1973, TT-Assen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1973, TT-Assen

#1 Bericht door Maarten » 06 mar 2019, 10:28

TT-Assen 1973

Bron: Moto 73, No. 12, 15-06-1973
Bron: Moto 73, No. 13, 29-06-1973
Auteur: Erich Winter
Foto's: Jan Heese en Wim Castricum

Scan: peter G


Voorbeschouwing TT Assen 1973

Bron: Moto 73, No. 12, 15-06-1973


Afbeelding


Afbeelding
Foto: Nationale favoriet in de 125 cc klasse Jos Schurgers met zijn beeldschone eigenbouw Bridgestone.

tt-voorbeschouwing
Wat gaat Assen ons brengen?


Afbeelding
Het imponerende 500 cc startveld in Hockenheim. Voor het eerst in vele jaren zijn de MV-Agusta's niet alleen favoriet. De concurrentie van Yamaha is hevig. De 500 cc klasse belooft in Assen zeer interessant te worden. V.l.n.r. op de eerste startrij zijn te zien: Eric Offenstadt, Newcombe, Kanaya, Agostini, Read en de onvergetelijke Jarno Saarinen.


Het behoort tot het noodlot, dat de lezers van een blad als het onze van hun redakteuren verwachten, dat die niet alleen getrouw de gebeurtenissen in ons „MOTO"-wereldje weergeven, doch ook voor — liefst betrouwbare --prognoses zorgdragen. Nu is het zich wagen aan voorspellingen op zichzelf al een sprong in het duister, omdat men vaak bij het bepalen van de uitslagen met faktoren te maken heeft, die zich niet tevoren laten beredeneren.
B.v. kan een ongelukkig toeval een training voor een rijder bederven, waardoor hij al gehandicapt aan de startstreep verschijnt; op een ander is van toepassing dat hij simpelweg niet in vorm is of op de een of andere geheimzinnige manier laat de prestatie van zijn machine te wensen over. Bij dit laatste spelen tegenwoordig meer en meer de weersomstandigheden een voorname rol, omdat bij de huidige motortechniek de geringste afstellingsfout zich onmiddellijk wreekt.


Afbeelding
Foto: Theo Timmer met zijn monocoque Jamathi. Zal hij in Assen de Van Veen Kreidlers kunnen benaderen?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, doch u zoudt het wellicht allemaal toch als uitvluchten beschouwen. Daarom zullen we dan maar proberen met u een denkbeeldige rondgang door het rennerskwartier te maken, zodat we al neuzend, wikkend en wegend, mogelijk toch tot een slotsom zullen kunnen komen, waarmede we er wellicht toch grandioos naast zullen zitten. Wie weet?
Voor diegenen, die het G.P.-gebeuren van 1973 wat nauwkeuriger hebben gevolgd, zal het duidelijk zijn, dat onze taak in meer dan één opzicht nog wordt verzwaard door de tragische gebeurtenis in Monza. Hier immers ontvielen ons twee supersterren, die niet alleen potentiële kanshebbers voor het wereldkampioenschap waren, doch op een rijderscircuit als Assen nu eenmaal is, zeker getipt zouden moeten worden voor hoge klasseringen c.q. overwinningen.


Foto's van de coureurs:
  • Jan de Vries, 50 cc, Van Veen Kreidler.
  • Bruno Kneubühler, 50 en 350 cc, Kreidler en Harley-Davidson.
  • Theo Timmer 50 cc, Jamathi.
  • Cees van Dongen, 50 en 125 cc, Kreidler en Yamaha.
  • Börje Jansson, 125 en 250 cc, Maico en Yamaha.
  • Hideo Kanaya, 250 en 500 cc, Yamaha.
  • Wil Hartog, 350 en 500 cc, Yamaha.
  • Rob Bron, 250 en 350 cc, Yamaha.


