Belgische Kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 539
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Belgische Kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#1 Bericht door sven bosch » 22 jan 2016, 21:47

zie link

http://sporza.be/cm/sporza/auto_motor/1.2351238

http://sporza.be/permalink/1.2351238
van zeebroeck.jpg
van zeebroeck.jpg (48.15 KiB) 6292 keer bekeken
julien van zeebroeck 2.jpg
julien van zeebroeck 2.jpg (46.55 KiB) 6290 keer bekeken

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: belgische kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#2 Bericht door rs-r » 23 jan 2016, 11:00

Hier zie je er een gezicht bij :wink:
Bijlagen
retro-sport-julien-van-zeebroeck_0.jpg
retro-sport-julien-van-zeebroeck_0.jpg (48.92 KiB) 6169 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: belgische kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 jan 2016, 12:32

Heb hem dit jaar op Spa gezien.

Op 6 juli, zal het precies 40 jaar geleden zijn dat Julien Van Zeebroeck de Belgische Grand Prix 50cc klasse won op Spa-Francorchamps,. "Julienske" toen zegevierde tegenover zijn teamgenoten met de Kreidler Van Veen, Angel Nieto en Eugenio Lazzarini. Om deze historische overwinning te vieren, zal Van Zeebroek terug naar Spa-Francorchamps komen voor de Bikers 'Classics dit jaar.

Julien Van Zeebroeck is de enige Belg die een Grand Prix won in de 50cc klasse. De Brusselse coureur hoorde voor hem drie keer het Belgisch anthem spelen tijdens zijn carrière, maar deze overwinning in Spa was prachtig zei hij. "In 1974, dacht ik dat gemakkelijk de Belgische Grand Prix te kunnen winnen. Maar in Francorchamps, zijn het de bochten die naar u komen, en niet omgekeerd, weet je, "zei hij met een glimlach. "De baan was erg gevaarlijk, we hadden altijd een oogje op de toerenteller en een vinger op de koppeling."

Dat jaar, zou Van Zeebroeck niet eindigen op het podium, hoewel hij het beste materiaal had. De beroemde Van Veen groep de Belgische invoerder van Kreidler in 1973, Van Zeebroeck een 50cc wegrace aanbood. "Ik werd gekozen”, zoals Van Zeebroeck zei:" Ik reed het Belgisch kampioenschap op een racefiets voor Jan Huberts. Maar hij was groter dan ik. Ik was maar een kleine jongen. In 1974, gaven ze me een geweldige fiets en krijg iets gratis en is altijd beter dan er voor te moeten betalen! ".

De teamgenoot Van Zeebroeck in 1975 is Angel Nieto, bijgenaamd de 'Spaanse Furie ". Van Zeebroeck eindigde als tweede achter de Iberische coureur tijdens de opening Grand Prix van het seizoen 1975. "Nieto had veel meer ervaring dan ik. Maar het leek altijd erg open voor mij. In aanvulling op dat, was het de voormalige wereldkampioen, Jan de Vries, die zorgde voor onze technische bijstand. "

"Een onvergeeflijke fout "

Van Zeebroeck eindigde als derde in Duitsland en nam de vijfde plaats in Assen Grand Prix van Nederland. Een week later in België, op het Spa-Francorchamps circuit, samen 14.1 km. "Ik heb nooit goed gestart, maar op Francorchamps, ging alles perfect," herinnert hij zich. "Ik wist ook dat ik moest kalm te blijven, maar ik heb niet mijn kaarten te snel in mijn kaarten laten kijken. Dat is waarom ik rustig benaderd werd door Angel en Lazzarini. De races in Francorchamps waren zeer moeilijk gezien de lengte en de snelheid van het circuit. De kleinste fout kon je duur te staan komen. Je moest een wig achter de bubble en de ideale lijn zorgvuldig kiezen. Zonder dat, zou je niet in staat zijn geweest om de maximale snelheid van de motor 16.800 t / m te bereiken ".

In de voorlaatste ronde, greep de Belgische coureur zijn kans, tot grote vreugde van de enthousiaste menigte. Van Zeebroeck verliet het kielzog van Nieto en eindigde met vier seconden voorsprong op de Spanjaard. "Ik hoorde de menigte juichen door mijn helm! Ik kwam de bocht uit in de La Source, toen ik al de menigte begroette op de tribunes ", herinnert Van Zeebroeck, nu bijna 69 jaar. En zelfs als hij gelooft dat zijn overwinning in Francorchamps de beste is van zijn drie Grand Prix overwinningen, is hij niet helemaal tevreden, zelfs veertig jaar later. "Omdat ik sneller had kunnen zijn. Na de race, heb ik meteen gevraagd aan Jan de Vries om me mijn tijd te tonen. De menigte groeten kostte me kostbare tijd, weet je. Dit maakte me ziek. Het was een onvergeeflijke fout! "

MOOI

Net als in 1974, Julien Van Zeebroeck finishte als derde in het WK in 1975. Veertig jaar later, zal hij een prominent figuur zijn in de 50cc Parade van de Bikers 'Classics op 4 en 5 juli. Dit zal een uitstekende gelegenheid zijn om te delen met Jan de Vries en Eugenio Lazzarini, die ook aanwezig zullen zijn, de herinneringen aan deze historische Belgische Grand Prix 1975 "Francorchamps was mooi voor mij. Welke fiets zal ik rijden op de Bikers 'Classics? Ik weet het nog niet. Misschien moet ik een telefoontje naar Jan maken! ".
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (41.09 KiB) 6135 keer bekeken

Frédéric
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
Locatie: Kortrijk
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: belgische kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#4 Bericht door Frédéric » 23 jan 2016, 17:01

rs-r schreef:Hier zie je er een gezicht bij :wink:
Hij heeft destijds nog een dergelijke machine geruild voor een mercedes vito, staat in doornik bij een verzamelaar van racers.

Frédéric

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: belgische kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#5 Bericht door rs-r » 24 jan 2016, 15:18

Zijn die racers te bezichtigen daar Frédéric?
Is niet zo ver van bij ons :wink:

Weer een mooi bijvoegsel van Tjerry :clap

Frédéric
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
Locatie: Kortrijk
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: belgische kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#6 Bericht door Frédéric » 24 jan 2016, 18:58

rs-r schreef:Zijn die racers te bezichtigen daar Frédéric?
Is niet zo ver van bij ons :wink:

Weer een mooi bijvoegsel van Tjerry :clap
Hallo,

Vroeger stonden ze vaak in Wieze met een stand van racers en aanverwanten, vader en zoon verzamelen allerlei racers maar hun voorkeur gaat naar kreidler en die hebben ze zat. Ik heb heb enkel maar alles op foto's gezien toen ik de zoon eens ontmoet heb op een rondrit in amougies. Hij wou zijn woonplaat niet prijs geven enkel dat het in doornik ergens is... Wat ik natuurlijk wel begrijp.
Leuk dat er nog een kreidler rijder is in waregem, wat heeft u zoal?
ps: moest u interesse hebben om de mijne te komen bekijken stuur gerust een pb!

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: belgische kreidler rijder Julien Van Zeebroeck

#7 Bericht door rs-r » 25 jan 2016, 18:02

http://www.motorracehistorie.nl/Namen-C ... roeck.html

Hier nog wat info, luistert ook naar de naam Juliaan.

Mijn BMW boxer uit 1973 is ooit nog nieuw verkocht bij Julien van Zeebroeck.
De dealersticker staat er niet meer op, had ik beter laten staan..

Plaats reactie