Aanzuigtule

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1940
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 232 keren
Ontvangen waarderingen: 375 keren

Re: Aanzuigtule

#51 Bericht door Flocke » 28 mei 2021, 20:02

Übrigens:

Auch der Stutzen unten im Rahmen ist als Düse ausgeführt, was soll der Zirkus ... ? :shock:
Und ebenso hat eine Hauptdüse eine Trichterform, warum nicht einfach keine Trichterform und das Loch der Hauptdüse größer machen ?
Wäre doch viel billiger, als dort noch extra eine Ansenkung anzubringen.
Loch größer = in jedem Fall besser ! :shock:

Weil man eine laminare, geordnete und berechenbare Luft- bzw. Kraftstoffströmung haben möchte.

Und keine turbolente, verwirbelte Chaoten-Strömung, und in diesem Zusammenhang ist das Wort "turbo" nicht als Feature zu sehen ... :D

Gruß

Carsten




Bildschirmfoto 2021-05-28 um 19.50.28 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-05-28 um 19.50.28 Kopie.jpg (192.31 KiB) 302 keer bekeken
DSC_8378.jpg
DSC_8378.jpg (108.07 KiB) 302 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
nozems (28 mei 2021, 20:07)
Waardering: 12.5%

buell killer
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Aanzuigtule

#52 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 20:09

b.bonk schreef: 28 mei 2021, 19:28
Flocke schreef: 28 mei 2021, 19:21
b.bonk schreef: 28 mei 2021, 17:33 me 2,9 liep met dichte koker op de teller 62, geen thules in het frame.
omdat h3bv alleen ori spullen op me eitank wil, koker eraf gehaald.
had noch een oude koker met een paar gaten erin.
die dus op me 2,9 rm gedaan, loopt nu ineens 65 op de teller.
nu denk ik dus, paar thules erop en een dichte koker dan zou hij dus
ook 65 halen en minder herry.
want dat maakt hij nu wel met die extra gaten.
Mach doch mal die Tüllen in den Rahmen, vielleicht bekommt das Moped dann etwas mehr Luft und läuft dann auch mit dichtem Koker 65 ... :shock: :D

Gruß

Carsten
dat ga ik zeker proberen.
zou mooi wezen als het zo is.
ga er niet om liegen, maar als het werkt, dan wrijf ik dat het zund..p mannetje
wel even in :lol:
Dat zundapp mannetje heeft wel een hele wand vol bekers staan die hij wel van de kreidlermannetjes gewonnen heeft, maar ben niet zo zundapp kreidler achtig rond Sachs, minarelli aspes nrs kuch zijn ook allemaal erg mooi en lopen zeer goed, bekrompen kreidler mannetje :---) :---) :---)

b.bonk
Berichten: 2352
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Aanzuigtule

#53 Bericht door b.bonk » 28 mei 2021, 20:20

haha . ik kan ook alleen maar genieten , van hoe je de knuppel
in het hoender hok gooit, :wink:

ps, kijk net even naar je zundapp fotos.
jij geeft niks om ori. das wel duidelijk :lol:

Loe
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Aanzuigtule

#54 Bericht door Loe » 28 mei 2021, 20:41

Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.

b.bonk
Berichten: 2352
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Aanzuigtule

#55 Bericht door b.bonk » 28 mei 2021, 20:49

die nieuwe thules van bmp voor de snelle jongens zijn ook vrij lang.
ze begonnen met een veel kortere, zijn ook in de tijd wijzer geworden.
denk ik dan maar zo.
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
Flocke (29 mei 2021, 10:27)
Waardering: 12.5%

buell killer
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Aanzuigtule

#56 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 20:52

Loe schreef: 28 mei 2021, 20:41 Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
Maar die zat dan ook wel direct op de carburateur, ja daar besteden ze wat testbank uren aan, dan kunnen zie iedereen een aanzuig kelk van 1 euro voor 20 euro verkopen en het werkt zeker als het duur is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54065
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 377 keren
Ontvangen waarderingen: 617 keren

