Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#26 Bericht door Stephan1978 » 29 jun 2020, 21:18

Om de tank deftig te ontroesten zou ik die graag voorzichtig willen demonteren. Om bij de voorste holle boutjes te komen waar ook het naaf afdekkapje aan gemonteerd zit moet die afdekkap er af. Hoe demonteer ik die zonder de boel te beschadigen? Het lijkt of je 'm kan splitsen maar achter de claxon zit een rand die beide helften bijeen houdt. 🤔
Bijlagen
20200629_214325.jpg
20200629_214325.jpg (61.81 KiB) 344 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3145
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#27 Bericht door hermanngas » 29 jun 2020, 22:23


Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#28 Bericht door Stephan1978 » 29 jun 2020, 22:33

Stuur er af dus?

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3145
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#29 Bericht door hermanngas » 29 jun 2020, 22:40

Denk het wel, is een heel gepruts. Gaat een stukje makkelijker bij de Buffel ;-)

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#30 Bericht door Stephan1978 » 29 jun 2020, 23:00

Het is niet anders. Die tank kan ik het beste aanpakken als ik ‘m los heb. Maar ik ben ‘m nu al iets verder aan het demonteren dan voorzien. Merci voor de link. Leuke draad om te lezen.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#31 Bericht door Flocke » 30 jun 2020, 17:02

Ich hatte bei meiner Eiertank kürzlich noch die Steuerkopfverkleidung abgebaut, um den Kupplungszug auszubauen.

Es ist in der Tat etwas knifflig. :wink:
Und da es schon wieder Jahre her war, als ich die Verkleidung das letzte Mal demontiert hatte, mußte ich auch erstmal wieder überlegen, wie das geht ... :D

Wenn Du bei Deinen neu lackierten Teilen jedes Risiko eines Kratzers vermeiden möchtest, dann ist es sicher besser, die Lenkerplatte oben abzubauen.
Aber eigentlich war das so nicht vorgesehen.

Ich mache es immer so:
Um Platz zu gewinnen, also damit man die Verkleidung besser schwenken kann, baue ich immer die beiden Gewinde-Bolzen, die den Tank halten, aus.
Zumindest den linken.
Das kann man auch machen, ohne die Verkleidung abzunehmen.

Nun hat man etwas Freiraum und kann die Verkleidung wie im Bild schwenken und abziehen. Lenker nach links einschlagen.
Es ist fast wie ein Geduldsspiel, wenn man den richtigen Dreh und Trick raus hat, geht es ziemlich einfach.
Aber bis Du soweit bist, könnte es sein, dass Du Dir ein paar Kratzer einfängst ... :D

Die Gewinde-Bolzen vorn vom Tank bekommt man in jedem Fall einfach los, ohne die Verkleidung zu entfernen.
Wenn Du nur den Tank abhaben willst, kannst Du die Verkleidung ja vielleicht montiert lassen.

Gruß

Carsten



Demontage 1.png
Demontage 1.png (254.85 KiB) 300 keer bekeken
Demontage 2.png
Demontage 2.png (275.48 KiB) 300 keer bekeken

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#32 Bericht door Stephan1978 » 30 jun 2020, 18:23

Vielen Dank Carsten! Ich bin sehr vorsichtig mit den lackierten Teilen, aber Ihre Informationen geben mir das Vertrauen, es mit ohne entfernte Steuerkopfverkleidung zu versuchen.

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#33 Bericht door Stephan1978 » 30 jun 2020, 21:36

Toch het stuur maar gedemonteerd. Kon er toch niet fatsoenlijk tussen komen met gereedschap en de lak is heilig.

Tank is inmiddels keurig los en klaar voor ontroesten als probleem 3. is opgelost. Zie hieronder:

Volgende problemen zou ik graag opgelost c.q verbeterd hebben nu ik toch zover ben.

