Creanotive/Luc: Kreidler/Minarelli 15pk of 20pk/13.800rpm

Producten en mededelingen van onze sponsors
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#176 Bericht door koepelsekreidler » 10 jun 2009, 12:31

JanWillem schreef:Klopt het dat de steek van de tapeinden bij mijn blok 44 mm is en bij de mina 45 mm. en dat boren tot 8,5 mm niet genoeg is?

PS. ik ben lekker aan het hobbyen. :D
jan willen slimmer is tapeinden van 8 naar 7 mm te gebruiken

als je het lopend wil zien in schagerbrug hangt een voorbeeld


mart

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#177 Bericht door Luc » 10 jun 2009, 13:36

JanWillem schreef:Klopt het dat de steek van de tapeinden bij mijn blok 44 mm is en bij de mina 45 mm. en dat boren tot 8,5 mm niet genoeg is?

PS. ik ben lekker aan het hobbyen. :D
8.5mm is wat ik heb gedaan en gaat goed.
Cilinder gaat er iets strakker op dan normaal.
Tabenden en gaten blijven daarmee wel orgineel.

Gr. Luc

correctie:
Het blijkt dat ik 9mm had geboord ipv 8,5mm, dus JanWillem je hebt gelijk.
Laatst gewijzigd door Luc op 03 aug 2009, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#178 Bericht door Rienk van der Veen » 10 jun 2009, 14:22

Luc schreef:Het antwoord is dus ja.

Dus Ton die slag is geen 43mm, wat ik al vermoedde en daarom klopt dus de opgegeven timing ook niet.

Die wordt 166.5 - 101.5 wat veel te laag is om te kunnen presteren.
Doe er maar een voetplaat onder van 3.5 - 4 mm vervolgens een binnenkop in de cilinder laten zakken,
Timing komt daarmee op een redelijk niveau.

Ook dit is weer een voorbeeld waarbij het nodige rekenwerk VOORAF niet gedaan is, en kan daarmee nooit direct een succes worden.

Gr. Luc
is al gebeurt :wink:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#179 Bericht door Luc » 10 jun 2009, 16:16

Ok Rienck, maar je zette iedereen op het verkeerde been met je poortmap, want die is gebaseerd op een slag van 43mm.

Als je die plaat van 3.5-4 er al onder hebt dan moet dat een flink voordelig verschil geweest zijn.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2279 keren

#180 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jun 2009, 16:20

Hoeveel projecten lopen er nu in deze topic :?:
Onoverzichtelijk.

Enzo

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#181 Bericht door Luc » 10 jun 2009, 16:32

Enzo-tvdzijden schreef:Hoeveel projecten lopen er nu in deze topic :?:
Onoverzichtelijk.

Enzo
Enzo ik ben het met je eens, maar een klein uitstapje tussendoor moet kunnen.
Ik vind nu wel dat Rienk z'n eigen topic weer tot leven zou kunnen brengen en Mart kan natuurlijk ook een eigen topic openen, voor een alternative aanpak.

Verder wil ik iedereen aanraden de start van het topic ook in de gaten te houden, omdat het ook bijgewerkt wordt als daartoe aanleiding bestaat.
Ik merk dat de belangstelling nog steeds groeiende is.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Niels B.
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:18
Locatie: Alphen a/d Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#182 Bericht door Niels B. » 10 jun 2009, 16:39

Ja, mee eens. Zonde van dit topic..

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#183 Bericht door hermanp » 10 jun 2009, 16:51

Last edited by Luc on Tue Jun 09, 2009 10:34 am; edited 34 times in total


Je hebt idd de eerste reactie 'een paar keer' gewijzigd... :D :shock: Ook heb je het blok onder een andere Kreidler geprobeerd?
Nou zijn dit behoorlijk indrukwekkende getallen en zo, maar in hoeverre is het raadzaam om zoiets op een TM te bouwen? Laat staan op een eitank... Dat de remmen tot +/- 100km/u voldoen is volgens mij wel gebleken, maar met zo'n setje wordt die snelheid behoorlijk overschreden.

