Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebben
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Inderdaad Klaas-Jan,
Die bedoel ik. Waar kan je die kopen? En wat is de prijs?
Ik hoor het graag, gr. Dennis
Die bedoel ik. Waar kan je die kopen? En wat is de prijs?
Ik hoor het graag, gr. Dennis
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
enkele jaren geleden via MP tegenaan gelopen, mooie nieuw in het originele doosje.Hegu-Dennis schreef:Inderdaad Klaas-Jan,
Die bedoel ik. Waar kan je die kopen? En wat is de prijs?
Ik hoor het graag, gr. Dennis
Gewoon gekocht omdat tie niet zo duur was en wel leuk bij de WC cilinder past.
Op de Gebben zou ik liever een (kleine) digitale monteren.
Volgens mij kosten deze rond de € 70.-
Let er ff op dat je het montage stuk voor in de cilinderkop los erbij moet kopen.
Deze zitten btw ook in de zgn "melkmachinemotoren"
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Is een hele nette prijs Wietse.kreidler844 schreef:WTR levert ze gewoon voor € 55,-
Wietse
Zelfs dat heb ik er niet voor betaald
Soms heb je geluk, soms zit het tegen.
- John Lokerse
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:41
- Locatie: Zeeland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Hoi Dennis,Hegu-Dennis schreef:Jullie hebben me overtuigd,
Ik ga toch een waterkoeling met waterpomp bouwen. De radiator wil ik dan onder de tank bouwen. Dan zijn de slangen ook niet zo lang (dus lichter).
Zodra ik spullen heb en tijd heb laat ik het jullie via dit forum weten.
Groeten Dennis
Is denk ik een verstandige beslissing hoor een waterpompje.
Ik heb zelf een set gekocht ven Thorsten even geleden, maar heb het nog niet rijdend.
Momenteel nog steeds onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen. Mijn waterpomp heb ik via MP, maar Emot heeft er ook.
Mijn set komt overigens op een gewone RS (special).
Heb inmiddels een radiateur en beugels van een Zündapp ks80. Alles moet worden verbouwd en aangepast.
Verder een 12v kokusan ontsteking. en een kleine gel accu. 12 volt voor de waterpomp uiteraard.
Ik wil zelf eigenlijk een thermische schakelaar ertussen, zodat de pomp pas bijvoorbeeld bij 70 graden aan slaat. Daarnaast heb ik een temperatuurmeter erop van koso. (gewoon om het in de gaten te houden). Als iemand nog tips heeft m.b.t. aansturen van de waterpomp hoor ik het graag.
Ik zie wel dat je diameter van de aansluiting op je kop behoorlijk groter is dan die van mij. Jij zou dus volgens mij wel zonder pomp kunnen rijden, maar ik zou ook het risico niet nemen hoor.
Leuk topic ben je gestart en ik zal het blijven volgen.
Succes verder en wel een filmpja als je zover ben hé.
Groeten,
John
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
jaja die Chris , die heft alle onderdelen van BS-Motors opgekocht....das was 1993dijk schreef:homoet heeft mooie waterpompjes die worden aangedreven door het krukas-tandwiel
die bak op het foto van "Baindl Sport" is van de 80er jaaren
Chris heft van BS ook noog ee zelfs gemaakte WC Kop voor een 15- cilinder....
- Bijlagen
-
- 85_12.jpg (69.02 KiB) 21271 keer bekeken
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 495 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Eifelyeti schreef:jaja die Chris , die heft alle onderdelen van BS-Motors opgekocht....das was 1993dijk schreef:homoet heeft mooie waterpompjes die worden aangedreven door het krukas-tandwiel
die kak op het foto van "Baindl Sport" is van de 80er jaaren
die heft van BS ook noog ee zelfs gemaakte WC Kop voor een 15- cilinder....
deze pompjes komen bij dila uit purmerend vandaan,heeft ze laten maken.
heeft chris gekocht met de grote partij onderdelen laast.