1. De gashendel veert niet terug (reeds voor mijn acties) Is dit normaal bij een eitank? Zo niet, hoe kan ik dit voorkomen of tackelen bij het monteren van de gashendel?

2. De schakelaar motor uit, claxon, licht aan, groot/dimlicht lijkt los te zitten. (reeds voor het demonteren) en voelt zeer fragiel aan. Is dit eventueel te verbeteren?

3. Ik heb de benzinekraan er afgehaald om de tank goed leeg te krijgen en om te proberen schoon te krijgen (wat gelukt is maar reservestand krijg ik niet open) en ik krijg 'm niet meer op de tank gedraaid. Nu ben ik zeer voorzichtig want ik zou het vreselijk vinden om de schroefdraad van de tank te vernaggelen dus na enkele pogingen gestopt. Welke schroefraad (M16? Welk type?) is dit en zou het helpen om een draadsnij-ijzertje er voorzichtig rond te draaien? Inmiddels heb ik een nieuwe kraan in bestelling.

4. Er zit geen stuurslot in en het slot van het gereedschapbakje onder de tank is geen sleutel bij. Welke aftermarket onderdelen zijn aan te raden en het stuurslot zit niet zoals bij de RMC maar met een schoefje vast. Welke maat is dat? Er zal ook even een tapje doorheen moeten om de verf van de draad de verwijderen.

Alvast bedankt weer voor de hulp!

Groeten,


Stephan
Bijlagen
20200630_212110.jpg
20200630_212110.jpg (106.67 KiB) 262 keer bekeken
20200630_212227.jpg
20200630_212227.jpg (71.42 KiB) 262 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#34 Bericht door Flocke » 01 jul 2020, 00:14

Stephan1978 schreef:
30 jun 2020, 21:36
1. De gashendel veert niet terug (reeds voor mijn acties) Is dit normaal bij een eitank? Zo niet, hoe kan ik dit voorkomen of tackelen bij het monteren van de gashendel?

2. De schakelaar motor uit, claxon, licht aan, groot/dimlicht lijkt los te zitten. (reeds voor het demonteren) en voelt zeer fragiel aan. Is dit eventueel te verbeteren?

4. Er zit geen stuurslot in en het slot van het gereedschapbakje onder de tank is geen sleutel bij. Welke aftermarket onderdelen zijn aan te raden en het stuurslot zit niet zoals bij de RMC maar met een schoefje vast. Welke maat is dat? Er zal ook even een tapje doorheen moeten om de verf van de draad de verwijderen.
Zu 1)

Der Drehgriff flutscht auch bei der Eiertank ganz normal zurück.
Bei mir ist der 18er BING verbaut, genau wie bei der TM. Die Feder im Vergaser ist nicht stark.

Wichtig ist hier, dass der möglichst originale Bowdenzug sauber verlegt und geschmiert ist.
Weiterhin, ganz wichtig, dass der Gleitstein im Drehgriff nicht verschlissen ist und auch die Führung in der Stahlhülse nicht zu breit ist, der Stein darf sich in der Führung nicht verkanten.
Sh. Bilder unten vom Büffeltank-Griff, bei der Eiertank ist das Prinzip gleich.

Außerdem haben diese Griffe auch eine Bremse, mit der man bewußt das Zurückflutschen verhindern kann, beim Anzeigen der Fahrtrichtung mit der Hand in Rechtskurven sinnvoll.
Ich habe aus Sicherheitsgründen die Bremse kpl. gelöst, so flutscht der Griff ganz normal zurück mit einem leichten "Pling" vom Gasschieber im Vergaser.
Sh. Bilder unten, Teile 14 und 15, mit der Schraube 14 kannst Du die Bremse einstellen.

Griffhülse auf dem Lenkerrohr muß auch geschmiert sein.

Zu 2)

Ein guter Originalschalter ist in sich nicht klapperig, entweder Nachbau oder verschlissen. Schalter zerlegen und anschauen, vielleicht kannst Du eine Vernietung nachsetzen.
Ansonsten gutes Org.-Teil suchen.