De Coureurs:
Afbeelding

Foto's van de coureurs:
  • Jan de Vries, 50 cc, Van Veen Kreidler.
  • Bruno Kneubühler, 50 en 350 cc, Kreidler en Harley-Davidson.
  • Theo Timmer 50 cc, Jamathi.
  • Cees van Dongen, 50 en 125 cc, Kreidler en Yamaha.
  • Börje Jansson, 125 en 250 cc, Maico en Yamaha.
  • Hideo Kanaya, 250 en 500 cc, Yamaha.
  • Wil Hartog, 350 en 500 cc, Yamaha.
  • Rob Bron, 250 en 350 cc, Yamaha.


Het was van beiden genoegzaam bekend, hoe zij zich op ons nationale motorcircuit thuisvoelden, hoe graag zij er reden en dit hebben zij door hun prestaties ook meerdere malen aangetoond. Zij kenden de moeilijkheden van Assen en waren die ook meester geworden.

50cc klasse
Hoewel de Van Veen-Kreidler stal duidelijk als favoriet het seizoen startte, is het Theo Timmer op de Jamathi, die op dit moment dat wij deze regels tikken — na 2 races derhalve — de wereldranglijst aanvoert, hierbij gevolgd door Jan de Vries, Bruno Kneubühler, Henk van Kessel, Rittberger en Huberts.
Het is eigenlijk frappant, dat ons kleine land op dit ogenblik een zó dominerende rol speelt. omdat deze klasse in Duitsland toch haar eerste tekenen van levensvatbaarheid toonde.
Het moge dan zo zijn, dat de ontwikkeling bij Van Veen niet helemaal aan Kreidler in Kornwestheim voorbij gaat, de prestaties stammen toch voor het leeuwendeel uit Amsterdam.
Het Jamathi-team daarentegen bouwt een produkt, wat helemaal in eigen beheer is ontstaan en waarvoor men slechts het diepste respekt kan betuigen.
De middelen, waarover deze enthousiasten van het zuiverste water beschikken zijn nl. nog altijd zéér beperkt en dit drukt noodzakelijkerwijs ook zijn stempel op het eindresultaat.

Foto: Wil Hartog en Jan Kostwinder zijn onze sterkste troeven in de 500 cc. Hartog start ook in de 350 cc.

Wij geven Jan de Vries de beste kans om te winnen, doch dan zal hij gevrijwaard moeten blijven van de pech, waarmede hij de laatste tijd nogal eens heeft af te rekenen. Bovendien schijnt er een geheimzinnige macht te zijn, die Jan tot nu toe in Assen het succes onthield, waarop hij reeds zo lang gebrand is: het behalen van een overwinning in een thuiswedstrijd, DE thuiswedstrijd! Van een eventueel falen van de Van Veen-kopman zou vanzelfsprekend door Theo Timmer geprofiteerd kunnen worden. Het vermogen, waarover Jan Thiel en Martin Mijwaart hun geesteskind kunnen laten beschikken ligt echt niet meer zó ver weg van dat der Kreidler-motoren. Alleen het vermogen constant houden schept nog problemen.
Bruno Kneubühler moet kennelijk op de kleine motoren nog wat wennen en dit geldt natuurlijk speciaal voor Assen. Voor een verrassing zou Rudi Kunz nog wel eens kunnen zorgen. Zijn trainingstijden liggen steeds heel dicht bij die van Jan de Vries, doch hij heeft reeds een paar maal een race bij de start verspeeld.


De Machines:
Afbeelding


De Machines:

Van Veen Kreidler.
In de onlangs verreden races op Zandvoort draaide Jan de Vries in de training sneller dan ooit en dat ondanks een vrij hobbelig wegdek. Zijn rondetijd: 1.56,4, ofwel een kleine 130 km/uur gemiddeld. Technicus Jörg Muller becijferde aan de hand van het toerental (16.200) en de gearing op liet rechte eind een top van ... 180 km/uur! Jawel! En de watergekoelde Van Veen Kreidler is nog steeds 50 cc. Wijziging t.o.v. vorig seizoen: de motor heeft niet langer een mechanisch aangedreven oliepomp-waterpomp unit (aangedreven vanaf de krukas), maar een elektrische waterpomp. De verdere specificatie: 6-bak, droge platenkoppeling, waterkoeling, thyristor ontsteking, roterende inlaat. Geschat vermogen circa 18 pk/16.000 tpm.

