TonK over delta T en de regelbare pomp sterkt mij in de gedachte om de waterpomp gewoon continu aan te sturen.

Ik ben er dus nog steeds niet uit: Wél of géén 3-wegklep gebruiken?
Ik hoor het graag van jullie.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#71 Bericht door Hegu-Dennis » 21 jun 2011, 10:44

Nog even dit,

Is het nodig, zoals Casper adviseerde, om andere 2-takt olie te gebruiken. Casper heeft het over olie van Denicol. Dit omdat waterkoeling een veel lagere temperatuur zou hebben. Wat vinden jullie er van en welk type olie zou ik dan moeten aanschaffen? Waar kan je dat kopen?

Even iets anders over de watertemperatuur regeling. Casper heeft het ook over een temperatuurschakelaar. Die zorgt er voor dat de pomp pas gaat draaien bij een vooraf ingestelde temperatuur. Is dit niet een mooie en gemakkelijke manier om de motor snel op temperatuur te brengen?
Zitten er nog nadelen aan?
Zo´n temperatuurschakelaar zou in de plaats kunnen van de 3-weg klep?!

Ik hoor het weer graag van jullie,

Gr. Dennis

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#72 Bericht door kreidler844 » 21 jun 2011, 10:55

De 3-weg klept remt je doorstroming alleen nog een beetje,misschien niet zo'n ramp maar in mijn ogen wel totaal overbodig.
40 graden is snel bereikt en ga je dan crossen dan zit je binnen de kortste keren op bedrijfstemperatuur.
Zuigerspeling hebben wij op 0,06 mm
Wij mengen met een synthetische racing olie van Bardahl en die bevalt uitstekend, deze olie is bij WTR verkrijgbaar.
Met octaan booster bevorderen wij de koeling ook nog wat.

Wietse

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#73 Bericht door Hegu-Dennis » 23 jun 2011, 09:46

Hallo allemaal,
Toch leuk en erg bruikbaar al die inzichten en adviezen.
Ik ben zelf tot het volgende inzicht gekomen (tot nu dan). De pomp moet continu aangestuurd worden om de doorstroming te bevorderen en zo ongewenste “hotspots„ te voorkomen. Ook het schakelen van de pomp, of een toerentalregeling is niet aan te bevelen.
Maar hoe zorg ik er nu voor dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt?

De mechanische thermostaat is een optie, maar zou weer voor weerstand zorgen en dat kan je zeker in de cross niet gebruiken. Als de motor volledig belast wordt, heb je alle koelcapaciteit nodig. Weerstand in de leiding is dan niet wenselijk.

Als ik er nu gewoon een handbediende 3-wegkraan op zet? Bij het warmdraaien hou je de temperatuurmeter in de gaten en bij 50 graden zet je de kraan open en sluit de bypass. De kraan geeft geen weerstand en de stroming blijft (door de bypass) gewaarborgd.

Ik lees graag jullie reactie, gr. Dennis
Bijlagen
0__127_1.jpg
0__127_1.jpg (21.15 KiB) 20851 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#74 Bericht door Hegu-Dennis » 23 jun 2011, 09:52

Op de foto hierboven id een mechanische thermostaat (opent bij 50 graden) te zien. De thermostaat kost 75 euro. Op de foto beneden een 3-wegklep. Ik ben nog op zoek naar een lichtere uitvoering.
Bijlagen
0080260.jpg
0080260.jpg (9.25 KiB) 20844 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#75 Bericht door caveman » 23 jun 2011, 10:10

http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Druklei ... r7MwpRB5M=" onclick="window.open(this.href);return false;

zoek daar eens tussen anders ff bellen

Plaats reactie