Motocross: Kreidler crossers - (Veel foto's!)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 09 dec 2004, 21:14
- Locatie: dwingeloo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
grasbaan nostalgie, ook leuk
hierbij wat foto,s uit mijn grasbaanverleden. rij met nr 23 op me gebbenkreidler.
- Bijlagen
-
- grasbaan-theun.jpg (33.23 KiB) 37062 keer bekeken
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Heb even de cross foto's uit de topic van hansp ( viewtopic.php?p=195161#195161 ) hierheen samengevoegd en de titel van deze topic veranderd.
Heb je nog mooie foto's van een Kreidler crosser plaats deze dan hier.
VHS Crosser:
Homoet Special Crosser:
Heb je nog mooie foto's van een Kreidler crosser plaats deze dan hier.
VHS Crosser:
Homoet Special Crosser:
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Wat foto's van cross ook KVV
Wat foto's van cross ook KVV, 24-std-rennen Motorsportclub Euerdorf
http://www.msc-euerdorf.de/veranstaltun ... index.html
http://www.msc-euerdorf.de/veranstaltun ... index.html
- Bo17
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Die Femsa's kwamen volgens mij uit Makkum in Friesland (zie ook de race overall die eraan hangt), heb ik mij eens laten vertellen. Tjalle Reitsma, een bekende grasbaanracer, had zo'n ding wel eens mee voor de show. Er zijn er toch wel een aantal van gemaakt want ik ben al een stuk of 4 tegen gekomen.
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Hier nog een plaatje van een Femsa crosser. Heb er ook nog een artikeltje over ergens.
Heb 'm even opgezocht en bijgevoegd.
'N bijzondere constructie: 50cc Femsa
Vooral in de noordelijke provincies van ons land wordt de grasbaansport beoefend. In Schettens, in de buurt van Bolsward hebben Lieuwe Feenstra (24 jaar) en Tjalle Reitsma (22 jaar) zich bezig gehouden met de ontwikkeling van een 50 cc-grasbaanmachine: de Femsa. De naam is een samentrekking van de namen Feenstra en Reitsma, en werd bedacht voordat Lieuwe en Tjalle van Femsa, de Spaanse fabrikant van ontstekingen hadden gehoord. Lieuwe en Tjalle begonnen zo'n vijf jaar geleden met het bouwen van 50 cc-grasbaanmachines; dit jaar kwam de 21-jarige HTS-er Harry Genee uit Makkum hun gelederen versterken, als rijder en als constructeur.
De machine op de foto toont een aantal opmerkelijke details. Eén ervan is de „mono-cross" achtervering, die onlangs bekendheid kreeg doordat Yamaha dit systeem op sommige van haar wedstrijdmotoren ging toepassen. Lieuwe Feenstra echter kan aantonen dat hij dit systeem al in 1970 gebruikte. De reden om een dergelijk systeem toe te passen was niet louter en alleen het verkrijgen van een grotere veerweg en een grotere stijfheid van de achtervork: de belangrijkste reden was heel eenvoudig het lagere gewicht van deze constructie ten opzichte van de conventionele achtervork met twee schokdempers. Deze tendens om het gewicht zo laag mogelijk te houden (de grasbaansport kent geen minimumeis voor het gewicht van een motorfiets) ontdekken we in vele details van de machine. U moet namelijk weten dat senior-rijder Tjalle Reitsma zo'n 80 kg weegt, aanzienlijk méér dan de naaste concurrenten, de Gebbens uit Rouveen, en in de kleinste inhoudsklasse speelt het gewicht van de combinatie rijder-machine een bijzonder grote rol. Het gewicht van de machine op de foto bedraagt niet meer clan 58 kg.