Re: Aanzuigtule

#57 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 mei 2021, 20:53

b.bonk schreef: 28 mei 2021, 20:49 die nieuwe thules van bmp voor de snelle jongens zijn ook vrij lang.
ze begonnen met een veel kortere, zijn ook in de tijd wijzer geworden.
denk ik dan maar zo.
Bijlagen
BB473511-DA40-446A-88B5-8383D442BF69.jpeg
BB473511-DA40-446A-88B5-8383D442BF69.jpeg (165.69 KiB) 278 keer bekeken

buell killer
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Aanzuigtule

#58 Bericht door buell killer » 28 mei 2021, 21:24

Enzo-tvdzijden schreef: 28 mei 2021, 20:53
b.bonk schreef: 28 mei 2021, 20:49 die nieuwe thules van bmp voor de snelle jongens zijn ook vrij lang.
ze begonnen met een veel kortere, zijn ook in de tijd wijzer geworden.
denk ik dan maar zo.
Ik weet niet wat die foto met het hier besprokene heeft te maken, maar je bougie kijkt in ieder geval goed. De meeste stellen maar wat raak maar vergeten naar de bougie te kijken vooral op het zundapp forum hebben ze daar een handje van :mrgreen:

b.bonk
Berichten: 2352
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Aanzuigtule

#59 Bericht door b.bonk » 28 mei 2021, 21:26

Dank enzo dit is mijn bougie nu.
Geen thules

b.bonk
Berichten: 2352
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Aanzuigtule

#60 Bericht door b.bonk » 28 mei 2021, 21:32

Een ngk 7
Ik vind hem mooi koffie bruin.
Dat kan toch eigenlijk niet met die nieuwe benzine.
Ongeveer 3 jaar erin, die bougie

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11120
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 189 keren

Re: Aanzuigtule

#61 Bericht door Caspar » 29 mei 2021, 12:01

Loe schreef: 28 mei 2021, 20:41 Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
Jij kijkt verder dan je neus lang is. Complimenten.
Tip: kijk ook eens naar het Dual-ram systeem dat Opel o.a. toepaste op de 3,0 24V motor.
Bij lage toeren een lang inlaat traject , bij hogere toerentallen gaat een korter inlaat traject open.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1940
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 232 keren
Ontvangen waarderingen: 375 keren

Re: Aanzuigtule

#62 Bericht door Flocke » 29 mei 2021, 13:27

Caspar schreef: 29 mei 2021, 12:01
Loe schreef: 28 mei 2021, 20:41 Dat laatste wist ik.
Vandaar mijn idee. Dat ik hoopte op meer trekkracht.
Inderdaad lange aanzuig buis meer trekkracht.
Korte aanzuigbuis hogere toeren.
Ik heb ooit een verslag gelezen van een Amerikaan die aanzuigbuizen van verschillende lengtes op de carbu monteerde. En de uitkomst was lange buis /trekkracht, korte hogere toeren.
Het is dus niet zo dat je zo lang mogelyk kunt monteren. Want dan wordt het een landbouw trekker. Geen toeren meer maar Vreselyk sterk.
Had iets met pulsgedrag in de buis te maken.
En ook. Als voorbeeld luchtmassa traagheid.
Als je door een lange buis blaast en ineens stopt er nog steeds lucht beweegt in de buis, en er daardoor wat lucht aangezogen wordt. En dat een soort stuwende kracht heeft.
Jij kijkt verder dan je neus lang is. Complimenten.
Tip: kijk ook eens naar het Dual-ram systeem dat Opel o.a. toepaste op de 3,0 24V motor.
Bij lage toeren een lang inlaat traject , bij hogere toerentallen gaat een korter inlaat traject open.
Richtig, Schaltsaugrohre hat es bei vielen Fahrzeugen gegeben, aufgrund Turbo nicht mehr nötig ...

Aber ob die so weit entfernte Tülle einen Einfluss auf die Länge hat, glaube eher nicht, weil die Länge an sich ja auch nicht vergrößert wird.
Der Rahmen dient übrigens als große Luft-Beruhigungskammer, es ist nicht erwünscht, dass die Luft direkt von den Tüllen zum Rahmenauslaß geleitet wird.

Schaltsaugrohr

Gruß

Carsten

Loe
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Aanzuigtule

#63 Bericht door Loe » 04 jun 2021, 14:55

Ik heb ze eindelijk binnen en ook gemonteerd.
Maakt volgens my niet veel verschil in rijden.
Wel Kwa geluid. Dat holle geluid uit het frame is nu weg,ook fijn.