Wenn der Schalter im Griff wackelt, in der Aussparung, dann Aussparung strammer machen. Ich hatte es bei einem Griff mal so gemacht, dass ich die Aufnahme im Griff ohne Schalter drin mit einer Zange minimal enger gebogen hatte, vorsichtig. Danach saß der Schalter sehr schön stramm in der Aufnahme und das hatte sich dann auch nicht mehr verändert, war immer schön stramm.

Zu 4)

Sind keine Neimann-Schlösser, sondern Flora, relativ selten. Davon soll es mittlerweile einen Nachbau geben, ich weiß aber nicht, ob der taugt.
Die kleine Schraube zur Arretierung ist eine Spezial-Schraube (Madenschraube), habe noch eine im Schreibtisch liegen, kann ich mal ein Foto von machen.

Gruß

Carsten



DSC_7680k.jpg
DSC_7680k.jpg (132.83 KiB) 239 keer bekeken
DSC_7681k.jpg
DSC_7681k.jpg (127.47 KiB) 238 keer bekeken
Bildschirmfoto 2019-07-07 um 13.12.50.jpg
Bildschirmfoto 2019-07-07 um 13.12.50.jpg (165.27 KiB) 236 keer bekeken
Bildschirmfoto 2019-07-07 um 12.06.25.jpg
Bildschirmfoto 2019-07-07 um 12.06.25.jpg (105.9 KiB) 236 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 51803
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 149 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 jul 2020, 07:44

Heb je foto van de kraan? Meestal kan je die demonteren om het het rubbertje te vernieuwen. Daar zitten de gaatjes die waarschijnlijk verstopt zitten. Heb het ook wel eens aan de hand gehad en met dun metalen draadje doorgeprikt.

Draad kan je controleren door er een losse nieuwe wartel M16x1 op te draaien.

Flora slotjes kan je bij John Bos bestellen. Zie ook wel eens een aanbieder op MP. Jaap Janissen heeft ze ook wel eens te koop.

Enzo
Bijlagen
A162A9C8-962A-4E28-9AD9-FCFA7027B02B.png
A162A9C8-962A-4E28-9AD9-FCFA7027B02B.png (85.94 KiB) 218 keer bekeken
B858DE2C-FC13-46E0-A0B6-8D94D5D826B7.png
B858DE2C-FC13-46E0-A0B6-8D94D5D826B7.png (55.78 KiB) 218 keer bekeken
536F3862-5E06-471B-900A-4BB9CB11E145.png
536F3862-5E06-471B-900A-4BB9CB11E145.png (84.04 KiB) 218 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#36 Bericht door Flocke » 01 jul 2020, 09:30

Enzo-tvdzijden schreef:
01 jul 2020, 07:44
Flora slotjes kan je bij John Bos bestellen. Zie ook wel eens een aanbieder op MP. Jaap Janissen heeft ze ook wel eens te koop.
Enzo
Das sind die von mir erwähnten Nachbauten, die es seit einer Weile gibt, ob die gut sind, weiß ich nicht, muß man ausprobieren.
Marke "Lock", steht ja auf dem Schlüssel ... :D

Unten ein Bild der speziellen Klemmschraube, diese steht im Bereich der ebenen Fläche des Schließzyinders in der Aufnahmehülse herein und arretiert den Schließzylinder somit in der Hülse.
Dadurch benötigt man den Niet der Neimann-Schlösser nicht.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.10.46.png
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.10.46.png (403.3 KiB) 208 keer bekeken
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.25.44.png
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.25.44.png (1.2 MiB) 208 keer bekeken
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.25.03.png
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.25.03.png (891 KiB) 208 keer bekeken
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.35.00.png
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.35.00.png (105.35 KiB) 201 keer bekeken
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.35.53.png
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.35.53.png (724.12 KiB) 201 keer bekeken
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.36.13.png
Bildschirmfoto 2020-07-01 um 09.36.13.png (634.9 KiB) 201 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Flocke op 01 jul 2020, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 51803
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 149 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#37 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 jul 2020, 09:47