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Bij de race-kreidlers is watergekoeld al reesds lange tijd een feit.
Op de site van Maloud kwam ik het volgende stukje tegen:
Importeur Van Veen in Amsterdam leverde in de jaren ´70 een complete watergekoelde race-set, bestaande uit motorblok met roterende inlaat, watergekoelde cilinder, speciale krukas met gepolijste drijfstang en race zuiger, afgestemde expansie-uitlaat, radiateur met elektrische waterpomp, alle benodigde slangen en klemmen, 28 mm (!) Bing carburateur, Bosch elektronische ontsteking (thyristor, gevoed door accu) en grote 12 Volt bobine, en verder al het denkbare aan kleinigheden. Het blok wordt zonder versnellingsbak geleverd. Ook een droge koppeling wordt aan de zelfbouwer overgelaten. De cilinder levert een gegarandeerd vermogen van 14,5 a' 15 pk bij 14.500 tpm. Bij (dit vermogen achtte de fabriek de motor voldoende betrouwbaar om als serieproduct te verkopen. De prijs van deze bijzonder complete set is uiterst aantrekkelijk: f 1.675,- incl. BTW.
De grote cilinder is zoals gebruikelijk voorzien van drie spoelpoorten. De uitlaatpoort heeft geen centrale brug; proefnemingen hebben uitgewezen dat de enkele zuigerveer (L-veer) zo'n voorziening niet nodig had. De L-veer is van speciale kwaliteit. De dekplaat van de roterende inlaat is gemaakt van gegoten aluminium en de carburateur wordt eraan bevestigd met een rubber flens. De elektronische ontsteking wordt aangesloten met een grote, vier polige plug. De voorontsteking bedraagt 1,9 tot 2,1 mm voor het bovenste dode punt en moet liefst met een stroboscoop worden afgesteld. De werk temperatuur van de motor bedraagt 85 graden C., aangegeven door een mechanische temperatuurmeter. Een thermostaat die op het juiste moment de waterpomp in- en uitschakelt zal zelf moeten worden gemaakt.
In de TT van Assen reden reeds vier van deze productie blokken van Kreidler. Ze zaten in de machines van de Duitser Hubert Rittberger (10e in Assen) en Wolfgang Gedlich, de Zwitser Ulrich Graf (17e) en de Oostenrijker Harald Bartol (uitgevallen) Deze heren hadden de cilinder ongetwijfeld naar eigen inzicht verder bewerkt.
De Kreidler Werke GmbH in Stuttgart leverde de firma Van Veen tien sets, die direct de deur uit vlogen. De Duitse fabriek heeft het al bijzonder druk met de productie van brom- en motorfietsen, zodat de volgende zending pas in augustus of september verwacht kan worden.
Op de site van Maloud kwam ik het volgende stukje tegen:
Importeur Van Veen in Amsterdam leverde in de jaren ´70 een complete watergekoelde race-set, bestaande uit motorblok met roterende inlaat, watergekoelde cilinder, speciale krukas met gepolijste drijfstang en race zuiger, afgestemde expansie-uitlaat, radiateur met elektrische waterpomp, alle benodigde slangen en klemmen, 28 mm (!) Bing carburateur, Bosch elektronische ontsteking (thyristor, gevoed door accu) en grote 12 Volt bobine, en verder al het denkbare aan kleinigheden. Het blok wordt zonder versnellingsbak geleverd. Ook een droge koppeling wordt aan de zelfbouwer overgelaten. De cilinder levert een gegarandeerd vermogen van 14,5 a' 15 pk bij 14.500 tpm. Bij (dit vermogen achtte de fabriek de motor voldoende betrouwbaar om als serieproduct te verkopen. De prijs van deze bijzonder complete set is uiterst aantrekkelijk: f 1.675,- incl. BTW.