De meest in het oog springende bijzonderheid van de Femsa is de voorvork, die een schokbreker van een Daf 33 en elastiek heeft voor vering en demping. Door het elastiek is de vering instelbaar, terwijl de achterloop van het voorwiel op drie standen kan worden ingesteld door de naafas in de vork te verplaatsen. Op deze manier kunnen de rij-eigenschappen worden aangepast aan het circuit; op een drassig circuit richt de machine zich beter op door een grote achterloop, en op een harde baan is de machine beter om te gooien door een kleine achterloop. Het gewicht van de voorvork is 6 kg. De voorvork is in het balhoofd gelagerd door nylon bussen (alweer gewichtsbesparing); Lieuwe verzekerde ons dat de stijfheid van deze opmerkelijke voorvork niets te wensen overlaat; Tjalle Reistma werd dit jaar met 96 punten tweede achter kampioen Gebben (99 punten).
Het frame van de Femsma bestaat uit een aantal driehoeksconstructies. Deze constructie, die we ook terugvinden in de voorvork, geeft het frame een grote stijfheid, daar buiging van het frame in de framebuizen wordt omgezet in trek en druk, niet in buiging. De tank is gemaakt van een plastic T-stuk van een riolering. Loodgieter Tjalle Reitsma zorgde ook voor het elastiek in voor-en achtervering (door nummerbord niet zichtbaar); dit elastiek wordt gebruikt voor de afdichting van een koppeling tussen rioolbuizen!
De Femsma-mannen zijn bezig met de bouw van een nieuw prototype voor het komende seizoen. Ze zijn van plan de Daf-schokbreker van de achtervering te vervangen door een lichter exemplaar. Een lichtere schokdemper die toch voldoet kunnen Lieuwe, Tjalle en Harry niet vinden, zodat ze er zelf een gaan maken. Het is hun bedoeling om te gaan experimenteren met een aluminium luchtschokbreker.
Aan het motorvermogen wordt natuurlijk ook druk gewerkt. Cilinders met drie, vier en vijf spoelkanalen zijn al geprobeerd. Op dit moment voldoet de cilinder met vijf kanalen het best in combinatie met een expansie-uitlaat (de machine op de foto heeft een gedempte uitlaat van Sachs). Hoe groot het vermogen nu is hebben ze nooit gemeten. Harry gaat binnenkort stage lopen bij de welbekende Konig-fabriek In West-Berlijn en verwacht daar veel ervaring op te doen, terwijl Lieuwe's inventiviteit wellicht het probleem van het onbekende motorvermogen zal oplossen. Hij gaat proberen een kleine meetbank te maken door een heftruck-oliepomp (die 80 atmosfeer kan hebben) als rem te gebruiken!
Heb 'm even opgezocht en bijgevoegd.
'N bijzondere constructie: 50cc Femsa
Vooral in de noordelijke provincies van ons land wordt de grasbaansport beoefend. In Schettens, in de buurt van Bolsward hebben Lieuwe Feenstra (24 jaar) en Tjalle Reitsma (22 jaar) zich bezig gehouden met de ontwikkeling van een 50 cc-grasbaanmachine: de Femsa. De naam is een samentrekking van de namen Feenstra en Reitsma, en werd bedacht voordat Lieuwe en Tjalle van Femsa, de Spaanse fabrikant van ontstekingen hadden gehoord. Lieuwe en Tjalle begonnen zo'n vijf jaar geleden met het bouwen van 50 cc-grasbaanmachines; dit jaar kwam de 21-jarige HTS-er Harry Genee uit Makkum hun gelederen versterken, als rijder en als constructeur.