Pikboutje
Bijlagen
A0A8E0CA-CAC0-4F3D-9EA8-67C88A5AEB50.png
A0A8E0CA-CAC0-4F3D-9EA8-67C88A5AEB50.png (50.35 KiB) 195 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3145
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#38 Bericht door hermanngas » 01 jul 2020, 09:53

Of zelf knutselen ;-)
Bijlagen
Prikboutje (1).JPG.jpg
Prikboutje (1).JPG.jpg (46.25 KiB) 190 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht (totaal 2):
Flocke (01 jul 2020, 11:03) • Eifelyeti (02 jul 2020, 20:26)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#39 Bericht door Flocke » 01 jul 2020, 11:05

hermanngas schreef:
01 jul 2020, 09:53
Of zelf knutselen ;-)
Ja, nicht schlecht ... :clap

Wenn Du oben den Linsenkopf wie die Org.-Schraube nicht hast, dann mußt Du die Schraube einkleben, weil die Schraube darf ja nicht am Schloß anstoßen und es klemmen.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#40 Bericht door Stephan1978 » 02 jul 2020, 19:48

:cry: Toch een dik probleem met mijn tank. Nieuwe wartel benzinekraan draait er ook niet fatsoenlijk op. Het lijkt er op dat de eerste drie gangen sowieso verrot zijn en daarna trekt ie de wartel scheef waarop ik niet verder durf te draaien. Hoe valt dit te herstellen? Of wie weet hier raad mee? :|

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4438
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 23 keren
Contacteer:

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#41 Bericht door kreidler844 » 02 jul 2020, 20:23

Stephan1978 schreef:
02 jul 2020, 19:48
:cry: Toch een dik probleem met mijn tank. Nieuwe wartel benzinekraan draait er ook niet fatsoenlijk op. Het lijkt er op dat de eerste drie gangen sowieso verrot zijn en daarna trekt ie de wartel scheef waarop ik niet verder durf te draaien. Hoe valt dit te herstellen? Of wie weet hier raad mee? :|
ik heb hier een snijplaat voor..

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#42 Bericht door Stephan1978 » 02 jul 2020, 20:29

En past er daarna nog steeds een m16x1 kraan op? Want het lijkt of je de wartel van de benzine kraan nu al door de eerste drie gangen kan drukken...😪

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#43 Bericht door Flocke » 02 jul 2020, 22:27

Hatte mal von jemandem gelesen, der ein ähnliches Problem hatte, geschwächtes Gewinde nach dem Verchromen.

Er hatte sich dann aus einem Alurohr mit 15mm Innendurchmesser einen Adapter gebaut, welchen er mit Loctite 542 auf den alten Gewindestumpf gedreht und geklebt hatte.
Laut Datenblatt soll Loctite 542 speziell Feingewinde dichten und ein Losbrechdrehmoment von 15Nm haben.

In das Alurohr ein M16x1 Gewinde geschnitten und es auf 15mm gekürzt, mit dem Loctite versehen und maßvoll (nicht zu stark) auf den Tankstutzen geschraubt.
Dann, nach dem Aushärten des Loctite von unten ein Messingrohr mit einem M16x1 Außengewinde reingedreht, zwischen beiden Rohren die übliche Fiberdichtung legen.
Auf die Messinghülse einen alten Benzinhahn drehen oder 2 Muttern, die gekontert sind, damit die Messinghülse fest eindrehen.

Dann hast Du ca. 15mm weiter unten nun ein neues Messinggewinde, das alte Gewinde am Tank wird nicht mehr belastet, da die Aluhülse aufgeschraubt und aufgeklebt ist.

Das Ganze soll funktioniert haben und dicht sein, vielleicht wäre eine ähnliche Lösung auch was für Dich.

