1969, TT-Assen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1969, TT-Assen

#1 Bericht door Maarten » 06 mar 2019, 10:26

TT-Assen 1969


T.T. Assen 1969 - Voorbeschouwing

Bron: Motor, No. 26, 27-06-1969
Auteur: Coen Verburg

Scan: Peter G


Afbeelding

Wie wordt winnaar?

Wie had enkele maanden geleden nog durven denken, dat onder onze internationale wegrenners enkele potentiële wereldkampioenen schuilden? Niemand immers! Natuurlijk, heimelijk lieten wij onze gedachten wel eens wegdromen, want tenslotte heeft de Nederlandse wegracewereld sedert de overwinning van Paul Lodewijkx in de T.T. 1968 een revolutionaire ontwikkeling meegemaakt, welke verwachtingen wekte die zelfs een beetje in de richting van een wereldkampioenschap gingen. U kunt het zich ongetwijfeld allemaal scherp voor de geest halen. De oprichting van het M.R.T.N., het Van Veen Racing Team, het Motorpaleis-Riemersma Racing Team met een vloot van Yamaha produktieracers, de renstal Bruinsma met fabrieks geprepareerde Kawasaki's, wegrace-enthousiast Henk Viscaal die voor „Heya" Cees van Dongen een ex-Anscheidt Suzuki kocht en hem sponsort voor alle Grand Prix wedstrijden en last but not least de inspanningen van het wereldbekende Jamathi trio, dat naast de ontwikkeling van 50 cc-racers thans ook als bromfiets- en motorfabrikant te boek staat dank zij initiatieven van Kawasaki importeur Henk Vink Jr.
Ja, en dan rijst weer de allesoverheersende vraag: Wie gaan het winnen in Assen? Voor de zware klassen is het antwoord hierop niet al te moeilijk, hoewel verrassingen natuurlijk niet uitgesloten zijn. „lt's all in the game", zeggen de Engelsen. Een beetje pech bij de start voor een favoriet, een beetje geluk voor de rijders met het mindere materiaal en voilà, er is een pracht van een race geboren. Voor de Nederlanders liggen de beste kansen uiteraard in de 50 en 125 cc klasse. Om maar bij ,de lichtste klasse te beginnen: wij verwachten een uitermate spannende race, waarin de krachten aan de kop elkaar nauwelijks zullen ontlopen. Aalt Toersen is uiteraard met drie achtereenvolgende G.P.-overwinningen favoriet voor Assen, maar of dit na de trainingsresultaten nog zo zal zijn is nog lang niet zeker. De Van Veen Kreidlers zullen bemand worden door Toersen, Jan de Vries en Cees van Dongen, allen knapen die hun mannetje staan.
Wij verwachten echter sterke oppositie van de kant van Derbi en niet te vergeten Jamathi. Derbi brengt drie bijzonder goede rijders aan de start, Barry Smith, Angel Nieto en Santiago Herrero, waarvan de twee laatsten een soort harakiri-stijl toe-passen als zij de overwinning ruiken. Paul Lodewijkx en Martien Mijwaart zullen zich eveneens tot op de bodem van hun kunnen willen geven. Lodewijkx, die de nieuwe 1969 Jamathi zal rijden, zal trouwens wel moèten, wil hij zijn uitzichten op een hoge klassering voor het wereldkampioenschap houden. Veruit favoriet voor de titel is uiteraard Aalt Toersen, die als hij Assen wint, vrijwel niet meer te achterhalen zal zijn omdat van de in totaal 10 G.P. slechts de zes beste resultaten tellen.
Als wij het prestatieniveau van de drie kanshebbende merken onder de loep nemen, dan kunnen wij maar één conclusie trekken: vrijwel gelijkwaardig! Kreidler heeft twee nieuwe machines, die door de fabriek uitgerust zijn met een 6-versnellingsbak en droge, uitwendige koppeling.

