veerring

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: veerring

#26 Bericht door nvliet » 01 dec 2021, 19:13

Volgens mij geeft het toch echt een rommel als zo'n moer losloopt,

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5514
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#27 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 19:14

vlatro schreef: 01 dec 2021, 19:01 De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).

Code: Selecteer alles

DIN 128 B Waved Spring Lock Washers can be used with right- and left-hand threaded fasteners because they are non-helical in design.
DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring

Code: Selecteer alles

Split washer is a left-hand helix and allows the thread to be tightened in a right-hand direction only, i.e. a clockwise direction. When a left-hand turning motion is applied, the raised edge bites into the underside of the bolt or nut and the part that it is bolted to, thus resisting turning. Therefore, spring washers are ineffective on left-hand threads and hardened surfaces. Also, they are not to be used in conjunction with a flat washer under the spring washer, as this isolates the spring washer from biting into the component that will resist turning. Where a flat washer is required to span a large hole in a component, a nyloc nut (nylon insert) must be used.
Je zou dus in principe al je DIN127 ringen kunnen vervangen door DIN128.

Ik vermoed dat Kreidler op andere plaatsen koos voor DIN127, gewoon omdat die couranter en goedkoper waren/zijn.

Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.

Code: Selecteer alles

DIN 6796 is the only DIN standard for locking washers which is still valid. All other DIN standards have already been withdrawn a long time ago. Tests have shown that these products are ineffective in combination with screws or bolts of property class 8.8 or higher. 
Borgen moet je doen met Loctite of borgdraad.
Dergelijke ringen zijn bedoeld tegen lostrillen en dat werkt prima met een golfring.
Kartelring is bedoeld om elektrisch beter contact te maken.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
vlatro (01 dec 2021, 19:17)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60285
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: veerring

#28 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 dec 2021, 19:19

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 19:14
vlatro schreef: 01 dec 2021, 19:01 De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).

Code: Selecteer alles

DIN 128 B Waved Spring Lock Washers can be used with right- and left-hand threaded fasteners because they are non-helical in design.
DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring

Code: Selecteer alles

Split washer is a left-hand helix and allows the thread to be tightened in a right-hand direction only, i.e. a clockwise direction. When a left-hand turning motion is applied, the raised edge bites into the underside of the bolt or nut and the part that it is bolted to, thus resisting turning. Therefore, spring washers are ineffective on left-hand threads and hardened surfaces. Also, they are not to be used in conjunction with a flat washer under the spring washer, as this isolates the spring washer from biting into the component that will resist turning. Where a flat washer is required to span a large hole in a component, a nyloc nut (nylon insert) must be used.
Je zou dus in principe al je DIN127 ringen kunnen vervangen door DIN128.

Ik vermoed dat Kreidler op andere plaatsen koos voor DIN127, gewoon omdat die couranter en goedkoper waren/zijn.

Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.

Code: Selecteer alles

DIN 6796 is the only DIN standard for locking washers which is still valid. All other DIN standards have already been withdrawn a long time ago. Tests have shown that these products are ineffective in combination with screws or bolts of property class 8.8 or higher. 
Borgen moet je doen met Loctite of borgdraad.
Dergelijke ringen zijn bedoeld tegen lostrillen en dat werkt prima met een golfring.
Kartelring is bedoeld om elektrisch beter contact te maken.
Gebruik ook liefst een golfring.

Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 513 keren

Re: veerring

#29 Bericht door b.bonk » 01 dec 2021, 20:06

Enzo-tvdzijden schreef: 01 dec 2021, 19:19
kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 19:14
vlatro schreef: 01 dec 2021, 19:01 De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).

Code: Selecteer alles

DIN 128 B Waved Spring Lock Washers can be used with right- and left-hand threaded fasteners because they are non-helical in design.
DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring

Code: Selecteer alles

Split washer is a left-hand helix and allows the thread to be tightened in a right-hand direction only, i.e. a clockwise direction. When a left-hand turning motion is applied, the raised edge bites into the underside of the bolt or nut and the part that it is bolted to, thus resisting turning. Therefore, spring washers are ineffective on left-hand threads and hardened surfaces. Also, they are not to be used in conjunction with a flat washer under the spring washer, as this isolates the spring washer from biting into the component that will resist turning. Where a flat washer is required to span a large hole in a component, a nyloc nut (nylon insert) must be used.
Je zou dus in principe al je DIN127 ringen kunnen vervangen door DIN128.

Ik vermoed dat Kreidler op andere plaatsen koos voor DIN127, gewoon omdat die couranter en goedkoper waren/zijn.

Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.

Code: Selecteer alles

DIN 6796 is the only DIN standard for locking washers which is still valid. All other DIN standards have already been withdrawn a long time ago. Tests have shown that these products are ineffective in combination with screws or bolts of property class 8.8 or higher. 
Borgen moet je doen met Loctite of borgdraad.
Dergelijke ringen zijn bedoeld tegen lostrillen en dat werkt prima met een golfring.
Kartelring is bedoeld om elektrisch beter contact te maken.
Gebruik ook liefst een golfring.

