1 plus 1 = 2 (JLO Twin)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1 plus 1 = 2 (JLO Twin)

#1 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 19:59

1 plus 1 = 2 (JLO Twin)


Bron: ??


Afbeelding
Het 100 cc JL0 twinnetje hangt in een miniframe, eveneens een eigenbouw constructie, gemaakt om het plezier van het sleutelen.


Wat doet een 20-jarige automonteur, motor-enthousiast in hart en nieren, in zijn vrije uren? De vraag stellen is haar beantwoorden: sleutelen aan motorfietsen natuurlijk! Vordenaar B. Gotink heeft zelfs een bijzondere hobby, namelijk sleutelen aan zijn eigen bouw 100 cc JLO twin, waarvan de motor opgebouwd werd uit twee bromfietsblokjes. Van de J10-blokjes, beide 3-versnellingstypen, werd één motortje compleet gebruikt. Van het tweede motortje werd het overbodig transmissie gedeele afgezaagd. Het rechter blok bevat de 3-versnellingsbak en de koppeling. Het linker motortje (gezien in de rijrichting) bevat de eigenbouw ontsteking. In het vliegwiel zijn 2 ontstekingsspoelen en 2 stel contactpunten ondergebracht. Door ruimtegebrek kregen de condensators een plaatsje buiten het vliegwiel. De grootste problemen werden uiteraard veroorzaakt door de krukasconstructie. Motor-enthousiast Gotink gebruikte beide originele krukassen, die zodanig aan elkaar gekoppeld werden, dat de krukpennen op 180 graden kwamen te staan. Voor de koppeling van de krukassen bedacht hij een vrij simpele oplossing, die kennelijk in de praktijk goed voldoet. Op respectievelijk een rechter en linker kruktap monteerde hij een schotelvormige schijf (eenvoudig door de aanwezige draadstukken en moeren op de beide kruktap uiteinden), waarvan de pasvlakken door middel van 3 bouten tegen elkaar getrokken zijn. De twee JLO blokjes worden door 5 doorlopende tapeinden bij elkaar gehouden. De tapeinden houden tevens de 4 carterhelften tegen elkaar. In verband met de verdubbeling van het vermogen moest de koppeling van de 3-versnellingsbak zwaarder uitgevoerd worden.


De grootste problemen werden uiteraard veroorzaakt door de krukasconstructie. Motor-enthousiast Gotink gebruikte beide originele krukassen, die zodanig aan elkaar gekoppeld werden, dat de krukpennen op 180 graden kwamen te staan.


Afbeelding
Van het linker motortje werd het transmissie gedeelte afgezaagd. Doordat de twin centraal in het frame geplaatst werd, moest de Vordense 'sleutelmaniak' gebruik maken van een hulpas om de kettinglijn correct te krijgen..


Eigenbouw mini-Frame

De vrijetijds twin - gemaakt om het plezier van het sleutelen-werd ingebouwd in een eigenbouw miniframe met stijve achtervork en schommelarm - eigenbouw uiteraard - voorvering. De kleine wielmaat (12 inch) maakt van de 100 cc JLO twin een compleet mini-motorfietsje. Het tweecilinder blokje werd zuiver centraal in het frame ingebouwd, maar deze plaatsing bracht met zich mee, dat terwille van de kettinglijn gebruik gemaakt moest worden van een hulpas, een constructie die in vergelijking met het koppelen van de krukassen niet al te veel problemen met zich meebracht. Uiteraard valt deze eigenbouw mini-motorfiets tussen de wal en het schip. Het is geen bromfiets en geen motorfiets, maar mocht u ooit ergens op de stille landweggetjes rond Vorden een lang laag gebouwd machientje tegenkomen, dat circa 65 km/uur rijdt, mogelijk heeft u dan sleutel-enthousiast B. Gotink ontmoet!



Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 1 plus 1 = 2 (JLO Twin)

#2 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 20:01

Dit artikeltje vond ik nog op mijn harde schijf. Het is geen Kreidler inderdaad, maar misschien toch leuk om te lezen. :-)

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 1 plus 1 = 2 (JLO Twin)

#3 Bericht door MichelVH » 21 feb 2019, 07:54

Er stond in bromfiets ook een kerel uit Zeeland die zijn eigen Sparta 3V 100cc Boxer twin had gemaakt. Weet niet of je dat mag plaatsen maar da's echt kunst

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3732
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 1 plus 1 = 2 (JLO Twin)

#4 Bericht door jamojamo » 21 feb 2019, 12:40

Dit is toch wel erg leuk om te lezen Maarten. Zo gaat het tenminste niet verloren voor het nageslacht. En mochten we met onze Kreidlers en Zundapps eens denken dat er niks anders leuks op de wereld is dan zet dit je weer even aan het denken.
Mooi hoor!
Eric

Plaats reactie