Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Wat mij nog steeds verwondert is waarom er niet veel meer mensen met de Brisk ZS bougie rijden..?
Ik heb al zo vaak spectaculaire resultaten gezien op de testbank.
Het werkt niet bij elke motor en set-up ,maar als het werkt is het de goedkoopste extra pk ooit.
Set-up waarbij het werkt:
race-ontsteking van HPI-PVL-MVT-Motoplat ,en naar het schijnt ook de Bosch sterontsteking.
motor met tuning ,ook bigbores.
toerental bij topsnelheid ca. max 13.500 rpm.
-cupracers ,crossers ,sportief straatgebruik.
Het bijzondere van de ZS bougie zit hem in de dikke isolator met de opgedampte geleidende ringen.
De vonk springt van de midden electrode over op de eerste ring ,dan de tweede ring en dan naar de metalen buitenmantel.
Dit is dus de enige echte multi-spark bougie. Een vonk vanuit de ontsteking resulteert in meerdere vonken in de verbrandingskamer.
Hieruit volgt ook de noodzaak voor een sterke ontsteking.
De vonk heeft de mogelijkheid zijn pad van de minste weerstand te kiezen.
Hij kan zich aanpassen op uitblaas effecten bij bepaalde toerentallen en condities.
Dan "schuilt" de vonk achter de electrode tot de natte koude aanval weer voorbij is.
Resultaat is een beter accelererende motor en een hoger vermogen.
Dit is bijvoorbeeld vaak merkbaar bij de cupracers met hun weinig subtiele Dell Orto UB carburateurs.
De Brisk LR08ZS speciaal voor onze snelle tweetakten is alleen bij EMOT te koop voor 14,50 euro.
Hij heeft altijd lange schroefdraad. Dus ndien nodig een busje onderleggen.
Ik heb al zo vaak spectaculaire resultaten gezien op de testbank.
Het werkt niet bij elke motor en set-up ,maar als het werkt is het de goedkoopste extra pk ooit.
Set-up waarbij het werkt:
race-ontsteking van HPI-PVL-MVT-Motoplat ,en naar het schijnt ook de Bosch sterontsteking.
motor met tuning ,ook bigbores.
toerental bij topsnelheid ca. max 13.500 rpm.
-cupracers ,crossers ,sportief straatgebruik.
Het bijzondere van de ZS bougie zit hem in de dikke isolator met de opgedampte geleidende ringen.
De vonk springt van de midden electrode over op de eerste ring ,dan de tweede ring en dan naar de metalen buitenmantel.
Dit is dus de enige echte multi-spark bougie. Een vonk vanuit de ontsteking resulteert in meerdere vonken in de verbrandingskamer.
Hieruit volgt ook de noodzaak voor een sterke ontsteking.
De vonk heeft de mogelijkheid zijn pad van de minste weerstand te kiezen.
Hij kan zich aanpassen op uitblaas effecten bij bepaalde toerentallen en condities.
Dan "schuilt" de vonk achter de electrode tot de natte koude aanval weer voorbij is.
Resultaat is een beter accelererende motor en een hoger vermogen.
Dit is bijvoorbeeld vaak merkbaar bij de cupracers met hun weinig subtiele Dell Orto UB carburateurs.
De Brisk LR08ZS speciaal voor onze snelle tweetakten is alleen bij EMOT te koop voor 14,50 euro.
Hij heeft altijd lange schroefdraad. Dus ndien nodig een busje onderleggen.
- Bijlagen
-
- brisk_zs.jpeg (4.53 KiB) 21222 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Hoi Martijn, ik heb reeds met de LS gereden, wat een normaal model bougie is, dit model/vorm bougie heb je eens en keer eerder gepresenteerd (dacht ik). Maar het verhaal daarbij was dat je een hele sterke ontsteking nodig had, is dit nu aangepast en kun je dit straffeloos toepassen bij een oude Bosch MHKZ ontsteking?
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Klinkt veelbelovend en plausibel.
De reden dat ik er niet aan durf is mijn angst dat de vonk van de midden electrode naar de zuiger gaat.
Maar wat de boer niet kent. ....
De reden dat ik er niet aan durf is mijn angst dat de vonk van de midden electrode naar de zuiger gaat.
Maar wat de boer niet kent. ....
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Allemaal verkooppraatjes, de enige bougie die ik heb gehad (en nog enige heb) zijn van het merk Champion, deze zijn niet in de handel te koop maar werden gebruikt in de Honda HRC fabriekscrossers van zo`n 25 jaar geleden.
Na elke manche moet de elektrode afstand opnieuw worden bijgesteld omdat de elektroden als het ware mee verbranden als een soort katalysator.
Op een Kawasaki KX 500 gaf deze bougie 3 pk vermogenswinst zonder enige andere aanpassing.
Na elke manche moet de elektrode afstand opnieuw worden bijgesteld omdat de elektroden als het ware mee verbranden als een soort katalysator.