De machine op de foto toont een aantal opmerkelijke details. Eén ervan is de „mono-cross" achtervering, die onlangs bekendheid kreeg doordat Yamaha dit systeem op sommige van haar wedstrijdmotoren ging toepassen. Lieuwe Feenstra echter kan aantonen dat hij dit systeem al in 1970 gebruikte. De reden om een dergelijk systeem toe te passen was niet louter en alleen het verkrijgen van een grotere veerweg en een grotere stijfheid van de achtervork: de belangrijkste reden was heel eenvoudig het lagere gewicht van deze constructie ten opzichte van de conventionele achtervork met twee schokdempers. Deze tendens om het gewicht zo laag mogelijk te houden (de grasbaansport kent geen minimumeis voor het gewicht van een motorfiets) ontdekken we in vele details van de machine. U moet namelijk weten dat senior-rijder Tjalle Reitsma zo'n 80 kg weegt, aanzienlijk méér dan de naaste concurrenten, de Gebbens uit Rouveen, en in de kleinste inhoudsklasse speelt het gewicht van de combinatie rijder-machine een bijzonder grote rol. Het gewicht van de machine op de foto bedraagt niet meer clan 58 kg.
De meest in het oog springende bijzonderheid van de Femsa is de voorvork, die een schokbreker van een Daf 33 en elastiek heeft voor vering en demping. Door het elastiek is de vering instelbaar, terwijl de achterloop van het voorwiel op drie standen kan worden ingesteld door de naafas in de vork te verplaatsen. Op deze manier kunnen de rij-eigenschappen worden aangepast aan het circuit; op een drassig circuit richt de machine zich beter op door een grote achterloop, en op een harde baan is de machine beter om te gooien door een kleine achterloop. Het gewicht van de voorvork is 6 kg. De voorvork is in het balhoofd gelagerd door nylon bussen (alweer gewichtsbesparing); Lieuwe verzekerde ons dat de stijfheid van deze opmerkelijke voorvork niets te wensen overlaat; Tjalle Reistma werd dit jaar met 96 punten tweede achter kampioen Gebben (99 punten).
Het frame van de Femsma bestaat uit een aantal driehoeksconstructies. Deze constructie, die we ook terugvinden in de voorvork, geeft het frame een grote stijfheid, daar buiging van het frame in de framebuizen wordt omgezet in trek en druk, niet in buiging. De tank is gemaakt van een plastic T-stuk van een riolering. Loodgieter Tjalle Reitsma zorgde ook voor het elastiek in voor-en achtervering (door nummerbord niet zichtbaar); dit elastiek wordt gebruikt voor de afdichting van een koppeling tussen rioolbuizen!
De Femsma-mannen zijn bezig met de bouw van een nieuw prototype voor het komende seizoen. Ze zijn van plan de Daf-schokbreker van de achtervering te vervangen door een lichter exemplaar. Een lichtere schokdemper die toch voldoet kunnen Lieuwe, Tjalle en Harry niet vinden, zodat ze er zelf een gaan maken. Het is hun bedoeling om te gaan experimenteren met een aluminium luchtschokbreker.
Aan het motorvermogen wordt natuurlijk ook druk gewerkt. Cilinders met drie, vier en vijf spoelkanalen zijn al geprobeerd. Op dit moment voldoet de cilinder met vijf kanalen het best in combinatie met een expansie-uitlaat (de machine op de foto heeft een gedempte uitlaat van Sachs). Hoe groot het vermogen nu is hebben ze nooit gemeten. Harry gaat binnenkort stage lopen bij de welbekende Konig-fabriek In West-Berlijn en verwacht daar veel ervaring op te doen, terwijl Lieuwe's inventiviteit wellicht het probleem van het onbekende motorvermogen zal oplossen. Hij gaat proberen een kleine meetbank te maken door een heftruck-oliepomp (die 80 atmosfeer kan hebben) als rem te gebruiken!
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
gouda
zo jongens, ik heb op zolder nog een foto uit mijn wilde tijd gevonden!!
de foto is genomen in gouda [maart 1975] mijn kreidler was in die tijd
onder handen genomen door thijs rutten en reed echt als een speer!
de foto is genomen in gouda [maart 1975] mijn kreidler was in die tijd
onder handen genomen door thijs rutten en reed echt als een speer!
- Bijlagen
-
- gouda (Large).jpg (87.32 KiB) 39627 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen de wilde 13 voor dit bericht:
- Maarten (10 okt 2021, 18:50)
- Waardering: 9.09%