De grote cilinder is zoals gebruikelijk voorzien van drie spoelpoorten. De uitlaatpoort heeft geen centrale brug; proefnemingen hebben uitgewezen dat de enkele zuigerveer (L-veer) zo'n voorziening niet nodig had. De L-veer is van speciale kwaliteit. De dekplaat van de roterende inlaat is gemaakt van gegoten aluminium en de carburateur wordt eraan bevestigd met een rubber flens. De elektronische ontsteking wordt aangesloten met een grote, vier polige plug. De voorontsteking bedraagt 1,9 tot 2,1 mm voor het bovenste dode punt en moet liefst met een stroboscoop worden afgesteld. De werk temperatuur van de motor bedraagt 85 graden C., aangegeven door een mechanische temperatuurmeter. Een thermostaat die op het juiste moment de waterpomp in- en uitschakelt zal zelf moeten worden gemaakt.
In de TT van Assen reden reeds vier van deze productie blokken van Kreidler. Ze zaten in de machines van de Duitser Hubert Rittberger (10e in Assen) en Wolfgang Gedlich, de Zwitser Ulrich Graf (17e) en de Oostenrijker Harald Bartol (uitgevallen) Deze heren hadden de cilinder ongetwijfeld naar eigen inzicht verder bewerkt.
De Kreidler Werke GmbH in Stuttgart leverde de firma Van Veen tien sets, die direct de deur uit vlogen. De Duitse fabriek heeft het al bijzonder druk met de productie van brom- en motorfietsen, zodat de volgende zending pas in augustus of september verwacht kan worden.
- Bijlagen
-
- pics-07-10-figuur-08.jpg (24.85 KiB) 21187 keer bekeken
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Ik heb alle spullen eindelijk binnen.
-Van Michael Friede uit Duitsland een cilinder met wand en zuiger
-Van Thorsten stroh een cilinder, kop en spruitstuk
-Een Zundapp radioator van MP
-Een Bosch pomp van de sloop
Ik heb zojuist een VDO meter bij WTR (Wietse) besteld
Als ik die binnen heb ben ik compleet.
Ik moet nog wel even 2 gaten in de cilinder boren en daar schroefdraad in tappen voor de 2 zijwaardse wateraansluitingen. Ik neem aan dat dat gasdraad is? Zit er aan te denken om daar haakse CV verloopjes in te maken met knelkoppeling. De bijgeleverde plastic haakse plugjes hebben een heel kleine doorlaat.
Iemand anders nog een suggestie?
Gr. Dennis
-Van Michael Friede uit Duitsland een cilinder met wand en zuiger
-Van Thorsten stroh een cilinder, kop en spruitstuk
-Een Zundapp radioator van MP
-Een Bosch pomp van de sloop
Ik heb zojuist een VDO meter bij WTR (Wietse) besteld
Als ik die binnen heb ben ik compleet.
Ik moet nog wel even 2 gaten in de cilinder boren en daar schroefdraad in tappen voor de 2 zijwaardse wateraansluitingen. Ik neem aan dat dat gasdraad is? Zit er aan te denken om daar haakse CV verloopjes in te maken met knelkoppeling. De bijgeleverde plastic haakse plugjes hebben een heel kleine doorlaat.
Iemand anders nog een suggestie?
Gr. Dennis
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Ik zie net op MP dat van der Jagt uit Barendrecht (specialist in van Veen racekreidlers) nieuwe waterpompen kan leveren voor 50 euro. Zien er een stuk kleiner en lichter uit. Schijnt van een Audi of VW af te komen.
Gr. Dennis
Gr. Dennis
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Verstandige keuze om toch met pomp te gaan rijden.
Thermosiphon is een mooi en betrouwbaar principe , maar kent wel wat haken en ogen.
Een verre kennis van mij rijd op een "vreemd" merk , maar heeft daar wel een Kreidler watergekoelde cross set onder.
Hij gebruikt eenzelfde Bosch 12 V DC waterpomp , maar voed die met een 12 V Litium-Polymeer accu uit de modelbouw.