Op een Kawasaki KX 500 gaf deze bougie 3 pk vermogenswinst zonder enige andere aanpassing.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Ik geloof de vermogenswinst tot het tegendeel bewezen is.
Martijn is geen domme jongen.
Wel heb ik in het verleden al veel bougies en beloften voorbij zien komen.
Omdat ik zelf met een RSP -Zuiger en een krappe squish rijdt durf ik er nog niet aan.
Maar ik twijfel niet aan Martijn.
Martijn is geen domme jongen.
Wel heb ik in het verleden al veel bougies en beloften voorbij zien komen.
Omdat ik zelf met een RSP -Zuiger en een krappe squish rijdt durf ik er nog niet aan.
Maar ik twijfel niet aan Martijn.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Casper een squish moet ook niet te ruim staan, anders is de werking van de squish spleet teniet gedaan en mis je daardoor koeling. Ik denk dat je bedoeld dat je met een hoge compressie verhouding rijdt? Nu ga ik off topic, ik ben echt heel erg benieuwd, weet niet of er al mensen mee rijden?
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Ik rij nu met een ngk B9evx en ik zie dat de warmtegraad van een brisk 08 overeen komt met een ngk 10. Ik zie dat ze ook een L10zs hebben zonder weerstand, dacht wel eens gehoord te hebben dat een weerstand in een bougie niet altijd gewenst is. Zijn deze ook leverbaar ?
Gr Thijs
Gr Thijs
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
De Engelsen zeggen "The Proof is in the Pudding". Een klant van me heeft zijn BMP 60cc setje door Martijn op de bank laten afstellen. De door Martijn gepresenteerde bougie bracht bij deze klant werkelijk 1Pk extra op. Uiteindelijk kwam die op 16,34 Pk aan het achterwiel. Ik heb de vermogensuitdraaien gezien en de klant was getuige dat het verwisselen van de bougie die ene Pk extra bracht....... Dit wil niet zeggen dat deze vermogenswinst voor iedere setup geldt maar het is de moeite waard om het uit te proberen..
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Kijk dus toch, blijft de vraag overeind of een oude MHKZ dit ook fijn vindt? Wellicht heeft Martijn hier ook antwoord op?
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
@ Fladderak ,mijn testbank vertelt zeker ook verkooppraatjes ?
@ Nozems ,is nog niet getest. Het hangt ook nog een beetje van de conditie van zo'n oude ontsteking af en bijv. van je compressieverhouding.
@ Midde ,de LR08ZS is speciaal voor mij gemaakt ,en is de enige goede voor een snellopend tweetaktje.
@ Caspar ,dat is inderdaad wel iets om op te letten. Even afstand zuiger-bougie checken. Moet wel meer dan 3mm zijn. Anders ringetje onderleggen.
Betreffende de warmtegraad ,maak je daar maar minder zorgen over.
De bougie kan rondom overal vonken en heeft dus weinig last van vervuiling.
Ik heb een theorie dat hoe meer je spoeling afwijkt van het optimale ,hoe meer de ZS bougie prestatieverbetering geeft.
Het zijn opvallend vaak bigbores ,cilinders met zelfgemaakte extra kanalen en dergelijke waar de mooiste resultaten bereikt worden.
In een hoogvermogende 50cc racer (20pk-16.000toeren) is het effect nagenoeg nul (afgezien ook van het feit dat de ZS bougie bij zo'n motor kapot gaat)
@ Nozems ,is nog niet getest. Het hangt ook nog een beetje van de conditie van zo'n oude ontsteking af en bijv. van je compressieverhouding.
@ Midde ,de LR08ZS is speciaal voor mij gemaakt ,en is de enige goede voor een snellopend tweetaktje.
@ Caspar ,dat is inderdaad wel iets om op te letten. Even afstand zuiger-bougie checken. Moet wel meer dan 3mm zijn. Anders ringetje onderleggen.
Betreffende de warmtegraad ,maak je daar maar minder zorgen over.
De bougie kan rondom overal vonken en heeft dus weinig last van vervuiling.
Ik heb een theorie dat hoe meer je spoeling afwijkt van het optimale ,hoe meer de ZS bougie prestatieverbetering geeft.
Het zijn opvallend vaak bigbores ,cilinders met zelfgemaakte extra kanalen en dergelijke waar de mooiste resultaten bereikt worden.
In een hoogvermogende 50cc racer (20pk-16.000toeren) is het effect nagenoeg nul (afgezien ook van het feit dat de ZS bougie bij zo'n motor kapot gaat)
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Hoe zit het dan met de weerstand in de bougie ? Ik heb nu een bougie zonder weerstand en een bougiedop met weerstand, kan ik die brisk er zo in draaien mits de punt minimaal 3mm van de zuiger af blijft of moet ik dan ook een bougiedop monteren zonder weerstand omdat deze al in de brisk bougie zit ? Op zich wil ik best zo'n bougie proberen.