Monark
Fabriekscoureur / ontwikkelings-technicus Jan Bruins heeft op basis van een volkomen gewijzigd Sachs blok wel pk's kunnen vinden, maar helaas laat de betrouwbaarheid van de Monark te wensen over. De gewijzigde Sachs krachtbron heeft een watergekoelde cilinder en kop gekregen. De specificatie vermeldt verder Kröber elektronische ontsteking, een roterende inlaat en een door Herman Meyer gebouwde speciale 6-versnellingsbak.

Jamathi
De 1973 Jamathi monocoque werd reeds eerder in MOTO 73 beschreven. De watergekoelde motor met Bosch waterpomp hangt onder een kleine hoek onder het plaatstalen kokerframe. De radiateur is in de neus van de stroomlijn ondergebracht. Het Jamathi trio heeft momenteel wel veel vermogen gevonden, maar door warmte-overdracht problemen in de cilinder (tussen bus en wand) weet men de pk's niet constant te houden. Lukt dit wel, dan doet de 6-versnellings Jamathi niet veel onder voor de Van Veen Kreidler. Vermogen circa 16 à 17 pk bij 15.500 tpm.

Derbi productieracer
De luchtgekoelde 50 cc Derbi productieracer is de enige herinnering die wij dit seizoen hebben aan de glorierijke dagen van de Spaanse Derbi fabriek, die het seizoen 1972 op waardige wijze afsloot met zowel de titel in de 50 als de 125 ce klasse. Derbi heeft de opgedane G.P.-ervaring. niet ongebruikt willen laten en heeft een kleine serie 50 cc productieracers gebouwd, die door een select gezelschap privé-rijders gestuurd worden. De luchtgekoelde krachtbron wordt opgegeven voor 16 pk bij 15.000 tpm. De motor heeft thyristor ontsteking (Motoplat), een 24 mm IRZ carburateur en een 6-versnellingsbak.
De koppeling is van het droge meervoudige platen type. De motor vormt een dragend deel van het open, dubbel uitgevoerde wieg-frame.


Deelnemerslijst:
Afbeelding

Deelenemerslijst TT Assen 50 cc

Rudolf Kunz, Duitsland, Kreidler
Gerhard Thurow, Duitsland, Kreidler
Wolfgang Gedlich, Duitsland, Kreidler
Gerd Bender, Duitsland, Kreidler
Manfred Kugler, Duitsland, Kreidler
Herbert Rittberger, Duitsland, Kreidler
Siegfried Lohmann, Duitsland, Kreidler
Jürgen Röller, Duitsland, Kreidler
Walter Däuwel, Duitsland, Kreidler
Ronald Cogger, Engeland, Kreidler
Mike Greenwood, Engeland, Derbi
Terry Keane, Engeland, Meurs Spec.
Nigel Stone, Engeland, Jamathi
Otello Buscherini, Italië, Malanca
Harald Bartol, Oostenrijk, Kreidler
Hans Hummel, Oostenrijk, Kreidler
Edward Borisenko, USSR, Riga
Ulrich Graf, Zwitserland, Kreidler
Bruno Kneubühler, Zwitserland, Kreidler
Lars Persson, Zweden, Monark
Jan de Vries, Nederland, Kreidler
Theo Timmer, Nederland, Jamathi
Henk van Kessel, Nederland, Kreidler
Jan Huberts, Nederland, Kreidler
Nico Polane, Nederland, Kreidler
Ton Kooijman, Nederland, Hemeyla
Willem Koerhuis, Nederland, Kreidler
Cees van Dongen, Nederland, Kreidler
Jan Bruins, Nederland, Monark
Nico Leeflang, Nederland, Royal Nord
John Koster, Nederland, Kreidler
Piet Pecht, Nederland, Roton