Enzo
Ja hallo, kan ik morgen weer de oud ijzer bak in kruipen, die golfringen waren toch
Niet goed volgens de normen :oops:
Druk normaal nooit op teksten in het duits :^o
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht (totaal 2):
Enzo-tvdzijden (01 dec 2021, 20:07) • adriline (02 dec 2021, 07:50)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5514
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#30 Bericht door kreidler844 » 01 dec 2021, 20:17

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#31 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 20:17

b.bonk schreef: 01 dec 2021, 20:06 Druk normaal nooit op teksten in het duits :^o
Das ist vernünftig. :thumbleft

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#32 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 20:21

vlatro schreef: 01 dec 2021, 19:01 De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).

DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring
Kreidler hatte an der Stelle die Scheibe nach DIN128 vorgesehen, sh. ET-Liste.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2021-12-01 um 20.19.00.png
Bildschirmfoto 2021-12-01 um 20.19.00.png (886.48 KiB) 665 keer bekeken

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: veerring

#33 Bericht door vlatro » 01 dec 2021, 20:24

Met een golfring bedoel je de din137 Tjerry?

Persoonlijk vind ik dit heel dankbare ringen. Anderzijds vind je ze niet als elektrolytisch verzinkt, enkel als thermisch verzinkt (doffer).

Ze zijn ook veel dunner dan bv. Din128 en je draait ze dus plat met minder kracht, dus ik verwacht wel dat een din128 ook meer trillingen kan weerstaan.

Ach je kan er veel over zeggen. Wat is goed en wat niet. Je kan ook al je moeren vervangen door borgmoeren, lijkt me ook geen zicht.

Ik heb gewoon netjes het onderdelenboek gevolgd. Enkel de kartelringen (din6797) had ik niet nodig gezien ik een massakabel in mijn kabelboom heb zitten. Verder vertrouw ik op de ingenieurs van Kreidler

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: veerring

#34 Bericht door vlatro » 01 dec 2021, 20:29

Flocke schreef:
vlatro schreef: 01 dec 2021, 19:01 De DIN128 (gewelfde ring) is geen linkse veerring. Deze is gewoon geschikt voor zowel linkse als rechtse draad, net als gegolfde ringen (vb. DIN137).

DIN127 is inderdaad ongeschikt voor linkse draad. En mag vb. Ook niet in combinatie met een vlakke sluitring
Kreidler hatte an der Stelle die Scheibe nach DIN128 vorgesehen, sh. ET-Liste.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2021-12-01 um 20.19.00.png
Ja. Dat zeg ik.

Ik bedoel dat je de 127 altijd kan vervangen door de 128, maar een 128 vervangen door een 127 kan enkel bij rechtse draad.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#35 Bericht door Flocke » 01 dec 2021, 20:30

kreidler844 schreef: 01 dec 2021, 19:14 Dergelijke ringen zijn bedoeld tegen lostrillen en dat werkt prima met een golfring.
Wie beschrieben haben die Ringe technisch keinen Effekt, "tegen lostrillen" ist ja das, was eine Schraubensicherung bewirken soll.
Und das leisten die Ringe nicht.

"tegen lostrillen" ist genau das, was in den von Vlatro zitierten Tests (in Englisch Herr Bonk :whistle ) geprüft wird, sh. Video, beim 2. Test wird auch ein Federring nach DIN 127 geprüft, trillt sich los ...
Meinst Du, die Wellscheibe ("Golfring") würde da eine bessere Figur machen ?
Nützen tun da nur die Sperrverzahnungen etwas, wie Caspar auch schon bestätigt hatte.
vlatro schreef: 01 dec 2021, 19:01 Zoals Carsten al schreef zijn bovengenoemde ringen eigenlijk geen van allemaal geschikt om bouten en moeren te borgen.
"DIN 6796 is the only DIN standard for locking washers which is still valid. All other DIN standards have already been withdrawn a long time ago. Tests have shown that these products are ineffective in combination with screws or bolts of property class 8.8 or higher."


"en dat werkt prima", um das beurteilen zu können, müßtest Du es mit zum Beispiel einer Verschraubung nur mit einer gewöhnlichen Unterlegscheibe vergleichen, zum Beispiel Stoßdämpfer links mit Wellscheibe und rechts nur mit Unterlegscheibe.

Aber von mir aus könnt ihr nach wie vor an die Wirkung der Wellscheiben glauben, ist oke. :D

Unter dem Strich drehen sich ja an einer Kreidler sowieso keine Schrauben los, sofern alles soweit ok ist (kein Vibrator-Motor), da es keine kritische Anwendung ist.
Egal was man für eine Scheibe unterlegt, das kann man locker sehen und nehmen, was in de oud ijzer bak liegt oder auch nicht.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: veerring

#36 Bericht door Caspar » 02 dec 2021, 08:35

Er is één plaats op een Kreidler waar bij mij opvallend vaak een moer los liep: bij de voorste M8 blok ophangbout , achter de carburateur .
Die M8 moer kan er niet af , omdat de M8 afstand houder van de zijplaten er nog op zit.
Maar het geeft een rammelend geluid.
Ook bij diverse kennissen is mij opgevallen dat deze moer wel eens los komt.
Ik zet er nu een M8 Nordlock wigborgingsring achter.
Dat helpt beter dan een golfring of veerring.