HansKarel
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Aanzuigtule

#64 Bericht door HansKarel » 11 jun 2021, 17:08

Ik had, toen ik experimenteerde met een 12 tands voortandwiel gelijk de tules geplaatst. Nu ik weer terug ben op 14 tands viel me op dat ik wat meer moeite had om op toeren te komen tegen de wind in en ook onderin leek het of ik wat kracht miste. Sproeier 76 vervangen door 74 en 78 maar allebei niet super. Zojuist de aanzuigtules weer verwijderd en de Kreidler loopt weer vanouds. Kennelijk heeft ie dat ietsje meer lucht toch nodig hoewel ik geen 70cc of zoiets heb maar gewoon een iets bewerkte blokcilinder met 17mm ovaal en 14/36 tvh. Groetjes, Gert

HansKarel
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Aanzuigtule

#65 Bericht door HansKarel » 11 jun 2021, 17:16

Moet er nog bij vermelden dat ik zo n zelfde luchtfilterhuis als voor 16mm met filter halverwege maar zonder die trechter binnenin het huis. Hier heb ik de gasnaald en sproeier op ingeregeld.

b.bonk
Berichten: 2352
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Aanzuigtule

#66 Bericht door b.bonk » 11 jun 2021, 17:59

HansKarel schreef: 11 jun 2021, 17:08 Ik had, toen ik experimenteerde met een 12 tands voortandwiel gelijk de tules geplaatst. Nu ik weer terug ben op 14 tands viel me op dat ik wat meer moeite had om op toeren te komen tegen de wind in en ook onderin leek het of ik wat kracht miste. Sproeier 76 vervangen door 74 en 78 maar allebei niet super. Zojuist de aanzuigtules weer verwijderd en de Kreidler loopt weer vanouds. Kennelijk heeft ie dat ietsje meer lucht toch nodig hoewel ik geen 70cc of zoiets heb maar gewoon een iets bewerkte blokcilinder met 17mm ovaal en 14/36 tvh. Groetjes, Gert
met die turbo tules krijgt hij juist toch meer lucht ?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8787
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 41 keren

Re: Aanzuigtule

#67 Bericht door Andy » 11 jun 2021, 19:09

Dat zijn waarschijnlijk de tules van 10mm !!!

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54065
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 377 keren
Ontvangen waarderingen: 617 keren

Re: Aanzuigtule

#68 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jun 2021, 19:31

Andy schreef: 11 jun 2021, 19:09 Dat zijn waarschijnlijk de tules van 10mm !!!

Andy,
Lange zijn RS

HansKarel
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Aanzuigtule

#69 Bericht door HansKarel » 11 jun 2021, 20:13

Gewoon de lange tules van Kreidler parts. Dus voor originele cilinder

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 3394
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 59 keren
Ontvangen waarderingen: 79 keren

Re: Aanzuigtule

#70 Bericht door hermanngas » 11 jun 2021, 23:14

Enzo-tvdzijden schreef: 11 jun 2021, 19:31
Andy schreef: 11 jun 2021, 19:09 Dat zijn waarschijnlijk de tules van 10mm !!!

Andy,
Lange zijn RS
Weet je dat zeker Tjerry, ik dacht dat de korte (grotere doorlaat) voor RS waren.
Zie schetsje.
Bijlagen
Tule.jpg
Tule.jpg (5 KiB) 74 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1940
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 232 keren
Ontvangen waarderingen: 375 keren

Re: Aanzuigtule

#71 Bericht door Flocke » 12 jun 2021, 01:25

HansKarel schreef: 11 jun 2021, 17:08 Ik had, toen ik experimenteerde met een 12 tands voortandwiel gelijk de tules geplaatst. Nu ik weer terug ben op 14 tands viel me op dat ik wat meer moeite had om op toeren te komen tegen de wind in en ook onderin leek het of ik wat kracht miste. Sproeier 76 vervangen door 74 en 78 maar allebei niet super. Zojuist de aanzuigtules weer verwijderd en de Kreidler loopt weer vanouds. Kennelijk heeft ie dat ietsje meer lucht toch nodig hoewel ik geen 70cc of zoiets heb maar gewoon een iets bewerkte blokcilinder met 17mm ovaal en 14/36 tvh. Groetjes, Gert
Hört sich seltsam an ... :shock:
Ein getuntes Mokick (Bromfiets), welches nicht genug Luft durch den Rahmen ansaugen kann, für eine originale RS kommt hingegen ausreichend Luft durch den Rahmen mit eingesetzten Tüllen ... :-k
Dass da irgendwas nicht passen kann, ist doch offensichtlich. :?

