Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

Advertenties: Kreidler en Kreidleronderdelen gevraagd.
Adverts: Kreidlers and Kreidlerparts wanted.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#1 Bericht door Bert one » 17 apr 2023, 14:47

Dag forum leden, ik ben op zoek naar een balhoofdkap en een spatbordkap type 1965-1966 materiaal plastic in de kleur antraciet, mag ook een andere kleur zijn. Als iemand deze onderdelen heeft liggen en wil verkopen dan hoor ik het graag.
Gr. Albert
Bijlagen
20230121_140659.jpg
20230121_140659.jpg (191.3 KiB) 1185 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13045
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 521 keren
Ontvangen waarderingen: 633 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#2 Bericht door Caspar » 17 apr 2023, 16:36


Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#3 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 08:28

Hoi Caspar, gelukkig is het nog nieuw te koop. Wat is wijsheid, wachten tot er originele kappen aangeboden worden?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13045
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 521 keren
Ontvangen waarderingen: 633 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#4 Bericht door Caspar » 18 apr 2023, 09:12

Tja , goede vraag: originele zijn ook niet meer zo fris als vroeger.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10426
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 138 keren
Ontvangen waarderingen: 385 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 18 apr 2023, 10:12

Wat is wijsheid
Voor die 69 euro de twee nieuwe bestellen.
Gebruikte van kunstof en 50 jaar oud is geen optie.

De vorkkap vernieuwen is nog een dingetje, die zit vast geklemd op je lager schaal.

Nog geen 35 euro per deel, de idioterie gebruikt op marktplaats kon nog wel eens duurder uitpakken.

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#6 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 12:07

Hoi Henk, omdat de kappen nog nieuw te koop zijn zal het verwerven van deze onderdelen geen problemen opleveren. Het uitgangspunt is de montage van een beenscherm. Dat wordt er dan een met een balhoofd opening van 11,5 cm. Later kan ik dan de voorvork demonteren. Als de Kreidler dan zover gedemonteerd is wil ik het frame laten logen om de roest in het frame te neutraliseren, want van de foto's van Carsten in het andere onderwerp wordt je niet vrolijk. Is de voorvork om te bouwen van 1964 naar 1965 type. De voorvork is nu voorzien van spanstiften in de bovenste schokbreker bevestiging.
Albert

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 494 keren
Ontvangen waarderingen: 705 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#7 Bericht door Flocke » 18 apr 2023, 13:54

Bert one schreef: 18 apr 2023, 12:07 Hoi Henk, omdat de kappen nog nieuw te koop zijn zal het verwerven van deze onderdelen geen problemen opleveren. Het uitgangspunt is de montage van een beenscherm. Dat wordt er dan een met een balhoofd opening van 11,5 cm. Later kan ik dan de voorvork demonteren. Als de Kreidler dan zover gedemonteerd is wil ik het frame laten logen om de roest in het frame te neutraliseren, want van de foto's van Carsten in het andere onderwerp wordt je niet vrolijk. Is de voorvork om te bouwen van 1964 naar 1965 type. De voorvork is nu voorzien van spanstiften in de bovenste schokbreker bevestiging.
Albert
Zeigt das Bild oben Deine Eitank ?
Weil dort sind ja die Teile aus Blech und nicht aus Kunststoff verbaut.

Die Rahmen sind normalerweise nicht so rostig, an meinem Eitank-Rahmen ist praktisch gar kein Rost, sh. Bild 1.
Und innen werden gerade beim Kleinkraftrad die Rahmen durch das zurückgestoßene Öl vom Vergaser konserviert.
Also da würde ich mir im Normalfall keine Sorgen machen.

Die Bilder von dem verrosteten, zerschnittenen Rahmen, die ich gezeigt hatte, ja, der ist sehr vergammelt, es gibt eben auch Ausnahmen.
Aber wenn Du genau hinschaust, der vordere Teil vom Rahmen ist innen weniger verrostet, hinten dagegen völlig vergammelt.

