6-Bak Techniek Bron: Jörg Jahn's Kreidler-Seiten (http://www.kreidlerflorett.de) Als jongens hebben we veel gediscussieerd op welke manier we de Vmax van onze Florett konden verhogen. Een inhoudsvergroting met nieuwe carters en grotere zuigers was ondenkbaar ingewikkeld, en zonder internet vond je ook geen bedrijf dat een dergelijke klus kon klaren. Zo vijlden we hier en daar aan de poorten en spoelkanalen, wat gevoelsmatig een toegenomen topvermogen opleverde. Bijzonder begerenswaardig waren en zijn natuurlijk de cilinders van Van Veen met extra spoelpoorten. De hogere vermogens moeten men echter bekopen met een smallere powerband. Dat had dan weer tot gevolg dat bij hogere snelheid en bij stijgingen de stap tussen de hogere versnellingen te groot is. Daartegen helpt slechts een andere overbrenging van de individuele versnellingen. Als oplossing is er de 6 versnellingsbak, die in de Van Veen motorcrossers gebouwd werd cq tegen meerprijs leverbaar was. Het effect wordt in de volgende grafiek duidelijk gemaakt: Dat het nulpunt van de grafiek een klein beetje verschoven is, vergeef ik de firma Winzigweich, ik denk dat zo ook goed te zien is wat er bedoeld wordt. Men ziet ook dat de opgave van 85 km/h bij 8500 rpm redelijk goed klopt. Wie 100 km/uur bereiken wil, moet een toerental van 10.000 rpm zien te realiseren. Ten grondslag daaraan liggen de volgende overbrengingsverhoudingen: Versnelling - RS 5-bak - 6-bak 1 - 13:46 - 12:38 2 - 19:40 - 16:35 3 - 23:36 - 19:32 4 - 26:33 - 21:30 5 - 28:31 - 22:28 6 - N.v.t. - 23:27 De voor deze aandrijving leverbare versterkte koppeling met 6 platen heeft rechte vertanding met een primaire overbrenging van 18:71. Om dicht in de buurt van de totaaloverbrenging van de RS te komen, heb ik als secundaire overbrenging naar het achterwiel gekozen voor 15:35. Als omtrek van de band heb ik 1,825 meter gemeten. De grafiek toont duidelijk dat bij de 6-bak de versnellingen 4, 5 en 6 zeer dicht bij elkaar liggen. En zo ziet nu die aandrijving er uit: Op de hoofdas is duidelijk te zien dat het profiel voor de bevestiging van het kettingwiel stervormig is. De schakelwals heeft één stift en één inkeping meer dan de seriematige schakelwals. De tussenas met zijn 6 tandwielen heeft ca. 6,5 mm meer ruimte nodig dan de 5-bak tussenas. Bovendien zit het tandwiel voor de eerste versnelling niet vast op de as, daarom is het plaatsen van de versnellingsassen in het carter iets lastiger: Om er voor te zorgen dat de tussenas uberhaupt in het carter past, is het linker carterdeksel overeenkomstig uitgefreesd. Wil men een origineel carter aanpassen, dan is het niet toereikend om slechts het linker carter uit te frezen. Omdat de tussenas ook de (overeenkomstig langere) koppelingsdrukstift moet opnemen, is ook de boring voor de koppelingsas ca. 6,7 mm naar links verplaatst aangebracht: Ook het kickstarterwiel heeft een andere vorm, omdat het aan te drijven tandwiel van de hoofdas zich meer naar links bevindt: Meer info: 6-bak overzicht . |
FAQ: 6-bak techniek
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
FAQ: 6-bak techniek
Laatst gewijzigd door Maarten op 16 mei 2007, 06:40, 7 keer totaal gewijzigd.
- Kreidler4Life
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Ik weet nog goed hoe ik de overstap maakte van de 5-bak naar de 6-bak. Ik heb het al eerder verteld op het forum, ik kon een 6-bak ombouwsetje kopen bij Rinus Oorebeek (Een tuner/sleutelaar die ergens ten zuiden van Rotterdam woonde en helaas niet meer in ons midden is) voor, als ik mij goed herinner 600 gulden.
Het setje bevatte de 2 versnellingsassen en de carterhelften. (en waarschijnlijk nog wat meer kleine spullen zoals schakelwals enzo).
Met de spulletjes, en mijn directe 5-bak ging ik naar Piet van der Gaag, die de boel ombouwde voor me en er een complete 6-bak van maakte.
De eerste tijd dat ik er mee ging rijden vond ik het echt onwijs gaaf. De 6-bak heeft een zware eerste versnelling, dat is op zich niet zo handig ten opzichte van de 5-bak. Maar vanaf dat je op gang bent en overschakelt van 2 naar 3 en verder merk je meteen dat de stapjes tussen de versnellingen veel kleiner zijn. Je accelereert echt veel beter door, het geeft een gevoel alsof je heel veel sneller bent geworden.
Die stapjes zijn goed te zien in de grafiek:
de rode lijnen zijn van de 5-bak,
de groene lijnen van de 6-bak
Voor wie de 50cc wegrace klasse leuk vindt is de 6-bak echt heel gaaf, maar vandaag de dag is zo'n blok wel erg duur.
Het setje bevatte de 2 versnellingsassen en de carterhelften. (en waarschijnlijk nog wat meer kleine spullen zoals schakelwals enzo).
Met de spulletjes, en mijn directe 5-bak ging ik naar Piet van der Gaag, die de boel ombouwde voor me en er een complete 6-bak van maakte.
De eerste tijd dat ik er mee ging rijden vond ik het echt onwijs gaaf. De 6-bak heeft een zware eerste versnelling, dat is op zich niet zo handig ten opzichte van de 5-bak. Maar vanaf dat je op gang bent en overschakelt van 2 naar 3 en verder merk je meteen dat de stapjes tussen de versnellingen veel kleiner zijn. Je accelereert echt veel beter door, het geeft een gevoel alsof je heel veel sneller bent geworden.
Die stapjes zijn goed te zien in de grafiek:
de rode lijnen zijn van de 5-bak,
de groene lijnen van de 6-bak
Voor wie de 50cc wegrace klasse leuk vindt is de 6-bak echt heel gaaf, maar vandaag de dag is zo'n blok wel erg duur.
- shalom
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
- Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
1e versnelling is niet zo heeel erg zuper overdreven zwaai, maar die van mokick blokken is gewoon vrij licht.
zoiezo zijn het cross/racebakken. Die hebben altijd een zware 1. Welke idioot rijdt er in zijn 1 onder het crossen/racen......
mototren hebben dit ook nog wel eens. 100-130 is zijn 1 kunnen istoch gewoon relaxxxxxxxx
zoiezo zijn het cross/racebakken. Die hebben altijd een zware 1. Welke idioot rijdt er in zijn 1 onder het crossen/racen......
mototren hebben dit ook nog wel eens. 100-130 is zijn 1 kunnen istoch gewoon relaxxxxxxxx
- greenwikinger
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
- Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Komt nog!greenwikinger schreef:ja precies bartje,
leuk stukje alleen te weinig maten en diversen voor de doe eht zelfers
eum is er een lisjt emt verschillende 6 bakken?
zm,jager,veen,?
viewtopic.php?t=9132&highlight=jager+artikelen
En het artikel van de Jager met foto's en prijzen heeft wel eens op de site gestaan.
Enzo