De watergekoelde SB van m. van wezel

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

De watergekoelde SB van m. van wezel

#1 Bericht door Maarten » 23 mar 2005, 07:42

De watergekoelde Super Breitwand van m.van wezel
m.van wezel schreef:Hoi ik ben marcel

Hier wat foto,s van mijn eigen gemaakte cilinder
Gemaakt van sb cilinder 99 .
water pomp van een volvo 440
radiateur van een kachel radiateur opel kadet
12volt ontsteking van een tomos automaat
Temperatuurmeter bij de automaterialen winkel gekocht
Hij loopt goed maar moet opnieuw genicasild worden
Als hij klaar is laat ik meer weten.

groetjes marcel
Bijlagen
P1150004.JPG
P1150004.JPG (91.34 KiB) 11151 keer bekeken
P1150003.JPG
P1150003.JPG (71.63 KiB) 11151 keer bekeken
P1150002.JPG
P1150002.JPG (71.72 KiB) 11151 keer bekeken
PB150030.JPG
PB150030.JPG (57.96 KiB) 11151 keer bekeken
PB150031.JPG
PB150031.JPG (55.37 KiB) 11151 keer bekeken
PB250042.JPG
PB250042.JPG (59.9 KiB) 11151 keer bekeken
PB260006.JPG
PB260006.JPG (90.18 KiB) 11151 keer bekeken
PB120024.JPG
PB120024.JPG (68.93 KiB) 11151 keer bekeken

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door pluisje » 23 mar 2005, 09:41

beter!!
enige tips:
met een houte blokje en wat licht schuurpapier zijn de lasnaden denk ik wel weg te schuren ;)
maar waar hij misschien wel wat aan heeft:
wanneer je slangen dik genoeg zijn, heb je vaak geen pomp nodig :o
dus kijk eerst een hoe hij koelt zonder pomp... misschien kom je er
anders over 3 jaar achter dat je pompje het al een half jaar niet doet,
en dat je hem eigenlijk nooit nodig had ;)

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#3 Bericht door huib » 23 mar 2005, 10:44

das nou nog is een vakman, erg mooi gedaan. ben benieuwd hoe het loopt? ga je hem nog streng opvoeren? doei huib

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#4 Bericht door Kreidler » 23 mar 2005, 11:37

mooi gedaan :wink:

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door Dimage » 23 mar 2005, 12:01

Leuk project. 8)

Ik mis alleen nog een leuk verhaal erbij, met wat voor een andere aanpassingen je hebt gedaan en eventuele berekeningen.
Misschien dat deze nog volgt?

(Bolle) Aad is bijvoorbeeld al eens met zo'n 12V ontsteking van een Tomos automaat aan de gang geweest en kreeg dit niet goed werkend omdat de toeren te hoog waren van een Kreidler.

Voor de rest alleen maar complimenten dat je zo'n uitdaging aan durft. :clap

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Sander » 23 mar 2005, 12:40

ons pa is laatst bij hem geweest als ik me niet vergis
t zag er allemaal heel netjes uit volgens hem :D

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#7 Bericht door Melvin » 23 mar 2005, 13:50

Je moet wel lef hebben om een sbtje te verzagen en maar te hopen dat het lukt om er een waterkoeler van te maken :D .
Er mooi gedaan, ook leuk om is te zien hoe de eigenlijke cilinder eruit ziet zonder koelribben :) .

Jammer dat ie niet nog een beetje opgetuned is :wink:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#8 Bericht door Ries » 23 mar 2005, 16:22

ziet er mooi uit,

ik persoonlijk vind het een beetje jammer dat er nog een zuigergestuurde inlaat op zit :P maar ziet er erg goed uit...

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door lampie » 23 mar 2005, 16:58

Zeer strakke aktie, heb je dat zelf gelast of laten doen. Heb je hier hulp bij gehad van iemand die hier al ervaring mee heeft. Dit intereceert me zeer, laat ons alles weten want dit is een zeer leuk projectje voor prutsers zoals de meeste van ons. En nog een keer, zeer strakke aktie!. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Lampie

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#10 Bericht door dijk » 23 mar 2005, 18:55

marcel heb je mooi gemaakt de cilinder :clap rommats wil dit aanstaande winter ook gaan doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
greenwikinger
Berichten: 1183
Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door greenwikinger » 23 mar 2005, 18:58

muaah leuk project maar lampie uit jouw reactie zou ik zeggen dat je het laswerk kunst vind waarom eigenlijk?als je goed kan tig-lassen en ervaring hebt kan je het ook met alu doen hoor!
heb er ook wel eens aan zitten denken gewoon een kast er rond heen lassen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Steven » 23 mar 2005, 19:35

zo'n grote kast er omheen bakken, zondat dat de cilinder krom of ovaal word is nog best een kunst hoor...!

en aluminium is niet zo heel erg gemakkelijk te lassen. je hebt goede apparatuur er voor nodig die niet veel mensen tot hun beschikking hebben. dus ik vind het echt een knap "staaltje" werk :!:

de meneer met de paarse homoet racer (SOBW) heeft ook een 6,25 super die is omgebouwd naar vloeistof koeling. voor de rest heb ik het nog niet eerder gezien :D

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door lampie » 23 mar 2005, 19:45

Steven schreef:zo'n grote kast er omheen bakken, zondat dat de cilinder krom of ovaal word is nog best een kunst hoor...!