Gr Thijs
Gr Thijs
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Klinkt goed allemaal, zou het ook effect hebben bij een hele tamme bigbore? En het is toch niet zo dat je oude ontsteking hierdoor overwerkt raakt? Je leest weleens over gedonder bij bv de kokusan die heel kritisch schijnt te zijn kwa bougie type.?!
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Martijn,
Als je zo,n bougie monteerd moet je dan ook de afstelling wijzigen en of controleren?
,Erik
Als je zo,n bougie monteerd moet je dan ook de afstelling wijzigen en of controleren?
,Erik
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 357 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Welke soort katalysator verbrandt mee?fladderak schreef:Allemaal verkooppraatjes, de enige bougie die ik heb gehad (en nog enige heb) zijn van het merk Champion, deze zijn niet in de handel te koop maar werden gebruikt in de Honda HRC fabriekscrossers van zo`n 25 jaar geleden.
Na elke manche moet de elektrode afstand opnieuw worden bijgesteld omdat de elektroden als het ware mee verbranden als een soort katalysator.
Op een Kawasaki KX 500 gaf deze bougie 3 pk vermogenswinst zonder enige andere aanpassing.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
WAT MIJ OPVALT ALS IK DE AFBEELDINGEN VAN DEZE BOUGIE BEKIJK IS,DAT HIJ GEEN INWENDIGE RUIMTE HEEFT.
DIT IS DE RUIMTE TUSSEN DE STALEN SCHROEFDRAADMANTEL EN DE ISOLATOR ROND DE MIDDEN-ELEKTRODE,
BIJ HET BEREKENEN VAN CILINDERKOPPEN HOUDEN WIJ REKENING MET DEZE RUIMTE =0.2 CC.
OOK DE PYRAMIDE-VORMIGE ELEKTRODE ZAL ZO'N 0,2 CC ZIJN,
BIJ LAAG GECOMPRIMEERDE MOTOREN IS DIT GEEN PROBLEEM EN ZAL DE BOUGIE GEEN EFFECT HEBBEN.
BIJ EEN GETUNDE 50 CC MET EEN COMPRESSIE VAN BV 1;14 ZAL DE COMPRESSIE 1:15 WORDEN.
OPPASSEN IS DUS WEL GEBODEN
DIT IS DE RUIMTE TUSSEN DE STALEN SCHROEFDRAADMANTEL EN DE ISOLATOR ROND DE MIDDEN-ELEKTRODE,
BIJ HET BEREKENEN VAN CILINDERKOPPEN HOUDEN WIJ REKENING MET DEZE RUIMTE =0.2 CC.
OOK DE PYRAMIDE-VORMIGE ELEKTRODE ZAL ZO'N 0,2 CC ZIJN,
BIJ LAAG GECOMPRIMEERDE MOTOREN IS DIT GEEN PROBLEEM EN ZAL DE BOUGIE GEEN EFFECT HEBBEN.
BIJ EEN GETUNDE 50 CC MET EEN COMPRESSIE VAN BV 1;14 ZAL DE COMPRESSIE 1:15 WORDEN.
OPPASSEN IS DUS WEL GEBODEN
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Hoe zal deze het in een gilera 125 doen?
Heb er hier wel eentje liggen maar kan nog niet proberen daar ink nog
Aan het opbouwen ben
In mijn cupper bracht deze geen verbetering
Minder toeren, waarschijnlijkis hier de hogere compressie oorzaak van, maar mag naar mijn mening niet uitmaken , daar wij aral 102 ultimate gebruiken
Heb er hier wel eentje liggen maar kan nog niet proberen daar ink nog
Aan het opbouwen ben
In mijn cupper bracht deze geen verbetering
Minder toeren, waarschijnlijkis hier de hogere compressie oorzaak van, maar mag naar mijn mening niet uitmaken , daar wij aral 102 ultimate gebruiken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Meer compressie resulteert in minder toeren ,klopt precies.
Bovendien vraagt een zeer hoge compressie extra vonkvermogen. (Wat er dan misschien net niet genoeg is voor deze bougie)
Bovendien vraagt een zeer hoge compressie extra vonkvermogen. (Wat er dan misschien net niet genoeg is voor deze bougie)
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
Een ideale bougie heeft naar mijn mening geen masa elektrode. Die zit een optimale verbranding alleen maar in de weg!
Het lijkt me wel logisch dat je bij een opgevoerde 2tak de afstelling er op aan met passen. Vooral als je 1 pk winst boekt. Er veranderd dan nogal wat in het motortje...
,Erik
Het lijkt me wel logisch dat je bij een opgevoerde 2tak de afstelling er op aan met passen. Vooral als je 1 pk winst boekt. Er veranderd dan nogal wat in het motortje...
,Erik
Re: Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft.
De reclame " Brisk ZS ,de bougie die WEL meer vermogen geeft." lijkt een beetje op een Specsavers commercial het werkt alleen als je motor aan verschillende vereisten voldoet