Das liegt daran, weil bei der Rahmen der Eitank kein separates Schutzblech hat.
Bei dem gezeigten Rahmen ist der Übergang vom Schutzblech zum Rahmen durchgerostet (sh. Bild 2), diesen Bereich muß man bei der Eitank genau kontrollieren.
Wenn es da undicht wird, dann schaufelt das Hinterrad Wasser und Salzlauge in den Rahmen, und deswegen ist der hintere Teil so stark verrostet.
Also Du mußt das nicht als Normalfall sehen, nur wenn der Rahmen im Bereich des Schutzbleches hinten undicht geworden ist, dann kann das passieren.

Das Steuerrohr der Gabel und die untere Lagerschale sind bei den Rahmen ab 1965 dicker geworden, das sind die Rahmen mit den Plastikverkleidungen.
Das Steuerrohr hat ab 1965 einen Absatz, sh. Bild 3. Ich gehe davon aus, man wollte die Gabel ab 1965 einfach gegen Abknicken verstärken.

Die Gabel ist deswegen zwischen 1964 und 1965 aus meiner Sicht nicht austauschbar.
Denn die Aufnahme der Lagerschale im Rahmen ist zwischen 1964 und 1965 von 32 auf 34mm vergrößert worden.
Für die größere Lagerschale ab 1965, die das dickere Steuerrohr der Gabel aufnehmen kann.

Gruß

Carsten


DSC_5976.jpg
DSC_5976.jpg (331.14 KiB) 1015 keer bekeken
IMG_0579.JPG
IMG_0579.JPG (381.8 KiB) 1015 keer bekeken
IMG_6580k.jpg
IMG_6580k.jpg (195.47 KiB) 1015 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 58655
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 777 keren
Ontvangen waarderingen: 1722 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 apr 2023, 14:16

Flocke schreef: 18 apr 2023, 13:54
Bert one schreef: 18 apr 2023, 12:07 Hoi Henk, omdat de kappen nog nieuw te koop zijn zal het verwerven van deze onderdelen geen problemen opleveren. Het uitgangspunt is de montage van een beenscherm. Dat wordt er dan een met een balhoofd opening van 11,5 cm. Later kan ik dan de voorvork demonteren. Als de Kreidler dan zover gedemonteerd is wil ik het frame laten logen om de roest in het frame te neutraliseren, want van de foto's van Carsten in het andere onderwerp wordt je niet vrolijk. Is de voorvork om te bouwen van 1964 naar 1965 type. De voorvork is nu voorzien van spanstiften in de bovenste schokbreker bevestiging.
Albert
Zeigt das Bild oben Deine Eitank ?
Weil dort sind ja die Teile aus Blech und nicht aus Kunststoff verbaut.

Die Rahmen sind normalerweise nicht so rostig, an meinem Eitank-Rahmen ist praktisch gar kein Rost, sh. Bild 1.
Und innen werden gerade beim Kleinkraftrad die Rahmen durch das zurückgestoßene Öl vom Vergaser konserviert.
Also da würde ich mir im Normalfall keine Sorgen machen.

Die Bilder von dem verrosteten, zerschnittenen Rahmen, die ich gezeigt hatte, ja, der ist sehr vergammelt, es gibt eben auch Ausnahmen.
Aber wenn Du genau hinschaust, der vordere Teil vom Rahmen ist innen weniger verrostet, hinten dagegen völlig vergammelt.

Das liegt daran, weil bei der Rahmen der Eitank kein separates Schutzblech hat.
Bei dem gezeigten Rahmen ist der Übergang vom Schutzblech zum Rahmen durchgerostet (sh. Bild 2), diesen Bereich muß man bei der Eitank genau kontrollieren.
Wenn es da undicht wird, dann schaufelt das Hinterrad Wasser und Salzlauge in den Rahmen, und deswegen ist der hintere Teil so stark verrostet.
Also Du mußt das nicht als Normalfall sehen, nur wenn der Rahmen im Bereich des Schutzbleches hinten undicht geworden ist, dann kann das passieren.