Unabhängig davon, weiß man nicht, wie die Tüllen aussehen, die man heute bei den verschiedenen Händlern kaufen kann.
Keine Ahnung, ob die den originalen Tüllen halbwegs entsprechen, die Regel ist ja leider, dass die Nachbauteile von den Org.-Teilen abweichen.

Ich verbaue jedenfalls nur Org.-Teile und kann auch nur dafür eine Aussage machen. Wie die Sachen aus dem Nachbau-Regal aussehen und wie die funktionieren, ist eine andere Geschichte.

Die originalen Tüllen sind von der Wandstärke her gesehen sehr dünn, sollte man vielleicht mal ein Foto von machen und vermessen, damit man eine Basis hat, von der ausgehend man vernünftig reden kann.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 1940
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 232 keren
Ontvangen waarderingen: 375 keren

Re: Aanzuigtule

#72 Bericht door Flocke » 12 jun 2021, 01:43

hermanngas schreef: 11 jun 2021, 23:14
Enzo-tvdzijden schreef: 11 jun 2021, 19:31
Andy schreef: 11 jun 2021, 19:09 Dat zijn waarschijnlijk de tules van 10mm !!!

Andy,
Lange zijn RS
Weet je dat zeker Tjerry, ik dacht dat de korte (grotere doorlaat) voor RS waren.
Zie schetsje.
Die Tüllen vom Brommer kenne ich nicht, aber die "normalen" RS/RMC-Tüllen sind eher länglich.

Ich denke, dass die vom Brommer von der Wandstärke her dicker sind, und damit das Loch kleiner.
Und nicht dass das Durchgangsloch über die Länge der Tülle (Trichter) bestimmt wird.

Die Tüllen mit dem kleinen Loch (Reduziertülle) gab es übrigens nur bei den 10mm-Vergasern und ungefähr max. 2PS, so war es zumindest in Deutschland.
Die normalen Mokicks in Deutschland (Eitank 3-Gang mit 2,6PS und RMC) hatten alle die normalen Tüllen wie die RS, sh. dazu die Auszüge aus den ET-Listen.

Gruß

Carsten



Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.45.32 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.45.32 Kopie.jpg (137.87 KiB) 62 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.46.49 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.46.49 Kopie.jpg (148.8 KiB) 62 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.52.59 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.52.59 Kopie.jpg (143 KiB) 62 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.55.02 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-06-06 um 22.55.02 Kopie.jpg (126.04 KiB) 62 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
hermanngas (12 jun 2021, 09:18)
Waardering: 12.5%

HansKarel
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Aanzuigtule

#73 Bericht door HansKarel » 12 jun 2021, 10:32

[/quote]

Hört sich seltsam an ... :shock:
Ein getuntes Mokick (Bromfiets), welches nicht genug Luft durch den Rahmen ansaugen kann, für eine originale RS kommt hingegen ausreichend Luft durch den Rahmen mit eingesetzten Tüllen ... :-k
Dass da irgendwas nicht passen kann, ist doch offensichtlich. :?

Stimmt aber in RS sitzen die kurze Tules und bei dem Holländische händler gibt es nur die lange Tulen fuer Moped.
Ik had ook niet verwacht dat het iets zou uitmaken. Hooguit misschien in het geluid.
Maar toch, die langere tules zorgen toch voor iets meer weerstand bij een 17mm carburateur.
Bij 12mm of zo zal het natuurlijk niks uitmaken.
De langere tules gaan weer mooi in de onderdelendoos. :D
aanzuigtule RS.jpg
aanzuigtule RS.jpg (24.17 KiB) 39 keer bekeken
aanzuigtule brommer.jpg
aanzuigtule brommer.jpg (23.17 KiB) 39 keer bekeken

HansKarel
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Aanzuigtule

#74 Bericht door HansKarel » 12 jun 2021, 10:37

Ik had dus de verkeerde tules, dat is duidelijk en bij deze handelaar kan ik ze dus wel bestellen maar dat komt nog wel een keer.
Voor de Kreidler hebben we wel vaker onderdelen nodig dus dan kan het in 1 keer :D

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8787
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 41 keren

Re: Aanzuigtule

#75 Bericht door Andy » 12 jun 2021, 10:53

Had al eerder geschreven dat ik zeker 5 verschillende tules ken.

Andy

Plaats reactie