Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

Producten en mededelingen van onze sponsors
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#676 Bericht door Luc » 23 jan 2013, 20:16

markRD schreef:Hallo Luc,
Echter zou ik graag uw advies willen vragen, omdat u al tientallen jaren ervaring heeft met smalle tap cilinders. Voor de Minarelli kit schrijft u een zuigerspeling van 0,04 tot 0,05mm voor? Ik heb echter snel last van thermische problemen, omdat ik geen geforceerde koeling heb. Is deze speling misschien groter bij de rijwindgekoelde 20pk versie, of werd het hier noodzaak om koelribben om de cilinder heen te persen? Werd hierbij wellicht een geleidende pasta gebruikt? Of ligt dan vermoedelijk het probleem bij mij ergens anders?
Die 0.04mm komt uit de gegevens van de originele cilinder. Maar dat kan als het moet zelfs nog wat minder zijn wat afhangt van de tapse vorm van de zuiger. Voor watergekoelde cilinders geldt ca 0.05mm. Je kunt stellen dat hoe beter de cilinder gekoeld wordt des te groter de speling moet worden. De cilinder zet immers in dat geval minder uit. Gietijzeren bussen of cilinders zetten ook minder uit en geldt zelfs ca 0.07mm.

Nu zie ik dat je de Minarelli in een Yamaha cilinder gezet hebt.
Volgens mij is deze Yamaha cilinder van gietijzer en dan ligt het genoemde probleem voor de hand. De uitzetting wordt dan door het gietijzer tegengehouden.
In dat geval kun je het beste een oude smalle tap cilinder van Kreidler gebruiken of andere grotere aluminium cilinder.

Eigenlijk is de koeling van de kop nog belangrijker. Op de 20pk versie zat in 2e instantie dan ook alleen een grote kop, en dat maakte een groot verschil met daarvoor en was als je er niet continu mee gingen racen ook voldoende.
De hoeveelheid koeling die je nodig hebt is hoofdzakelijk afhankelijk van het maximale vermogen. Dus ook hoe lang je vol gas wilt blijven kunnen rijden. Verder spelen de uitlaat en de ontsteking ook een belangrijke rol bij de temperatuur.
Er is geen pasta nodig bij het inzetten, de binnencilinder zet het eerste uit en drukt zich dan vast tegen de buitencilinder.

markRD schreef: Ook wil ik de cilinder aan het carter monteren met potgaten, deze potgaten opvullen en de kop op zijn beurt aan de cilinder bevestigen. Dit zodat ik meer ruimte heb rond de spoelkanalen en de uitlaatschacht. Is vier maal een m6 bevestiging van de cilinder dan voldoende?
Ook hier geldt weer dat het afhankelijk is van het vermogen. Hoe meer vermogen hoe meer druk tijdens de verbranding. Ik zou altijd kiezen voor 4x 8mm. Als je het precies wilt weten dan zou je het moeten uitrekenen, maar dat heb ik niet gedaan.
markRD schreef: Bij de kit viel mij nog iets op, de spoeltiming is wat hoger dan wat normaal voorgeschreven wordt. Is dat de beperking van de gebruikte cilinder, of moet ik bij voorkeur ook een timing van 135 graden spoeltiming gebruiken?

Is het daarnaast wellicht ook mogelijk om een 50cc en 80cc uitlaat door u uit te laten rekenen?
Die 135graden spoelpoortspoeling ontstaat automatisch omdat de cilinder oorspronkelijk is gemaakt voor een slag van 39mm en wordt met slag 39.7mm dus hoger. Nu is die 135mm helemaal niet zo verkeerd, vroeger reden we met 3 en 4 spoelers ook veel hoger dan wat tegenwoordig gebruikelijk is.