Afbeelding

De overige Van Veen racers hebben nog een close-ratio 5-bak en natte platenkoppeling. Wie zijn oor te luisteren legt vangt wel eens wat op. Zo weten wij, dat Aalt Toersen op de nieuwe 6-versnellingsmachine het ongelooflijke gepresteerd heeft door op Zandvoort onder de twee minuten te draaien, een prestatie die Lodewijkx met de nieuwe Jamathi evenaarde! Beiden draaiden tijden tussen de 1.58 en 1.59 ofwel gemiddeld 127 km/uur, en dat op een circuit waar het ronderecord afgelopen week door Theo Bult met de razendsnelle 350 cc Yamaha TR 2 op 1.47,3 = 140,678 km/uur gebracht werd! Wat dit betekent, zal duidelijk zijn: een nek-aan-nek-race tussen Kreidler en Jamathi, waarbij zich zonder enige twijfel een drietal Derbi's zal voegen, te meer daar er een rustperiode van ruim een maand is geweest tussen de G.P. van Frankrijk en de T.T. Assen. U kunt ons geloven, de Derbi mensen hebben onder hoogspanning gewerkt om nog dat kleine beetje vermogen te vinden om door te stoten naar de top.
Wat de zuigergestuurde, watergekoelde Tomos betreft weten wij, dat de machine snel is, snel genoeg om in de slipstream van een snellere machine als Derbi of Kreidler te kunnen blijven hangen, maar niet zo snel om bij de eerste zes te kunnen eindigen. Dit alles natuurlijk aangenomen, dat iedereen bij de start vlot weg komt, want bij de kleine verschillen aan de top betekent een achterstand van 5 tot 10 seconden een handicap, die niet meer weggewerkt kan worden!
Van de twee ingeschreven Jawa/ Tatrans is weinig bekend. Cees van Dongen heeft de machines wel eens zien rijden en vond dat er knap gang in zat. Waarschijnlijk zullen zij echter niet boven het niveau van Tomos, Minarelli of Morbidelli uitsteken. Bij een vlotte start en geen pech voor alle favorieten is onze prognose: een compacte kopgroep van 5 à 6 man met als finish-volgorde: 1. Aalt Toersen, 2. Paul Lodewijkx, 3. Angel Nieto, 4. Jan de Vries, 5. Cees van Dongen, 6. Barry Smith.

NEK-AAN-NEK RACE KREIDLER-DERBI-JAMATHI?

Foto: Hierboven: Toersen met Herrero. Rechts: Jan, Paul en Martien bij de 1969 Jamathi, die erg snel gebleken is.


PROGNOSE JAMATHI TRIO
Wie wint de 50 cc? Het Jamathi driemanschap is duidelijk verlegen met de vraag. Na wat discussie komen zij tot de conclusie dat er op dit ogenblik nauwelijks een favoriet aan te wijzen is, want daarvoor liggen de krachten te weinig uit elkaar. „Aalt heeft misschien de beste papieren, maar men moet niet vergeten, dat Derbi vier weken de tijd heeft gehad om verder te zoeken", zegt Paul. Jan: „Ja, Derbi heeft het bijna. Als zij de powerband iets breder weten te krijgen, zodat zij uitkomen met hun 6-bak dan zitten ze bij de top. Wij hebben trouwens zelf ook niet stil gezeten de laatste weken. Je weet hoe goed Paul ging op Tubbergen. Op Zandvoort zijn we royaal onder de twee minuten geweest!" Martien Mijwaart formuleert tenslotte de prognose van het drietal: „Een kopgroep van vijf, zes man, misschien wel meer met een beslissing op de streep!" Voor de overige klassen werden getipt: Cees van Dongen en Dave Simmonds voor de 125 cc, Pasolini voor de 250 (Martien: Herrero), natuurlijk Agostini voor de 350 en 500, terwijl voor de zijspanklasse Enders meer favoriet is dan Fath.

