Ries - Kreidlerclublid april 2010

Elke maand zetten we iemand van de club in de schijnwerpers
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Ries - Kreidlerclublid april 2010

#1 Bericht door Maarten » 31 mar 2010, 07:26

Ries - Kreidlerclublid april 2010


Afbeelding
Ries - Kreidlerclublid april 2010 - Met Martijn, Koninginnedag 2007.
Trouw lid van de Kreidlerclub, al sinds 2002. En heeft zich altijd ingezet, zelfs als moderator. Jarig in april, dus meteen een goede gelegenheid om Ries te bombarderen tot clublid van april 2010!

V R A G E N L I J S T


Wanneer werd jij besmet met het Kreidlervirus? Hoe oud was je toen en wat gebeurde er?

Toen ik 12 jaar was kwam ging ik tijdens de verjaardag van mijn peet oom even in de schuur kijken waar mijn neef aan het sleutelen was. In de hoek stond een Kawasaki groene Kreidler RMC, met knal oranje gietwielen. Erg vet, en wat liep dat ding hard! Ja, mijn neef was zelf aan het vijlen geslagen, zelf een uitlaat gemaakt, en er zat een Mikuni carburateur op. Tot mijn neef op een gegeven moment zei: Wil je de Kreidler niet hebben? Ja dat wou ik wel natuurlijk.. Na goed, later bleek dat de cilinder gaar was, en ben ik samen met pa heel druk geweest om de brommer weer een beetje origineel te krijgen, want toen ik 16 werd wou ik er natuurlijk de weg mee op.


Afbeelding
De eerste Kreidler van Ries was groen met oranje


Wat vind jij het leukste aan de Kreidlerhobby?

Eigenlijk is het meeste aan de Kreidler hobby leuk om te doen, in de winter beleef ik het meeste plezier aan het helpen van mede hobbyisten, en zeker ook aan het zoeken naar onderdelen die zeldzaam zijn, en het uiteindelijk vinden. Bijvoorbeeld het reviseren van blokken mag ik dan ook graag doen. In de zomerdag ga ik naast de buitenlandse Kreidlerweekendjes het liefst met een stel maten de dijken, landweggetjes ed. onveilig maken met de brommer of motor!!


Wat voor Kreidler vind jij het mooist?

Toen ik brommer reed interesseerde mij originaliteit niet zo veel, ik had genoeg geld om de brommer rijdend te houden, maar het hield niet over (zal een bekend probleem zijn voor velen). Maar toen ik op mijn 17e de eerste onderdelen van mijn RS-GS kocht wist ik zeker dat die helemaal origineel moest worden..zie het resultaat [FOTO 2] En eigenlijk denk ik daar nog steeds hetzelfde over. Het mooiste vind ik een gave, gebruikte Kreidler, maar een mooie gerestaureerde Kreidler, die de fabrieksnieuwe modellen het dichtst benadert vind ik minstens zo mooi.

Afbeelding
De groene RS-GS van Ries is helemaal origineel

Welk type Kreidler vind je het mooist, en welke het lelijkst?

Afbeelding
Met stip op nummer 1 staat bij Ries de oranje RS van 1972, met lange buddy, en de antraciete delen zoals het hoort.
Toen ik met de RS-GS begon aan de restauratie vond ik dat het mooiste model, en moest ik niet veel weten van brommers met spaakwielen. Maar goed, schijnbaar is mijn smaak toch een beetje veranderd, en ben ik nu meer gek op brommers met spaakwielen. De RS-GS van 1977-1978 blijft zeker een favoriet, en zal ook niet snel wijken. Maar met stip op nummer 1 staat bij mij de oranje RS van 1972, met lange buddy, en de antraciete delen zoals het hoort. Gevolgd door de fluor RS van 1973.


Je staat met je net gerestaureerde Kreidler op een meeting, en iemand zegt je dat je buddyseat van het verkeerde type is, hoe reageer je?

Ik zou eerst even lachen, en dan tegen de persoon zeggen dat hij of zij toch wat beter in de folder moet kijken.

Wie bewonder je het meest binnen de Kreidlerhobby?

Ik bewonder vooral Dick Baan, die op een hoge leeftijd (volgens mij al tegen de 70 aan), nog steeds zeer actief is om het merk Kreidler in leven te houden! Maar ik waardeer ook alle andere handelaren die er voor zorgen dat er toch steeds voor schaarse producten een alternatief wordt geboden. Verder heb ik zeer veel ontzag voor Claus, die hele mooie dingen maakt, betrouwbaar tuningswerk levert, en voor iedereen klaar staat, de firma de Jager, die maar nieuwe, verbeterde, en snellere onderdelen uit de grond blijft stampen. Pa, die me altijd goed geholpen heeft, samen met pa heb ik bijvoorbeeld het eerste Kreidler blokken gereviseerd, en hij helpt nog steeds vaak met de Kreidler hobby. Maar ik bewonder natuurlijk ook de personen waar ik samen mee sleutel, ritten mee rijd, Kreidler weekendjes weg ga en dus veel plezier beleef: Pim, Melvin, Martijn, Richard, René, Gijs, Henk, Rob, Theo, Pascal en alle anderen die ik vergeten ben te noemen, Tjerry en Gert zijn ook vaak van de partij.

