Die 0.04mm komt uit de gegevens van de originele cilinder. Maar dat kan als het moet zelfs nog wat minder zijn wat afhangt van de tapse vorm van de zuiger. Voor watergekoelde cilinders geldt ca 0.05mm. Je kunt stellen dat hoe beter de cilinder gekoeld wordt des te groter de speling moet worden. De cilinder zet immers in dat geval minder uit. Gietijzeren bussen of cilinders zetten ook minder uit en geldt zelfs ca 0.07mm.markRD schreef:Hallo Luc,
Echter zou ik graag uw advies willen vragen, omdat u al tientallen jaren ervaring heeft met smalle tap cilinders. Voor de Minarelli kit schrijft u een zuigerspeling van 0,04 tot 0,05mm voor? Ik heb echter snel last van thermische problemen, omdat ik geen geforceerde koeling heb. Is deze speling misschien groter bij de rijwindgekoelde 20pk versie, of werd het hier noodzaak om koelribben om de cilinder heen te persen? Werd hierbij wellicht een geleidende pasta gebruikt? Of ligt dan vermoedelijk het probleem bij mij ergens anders?
Nu zie ik dat je de Minarelli in een Yamaha cilinder gezet hebt.
Volgens mij is deze Yamaha cilinder van gietijzer en dan ligt het genoemde probleem voor de hand. De uitzetting wordt dan door het gietijzer tegengehouden.
In dat geval kun je het beste een oude smalle tap cilinder van Kreidler gebruiken of andere grotere aluminium cilinder.
Eigenlijk is de koeling van de kop nog belangrijker. Op de 20pk versie zat in 2e instantie dan ook alleen een grote kop, en dat maakte een groot verschil met daarvoor en was als je er niet continu mee gingen racen ook voldoende.
De hoeveelheid koeling die je nodig hebt is hoofdzakelijk afhankelijk van het maximale vermogen. Dus ook hoe lang je vol gas wilt blijven kunnen rijden. Verder spelen de uitlaat en de ontsteking ook een belangrijke rol bij de temperatuur.
Er is geen pasta nodig bij het inzetten, de binnencilinder zet het eerste uit en drukt zich dan vast tegen de buitencilinder.
Ook hier geldt weer dat het afhankelijk is van het vermogen. Hoe meer vermogen hoe meer druk tijdens de verbranding. Ik zou altijd kiezen voor 4x 8mm. Als je het precies wilt weten dan zou je het moeten uitrekenen, maar dat heb ik niet gedaan.markRD schreef: Ook wil ik de cilinder aan het carter monteren met potgaten, deze potgaten opvullen en de kop op zijn beurt aan de cilinder bevestigen. Dit zodat ik meer ruimte heb rond de spoelkanalen en de uitlaatschacht. Is vier maal een m6 bevestiging van de cilinder dan voldoende?
Die 135graden spoelpoortspoeling ontstaat automatisch omdat de cilinder oorspronkelijk is gemaakt voor een slag van 39mm en wordt met slag 39.7mm dus hoger. Nu is die 135mm helemaal niet zo verkeerd, vroeger reden we met 3 en 4 spoelers ook veel hoger dan wat tegenwoordig gebruikelijk is.markRD schreef: Bij de kit viel mij nog iets op, de spoeltiming is wat hoger dan wat normaal voorgeschreven wordt. Is dat de beperking van de gebruikte cilinder, of moet ik bij voorkeur ook een timing van 135 graden spoeltiming gebruiken?
Is het daarnaast wellicht ook mogelijk om een 50cc en 80cc uitlaat door u uit te laten rekenen?
Uitlaten berekeningen doe ik nog steeds voor elke 2takt, ongeacht de inhoud. Een aanvraagformulier is op verzoek beschikbaar.
Voor velen een moeilijke vraag, maar ik heb daar inmiddels de nodige tijd aan besteed om dit boven water te krijgen. Dat werd pas echt mogelijk toen bekend werd wat het vermogen en toerental was van de door Jan Thiel geprepareerde snelste 2t de Aprilia RSA, met 54pk aan de uitgaande as bij 13k. Bovendien was deze vraag onlangs op een ander forum aan de orde. Effectief komt een 50cc membraam niet hoger dan ca 24 pk. 22pk hiervan zijn gebaseerd op de verhouding in de maximale hoeveelheid verwerkte brandstof bij een maximaal haalbaar toerental van 14.500rpm. Die 2pk is niet meer dan een schatting die de snellere verbranding als winst tov een 125cc zou kunnen opleveren.markRD schreef: Tenslotte heb ik gezien dat u met een smalle tap cilinder al jaren geleden al een enorm vermogen gehaald heeft. Echter was dit in combinatie met een roterende inlaat. Hoeveel vermogen kun je theoretisch met een smalle tap cilinder met een membraaninlaat op de cilinder halen?
gr. Luc