Afbeelding

PROGNOSE VAN VEEN-KREIDLER TEAM
Vertrouwen in eigen capaciteiten en materieel spreekt uit de antwoorden van het vier man sterke Van Veen Racing Team. Aalt Toersen: „In Spanje kon ik de Derbi's qua snelheid hebben, op Hockenheim ook, maar in de G.P. van Frankrijk was het verschil al minder. Ik pakte gelijk 8 seconden bij de start, maar toen kwam ik ronden lang niet verder, dus moet de Derbi even snel zijn geweest". Jan Smit, samen met Aalt verantwoordelijk voor de vele pk's in de Kreidlers, onderstreept de geringe krachtsverschillen met: „Ja, wie een paar seconden aan de start verliest kan dit normaal gesproken niet meer goed maken!" Aan race-manager Johan Leferink en rijder Jan de Vries is geen rechtstreeks antwoord te ontlokken. Zegt Leferink: „Onze mooiste overwinning vond ik die in Spanje in het hol van de leeuw, misschien neemt Derbi revanche. En uiteraard mogen we Jamathi niet vergeten!" En: „Het blijft een race!" Met enig chauvinisme tipt men Cees van Dongen voor de 125 (als het heel blijft), Pasolini vóór Herrero (de Benelli-4 is sneller), Ago voor de 350 en 500 en Enders voor de zijspanklasse.

Links: peinzend bij de nieuwe 6-versnellings Van Veen-Kreidler: Wat zal Assen brengen? V.l.n.r.: Aalt Toersen, racemanager Johan Leferink, Jan Smit en Jan de Vries.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






T.T. Assen 1969 - Raceverslag - Derbi nam revanche in Assen

Maar van Veen-Kreidler team toch tevreden!


Bron: Motor, No 27, 04-07-1969
Auteur: Coen Verburg

Scan: Peter G


Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag, 10.15 uur. Bedenkelijke gezichten aan de start. Ja, de Nederlandse favorieten zullen het moeilijk krijgen tegen het Spaanse duiveltje Angel Nieto, dat woensdagmiddag in de eerste training al voor de nodige onrust in het Nederlandse kamp heeft gezorgd door de snelste trainingstijd te maken. Nieto liet met 3.50,6 echter nog lang het achterste van zijn tong niet zien, want met 3.46,1 op vrijdagmorgen bleek hij maar liefst een krappe 7 seconden sneller dan titelkandidaat Aalt Toersen, die met de 6-versnellings Kreidler in de eerste training 3.53 voor zich liet noteren. Dat bleek de grens te zijn, want in de volgende ronde stapte Aalt onvrijwillig af en dat 'bezorgde hem behalve een aantal pleisters ook een flinke deuk in zijn moreel. In het Jamathi-kamp ging het al evenmin voor de wind! De nieuwe Jamathi van Paul liep niet meer zoals hij een week eerder op Zandvoort had gedaan, en wat Jan Thiel ook_ probeerde, juist dat kleine beetje extra vermogen wás en bleef zoek! Ook de experimenten op de stille landweggetjes buiten Assen leverden geen resultaat op. Het enige effect was, dat de verschrikte koeien die middag aanmerkelijk minder melk produceerden. Paul was ondanks deze problemen toch nog sneller dan Martien, die de gewijzigde TT-winnaar van 1968 bereed. Paul draaide als snelste tijd 3.58,3 tegen Martien 4.00,5, maar beiden waren daarmee aanmerkelijk langzamer dan Barry Smith en Jan de Vries, die met respectievelijk 3.54,3 en 3.53,6 weinig voor elkaar onderdeden. Hoopjes problemen dus voor het Nederlandse kamp, waar gesleuteld werd bij het leven.

Foto: Links: Jan de Vries in de vijfde ronde nog voor winnaar Barry Smith.

Foto: Onder: Het mooie duel Schurgers-Kunz.