Een Nylock borgmoer werkt ook prima.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5514
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: veerring

#37 Bericht door kreidler844 » 02 dec 2021, 09:10

Caspar schreef: 02 dec 2021, 08:35 Er is één plaats op een Kreidler waar bij mij opvallend vaak een moer los liep: bij de voorste M8 blok ophangbout , achter de carburateur .
Die M8 moer kan er niet af , omdat de M8 afstand houder van de zijplaten er nog op zit.
Maar het geeft een rammelend geluid.
Ook bij diverse kennissen is mij opgevallen dat deze moer wel eens los komt.
Ik zet er nu een M8 Nordlock wigborgingsring achter.
Dat helpt beter dan een golfring of veerring.

Een Nylock borgmoer werkt ook prima.
Als je hier lang mee door rijdt breekt je blokophanging gewoon af..
Ik doe hier altijd een vlakke ring met daar bovenop een veerring.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
kabouter (02 dec 2021, 20:06)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: veerring

#38 Bericht door Flocke » 03 dec 2021, 12:12

Caspar schreef: 02 dec 2021, 08:35 Er is één plaats op een Kreidler waar bij mij opvallend vaak een moer los liep: bij de voorste M8 blok ophangbout , achter de carburateur .
Die M8 moer kan er niet af , omdat de M8 afstand houder van de zijplaten er nog op zit.
Maar het geeft een rammelend geluid.
Ook bij diverse kennissen is mij opgevallen dat deze moer wel eens los komt.
Ik zet er nu een M8 Nordlock wigborgingsring achter.
Dat helpt beter dan een golfring of veerring.

Een Nylock borgmoer werkt ook prima.
Wenn man an der Stelle ein Problem hat, dann könnte man auch die Rippscheiben aus dem oben gezeigten Video unterlegen.
Die Schrauben, Muttern und Scheiben mit Ripp sind an hochbelasteten Schraubstellen in der Industrie heutzutage Standard.

Die Scheiben müßten dann aber auf beiden Seiten unterlegt werden, also auch unter dem Schraubenkopf oder direkt so eine Schraube nehmen.
Eine weitere normale Scheibe darf man nicht unterlegen, sh. Bilder.

Die Scheiben sind recht schonend zur Auflagefläche, z.B. dem Rahmen.
Da die Scheiben auf den ersten Blick symmetrisch sind, sollten die auch bei Linksgewinde anwendbar sein.
Im Text hatte ich beim Überfliegen nichts zu Linksgewinden gefunden.

Wiederverwendbar sind die Scheiben auch.
Auf der Seite ist ein PDF hinterlegt, mit ausführlichen Infos.
https://media.boellhoff.com/files/pdf13 ... e-8210.pdf
https://www.boellhoff.com/de-de/produkt ... p-lock.php

Hier noch eine Erklärung zu den Federringen und Wellscheiben:
Quelle: https://de.wikipedia.org/wiki/Schraubensicherung
"Ein Beispiel für die nicht zweckmäßige Verwendung eines Federringes ist eine mit ausreichendem Drehmoment festgezogene Schraubverbindung der Festigkeitsklasse 8.8. Es wirken wesentlich höhere Vorspannkräfte, als ein Federring ausgleichen kann. So liegt ein Federring nach DIN 127 schon bei 5 % der Nennvorspannkraft einer solchen Schraubverbindung auf Block und wirkt nur noch wie eine Unterlegscheibe."

Gruß

Carsten

https://www.boellhoff.com/de-de/produkt ... p-lock.php
Bildschirmfoto 2021-12-03 um 11.59.37.png
Bildschirmfoto 2021-12-03 um 11.59.37.png (209.53 KiB) 571 keer bekeken

Im Video unten sieht man einen schönen Vergleich der gebräuchlichen Sicherungsmethoden, inkl. Kontermutter.
Bildquelle: https://www.boellhoff.com/de-de/produkt ... d-lock.php
Bildschirmfoto 2021-12-03 um 17.48.57.png
Bildschirmfoto 2021-12-03 um 17.48.57.png (545.78 KiB) 528 keer bekeken


Bildquelle: https://www.boellhoff.com/de-de/produkt ... d-lock.php Auch die Nord-Lock-Keilsicherungsscheiben sind mehrfach verwendbar.
Bildschirmfoto 2021-12-03 um 18.00.45.png
Bildschirmfoto 2021-12-03 um 18.00.45.png (378.59 KiB) 523 keer bekeken

Plaats reactie