Gebruikersavatar
Niels B.
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:18
Locatie: Alphen a/d Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#184 Bericht door Niels B. » 10 jun 2009, 16:54

Ik denk dat je met deze setup niet met de originele oude kleine naven moet gaan rijden..maar sowieso met de grotere naven. Die zullen het echt wel voorremmen.. denk ik :lol:
Laatst gewijzigd door Niels B. op 10 jun 2009, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco RS-S
Berichten: 597
Lid geworden op: 29 nov 2007, 22:13
Locatie: zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#185 Bericht door Marco RS-S » 10 jun 2009, 16:59

RS3001 schreef:Die droge koppelling ben je absoluut nodig Luc? Dat is toch een takke herrie, kan me voorstellen dat niet iedereen dat op een straatkreidler wil hebben.
Een 6 plaats houd hem niet?

Sorry dat ik ff onderbreek, wat heb jij tegen een droge koppeling :roll: :roll: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#186 Bericht door Luc » 10 jun 2009, 17:03

hermanp schreef:
Last edited by Luc on Tue Jun 09, 2009 10:34 am; edited 34 times in total


Je hebt idd de eerste reactie 'een paar keer' gewijzigd... :D :shock: Ook heb je het blok onder een andere Kreidler geprobeerd?
Nou zijn dit behoorlijk indrukwekkende getallen en zo, maar in hoeverre is het raadzaam om zoiets op een TM te bouwen? Laat staan op een eitank... Dat de remmen tot +/- 100km/u voldoen is volgens mij wel gebleken, maar met zo'n setje wordt die snelheid behoorlijk overschreden.
Herman, remmen daar is al veel over geschreven.
Ik race al vele jaren (top over de 160) met de campagnolo standaard trommels en kan de racer op z'n voorwiel zetten.
Hoeveel handkracht heeft iemand, hoe goed zijn de remmen onderhouden?
Ook het omgaan met snelheid is iets waar heel veel over te zeggen valt, denk eens aan wielrennen dat is minsten zo gevaarlijk.
Ik hoor nooit iemand zeggen dat we wielrennen daarom maar moet afschaffen, eigelijk heel opmerkelijk.
Ik heb het zelf ook gedaan en heb daar meer blessures van gehad dan van het racen met 50cc.
Als je met 17pk rijd, zul je nog maar zelden op top gaan rijden, het eerste voordeel is dan ook de acceleratie en het prettig rijden.
Als je het max vermogen aan gaat spreken dan doe je dat niet zonder verstand, want dan kom je inderdaad in de gevarezone.
Kortom het ligt aan de man die het gas bedient en niet aan de 17pk.

Groeten,
Luc

Eric S
Berichten: 492
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#187 Bericht door Eric S » 10 jun 2009, 18:40

Verder wil ik iedereen aanraden de start van het topic ook in de gaten te houden, omdat het ook bijgewerkt wordt als daartoe aanleiding bestaat.
Ik merk dat de belangstelling nog steeds groeiende is.

Groeten,
Luc[/quote]

Mooiste topic sinds jaren :thumbleft :thumbsup

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#188 Bericht door koepelsekreidler » 11 jun 2009, 09:54

maar even een tip als dit wel mag blijven staan gebruik een nieuwe diagfragma veer
die zijn er vast nog wel \

ook hiervan zijn 2 uitvoeringen brommer en rs

die veren die gebruikt worden hebben al zo n 30 jaar hun uiterste best gedaan om te veren dus de meeste zijn moe ...

veelal verbeter je je kopeling aanzienlijk door simpelweg een nieuw brok veer te gebruiken

en veelal wordt de veer over de kop gedraaid waardoor hij 30% minder zijn werk doet

de koppeling voor een kreidler is ontwikkeld om twee dikke duitsers tegen en berg op te slepen

de kwaliteit van een verse 5 plaats koppeling wordt zwaar onderschat


mart

Gebruikersavatar
fs-ael
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006, 20:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#189 Bericht door fs-ael » 11 jun 2009, 23:20

Emot of de Jager leveren toch verzwaarde ''natte''koppelingen :?:

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#190 Bericht door Theove » 12 jun 2009, 18:49

Weet iemand of er een de Jager 6-bak in zo'n blok past?