Afbeelding
Ries, Joris en andere vrienden tijdens de Kreidlervakantie naar Zeeland, 2004

Je bent één dag minister van verkeer, wat ga je doen?

De A15 doortrekken van Nijmegen naar Duiven, en de A18 door trekken (nu Twenteroute). Als 2e er voor zorgen dat of de capaciteit van het wegennet verhoogd wordt, of de capaciteit van het openbaar vervoer verhoogd wordt i.c.m. aantrekkelijke reiskosten, maar dat laatste zal wel bij dromen blijven.

Wat is je favoriete weg/route om met de Kreidler te rijden?

Dat zijn er heel veel, maar het beste vermaak ik me nog op de dijk of een mooi rondje achterhoek. Rondje Huissen-Bemmel-Dodewaard-Opheusden-Driel-Arnhem is dan wel de favoriet.

Wat vind jij van het opvoeren van de Kreidlers? Doe jij daar aan mee?

De groene RS is opgevoerd, het is erg leuk, maar ook erg kostbaar. Als ik nog eens een Kreidler op bouw, dan wordt deze motorisch origineel, want dit loopt bijna altijd, en gaat veel langer mee, en is minder gevoelig voor de invloeden van het weer.

Afbeelding
Ries op zijn groene RS-GS, foto maart 2010

Wie mag er absoluut niet op jouw Kreidler rijden?

In principe laat ik niemand op mijn tweewielers rijden, ten eerste omdat alleen ik verzekerd ben volgens mijn polis. En ten tweede gaat er vaak wat mis met lenen en uitlenen, dan ben ik van mening dat ik eventueel gezeur beter kan voorkomen.

Hoeveel Kreidlers heb jij? Zou je er nog een Kreidler bij willen hebben, en welk type dan?

De groene RS-GS is rij klaar, en ik heb nog een RS van 1973 waarmee ik al een jaar of 6-7 met de restauratie bezig ben… er komt steeds iets anders tussen hahaha.

Ben je nog gek van andere merken bromfietsen, motoren, auto's etc.?

Zeker, de auto's die ik echt leuk vind zijn niet te betalen helaas.

Afbeelding
Moto Morini 3½ 1976

Maar de motoren die ik mooi vind zijn redelijk te betalen. Ik ben sinds een jaar of 3 helemaal weg van de Moto Morini 3½ (met spaakwielen) in 2007 heb ik deze 3½ van 1976 gekocht, vorig jaar heb ik haar optisch weer zo goed als origineel gemaakt. O.a. de originele Borrani velgen heb ik gevonden, rvs spaken (Haan Wheels), nieuwe banden.

Afbeelding
Ducati 748


Het volgende project wordt het vervangen van de zuigers, en de cilinderkop reviseren, en een heleboel originele details weer in orde brengen, wat niet zo makkelijk is als bij een Kreidler.
Daarnaast heb ik vorig jaar een droom van mij uit laten komen... Toen in 1995 mijn buurman een nieuwe Ducati 916SP kocht, was ik in 1 klap verliefd op de diepe, donkere V-Twin roffel.. Maargoed, die zijn zeer zeldzaam. Vorig jaar, na een jaar herstel van een ongeluk uit 2008 (er moest helaas wel een Kreidler voor wijken) heb ik deze Ducati 748s gekocht.


Wat is het idiootste dat je ooit met je Kreidler hebt gedaan?

Door weer en wind, met ijzel en sneeuw naar school/stage/werk rijden in de periode dat ik brommer reed, toen was ik 16-18 jaar.

Ben je een mooi weer rijder, staat je Kreidler zelfs gepoetst in de huiskamer, of rij je dagelijks door weer en wind?

Ik ben wel een mooi weer rijder, met regen is het toch minder leuk om te rijden. Daarnaast is het geen dagelijks vervoer voor mij, maar voor het plezier. Maar je ontkomt er niet altijd aan, als er bijvoorbeeld een bui regen valt tijdens een rit heb je weinig keus.

Welk Kreidler- of motorevenement vind jij het leukst en wil je absoluut niet missen?

Afbeelding
Ries op de Kreidler Mustang Cross, Neede 2009 met Theo er naast.


Afbeelding
50/80cc treffen in Wellen (België) 2007 op de RS-GS.