Uitlaten berekeningen doe ik nog steeds voor elke 2takt, ongeacht de inhoud. Een aanvraagformulier is op verzoek beschikbaar.
markRD schreef: Tenslotte heb ik gezien dat u met een smalle tap cilinder al jaren geleden al een enorm vermogen gehaald heeft. Echter was dit in combinatie met een roterende inlaat. Hoeveel vermogen kun je theoretisch met een smalle tap cilinder met een membraaninlaat op de cilinder halen?
Voor velen een moeilijke vraag, maar ik heb daar inmiddels de nodige tijd aan besteed om dit boven water te krijgen. Dat werd pas echt mogelijk toen bekend werd wat het vermogen en toerental was van de door Jan Thiel geprepareerde snelste 2t de Aprilia RSA, met 54pk aan de uitgaande as bij 13k. Bovendien was deze vraag onlangs op een ander forum aan de orde. Effectief komt een 50cc membraam niet hoger dan ca 24 pk. 22pk hiervan zijn gebaseerd op de verhouding in de maximale hoeveelheid verwerkte brandstof bij een maximaal haalbaar toerental van 14.500rpm. Die 2pk is niet meer dan een schatting die de snellere verbranding als winst tov een 125cc zou kunnen opleveren.

gr. Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 29 jan 2013, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

markRD
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 feb 2010, 20:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#677 Bericht door markRD » 23 jan 2013, 21:00

Hallo Luc,


Hartstikke bedankt! Ik weet voorlopig even voldoende.

De cilinder is inderdaad van een Minarelli, maar de koelribben die ik gemonteerd heb zijn ook van aluminium. Echter heb ik de thermische problemen tot nu toe gehad bij een cilinder met een gietijzeren bus in aluminium koelribben. De zuigerspeling die ik gebruikte was 0,05mm. Dit was dus waarschijnlijk het probleem.

De kop wilde ook gaan aanpakken, dit heb ik inmiddels gedaan door deze watergekoeld te maken. Ben blij dat u noemt dat de kop belangrijk was in de koeling van de 20pk versie.

Met de laatste vraag doelde ik meer op het maximale vermogen dat te halen is specifiek met een 50cc smalle tap cilinder met membraaninlaat op de cilinder. Echter snap ik dat dit een moeilijke kwestie is en eigenlijk niet echt interessant voor professionals die 'liefdeloos' tunen. (Zoals Jan Thiel dit zei.) De pk/cc-grafiek had ik al bestudeerd op deraceheldenvanweleer.nl. Waarvoor wederom dank.


Vriendelijke groet,

Mark

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#678 Bericht door Luc » 23 jan 2013, 22:13

Mark, Die 0.05mm voor een bus cilinder is inderdaad veel te krap.
Ik reed voor het eerst met een bus cilinder op m'n racer met 0.07mm speling en hij liep 3x achter elkaar vast.
Dat is overigens veel minder ernstig dan met een nikasyl cilinder, tenminste als je er snel bij bent met de koppeling, dan kun je na even afkoelen gewoon weer doorrijden.

Voor de smalle tap heb ik nooit gerekend wat het maximale vermogen zou kunnen zijn, maar op basis van de bestaande methode kan dat wel bij benadering gedaan worden.

gr. luc

Gebruikersavatar
han.simons
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2012, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#679 Bericht door han.simons » 29 mei 2014, 21:50

Ik ben van plan om de TM die ik aan het opbouwen ben, ook met een Minarelli cilinder uit te voeren.
Weet iemand hoe ik aan de volgende onderdelen kan komen:
Uitlaat
Spruitstuk
Membraanhuis
Voetplaat

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#680 Bericht door Henk 3bakvoet » 30 mei 2014, 06:45

Ik ben
De opening van je bericht ging goed. :wink:

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#681 Bericht door parid001 » 18 nov 2014, 00:14

blijft leuk spul

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#682 Bericht door erik de l » 18 nov 2014, 19:14

Interessant topic!

.Erik

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#683 Bericht door parid001 » 21 nov 2014, 00:01

zijn de setjes nog te koop ergens?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rp

#684 Bericht door kreidler844 » 21 nov 2014, 17:48

Cilinder van Athena kan ik je leveren, ook voor slag 44.
Ik ben met een blok bezig waar ik een drijfstang in heb met pen 10 en standaard slag.
Slag 44 bouw ik in een blok met pen 12.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#685 Bericht door Luc » 11 feb 2019, 18:15


Cavemen Parts
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2019, 19:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#686 Bericht door Cavemen Parts » 19 mar 2019, 20:19

Luc dit blijft toch wel een fantastisch set👍

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#687 Bericht door Luc » 07 mei 2019, 12:00

Jazeker, met de nieuwe MXS racecilinder is hij nog beter en met 44 slag 78cc wordt het feest nog groter.
Het belangrijkste is dat het geheel in de juiste balans is.
Daar kom je niet alleen achter met rijden maar ook met het afstellen van ontsteking en carburateur.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#688 Bericht door Andy » 07 mei 2019, 18:33

Hoe doe je dat met die 44slag ??? Cilinder is toch 40slag !!!