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#191 Bericht door Robert1 » 12 jun 2009, 19:35

theove schreef:Weet iemand of er een de Jager 6-bak in zo'n blok past?
De Jager heeft ook indirecte 6 bakken toch?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19183
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#192 Bericht door dijk » 12 jun 2009, 20:10

Robert1 schreef:
theove schreef:Weet iemand of er een de Jager 6-bak in zo'n blok past?
De Jager heeft ook indirecte 6 bakken toch?
inderdaad robert.

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

klaar

#193 Bericht door koepelsekreidler » 13 jun 2009, 02:37

. :thumbleft




MART
Laatst gewijzigd door koepelsekreidler op 13 jun 2009, 08:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#194 Bericht door Sander » 13 jun 2009, 03:10

Misschien toch maar een ander topicje starten dan Mart?
Het diverse (membraan) tuning topic? :P

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: klaar

#195 Bericht door nsr » 13 jun 2009, 09:01

koepelsekreidler schreef:. :thumbleft




MART
Wordt je nou nooit moe van jezelf.........

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#196 Bericht door Rienk van der Veen » 13 jun 2009, 16:36

Luc schreef:Ok Rienck, maar je zette iedereen op het verkeerde been met je poortmap, want die is gebaseerd op een slag van 43mm.

Als je die plaat van 3.5-4 er al onder hebt dan moet dat een flink voordelig verschil geweest zijn.

Gr. Luc
Ja klopt!, Ik had gewoon even een poortmap opgezocht op internet van een standaard gilardoni :lol:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#197 Bericht door Luc » 23 jun 2009, 14:39

Er wordt een serie van 10 exemplaren aangemaakt. De meesten hiervan zijn ook reeds besteld.
Zodra er een gereed is, wat nog even wat tijd kost, zal ook een filmpje gemaakt worden.
De mijne ligt nu als voorbeeld bij Nico en kan dus even niet rijden.

Groeten,
Luc
Bijlagen
MinaPrijzen22jun09.JPG
MinaPrijzen22jun09.JPG (74.25 KiB) 6402 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#198 Bericht door hermanp » 23 jun 2009, 17:10

Zou je zo'n setje ook op een 3-bak adviseren? Gezien de lovende woorden over het setje in het algemeen en de blijkbaar erg brede powerband, zou het ook prima moeten rijden? Of komen hier technische problemen bij kijken waardoor het een stuk duurder wordt?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#199 Bericht door Luc » 23 jun 2009, 19:30

hermanp schreef:Zou je zo'n setje ook op een 3-bak adviseren? Gezien de lovende woorden over het setje in het algemeen en de blijkbaar erg brede powerband, zou het ook prima moeten rijden? Of komen hier technische problemen bij kijken waardoor het een stuk duurder wordt?
Ik denk gezien het soepele karakter dat het bijna zeker mogelijk is.
Maar beter kun je die afleiden uit getallen, van het vermogen, toerentallen en bijbehorende snelheden.

Onderstaand is van een 3 bak.
Wanneer je maximaal iets lager geart dan normaal mogelijk is, dan ziet het er als volgt uit.

Top is gegeard op 122 km/h
1e versneling komt dan tot 44km/h na overschakeling naar de 2e is het toerental 6600 rpm.
De vraag die hierbij aan de orde is, hoeveel pk is er bij 6600rpm aanwezig en is dit voldoende om lekker door te acceleren bij 44km/h.
Voor het schakelen naar de 3e gelden 7855 rpm en 80 km/h

Voor de huidige set ligt de powerband tussen ca 8500-12000rpm
Met het schakelen naar de 3e zit je daar dus heel dicht bij, bovendien is voor de 80km/h nog lang geen 17pk nodig.

Daarbij kan de timing nog iets teruggebracht worden, waardoor de onderzijde van de powerband iets veruimd wordt.

Groeten,
Luc
Bijlagen
Mina70Kr3bak.JPG
Mina70Kr3bak.JPG (24 KiB) 6194 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 24 jun 2009, 10:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dion
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:38
Locatie: Zevenaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#200 Bericht door Dion » 23 jun 2009, 19:32

zou toch gewoon te gek zijn :D 3 bak... onder een eitje

Plaats reactie