1971, TT-Assen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1971, TT-Assen

#1 Bericht door Maarten » 06 mar 2019, 10:27

TT-Assen 1971


Bron: Motor, No. 26, 25-06-1971
Bron: Motor, No. 27, 02-07-1971

Scan: peter G


Voorbeschouwing TT Assen 1971


Afbeelding

T.T. MACHINES

Motorsport is een mechanische sport, een spel van man op machine tegen andere mannen op andere machines. Bij geen tak van de motorsport is de machine zo belangrijk als in de wegrace, maar met uitzondering van één motor, de 500 cc MV van Agostini, is het gelukkig niet zo dat de motor alleenzaligmakend is.
In alle klassen zijn er voldoende machines die min of meer gelijkwaardig zijn; het zijn de rijders die de mogelijkheden moeten benutten van de navolgende en een aantal andere, niet nader voorgestelde machines.

De Van Veen Kreidler, superieur in de eerste twee Grands Prix, superieur in zowel vermogen als aerodynamische eigenschappen. Hoewel men in Amsterdam zeer geheimzinnig is met het verstrekken van gegevens is het wel zeker dat nu gerekend mag worden met een vermogen van meer dan 17,5 pk bij ongeveer 16.000 tpm. De oorspronkelijk van de standaard Kreidler RS afgeleide krachtbron is in belangrijke maten zoals de boring/slag verhouding nog gelijk, maar wijkt verder sterk af door waterkoeling, positieve smering, zes i.p.v. vijf versnellingen en een droge koppeling. De ontsteking is elektronisch.

Het is niet zeker of de hiernaast afgebeelde nieuwe Tomos met polyester frame, òf de machine van verleden jaar ingezet zal worden. Het is vreemd dat men bij Tomos de gedachten naar dit revolutionaire monocoque frame heeft laten gaan aangezien de potentieel te behalen winst in gewicht teniet wordt gedaan, door het reglementair voorgeschreven minimum gewicht van 55 kg, een grens die met niet al te veel moeite ook door conventionele constructies gehaald wordt. De zes-versnellingsmotor, nu met roterende inlaat, is goed voor maximaal 15,5 pk bij 15.500 tpm. Met de ontsteking wordt nog geëxperimenteerd.





Raceverslag TT Assen 1971


Afbeelding

TT 50 CC

GEEN WILHELMUS KLONK OVER DE DRENTSE HEIDE

Naarmate de starttijd van de openingsrace, die van de 50 cc, naderde, werd bezorgder naar de steeds dichter trekkende lucht gekeken, die weinig goeds voorspelde. Maar toen het licht van de startinstallatie op groen sprong en het veld van ranke machientjes en lichtgewicht rijders vertrok voor de strijd, was het nog droog.
Rudolf Kunz, de snelle Duitser die met zijn zelf getunede Kreidler in de twee voorgaande races een 2e en 3e plaats veroverde, was na moeilijkheden tijdens de training een non-starter. Aalt Toersen had de 1970 Jamathi gepakt, omdat hij de houding op de nieuwe, zeer lage machine te vermoeiend vond. Dat moet eerst nog wennen. Dat was niet alleen jammer van al het hieraan bestede werk maar daarmede werd ook de snelheidswinst prijs gegeven, bereikt door de ranke en smalle stroomlijn, gratis gebouwd door Polyesterbedrijf Pronk & Mooy in Tuitjenhorn.

Kopfoto: Hé, waar blijft Jan? schijnt Nieto (1) al startend te denken. Onderaan links: Na een slechte start werkten de Derbi-rijders v. d. Hoeven (2) en Pares zich gezamenlijk door het middenveld naar voren.
Midden: Jos Schurgers, die tweede werd en rechts winnaar Nieto vóór de start.
Daarboven: Ramaker op weg naar een mooie derde plaats.