Wenn das Gewinde komplett kaputt ist, könntest Du so ein Adapterstück auch einteilig aus Stahl drehen lassen und ggfs. weich auflöten, beim Weichlöten brauchst Du nicht so viel Hitze und für den Zweck sollte es von der Festigkeit her reichen. Durch den geringen Wärmeeintrag bräuchtest Du dann nur da unten lokal den Lack mit einem Pinsel ausbessern, ist ja kein direkter Sichtbereich.
Unter Umständen sonst Hart-Löten.

Vielleicht reicht es ja auch, das Gewinde vorsichtig zu reparieren, mit Feile oder Schneideisen, aber die unteren Gewindegänge sind weg.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 51803
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 149 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#44 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 jul 2020, 23:20

Stephan1978 schreef:
02 jul 2020, 20:29
En past er daarna nog steeds een m16x1 kraan op? Want het lijkt of je de wartel van de benzine kraan nu al door de eerste drie gangen kan drukken...😪
Jammer dat ze dat met de restauratie niet goed opgelost hebben. Gemiste kans.

Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#45 Bericht door Flocke » 03 jul 2020, 00:21

Enzo-tvdzijden schreef:
02 jul 2020, 23:20
Stephan1978 schreef:
02 jul 2020, 20:29
En past er daarna nog steeds een m16x1 kraan op? Want het lijkt of je de wartel van de benzine kraan nu al door de eerste drie gangen kan drukken...😪
Jammer dat ze dat met de restauratie niet goed opgelost hebben. Gemiste kans.

Enzo
Mit sowas muß man bei einem "fertigen" Moped leider immer rechnen ... :(
Mit ein Grund, warum ich nichts Fertiges kaufe, keine Lust dann da nochmal bei gehen zu müssen, obwohl es eigentlich fertig sein sollte.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#46 Bericht door Stephan1978 » 03 jul 2020, 05:54

Enzo-tvdzijden schreef:
02 jul 2020, 23:20
Stephan1978 schreef:
02 jul 2020, 20:29
En past er daarna nog steeds een m16x1 kraan op? Want het lijkt of je de wartel van de benzine kraan nu al door de eerste drie gangen kan drukken...😪
Jammer dat ze dat met de restauratie niet goed opgelost hebben. Gemiste kans.

Enzo
De (a-technische) zoon van de vorige eigenaar is naar eigen zeggen uren bezig geweest om de tank te reinigen. Wil je dat fatsoenlijk doen dan moet de kraan er af. Het zou goed kunnen dat de kraan er een keer scheef op gezet geweest is of de wartel er verkeerd op is gezet. Ik kan me niet voorstellen dat de restaurateur dit zo heeft afgeleverd.

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#47 Bericht door Stephan1978 » 03 jul 2020, 06:34

Flocke schreef:
02 jul 2020, 22:27
Hatte mal von jemandem gelesen, der ein ähnliches Problem hatte, geschwächtes Gewinde nach dem Verchromen.

Er hatte sich dann aus einem Alurohr mit 15mm Innendurchmesser einen Adapter gebaut, welchen er mit Loctite 542 auf den alten Gewindestumpf gedreht und geklebt hatte.
Laut Datenblatt soll Loctite 542 speziell Feingewinde dichten und ein Losbrechdrehmoment von 15Nm haben.

In das Alurohr ein M16x1 Gewinde geschnitten und es auf 15mm gekürzt, mit dem Loctite versehen und maßvoll (nicht zu stark) auf den Tankstutzen geschraubt.
Dann, nach dem Aushärten des Loctite von unten ein Messingrohr mit einem M16x1 Außengewinde reingedreht, zwischen beiden Rohren die übliche Fiberdichtung legen.
Auf die Messinghülse einen alten Benzinhahn drehen oder 2 Muttern, die gekontert sind, damit die Messinghülse fest eindrehen.