Raceverslag TT Assen 1973

Bron: Moto 73, No. 13, 29-06-1973


Afbeelding

Asser TT, Ouderwets Mooi!
Klasse 50 cc.
Startvolgorde:
1. Bruno Kneubühler, Kreidler, 3.39,8
2. Jan de Vries, Kreidler, 3.41,1
3. Gerhard Thurow, Kreidler, 3.44,5
4. Theo Timmer, Jamathi, 3.45,1
5. Ulrich Graf, Kreidler, 3.46,8

50 cc
Onder welhaast ideale weersomstandigheden, stralende zonneschijn met een stijve bries uit het noordwesten, werden op de Drentse hei wederom de Asser TT-races verreden, die als 7de wedstrijd in de serie voor het wereldkampioenschap tellende races verscheidene klassen toch wel wat tekening moest brengen.
Welhaast iedereen beschouwde Jan de Vries als favoriet voor de overwinning bij de 50 cc-ers, wat niet zo onlogisch was als men de voorsprong na de eerste ronde aanzag.
Doch een voorsprong bij het ingaan van de tweede ronde helpt aan de finish niet veel, als men voortijdig de strijd heeft moeten staken. De Kreidlers hebben vaker last van moeilijkheden met de krukas- en drijfstanglagering dan men voor mogelijk had gehouden.
Jan de Vries dus na anderhalve ronde terug naar de pits, terwijl stalgenoot Kneubüher de machine heel hield en naar een overwinning stuurde, die welverdiend was. Dat dit niet op toeval berustte bewees hij ook met zijn snelste ronde van 3.40,9, hetgeen een gemiddelde snelheid betekent van 125,553 km/uur.
Theo Timmer zorgde, toen hij merkte Bruno niet te kunnen krijgen, dat hij aan het eind kwam en bevestigde hiermede eens te meer zijn klasse. Hij leidt nu weer in de klassering voor het wereldkampioenschap en De Vries moet nu toch wel benen gaan maken om hem in te halen, temeer daar er slechts vier wedstrijden gelden voor het eindresultaat.
Het was voor Monark-coureur Jan Bruins leuk eindelijk eens een wedstrijd uit te rijden en dat nog wel in Assen. Het werd wel tijd na zoveel zwoegen!
Harald Bartol moest door een val opgeven en zal waarschijnlijk plm. zes weken zijn uitgeschakeld.
Zoals u van ons gewend bent, geven wij u het verslag van de races in de volgorde van de cilinderinhoud, in tegenstelling tot het verloop van de wedstrijden op de racedag.


Uitslagen:

Afbeelding

UITSLAGEN:

Klasse 50 cc:

1. B. Kneubühler, Kreidler, 30.02.2 is 123,119 km/uur
2. T. Timmer, Jamathi, 30.10,7 is 122.542 km/uur
3. G. Thurow, Kreidler, 30.19.0 is 122,164 km/ uur
4. J. Bruins, Monark
5. L. Persson, Monark
6. J. Huberts, Kreidler
7. N. Polane, Roton
8. T. Kooyman, Hemeyla
9. J. Röller, Kreidler
10. H. Rittberger, Kreidler
11. W. Gedlich, Kreidler
12. S. Lohmann, Kreidler
13. W. Däuwel, Kreidler
14. J. Koster, Roton
15. H. Hummel, Kreidler
16. W. Koerhuis, Kreidler
17. C. Graf, Kreidler
18. M. Greenwood, Derbi

Snelste ronde: B. Kneubühler, Kreidler, 3.40.9 is 125,558 km/uur.



Plaats reactie