Das Steuerrohr der Gabel und die untere Lagerschale sind bei den Rahmen ab 1965 dicker geworden, das sind die Rahmen mit den Plastikverkleidungen.
Das Steuerrohr hat ab 1965 einen Absatz, sh. Bild 3. Ich gehe davon aus, man wollte die Gabel ab 1965 einfach gegen Abknicken verstärken.

Die Gabel ist deswegen zwischen 1964 und 1965 aus meiner Sicht nicht austauschbar.
Denn die Aufnahme der Lagerschale im Rahmen ist zwischen 1964 und 1965 von 32 auf 34mm vergrößert worden.
Für die größere Lagerschale ab 1965, die das dickere Steuerrohr der Gabel aufnehmen kann.

Gruß

Carsten



DSC_5976.jpg

IMG_0579.JPG

IMG_6580k.jpg
NOS
Bijlagen
IMG_3867.jpeg
IMG_3867.jpeg (211.04 KiB) 1008 keer bekeken

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#9 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 15:19

Hoi Carsten, dat is mijn eitank met stalen balhoofdkap en vorkkap. Ik maak mij zorgen wat betreft roest omdat ik dat in mijn luchtfilter huis vond. Bij foto 1 zie je een roestplekken op het frame waar vermoedelijk een schot zit. Het frame is van 1965 met vermoedelijk een 1964 voorvork. Zie foto 2.
Hoi Henk, New old stock is the best. Een hebbeding!
Bijlagen
20220915_211012.jpg
20220915_211012.jpg (51.04 KiB) 996 keer bekeken

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#10 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 15:24

Hoi Carsten, dit is toch een 1964 type?

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#11 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 15:31

Off Topic
Bijlagen
20220910_192802.jpg
20220910_192802.jpg (70.41 KiB) 989 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 494 keren
Ontvangen waarderingen: 705 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#12 Bericht door Flocke » 18 apr 2023, 16:00

Bert one schreef: 18 apr 2023, 15:19 Hoi Carsten, dat is mijn eitank met stalen balhoofdkap en vorkkap. Ik maak mij zorgen wat betreft roest omdat ik dat in mijn luchtfilter huis vond. Bij foto 1 zie je een roestplekken op het frame waar vermoedelijk een schot zit. Het frame is van 1965 met vermoedelijk een 1964 voorvork. Zie foto 2.
OKE, Rost hatte ich noch nie im Luftfilter.
Man kann ja auch durch die Öffnungen am Rahmen (Ansauglöcher und Anschluß Luftfilter) schauen oder mit einem Endoskop reingehen, und erkunden, in welchem Zustand sich der Rahmen von innen befindet, bei meinen Rahmen hatte ich innen nie Rost.

Wenn Du dort Rost hast, kannst Du den Rahmen ja wie vorgeschlagen mit Benzin auswaschen und dann wachsen.

Der markierte Rostfleck am Rahmen erscheint mir nur äußerlich zu sein und sagt aus meiner Sicht erstmal gar nichts aus.

An meinem Rahmen steht auf der Plakette auch Baujahr 1965, das Moped wurde auch in 1965 verkauft und zugelassen.
Der Rahmen bzw. das ganze Moped ist aber Baujahr 1964, das ist nicht ungewöhnlich und wahrscheinlich auch bei Dir der Fall.

Die alten Rahmen haben zum Beispiel noch die Steuer- und Gabelverkleidung aus Blech.
Die Steuerkopfverkleidung aus Kunststoff ist breiter, die Halter am Rahmen dafür sind auch breiter.
Das bedeutet, an einen 1965er Rahmen paßt die schmale Blechverkleidung gar nicht ohne Änderungen, weil sie für die Halter am Rahmen zu schmal ist.

Deine Gabel scheint auch von vor 1965 zu sein, weil die neuere Gabel mit dem Absatz am Steuerrohr auch kleinere Löcher für die Aufnahme der Dämpfer hat, sh. Bild.
Wenn Dein Rahmen tatsächlich von 1965 wäre, dann wäre die 34mm-Lagerschale im Rahmen zu groß für das dünne Steuerrohr der alten Gabel mit dem kleineren Gabelkonus.