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#689 Bericht door Luc » 08 mei 2019, 11:35

De cilinder wordt aan de bovenzijde verhoogd met 2,1mm exact passend op de boring.
De zuiger gaat daar 1.5mm in.

polini80
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#690 Bericht door polini80 » 08 mei 2019, 23:52

Luc schreef: 08 mei 2019, 11:35 De cilinder wordt aan de bovenzijde verhoogd met 2,1mm exact passend op de boring.
De zuiger gaat daar 1.5mm in.
Heb je hier een foto van, ben erg benieuwd. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#691 Bericht door Andy » 09 mei 2019, 00:45

Ben ook met een MXS racing cilinder bezig, miscchien beter ook om gelijk 44slag van te maken.

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#692 Bericht door Luc » 09 mei 2019, 12:24

Welke MXS heb je?
Bijlagen
L1130704a.jpg
L1130704a.jpg (30.23 KiB) 6871 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#693 Bericht door Andy » 09 mei 2019, 12:53

De racing... Verkoop je ook de losse delen om klaar te maken voor 44mm.

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#694 Bericht door Luc » 09 mei 2019, 13:03

Verschillen tussen Race en Sport cilinder van MXS

Beide cilinders komen uit dezelfde mal, de poorten zijn derhalve ook volkomen identiek, de maten vanaf de bovenzijde van de cilinder gemeten zijn ook geheel gelijk. Het enige verschil is dat de Race een 1mm hogere voet heeft. Hierdoor komen de poorten 1 mm hoger te staan. Aangezien bij montage op een Kreidler voor beide soorten een voetplaat noodzakelijk is, betekent het dat voor de Sport de voetplaat 1 mm hoger moet zijn dan voor de Race, daarmee zijn beide cilinders geheel gelijk. Voordeel van de sport is dan ook dat de overgang van de cilinderpoortvorm naar het carter, door de dikkere plaat, iets beter te maken is, vandaar de voorkeur voor de Sport uitvoering, die ook nog eens voordeliger is. Ook heeft het geen voordeel om het carter volledig naar de spoelpoort vorm van de cilinder te transformeren en zeker af te raden is het om het carter op te lassen. Door het slecht lasbaar zijn van Kreidler carters creëer je een nieuw probleem. Namelijk gescheurde carters, vooral bij de hogere belasting door het toegenomen vermogen.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#695 Bericht door Luc » 31 mei 2019, 16:49

Het volledige verhaal van aanpassingen staan hier



Afbeelding

MarkusK
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#696 Bericht door MarkusK » 16 okt 2020, 14:03

Hallo, mal eine Frage in die ganze Runde: Wie kann man Luc contactieren?

Habe schon die e-mail Forumfunktion verwendet, aber leider keine Antwort mehr. Ist er noch in Ordnung? Oder hat er vielleicht im Moment keine Lust auf Kreidler?

Gruß

Markus

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#697 Bericht door Eifelyeti » 16 okt 2020, 14:34

MarkusK schreef: 16 okt 2020, 14:03 Hallo, mal eine Frage in die ganze Runde: Wie kann man Luc contactieren?

Habe schon die e-mail Forumfunktion verwendet, aber leider keine Antwort mehr. Ist er noch in Ordnung? Oder hat er vielleicht im Moment keine Lust auf Kreidler?

Gruß

Markus
https://www.facebook.com/luc.foekema

MarkusK
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#698 Bericht door MarkusK » 16 okt 2020, 20:24

Danke dir Roman, nur auf der verknüpften Seite findet sich keine Kontaktmöglichkeit. Wie kann ich ihn anschreiben? Hatte damals mal eine emailadresse, aber die privaten Nachrichten sind teils weg. Facebook kein Konto. Kannst du ihn mal für mich anrufen und fragen, ob er ins Forum sehen kann?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#699 Bericht door Eifelyeti » 16 okt 2020, 21:08

leider habe ich keine andere Info

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

#700 Bericht door Theove » 16 okt 2020, 23:58


Plaats reactie