LiPo accu's zijn erg compact en wegen net niks. Vergen wel een speciaal lader. Beiden te koop bij:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc" onclick="window.open(this.href);return false; gaat gewoon per post , komt echt aan.
Hij kan daardoor zijn eigen PVL ontsteking zonder lichtspoel behouden. Alle kleine beetjes helpen.
Als temperatuurschakelaar gebruikt hij een clixon uit een waxbadje van een tandarts , deze schakeld bij exact 50 graden en past in de kop.
Wel heeft hij andere soort mengsmeerolie olie van Denicol moeten kiezen , omdat waterkoeling een veel lagere temperatuur heeft.
Er zijn nog plannen om het waterpompje traploos te gaan regelen met een printplaatje en een ptc voeler in het water.
Zodoende heb je een veel constantere temperatuur. Maar dat zal nog even duren.
Thermosiphon is een mooi en betrouwbaar principe , maar kent wel wat haken en ogen.
Een verre kennis van mij rijd op een "vreemd" merk , maar heeft daar wel een Kreidler watergekoelde cross set onder.
Hij gebruikt eenzelfde Bosch 12 V DC waterpomp , maar voed die met een 12 V Litium-Polymeer accu uit de modelbouw.
LiPo accu's zijn erg compact en wegen net niks. Vergen wel een speciaal lader. Beiden te koop bij:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc" onclick="window.open(this.href);return false; gaat gewoon per post , komt echt aan.
Hij kan daardoor zijn eigen PVL ontsteking zonder lichtspoel behouden. Alle kleine beetjes helpen.
Als temperatuurschakelaar gebruikt hij een clixon uit een waxbadje van een tandarts , deze schakeld bij exact 50 graden en past in de kop.
Wel heeft hij andere soort mengsmeerolie olie van Denicol moeten kiezen , omdat waterkoeling een veel lagere temperatuur heeft.
Er zijn nog plannen om het waterpompje traploos te gaan regelen met een printplaatje en een ptc voeler in het water.
Zodoende heb je een veel constantere temperatuur. Maar dat zal nog even duren.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Een waterpomp niet schakelen of toerenregelen, daardoor ontstaat te veel temperatuur verschil in de cilinder.
Wil je de temperatuur regelen neem dan een simpele mechanische thermostaat met bypass ........... klik.
Wil je de temperatuur regelen neem dan een simpele mechanische thermostaat met bypass ........... klik.
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Schakelen geeft inderdaad nogal wat fluctuatie in het temperatuur gebied. Daarom zit de toerenregeling in de pen.
Zou bij een kleine propotionele band van de regelaar een constante temperatuur moeten geven.
Ik zal de tip van de by-pass doorgeven , lijkt mij een stuk simpeler.
Zou bij een kleine propotionele band van de regelaar een constante temperatuur moeten geven.
Ik zal de tip van de by-pass doorgeven , lijkt mij een stuk simpeler.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Bij pompregeling varieert Delta-T over de cilinder en ontstaan ongewenste 'hotspots'.
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Wij crossen ook met watergekoelde Minarelli blokjes.
De ervaring welke mij het beste bevalt is gewoon open, bovendien hebben wij 2 x zoveel radiateuroppervlakte dan in race trim en dat bevalt zeer goed.
In de praktijk: ga je crossen dan is hij continu 100% belast en je snelheid is relatief laag dus maximaal koelen.
Wij kunnen dan de temperatuur net om en nabij de 70 graden houden, wij rijden hiermee wel 3 uurs cross.
Advies: pomp continu en zeker geen thermostaat.
Wietse
De ervaring welke mij het beste bevalt is gewoon open, bovendien hebben wij 2 x zoveel radiateuroppervlakte dan in race trim en dat bevalt zeer goed.
In de praktijk: ga je crossen dan is hij continu 100% belast en je snelheid is relatief laag dus maximaal koelen.
Wij kunnen dan de temperatuur net om en nabij de 70 graden houden, wij rijden hiermee wel 3 uurs cross.
Advies: pomp continu en zeker geen thermostaat.
Wietse
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Shit,
Nou dacht ik eindelijk: "Ik weet nu hoe ik het ga doen." Brengt kreidler844 me weer op andere gedachten??????
Ik was dus van plan om mijn waterpomp conyinu aan te sturen. En gebruik maken van een 3-weg klep. Het gebruik van de 3-weg klep lost het probleem vab het langzaam (te langzaam) op temperatuur brengen op. Nu zegt kreidler844 weer dat je met de cross absoluut geen 3-weg klep moet gebruiken. ???????????????????????
Wat is er eigenlijk op tegen om een 3-weg klep te gebruiken? Als de motor immers op temperatuur is gaat de klep open en ontstaat de situatie alsof je zonder 3-wegklep zou rijden. Hij zorgt er dus alleen voor dat de motor sneller op temperatuur komt. De klep gaat bij 50 graden open.
Het verhaal van TonK over delta T en de regelbare pomp sterkt mij in de gedachte om de waterpomp gewoon continu aan te sturen.
Ik ben er dus nog steeds niet uit: Wél of géén 3-wegklep gebruiken?
Ik hoor het graag van jullie.
Nou dacht ik eindelijk: "Ik weet nu hoe ik het ga doen." Brengt kreidler844 me weer op andere gedachten??????
Ik was dus van plan om mijn waterpomp conyinu aan te sturen. En gebruik maken van een 3-weg klep. Het gebruik van de 3-weg klep lost het probleem vab het langzaam (te langzaam) op temperatuur brengen op. Nu zegt kreidler844 weer dat je met de cross absoluut geen 3-weg klep moet gebruiken. ???????????????????????
Wat is er eigenlijk op tegen om een 3-weg klep te gebruiken? Als de motor immers op temperatuur is gaat de klep open en ontstaat de situatie alsof je zonder 3-wegklep zou rijden. Hij zorgt er dus alleen voor dat de motor sneller op temperatuur komt. De klep gaat bij 50 graden open.
Het verhaal van TonK over delta T en de regelbare pomp sterkt mij in de gedachte om de waterpomp gewoon continu aan te sturen.
Ik ben er dus nog steeds niet uit: Wél of géén 3-wegklep gebruiken?
Ik hoor het graag van jullie.
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Nog even dit,
Is het nodig, zoals Casper adviseerde, om andere 2-takt olie te gebruiken. Casper heeft het over olie van Denicol. Dit omdat waterkoeling een veel lagere temperatuur zou hebben. Wat vinden jullie er van en welk type olie zou ik dan moeten aanschaffen? Waar kan je dat kopen?
Even iets anders over de watertemperatuur regeling. Casper heeft het ook over een temperatuurschakelaar. Die zorgt er voor dat de pomp pas gaat draaien bij een vooraf ingestelde temperatuur. Is dit niet een mooie en gemakkelijke manier om de motor snel op temperatuur te brengen?
Zitten er nog nadelen aan?
Zo´n temperatuurschakelaar zou in de plaats kunnen van de 3-weg klep?!
Ik hoor het weer graag van jullie,
Gr. Dennis
Is het nodig, zoals Casper adviseerde, om andere 2-takt olie te gebruiken. Casper heeft het over olie van Denicol. Dit omdat waterkoeling een veel lagere temperatuur zou hebben. Wat vinden jullie er van en welk type olie zou ik dan moeten aanschaffen? Waar kan je dat kopen?
Even iets anders over de watertemperatuur regeling. Casper heeft het ook over een temperatuurschakelaar. Die zorgt er voor dat de pomp pas gaat draaien bij een vooraf ingestelde temperatuur. Is dit niet een mooie en gemakkelijke manier om de motor snel op temperatuur te brengen?
Zitten er nog nadelen aan?
Zo´n temperatuurschakelaar zou in de plaats kunnen van de 3-weg klep?!
Ik hoor het weer graag van jullie,
Gr. Dennis
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
De 3-weg klept remt je doorstroming alleen nog een beetje,misschien niet zo'n ramp maar in mijn ogen wel totaal overbodig.
40 graden is snel bereikt en ga je dan crossen dan zit je binnen de kortste keren op bedrijfstemperatuur.
Zuigerspeling hebben wij op 0,06 mm
Wij mengen met een synthetische racing olie van Bardahl en die bevalt uitstekend, deze olie is bij WTR verkrijgbaar.
Met octaan booster bevorderen wij de koeling ook nog wat.
Wietse
40 graden is snel bereikt en ga je dan crossen dan zit je binnen de kortste keren op bedrijfstemperatuur.
Zuigerspeling hebben wij op 0,06 mm
Wij mengen met een synthetische racing olie van Bardahl en die bevalt uitstekend, deze olie is bij WTR verkrijgbaar.
Met octaan booster bevorderen wij de koeling ook nog wat.
Wietse
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Hallo allemaal,
Toch leuk en erg bruikbaar al die inzichten en adviezen.
Ik ben zelf tot het volgende inzicht gekomen (tot nu dan). De pomp moet continu aangestuurd worden om de doorstroming te bevorderen en zo ongewenste “hotspots„ te voorkomen. Ook het schakelen van de pomp, of een toerentalregeling is niet aan te bevelen.
Maar hoe zorg ik er nu voor dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt?
De mechanische thermostaat is een optie, maar zou weer voor weerstand zorgen en dat kan je zeker in de cross niet gebruiken. Als de motor volledig belast wordt, heb je alle koelcapaciteit nodig. Weerstand in de leiding is dan niet wenselijk.
Als ik er nu gewoon een handbediende 3-wegkraan op zet? Bij het warmdraaien hou je de temperatuurmeter in de gaten en bij 50 graden zet je de kraan open en sluit de bypass. De kraan geeft geen weerstand en de stroming blijft (door de bypass) gewaarborgd.
Ik lees graag jullie reactie, gr. Dennis
Toch leuk en erg bruikbaar al die inzichten en adviezen.
Ik ben zelf tot het volgende inzicht gekomen (tot nu dan). De pomp moet continu aangestuurd worden om de doorstroming te bevorderen en zo ongewenste “hotspots„ te voorkomen. Ook het schakelen van de pomp, of een toerentalregeling is niet aan te bevelen.
Maar hoe zorg ik er nu voor dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt?
De mechanische thermostaat is een optie, maar zou weer voor weerstand zorgen en dat kan je zeker in de cross niet gebruiken. Als de motor volledig belast wordt, heb je alle koelcapaciteit nodig. Weerstand in de leiding is dan niet wenselijk.
Als ik er nu gewoon een handbediende 3-wegkraan op zet? Bij het warmdraaien hou je de temperatuurmeter in de gaten en bij 50 graden zet je de kraan open en sluit de bypass. De kraan geeft geen weerstand en de stroming blijft (door de bypass) gewaarborgd.
Ik lees graag jullie reactie, gr. Dennis
- Bijlagen
-
- 0__127_1.jpg (21.15 KiB) 20852 keer bekeken
- Hegu-Dennis
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
- Locatie: Sint Pancras
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
Op de foto hierboven id een mechanische thermostaat (opent bij 50 graden) te zien. De thermostaat kost 75 euro. Op de foto beneden een 3-wegklep. Ik ben nog op zoek naar een lichtere uitvoering.
- Bijlagen
-
- 0080260.jpg (9.25 KiB) 20845 keer bekeken
- caveman
- Berichten: 7902
- Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
- Locatie: Grunn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Watergekoelde Kreidler crossers
http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Druklei ... r7MwpRB5M=" onclick="window.open(this.href);return false;
zoek daar eens tussen anders ff bellen
zoek daar eens tussen anders ff bellen