De schrik van vrijdag, veroorzaakt door een val van De Vries en Schurgens samen, was tot bedaren gekomen toen bleek dat mannen èn machines de duikeling schadevrij doorstaan hadden en vol vertrouwen zat het legioen langs het circuit in afwachting van de komende gebeurtenissen, al was er even een domper toen de luidsprekers vertelden, dat De Vries ondanks zijn gunstige positie bij de start niet zo best was weggekomen. Maar had hij niet de snelste trainingstijd gemaakt en zou hij dus niet gauw even concurrent Nieto in diens kladden pakken?
Spaanse Nederlander Frederico v. d. Hoeven's Derbi wilde bij de start niet doorbijten, maar eindelijk kwamen dan toch de toeren los en zette hij de achtervolging in.
Jan de Vries deed wat van hem verwacht werd en zat na de 1e ronde vóór alle anderen de aan de kop voortsnellende Nieto achterna. Een verrassing daarbij was de 3e plaats van TT-debutant Nico Polane, op zijn beurt gevolgd door Teunis Ramaker, Aalt Toersen en Jos Schurgers.


Afbeelding

In de Veenslang ging Jan Nieto voorbij, maar de Spanjaard pakte de kop weer terug en het werd enkele
malen stuivertje wisselen, waarbij een groot overwicht van de Kreidler op de Derbi niet tot uiting kwam. Maar óók Angel Nieto is een beste stuurman en hij voelt zich in Assen uitstekend in zijn element. Vlak achter elkaar en naast elkaar vochten ze hun duel totdat in de 3e ronde bij het Meeuwenmeer De Vries onderuit ging. Op dezelfde plaats waar hij vrijdagmiddag gevallen was. Toèn omdat hij door het los-werken van een waterslang van zijn radiateur water op de band kreeg, na omdat hij met zijn voet het wegdek raakte.
Wèg spanning aan de kop, wèg enige kans op een Nederlandse TT-overwinning! Wèg ook puntenwinst voor Jan, want de Kreidler ging aan de kant.
Dat bracht Polane op de 2e plaats, kansloos om Nieto te verontrusten, maar onbedreigd door de rest en dat was fraai werk. Schurgers was een paar plaatsen opgeschoven en inmiddels was Herman Meijer op zijn eigenbouw Hemeyla naar de voorste gelederen opgerukt.
In zijn gevecht met De Vries had Nieto een ronde van 3.41,5 gedraaid, (== 125,2 km/u), wat de snelste ronde van de dag zou blijven en een verbetering van zijn eigen record van verleden jaar met 1,4 sec. betekent.
V. d. Hoeven op een fabrieks-Derbi die als laatste vertrokken was, had zich snel door de achterhoede weten te werken, was in zijn opmars gestuit op stalgenoot Pares, die ook al langzaam van start gegaan was en dit tweetal was een duel begonnen, waarbij de Spanjaard het blijkbaar niet kon verkroppen, dat zijn import-landgenoot hem zou verslaan. Maar dat gebeurde deze keer toch ook weer.

Maar voor het zover was, geschiedden er nog nare dingen. Commu verdween door een val en wat later kwam ook Aalt Toersen niet meer voor als slachtoffer van een der vele valpartijen, die onder de Nederlanders woedden. Het was inmiddels gaan regenen, niet hard, maar toch voldoende om het wegdek wat minder stroef te maken. Nieto, die op fluweel zat, had zijn tempo iets verlaagd, maar vergrootte toch de afstand tussen hem en Polane, nog altijd op de 2e plaats, maar halverwege toch met de bedreiging van de oprukkende Schurgers in de rug. Tot een confrontatie kwam het echter niet, want Polane ... viel in de 6e ronde en dat was wel heel erg jammer na zijn bijzonder goede prestatie tot dàn. Het wat slordig omspringen met schuivers door de Nederlanders had gelukkig geen gevolgen van verwondingen.
Het was alleen triest om het om zeep brengen van hun kans. Stand na de 6e ronde: Nieto - Schurgers en zowaar Meijer als 3e met daarachter Ramaker en Jan Bruins. Mooie prestatie van Meijer dus, die echter ook al niet kon worden afgerond, zij het bij hem niet door een val, maar door pech aan de motor in de voorlaatste ronde. Meijer kwam „steppend" tot aan de finishlijn, wachtend op het afvlaggen van Nieto zodat hij nog (als 12e) geklasseerd werd.
In de zesde ronde was Pares zijn stalgenoot v. d. Hoeven gepasseerd, maar deze sloeg weer terug en in hun duel kwamen ze dicht achter Bruins, voor wie de finishvlag goed op tijd kwam om zijn 4e plaats veilig te stellen, want de stormloop van de snellere Derbi's had hij niet nòg een ronde kunnen doorstaan.

H. H.



Uitslagen TT Assen 1971


Afbeelding

Plaats reactie