De 6-versnellings Kreidler van Aalt kreeg donderdagavond na rijp beraad van Jan Smit een nieuw zuigertje, maar de laatste paar honderd toeren bleven zoek, waarop Aalt besloot de oude 5-versnellings Grand Prix machine te nemen voor de race, terwijl Jan de Vries de nieuwe 6-bak verkoos. Sombere gezichten dus aan de start. Niemand gelooft meer in een Nederlandse zege op eigen bodem. De vooruitzichten zijn in zoverre nog gunstig, dat uitsluitend de Derbi van Nieto zo rampzalig snel is gebleken en dat opent perspectieven op een tweede of derde plaats.

Angel Nieto: de Spaanse furie!

Bedenkelijke gezichten aan de start, ook bij Aalt Toersen en Jan de Vries, die met Angel Nieto op de eerste startrij staan. Zal Nieto het verschil in punten voor het wereldkampioenschap terug weten te brengen door een overwinning in het hol van de leeuw? Nieto is vol zelf-vertrouwen als hij zijn uiterlijk lichtgewijzigde Derbi (innerlijk zullen de wijzigingen wel groter zijn) tegen de compressie aantrekt. Rood licht. Nog 60 seconden scheiden ons van het uur der waarheid. Oranje, nog 30 seconden. Ademloze spanning! Zal iedereen goed weg komen? Een slechte start betekent zéker een debâcle, een achterstand van 10 seconden is een vrijwel niet te nemen hindernis! Groen! Jan en Aalt gaan goed weg, Martien ook, maar Paul blijft vertwijfeld wachten tot de Jamathi op toeren komt. Terwijl Martien wegsnerpt kijkt hij achterom waar zijn teamgenoot en vriend blijft. De Tomos van Parlotti zit er goed bij, want de rappe Italiaan weet dat hij direct zal moeten slipstreamen om het veld aan de kop te kunnen volgen. In een compact veld verdwijnen de formule racertjes door de S-bocht het rechte eind van de Bedeldijk op.