Gruß

Carsten


IMG_6582k.jpg
IMG_6582k.jpg (164.69 KiB) 979 keer bekeken

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#13 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 17:43

Hoi Carsten, goed idee om het frame vanbinnen eerst met een endoscoop te controleren voordat ik verdere stappen onderneem. De bevestigings beugels zijn vermoedelijk smaller gemaakt door er een stukje tussenuit te slijpen en daarna gelast. Groeten Albert
Bijlagen
20230417_134723.jpg
20230417_134723.jpg (49.59 KiB) 954 keer bekeken
20230417_135138.jpg
20230417_135138.jpg (53.84 KiB) 954 keer bekeken

+×=+
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 mei 2021, 21:31
Locatie: SINT-OEDENRODE
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#14 Bericht door +×=+ » 18 apr 2023, 17:59

Bert met bernard uit sint-oedenrode zadel eraf kun je met zaklamp in het frame kijken heb ik ook gedaan bij het verwisselen van het zadel gr

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#15 Bericht door Bert one » 18 apr 2023, 20:08

Hoi Bernard, ik zal eerst eens met een lamp in de aanzuig - opening schijnen of ik dan iets zie. Het frame wil ik toch zeker van voor tot achter waren, daarom wil ik het aan de voorkant inspecteren met een endoscoop. Als ik zover ben zal een nieuw topic openen " Roest preventie frame" om mijn bevindingen te posten. Groeten Albert

+×=+
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 mei 2021, 21:31
Locatie: SINT-OEDENRODE
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#16 Bericht door +×=+ » 18 apr 2023, 22:32

Bert bij het aanzuiggat van de carburateur buis zit in het frame één plaat in gelast dus rechts van het aanzuiggat is dicht Je hebt alleen één holle ruimte van het aanzuiggat naar de twee gaten boven in het frame onder het zadel waar hij de lucht voor de carburateur haalt gr bernard

+×=+
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 mei 2021, 21:31
Locatie: SINT-OEDENRODE
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#17 Bericht door +×=+ » 18 apr 2023, 22:40

Dus rechts naast de aanzuiggat kan je niet inkijken gr

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 494 keren
Ontvangen waarderingen: 705 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#18 Bericht door Flocke » 19 apr 2023, 01:29

+×=+ schreef: 18 apr 2023, 22:40 Dus rechts naast de aanzuiggat kan je niet inkijken gr
Doch, das geht, schau mal hier:
https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 45&t=50500

Dort sind bei der Eitank Schotts mit Löchern.
Kann man reinschauen, aber nur mit einem Endoskop, so wie Bert das geplant hat.

Gruß

Carsten


IMG_20221219_222912.jpg
IMG_20221219_222912.jpg (129.71 KiB) 870 keer bekeken

+×=+
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 mei 2021, 21:31
Locatie: SINT-OEDENRODE
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#19 Bericht door +×=+ » 19 apr 2023, 06:37

Bij mijn eitank frame 1965 uitgeleverd in 1966 is het dicht gr

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#20 Bericht door Bert one » 19 apr 2023, 11:17

Hoi Carsten en Bernard, vanmorgen heb ik een ijzerdraad van 85 cm tot mijn grote opluchting tot aan de voorkant van het frame kunnen duwen. Dan zal het waxen met een tectileerslang ook wet lukken. Over dit onderwerp ga ik een nieuw topic openen. Groeten Albert
P.S. roestpreventie topic is te vinden in technisch forum.
Bijlagen
20230419_104229.jpg
20230419_104229.jpg (78.85 KiB) 827 keer bekeken

Bert one
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:18
Locatie: Lieshout
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Balhoofdkap en spatbordkap 1965-1966 eitank

#21 Bericht door Bert one » 07 mei 2023, 11:50

Alle goede raad ter harte genomen, ben ik nu voorzien van een nieuwe plastic balhoofd en spatbordkap.
Gr. Albert
Bijlagen
20230507_114416.jpg
20230507_114416.jpg (42.95 KiB) 704 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Bert one voor dit bericht:
Caspar (07 mei 2023, 12:18)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie