1970, TT-Assen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1970, TT-Assen

#1 Bericht door Maarten » 06 mar 2019, 10:27

TT-Assen 1970


Bron: Motor, No. 25, 19-06-1970
Bron: Motor, No. 26, 26-06-1970
Bron: Motor, No. 27, 03-07-1970
Auteur: Coen Verburg

Scan: peter G


Deelnemers TT Assen 1970

Bron: Motor, No. 25, 19-06-1970

Afbeelding

50 cc - 8 ronden - start 10.15 uur

Angel Nieto, E, Derbi
Salvador Canellas, E, Derbi
Juan Bordons, E, Derbi
Adrijan Bernetic, Yu, Tomos
Gilberto Parlotti, I, Tomos
Eugenio Lazzarini, I, Morbidelli
Alberto Pagani, I, Malanca
Otello Buscherini, I, Itom
Rudolf Kunz, D, Kreidler
Gerard Thurow, D, Kreidler
Ludwig Faszbender, D, Kreidler
Siegfrid Möhringer, D, Kreidler
Siegfried Lohmann, D, Kreidler
Harald Bartol, A, Kreidler
Francis Hollebecq, B, Kreidler
Aalt Toersen, NL, Jamathi
Martin Mijwaart, NL, Jamathi
Jan de Vries, NL, Kreidler
Jos Schurgers, NL, Kreidler
Jan Bruins, NL, Kreidler
Teunis Ramaker, NL, Kreidler
Albert Koekkoek, NL, Kreidler
Jan Warners, NL, Kreidler
Ruud IJpelaar, NL, DKW
Jan Zoombelt, NL, Sachs
Henk (Ricus) Foekema, NL, Kreidler
Goos Letterman, NL, Kreidler
Rob Bron, NL, Kreidler
Ton Daleman, NL, Kreidler





Voorbeschouwing TT Assen 1970

Bron: Motor, No. 26, 26-06-1970

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





Raceverslag TT-Assen 1970

Bron: Motor, No. 27, 03-07-1970


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Misschien wel de grootste pechvogel van de 40ste T.T. was Jan Huberts, die woensdag voor de races in Assen een verkeersongeluk kreeg, waarbij hij zijn rechterbeen op twee Plaatsen brak. Huberts was met de „boodschappen" Kreidier RS van het T.T.-bureau in Assen naar het circuit toen een onvoorzichtige automobilist zonder richting aan te geven voor hem afsloeg en Jan in het nauw bracht. Ondanks de vrij ernstige beenbreuk kreeg Huberts echter op de dag van de T.T. toestemming van de behandelende geneesheer om per ziekenauto naar het circuit gebracht te worden. Op een tafel gezeten, zag hij zodoende vanaf de eerste rang hoe Jan de Vries zijn speciale laag gebouwde MZ naar de zevende Plaats stuurde in de 125 cc race. Namens alle MOTOR-lezers: van harte beterschap, Jan!


Afbeelding

50cc RACE: NOG GEEN OMMEKEER - Nieto niet te kloppen

Eindelijk was er weer hoop! Hoop op een ommekeer in de verhoudingen tussen de Nederlandse en de Spaanse toprijders, onder aanvoering van wereldkampioen Angel Nieto. Voor het eerst in dit seizoen stond Nieto niet op de eerste startplaats, maar tussen Aalt Toersen die na vele problemen in de eerste dagen er tijdens de laatste training toch nog in geslaagd was om de beste tijd op de klokken te brengen, en Jan de Vries. Aalt was niet even sneller geweest, maar precies drie en een halve seconde! Nieto daarentegen was slechts 0,4 seconde sneller in de training dan Jan de Vries. De beste tijd van Aalt was 3.46,7, veelbelovend, maar niet alles zeggend. Nieto was verleden jaar in de training sneller en draaide toen in de race zelfs 3.43, zodat er wel hoop, maar geen zekerheid was. Dit destemeer omdat Nieto vrijwel steeds samen met Canellas trainde en zijn stalgenoot de weg wees om tot snelle tijden te komen.

Bloedheet was het toen 's morgens om kwart over tien de 21 rijders aan de start kwamen. Een op het laatste moment opgestoken wind was er de oorzaak van dat vele machines verkeerd gegeared waren, en vooral Jan de Vries zou daar last van krijgen. De zesde versnelling van zijn van Veen Kreidler bleek nagenoeg onbruikbaar! In een race over slechts acht ronden is een goede start zeer belangrijk, vooral als de verschillen klein zijn. Meteen was er dan ook grote spanning want zowel Aalt Toersen als Angel Nieto kwamen slecht weg. Aalt vertrok in het middenveld, enkele seconden voor Nieto, en schoot op het lange rechte eind naar de Bedeldijk meteen alle voor hem vertrokken rijders voorbij. Dus toch ... ?
Nee, grote opwinding toen Aalt door iets te bruusk terugschakelen bij de Bedeldijk ten val kwam. Meteen ging hij weer door, maar het handel van de voorrem was afgebroken, en dat zou tijd kosten, elke ronde weer, acht ronden lang! Niemand wist het op dat moment nog, alleen Aalt; hij kon alleen nog voor punten rijden, niet voor de overwinning! Nieto, De Vries en Canellas kwamen meteen bij elkaar te zitten en in de eerste ronde liep dit topdrietal al iets van de rest weg. Martin Mijwaart zat er nog vlak achter, met in zijn kielzog Jos Schurgers op de tweede van Veen Kreidler. Foekema (later gevallen) en Ramaker waren na die eerste ronde de volgende doorkomende, en pas daarna kwamen Faszbender en de in het klassement hooggenoteerde Rudolf Kunz. Parlotti op de Tomos —zesde in de training — had na een slechte start nog niet veel verder kunnen opklimmen, en kwam pas op de 15e plaats door.
De tweede ronde bracht sensatie; Jan de Vries passeerde Nieto! Met nauwelijks enige tussenruimte kwam het drietal door de Kniebocht zeilen, met een hevig heen en weer springende Nieto in het midden. Kon hij links voorbij of was rechts beter? In ieder geval wachtte Nieto niet lang meer, hij trok aan Jan de Vries voorbij en nam snel een kleine voorsprong. Jan de Vries, rijdend op de nieuwe machine (met positieve smering van de lagers) had niet de snelste cilinder gemonteerd, maar wel de meest betrouwbare. Daarom was Angel Nieto nog steeds iets sneller, maar Canellas op de tweede Derbi moest alle zeilen bijzetten om in de slipstream van Jan de Vries te blijven.
Inmiddels zat Martin Mijwaart nog op de vierde plaats, maar de achterstand op de kop werd langzaam groter, en toen de machine tegen het einde van de derde ronde opeens vermogen kwijtraakte (werd waarschijnlijk te warm, hetzelfde euvel waarvan hij in de training ook al last had gehad) maakte hij een pitsstop om Jan Thiel de zaak even te laten nakijken. Zonder succes overigens, en Martin ging maar weer door. Verder dan de vierde versnelling kwam hij echter niet meer, en daardoor zakte hij langzaam maar zeker terug tot de voorlaatste plaats. , Terwijl Nieto langzaam maar zeker verder wegliep van Jan de Vries en Canellas, opende Rudolf Kunz de aanval op Jos Schurgers die na de pitstop van Martin Mijwaart op de vierde plaats was gekomen. Tegen het einde van de vijfde ronde moest Jos het hoofd buigen voor de aanvallen van de geroutineerde Duitser. Twee ronden lang bleef hij nog volgen, toen liep zijn machientje helaas vast en was het voor hem gedaan.

Afbeelding

Op dat moment was Aalt Toersen al opgeklommen tot de zesde plaats, een knappe prestatie zo zonder de uiterst belangrijke voorrem. Door de vastloper van Jos schoof Aalt nog een plaatsje op, maar verder kon hij toch niet komen. De situatie zou beslist geheel anders geweest zijn als Aalt niet gevallen was!
Het duel tussen Jan de Vries en Salvador Canellas duurde onverminderd voort van de eerste tot de laatste ronde. Vrijwel steeds lag Jan de Vries aan de leiding, alleen bij de zesde doorkomst was het de kleine Spanjaard die op kop zat. Kort daarna laaide het enthousiasme bij het publiek plotseling weer op tot ongekende hoogte: Jan de Vries op kop, vóór de beide Spanjaarden! Hoe kon dat nou? Na afloop werden er twee lezingen gegeven. Volgens Nieto liep zijn Derbi op het einde van de vijfde ronde even vast, waardoor hij tijdelijk enige snelheid kwijt was. Volgens Jan de Vries wachtte Nieto op zijn teamgenoot, om zo door slipstreamen te proberen een één-twéé zege te behalen. In de voorgaande ronden had Nieto duidelijk kunnen constateren dat hij Jan de Vries kon hebben, dus hij kon zich het laten terugvallen permitteren. Voor deze lezing valt veel te zeggen, want het elkaar slipstreamen wordt door de Spanjaarden vlijtig beoefend, en bovendien kon Nieto in de laatste ronde nog gemakkelijk beide rijders weer passeren. Hoe dan ook, het liep voor de Spanjaarden nog bijna verkeerd af, want toen Canellas en De Vries bij Nieto waren, schoot Jan de Vries binnendoor voorbij en dat zal bepaald niet de bedoeling geweest zijn.

Foto: Linker pagina: finish van het drie-tal dat de mooiste strijd om de overwinning leverde van de gehele TT. Hiernaast gevecht in de middenmoot tussen Ludwig Faszbender, Jan Bruins en Ton Daleman.

Binnen enkele tientallen meters schoot het drietal door de finish. Nieto won (zijn vierde overwinning!), Jan de Vries werd tweede en Canellas derde.
Rudolf Kunz werd met ruim een minuut achterstand vierde waarmee hij zijn tweede plaats in het klassement om het wereldkampioenschap nog versterkte. Aalt Toersen behield door zijn vijfde plaats in het klassement de derde positie, maar raakte toch weer twee punten achter op Kunz. Gilberto Parlotti reed vrij eenzaam naar de zesde plaats. Alle volgende rijders die punten behaalden waren Nederlanders. Teunis Ramaker reed zonder direkte bedreiging naar de zevende plaats, de achtste was voor Rob Bron, rijdend op een watergekoelde van Veen Kreidler (opgerukt na een zeer slechte start) en de volgende twee plaatsen waren voor Ton Daleman en Jan Bruins die het een groot deel van de race hevig met elkaar aan de stok hadden. Pas in de laatste ronde kon Ton Daleman zich enigszins losmaken, en de strijd met vijf seconden in zijn voordeel beslissen.

GUUS v. d. BEEK

Foto: Onderaan links Aalt Toersen in zijn geweldige maar vergeefse inhaalrace. Daarnaast Angel Nieto en Jan de Vries, broederlijk naast elkaar in de krans voor de overwinnaar.


Afbeelding

VOLLEDIGE UITSLAGEN - Grote Prijs van Nederland der K.N.M.V.

50 cc

1. A. Nieto, E, Derbi, 30.23,4 , 121,7 km/u
2. J. de Vries, NL, Kreidler
3. S. Canellas, E, Derbi
4. R. Kunz, D, Kreidler
5. A. Toersen, NL, Jamathi
6. G. Parlotti, Tomos
7. T. Ramaker, NL, Kreidler
8. R. Bron, NL, Kreidler
9. T. Daleman, NL, Kreidler
10. J. Bruins, NL, Kreidler
11. H. Bartol, AUS, Kreidler
12. L. Faszbender, D, Kreidler
13. G. Thurow, D, Kreidler
14. R. IJpelaar, NL, DRM/Zündapp
15. F. Hollebecq, B, Kreidler
16. M. Mijwaart, NL, Jamathi
17. J. Zoombelt, NL, Sachs

Snelste gemiddelde voordien: 1966, Taveri, Honda, 29.38,2 = 124,7 km/u

Snelste ronde nu: A. Nieto, Derbi, 3.43,2 = 124,3 km/u

Voordien: 1966, Taveri, Honda, 3.37,8 = 127,3 km/u

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: TT-Assen 1970

#2 Bericht door Maarten » 27 mar 2019, 12:03

De Vries: „Nieto is te verslaan!"

Scan: KJ


Afbeelding

MAANDAG 29 JUNI 1970

De Vries: „Nieto is te verslaan!"