Dann hast Du ca. 15mm weiter unten nun ein neues Messinggewinde, das alte Gewinde am Tank wird nicht mehr belastet, da die Aluhülse aufgeschraubt und aufgeklebt ist.

Das Ganze soll funktioniert haben und dicht sein, vielleicht wäre eine ähnliche Lösung auch was für Dich.

Wenn das Gewinde komplett kaputt ist, könntest Du so ein Adapterstück auch einteilig aus Stahl drehen lassen und ggfs. weich auflöten, beim Weichlöten brauchst Du nicht so viel Hitze und für den Zweck sollte es von der Festigkeit her reichen. Durch den geringen Wärmeeintrag bräuchtest Du dann nur da unten lokal den Lack mit einem Pinsel ausbessern, ist ja kein direkter Sichtbereich.
Unter Umständen sonst Hart-Löten.

Vielleicht reicht es ja auch, das Gewinde vorsichtig zu reparieren, mit Feile oder Schneideisen, aber die unteren Gewindegänge sind weg.

Gruß

Carsten

Das könnte sicherlich eine schöne Lösung sein! :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 51803
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 149 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#48 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jul 2020, 09:27

Stephan1978 schreef:
03 jul 2020, 05:54
Enzo-tvdzijden schreef:
02 jul 2020, 23:20
Stephan1978 schreef:
02 jul 2020, 20:29
En past er daarna nog steeds een m16x1 kraan op? Want het lijkt of je de wartel van de benzine kraan nu al door de eerste drie gangen kan drukken...😪
Jammer dat ze dat met de restauratie niet goed opgelost hebben. Gemiste kans.

Enzo
De (a-technische) zoon van de vorige eigenaar is naar eigen zeggen uren bezig geweest om de tank te reinigen. Wil je dat fatsoenlijk doen dan moet de kraan er af. Het zou goed kunnen dat de kraan er een keer scheef op gezet geweest is of de wartel er verkeerd op is gezet. Ik kan me niet voorstellen dat de restaurateur dit zo heeft afgeleverd.
Weer pisvingers aan gezeten #-o

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1454
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 168 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#49 Bericht door Flocke » 03 jul 2020, 10:52

Enzo-tvdzijden schreef:
03 jul 2020, 09:27
Stephan1978 schreef:
03 jul 2020, 05:54
Enzo-tvdzijden schreef:
02 jul 2020, 23:20

Jammer dat ze dat met de restauratie niet goed opgelost hebben. Gemiste kans.

Enzo
De (a-technische) zoon van de vorige eigenaar is naar eigen zeggen uren bezig geweest om de tank te reinigen. Wil je dat fatsoenlijk doen dan moet de kraan er af. Het zou goed kunnen dat de kraan er een keer scheef op gezet geweest is of de wartel er verkeerd op is gezet. Ik kan me niet voorstellen dat de restaurateur dit zo heeft afgeleverd.
Weer pisvingers aan gezeten #-o
Genau, und je weniger Finger dabei waren, desto besser ... :D

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 312
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Super 4 van Stephan1978 weer op de baan helpen

#50 Bericht door Stephan1978 » 03 jul 2020, 11:18

Enzo-tvdzijden schreef:
03 jul 2020, 09:27
Stephan1978 schreef:
03 jul 2020, 05:54
Enzo-tvdzijden schreef:
02 jul 2020, 23:20

Jammer dat ze dat met de restauratie niet goed opgelost hebben. Gemiste kans.

Enzo
De (a-technische) zoon van de vorige eigenaar is naar eigen zeggen uren bezig geweest om de tank te reinigen. Wil je dat fatsoenlijk doen dan moet de kraan er af. Het zou goed kunnen dat de kraan er een keer scheef op gezet geweest is of de wartel er verkeerd op is gezet. Ik kan me niet voorstellen dat de restaurateur dit zo heeft afgeleverd.
Weer pisvingers aan gezeten #-o
Helaas wel. Doodzonde...😪

Plaats reactie