Afbeelding
50/80cc treffen in Duitsland, van Kreidler Freunde Norden.
Ries, Martijn, Pim, René, Gert, Richard, Henk, Norden 2007.



Hoe goed vind je dat je zelf kunt rijden, op een schaal van 1 tot 10? En kun je dat toelichten?

Poe, dat is een gewetens vraag, ik denk een 7, ik probeer altijd rekening te houden met wat mede weggebruikers doen en kunnen zien.


Welke persoon of welk bedrijf heeft jou het best geholpen met je Kreidler?

In de tijd dat ik brommer reed ben ik het beste geholpen door Paul Hendriks, alleen sinds zijn zaak gesloten is ben ik er eigenlijk niet meer geweest. Sindsdien haal ik de meeste Kreidler onderdelen bij Dick Baan of Homoet, en verzorgt Claus voor mij het aluminium laswerk en tunings werkzaamheden.

Hoe vet smeer je je Kreidler, en meng je zelf?

Ik smeer meestal 1 op 40, en meng sinds mijn 17e alleen nog maar zelf, met een kwalitatief goede volsynthetische olie.

Je ziet dat iemand het Kreidlerkapje van je vorkbovenplaat probeert te stelen, wat doe je?

Even kijken wie het is, maar het is wel te lopen dat hij/zij hard kan rennen, anders zijn ze wel aan de beurt.

Wat vind jij het leukst op de Kreidlersite? En waar erger je je mateloos aan op de site?

Folder restauraties, revisieverslagen, artikelen van vroeger, het Kreidlerclublid van de maand, en de afdeling Tuning zijn mijn favorieten.

Afbeelding
Andy en Ries kijken naar de racers in het museum in Lexmond, 2004


Welke onhebbelijkheid heb jij in het verkeer?

Mensen met caravans die met 80 km/u op de snelweg vrachtwagens ophouden, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan…

Waarvoor ga jij naar een Kreidler-evenement, wat zie (of hoor) je daar het liefst?

Voor het ouwehoeren met bekenden, treffen van mede hobbyisten, de onderdelenmarkt, en de rit (alleen als deze zonder voorrijder is).

Doe jij veel zelf aan je Kreidler, of besteed je alles uit?

Wat ik zelf kan doe ik zelf, en wat ik niet kan besteed ik uit. Spuiten, verchromen, poedercoaten, verzinken, wielen rijgen, nicasilen, enz. laat ik door een anderen doen, want die kunnen dat veel beter. Maar een blok reviseren mag ik graag zelf doen, maar dat wisten jullie denk ik al.

Wat is je lievelingsmaal?

Alles van de barbecue is lekker, daarnaast zijn boerenkool met worst, pizza en spaghetti mijn favorieten.

Vind je de Kreidlerhobby duur, of kun je kopen wat je hebben wilt?

Elke hobby kost nu eenmaal geld, de Kreidlerhobby vind ik soms wel duur, maar als ik het vergelijk met de motor hobby, valt het nog wel mee.

Kun je alle onderdelen die je nodig hebt nog vinden? Helemaal niet meer, of alleen als je veel geld neertelt?

Ik ben van mening dat bijna alles nog wel te koop is, als je genoeg betaalt, maar daar zit voor mij de uitdaging niet in. Het zoeken naar een bepaald onderdeel vind ik veel leuker. Eigenlijk heb ik alles wel kunnen kopen wat ik nodig had, soms heb je er wel geduld voor nodig, maar daar heb ik niet zo veel problemen mee.

Vertel tot slot nog eens iets over je zelf....

Afgelopen januari ben ik afgestudeerd aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen met de opleiding HTS Werktuigbouwkunde, en heb ik ook direct werk gevonden, wat op het moment wel veel tijd op slokt. De Kreidler hobby staat daardoor sinds het afstuderen op een wat lager pitje.
Sinds afgelopen jaar doe ik ook aan carnaval, een feest waar ik nooit veel van heb moeten weten, omdat ik altijd druk was met de 2wieler hobby, en eigenlijk de meeste vrienden buiten het dorp woonden, motor reden, en geen carnaval vierden.

Afbeelding
Ook leuk, iets moois bouwen met de carnavalgroep

Maar na het 1 keer echt goed mee te maken, kijk ik nu al weer uit naar volgend jaar. De afgelopen wintermaanden (september-februari) hebben we deze creatie gemaakt met onze carnavals groep, hiermee zijn we 3e geworden in de getrokken wagen klasse hier in het dorp. Inmiddels is de wagen al weer afgebroken en zijn we aan het brainstormen over een onderwerp voor volgend jaar…


Afbeelding
Goede gastheer Ries met een bakkie koffie voor zijn gasten
Laatst gewijzigd door Maarten op 01 mei 2010, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door eric11 » 31 mar 2010, 07:33

gefeliciteert Ries het is je gegund

gr eric

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#3 Bericht door Joris » 31 mar 2010, 07:53

Ik sta er weer beeldig op! :lol:
Mooi stukkie Ries 8)

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#4 Bericht door emilio » 31 mar 2010, 08:11

Kreidler man in hart en nieren Proficiat!. Leuk stukje overigens. Mag die jonge garde wel die op die oude dingetjes rondrijden. Blijft iets hebben!