ASSEN - Jan de Vries glimlachte schuchter. Het paradepaardje van Van Veens racingteam slaat zich niet snel vol trots op de borst na een knappe prestatie. Desondanks maakte de uiterst bescheiden Jan de Vries een gelukkige indruk. Begrijpelijk. Hij had in de strijd in de 50cc slechts de supersnelle Spanjaard Angelo Niëto voor moeten laten gaan.
De Vries timide: „Ik ben erg blij met deze tweede plaats. Toch geloof ik zonder op te scheppen dat er meer ingezeten heeft. Ik reed namelijk met een verkeerd tandwieltje. Vooral op de lange, rechte stukken tegen de wind in was dat duidelijk te merken. De Derbi's van Nieto en Canellas gingen me steeds daar voorbij. Gelukkig kon ik dat verschil in de bochten meestal weer goed maken. Jammer alleen dat ik net iets te kort kwam in de kniebocht, anders had ik het misschien net gehaald.

Derbi de beste

Nieto was na zijn overwinning in de lichtste klasse gaarne bereid tot commentaar. In uiterst gebrekkig Frans klonk het: „De Derbi-motoren zijn gewoon de beste van de wereld. Ik heb nu niet eens alles van mijn machine gevergd, omdat ik niet net als vorig jaar in de laatste ronde uit wilde vallen". De Vries reageerde snel op de opmerking van Nieto dat de Derbi's de beste motoren ter wereld zijn in de 50 cc. „Dat is wel zo geweest", aldus Jan, „maar ik ben er van overtuigd dat mijn machine op het ogenblik minstens zo goed is als die van Nieto. Reken er dan ook maar vast op dat of Aalt of ik dit jaar nog Nieto eens een pak slaag zullen geven. Gegarandeerd!"
Aalt Toersen keek zuinig na zijn „falen" in de 50 cc. Eerst na enig aandringen was hij bereid tot commentaar. „Het liep niet", liet de pupil van Henk Viscaal weten. „Bij de start al was dat te merken. Ik was veel later weg dan. Nieto en De Vries. Ik weet niet wat er met die Yamathi aan de hand is, maar hij loopt helemaal niet naar mijn zin. Vooral op de rechte stukken niet. Ik kon niet eens mijn zesde versnelling gebruiken".

Bron: sensatie

De veertigste TT van Assen werd een bijzondere voor de jeugdige Amsterdammer Rob Bron, die in het grote geweld in de halve liter-klasse beslag legde op een uiterst eervolle zesde plaats. „Ik had er zelf niet eens op gerekend te mogen starten. Slechts na veel praten met Henk Burik mocht ik aan de trainingen deelnemen. Gelukkig plaatste ik me bij de 24 snelsten waardoor ik aan de start mocht verschijnen".
Henk Burik zal blij geweest zijn dat hij Rob Bron toch op het allerlaatste nippertje heeft toegelaten. Vooral omdat „newcomer" Theo Bult in de 500 cc zijn machine al vrij snel in elkaar draaide. Rob Bron ontpopte zich nu als de sensatie van Assen. Gedurfd rijdend, daarbij vooral steunend op een goede bochtentechniek, haalde hij alles uit zijn felrode Suzuki wat er uit te halen was. Bron later: „Ik kon beslist niet harder. Dit was voor deze machine de absolute top. Geweldig overigens dat ik op het ereschavot kwam als beste Nederlander. Enorm leuk om daar, terwijl je naast de grote Giacomo Agostini staat, al dat applaus van het publiek in ontvangst te nemen".

Meer risico's
Een applaus dat voor de wat nukkige Agostini normaal geworden is. De „mooie" Italiaan vertoonde na zijn triomfen in Assen geen greintje emotie. Wat onvriendelijk klonk het: „Ik ben gewoon de beste. De Benelli's zijn qua motor niet slechter dan mijn MV Agusta, maar ik durf gewoon meer risico's te nemen".
Agostini vond dat hij daarmee genoeg had gezegd. Zonder een woord te zeggen draaide hij zich ineens om en schreed als een waar vorst richting mecaniciëns. Zelfs een handtekening voor een alleraardigst donkerblond meisje kon er niet meer af ...


Afbeelding

Moment uit de strijd om de eerste prijs in de 50 cc-klasse in Assen. Voorop de Nederlander De Vries die tweede zou worden in gevecht met de Spaanse winnaar Nieto.

Plaats reactie