Twee Nederlanders zijn daar niet bij: Jan Warners, die niet aan de start verscheen, en de hoop van heel motorsport minnend Nederland in de 125 cc, Cees van Dongen, die door een krantenrel (natuurlijk in de Telegraaf) van een ereplaats in de 50 cc beroofd werd (de achtergronden van deze schandelijke zaak vindt u in het verslag van de 125 cc klasse)! En dat alles, nadat hij in de trainingen met scherpe tijden het gerucht van een gebroken pols naar het land der fabeltjes had verwezen! Met de Van Veen-Kreidler maakte hij in de 50 cc klasse de zevende beste tijd, in de 125 cc klasse bezette hij zelfs de tweede plaats achter wereldkampioenkandidaat Dave Simmonds!
125.000 paar ogen zien verlangend naar de Strubben, waar tot ieders opluchting als eerste de Kreidlers van kopman Jan de Vries en Aalt Toersen opdoemen als leiders van een lang gerekt veld, dat door de bochtige Veenslang snerpt. Een fel rijdende Nieto zit kort op de hielen van het Nederlandse duo, dat echter bij de eerste doorkomst nog steeds op kop zit. Jan de Vries aan de leiding, Aalt in de slipstream! Redden ze het dan toch nog? Nee, dat is valse hoop. De Derbi accelereert duidelijk beter weg uit de Kniebocht en de kleine voorsprong wordt -zienderogen kleiner. Als de rijders voor de tweede maal in de Strubben verschijnen, heeft Nieto een flinke voorsprong genomen, een voorsprong die bij de tweede doorkomst voor de pits gegroeid is tot een respectabel aantal meters. Nee, Jan en Aalt redden het niet! Diepe teleurstelling op de tribunes en de dicht bevolkte taluds. De teleurstelling wordt nog groter als Martien Mijwaart, die 'goed van start kwam, niet doorkomt. In de eerste ronde al bleef hij steken met een vastloper. Met Paul is het al evenmin rozegeur en maneschijn. Na een uiterst moeilijke start, komt hij in de eerste ronde door als zestiende, een onwaardige plaats voor een ex-TT-winnaar en Paul doet er dan ook aan wat hij kan.
De Derbi concurrentie is groot aan de kop. In de derde ronde heeft Nieto zijn voorsprong al weer verder uitge-bouwd en met elke meter wordt het gat groter. Een tweede Derbi, 'bemand met Barry Smith, 'maakt het Aalt en Jan 'bijzonder lastig en Aalt, die in de -tweede ronde nog aan 'het wiel van Jan de Vries zat, moet door car-buratieproblemen bij afremmen, de Derbi rijder laten passeren, een lot dat ook Jan de Vries treft in de vierde ronde. Dat gaat punten kosten! Twee Derbi's aan de leiding. Jan en Aalt vechten voor wat zij waard zijn, maar Aalt moet langzaam terrein prijs geven, terwijl Jan met moeite aan het wiel van de rappe Engelsman kan blijven.
Met in de vierde ronde een voorsprong van ruim 22 seconden zou Nieto het iets kalmer hebben kunnen doen, maar hij is te zeer belust op de zege om de race tactisch tot een goed einde te brengen. Want in de vijfde ronde: WAT IS DAT ! ! Kreidler importeur Van Veen gooit juichend de armen in de lucht. Nieto is weg! Veertje van de onderbreker gebroken. Een hoge tol voor de knaap die de overwinning voor het oprapen had.
Barry Smith, die zijn teamgenoot langs de kant ziet staan is zo onthutst, dat Jan de Vries kans ziet in een alles of niets poging de kop over te nemen, terwijl Aalt van de paniek profiteert om weer aan het wiel, van de Derbi-man te kruipen. Smith komt echter onweerstaanbaar terug, steekt Jan voorbij en draait vol open, waarop Jan de Vries op den duur 'geen antwoord heeft. De Derbi loopt weg, maar Jan en Aalt rijden uit op een zekere tweede en derde plaats, waarmee het Van Veen Racing Team bijzonder gelukkig is! Immers, met Nieto uitgevallen, zijn de kansen van Aalt Toersen en Jan de Vries op een eventuele wereldtitel aanmerkelijk groter geworden. Zegt manager Leferink: „Wij zijn dik tevreden!" En pk-fokker Jan Smit: „Voor Francorchamps zullen wij nog een paar dagen de proefbank laten loeien!"
Ondanks de sombere vooruitzichten voor de start draait de 50 cc race toch uit op een Nederlandse machtsdemonstratie. De Jemathi van Lodewijkx gaat steeds beter en halfweg de race heeft Paul zijn 16e plaats om weten te buigen in een 8e, waarop hij de aanval inzet op een heftig knokkend groepje, dat aangevoerd wordt door de in blakende vorm verkerende Jos Sohurgers, die in de eerste ronde zelfs even op kop zat. Dat bleek iets te hoog gegrepen, maar tot in de laatste ronde heeft Jos de vijfde plaats vast in handen, hoewel hij fel belaagd wordt door Rudolf Kunz op een watergekoelde 6-versnellings Kreidler en de steeds maar slipstreamende Parlotti op de watergekoelde, zuigergestuurde Tomos. Uitgerekend in laatste ronde maakt Jos echter een foutje (misschakelen), waarvan Kunz dankbaar profiteert en de Haarlem-er naar de zesde plaats verwijst. Paul Lodewijkx is voor •dit trio veel te snel en in de vijfde ronde stoot hij door naar de 4e plaats. De Jamathi gaat goed en hoewel hij met elke ronde iets van zijn grote achterstand op der-de man Aalt Toersen weet af te knabbelen, moet hij bij het vallen van de 'geblokte vlag, kundig gezwaaid door Ben Majoor, genoegen nemen met de vierde plaats. Als de laatste rijders afgevlagd worden loopt Angel Nieto, vier ronden lang de ongenaakbare leider, met moedeloze tred 'het rennerskwartier binnen. De droom is uit!

COEN VERBURG

Foto: Links: Peinzend kijken Jan de Vries en Aalt Toersen naar de snelle Derbi van Nieto.
Foto: Onder: Paul Lodewijkx na een zeer moeilijke start toch vierde.

Plaats reactie