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door lutje » 31 mar 2010, 08:11

Gefeliciteerd Ries :!:


Lutje

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door albert72 » 31 mar 2010, 08:12

Eén van de sympathiekere die ik ben tegen gekomen in de "kreidlerwereld" !
En gouden handjes als het om blokrevisie gaat !

Ries proficiat kerel,het is je gegund :clap

Gr,
Albert

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4803
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 668 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

#7 Bericht door Monsma » 31 mar 2010, 08:16

Gefeliciteerd Ries

mooi verhaal :arrow:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#8 Bericht door kreidler844 » 31 mar 2010, 08:24

gefeliciteerd Ries, en nog vele jaren.

Wietse

Gebruikersavatar
Maarten/sbargh
Berichten: 726
Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
Locatie: 's-heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Maarten/sbargh » 31 mar 2010, 08:40

Leuk man! zo hoort het, het werd ook wel een keer tijd dat jij erop kwam! 8)

Laters

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door caveman » 31 mar 2010, 08:47

Hoi Ries
van harte leuk verhaal.

greetz cave

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#11 Bericht door dijk » 31 mar 2010, 09:00

gefeliciteert Ries,een leuk verhaal :mrgreen: :clap

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door MichielJ » 31 mar 2010, 09:05

Gefeliciteerd met de begerenswaardige titel Ries :thumbsup

Leuk artikel om te lezen. De Ducati en de Moto Morini zijn ook geweldig. Afwisseling genoeg daar :wink:
Laatst gewijzigd door MichielJ op 31 mar 2010, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#13 Bericht door peterria » 31 mar 2010, 09:09

ries gefeliciteerd mooi verhaal en prachtige morini

peterria

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#14 Bericht door jvr » 31 mar 2010, 09:17

Leuk Ries, het is je gegund, maar wel doorgaan met de kreidlerhobby hoor. :clap :D gr Jan.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#15 Bericht door maloud » 31 mar 2010, 09:28

Van harte Ries, leuk dat je ook in het zonnetje wordt gezet !!

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door mopeddy » 31 mar 2010, 09:31

Proficiat Ries!, jij bent een ware opvolger!, die Duc is wel een hit, had hem ooit is in het klein ! Leuk stukje overigens.

Succes verder, voor deze en vele volgende maanden :thumbleft

Groetjes Mopeddy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mar 2010, 09:38

Toppertje Ries,

Prachtig verslag met hele leuke foto´s. Ook leuk te zien hoe je van brommer puber (het ZeelandCamping verslag is echt lachen) naar volwassen kerel groeit.
Klasse dat Gert en ik ook genoemd worden op de Duitse 50 en 80CC treffens.
Daar trekken we altijd met elkaar op.
Altijd een grote bijdrage op het forum.

Enzo

Gebruikersavatar
marijnflipse
Berichten: 196
Lid geworden op: 02 jun 2008, 18:10
Locatie: Bilthoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door marijnflipse » 31 mar 2010, 09:40

Gefeliciteerd! 8)

Tja caravans mogen in dit land eenmaal niet harder dan 80 hé :lol:
Groet Marijn

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door gerwinskreidler » 31 mar 2010, 10:11

Gefeliciteerd Ries, leuk verhaal geworden! :clap

Gerwin

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#20 Bericht door koepelsekreidler » 31 mar 2010, 10:19

Ries toppie stukkie makker gefeliciteerd

:thumbleft mart©

strebbel
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2008, 18:06
Locatie: omgeving westland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door strebbel » 31 mar 2010, 10:31

gefeliciteerd Ries, mooi verhaal weer.
groeten uit het westland

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#22 Bericht door Niekjuh » 31 mar 2010, 11:23

Gefeliciteerd Ries en mooi verhaaltje om te lezen!

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door BESTMAN » 31 mar 2010, 11:31

Gefeliciteerd Ries :thumbleft .

gr bestman

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#24 Bericht door tombo » 31 mar 2010, 12:12

Haha lekker Ries! Ouwe fietsenmaker, gefeliciteerd! :P

Gebruikersavatar
tonny59
Berichten: 1609
Lid geworden op: 23 okt 2005, 19:08
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door tonny59 » 31 mar 2010, 12:19

Mooi verhaal van een sympathieke gozer :thumbleft
van harte gefeliciteerd Ries.

Plaats reactie