en aluminium is niet zo heel erg gemakkelijk te lassen. je hebt goede apparatuur er voor nodig die niet veel mensen tot hun beschikking hebben. dus ik vind het echt een knap "staaltje" werk :!:

de meneer met de paarse homoet racer (SOBW) heeft ook een 6,25 super die is omgebouwd naar vloeistof koeling. voor de rest heb ik het nog niet eerder gezien :D
daar ben ik het wel mee eens. Want Greenwikinger, aluminium is niet echt makkelijk te lassen. geloof dat je diploma 4 tig moet hebben om dat goed te kunnen. kan wel tig bakken maar dit nee. moet nog wel wat oefenen. maar neem aan dat jij het wel kan. laat eens jouw omgebouwde cilinder zien ben benieuwd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Rommats » 24 mar 2005, 04:01

knap gedaan hoor :D
Ik ben dus ook van plan om zoiets komende winter te gaan maken,maar zie dat het alweer niets unieks is :(

Gebruikersavatar
greenwikinger
Berichten: 1183
Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door greenwikinger » 24 mar 2005, 11:23

nou lampie en steven ik doe zelf metaal en heb net mijn lasdiploma's gehaald en alu tig kan ik ook.!
heb nu diploma's voor:
mig/magstap 1,2,3
tigstap 1,2,3,4
als je het alu onder de knie heb is het nog vrijmoeilijk hoor.

Gebruikersavatar
Kuyvenhoven
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 dec 2004, 19:15
Locatie: Westland (De Lier)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Kuyvenhoven » 24 mar 2005, 11:50

:offtopic mijn pa heeft het in een jaar zich eigen aangeleert (tig heeft nergens diploma voor) ik ben nu 14 en ben ook bezig het te proberen neem een paar bonken schoon aluminium en ga het gewoon proberen opslot zal je zien dat het steeds beter gaat en steeds mooier word in het begin moet je eens proberen om het zonder bijvoegmatriaal te doen eerst maar eens smeltbadjes oefenen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

in ieder geval mooi project :clap

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1637
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#17 Bericht door Richard B » 24 mar 2005, 12:40

het is absoluut heel mooi gedaan,maar als je als doel hebt een watergekoelde RMC te bouwen had ik gewoon een zundapp cilinder gepakt of iets dergelijks,maar ik kan de uitdaging ook wel begrijpen van een project als dit :D

Gebruikersavatar
korneel
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 sep 2002, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door korneel » 24 mar 2005, 13:12

deze is denk ik op dezelfde manier gemaakt

Afbeelding

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#19 Bericht door LVS » 24 mar 2005, 15:13

dat lijkt op een omgeboude geforceerde luchtkoel cilinder.

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Rommats » 24 mar 2005, 21:02

Ik zag dat Luc Foekema op zn site ruwe gietstukken aanbied watergekoeld,
zal helaas wel weer voor roterend zijn :(

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#21 Bericht door Kreidler4Life » 25 mar 2005, 09:17

wel superstrakke actie all1 die lasnaden vindt ik zelf iets te dik.

maar wel vakwerk.

is wel ruig voor als je een vastgelopen WC racecilinder heb van een kreidler, en daar dan een 50 of 60cc super in te vouwen :D.

maar ik vindt het wel ruig jah iig, alluminium lassen valt wel mee als je het aardig kan, rvs is ook simpel.

zat er zelf ook al eens over te fantaseren hoe dat deruit komt te zien als ik dat probeer, mjah genoeg gefantaseerd.

suc6 met het project, komen der nog een beetje brute poorten en timingen in?! zou wel dik zijn.

gert
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 feb 2005, 14:24
Locatie: rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door gert » 25 mar 2005, 12:00

Maar blijft je cilinder zo niet te koud?
want je hebt er een aardig grote kast omheen gemaakt.
er die water pomp en de radiator zijn ook aan de grote kant heb ik het idee.
maar het is zeker wel netjes gedaan verder. mooi laswerk.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Sander » 25 mar 2005, 12:34

vandaar de temperatuur meter :wink:
pompje slaat aan bij bv 40 graden koelt ie uhm terug naar zeg maar 30 en dan slaat hij weer even af tot hij weer te warm wordt :)

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#24 Bericht door Ries » 26 mar 2005, 06:42

jeroen, die lassen zijn haast keurig...

bij aluminium heb je altijd dikke rupsen.... het valt niet mee om het te lassen

m.van wezel
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2005, 21:12
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

water gekoelde cilinder m.van wezel

#25 Bericht door m.van wezel » 28 mar 2005, 16:57

hoi allemaal

bedankt voor de veele reacies.
Die pomp is wel nodig , Om dat ik met dune slangen wil rijden,en de temperatuur onder de 65 graden wil houden.
Dit is inverband met , tussen de50 en60 graden heb je de beste verbranding.
Wat de lasnaden betreft, daar is altijd wat van te zegen.tedik of te dun te smal of tebreed.
Wat de onsteking betreft heeft dimage gelijk deze kan het toeren tal niet aan.
Maar ik heb onder tussen een 12 volt electronice onsteking gevonden die kan + -16000 toeren aan kost wel 160 euro kompleet
De omkasting is klijner als de orginele sb cilinder.
Er kan maar net een liter water in.
En in de radiateur zit maar 0.75 liter dus al bij al is het niet veel.
Een zundapp cilinder had ook gekunnen ,maar dan moet je de drijf stang en alles aan pasen.
En wie wil er nu met zundapp cilinder op zijn kreidler rijden IK niet.
De cilinder word ook op gevoerd .
Hij licht nu bij V H S er is geen betere
Maar dat hooren jullie nog wel.

Als hij klaar is laat ik het jullie wel weten


Veel rijplesier marcel van wezel

Plaats reactie