Afstelling 20mm Bing

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Afstelling 20mm Bing

#1 Bericht door Ger » 27 feb 2003, 08:32

Hallo, kan iemand mij vertellen wat de beste methode is
om de juiste afstelling van de luchtsproeier te verkrijgen en
welke maat sproeier er standaard in een 20mm bing zit??
Alvast bedankt voor jullie tips!!!
Ger

Gebruikersavatar
fptjb
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 sep 2002, 11:55
Locatie: finsterwolde
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#2 Bericht door fptjb » 27 feb 2003, 12:07

Hallo, de standaard sproeier is 78 en de luchtregelschroef moet ongeveer
tussen 3/4 en 1 1/2 slag zijn uitgedraaid maar dit is per geval verschillend
dit moet je gewoon proberen.

RS-Electronic
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 feb 2003, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door RS-Electronic » 27 feb 2003, 15:45

De luchtsproeier is 35, de afstelling doe je door de motor warm te draaien en dan, de stelschroef beertje in of uit de draaien tot ie lekker vlot op pakt.

3/4 tot 1,5 slag is normaal, maar kan afwijken als je geen zeefje in de filterbuis hebt, of een afwijkende hoofdsproeier gebruikt.

Als alles grof staat, dan rijdend steeds een tikje meer/minder tot je tevreden bent.

Succes

Gebruikersavatar
2-stroke140159
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:03
Locatie: Roermond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

#4 Bericht door 2-stroke140159 » 27 feb 2003, 19:48

In de 20-er Bing van een standaard RS hoort inderdaad een 78 hoofd en een 35 stationair-sproeier te zitten.


In het verleden heb ik informatie die ik de moeite waard vond d.m.v. kopieren en plakken bewaard. Zo ook de hierna volgende uitleg van Gerard Mostert over de afstelling van de carburateur.

Het clipje van de gasnaald hoort standaard in de tweede inkeping van boven. Dan staat de naald dus in de een na laagste stand.
De functie van de gasnaald is het regelen van de gastoevoer in grofweg het middengebied van de carburatie. Meer technisch gezien begint de invloed van de gasnaald als de gasschuif ongeveer 25% open staat tot aan het moment dat de schuif ongeveer 75% open staat.
In eerste 25% gasschuifopening wordt het benzine luchtmengsel geregeld door de stationairsproeier of luchtregelschroef. De laatste 25% dus bijna volgas tot volgas wordt volledig geregeld door de hoofdsproeier.
Die percentages zijn uiteraard weer afhankelijk van de vorm van de naald en tussen de verschillende fasen zit ook weer een overgangs gebied. En ook heeft het stationaire gedeelte(de st. sproeier of luchtregelschroef) nog een beetje invloed op rijden met volgas al zou je dat niet zeggen. Als je de hoofdsproeier goed gekozen hebt: Dat doe je door een halve kilometer volgas te rijden en dan plots gas terug en contact om. Dan kijk je of de bougie bruin is. Grijs geeft aan een te kleine sproeier en zwart is een te grote. Als de sproeier goed is dan heeft deze geen invloed op stationair en half gas. De sproeier laat dus voldoende benzine door om volgas te rijden. Maar voor halfgas is dat dus teveel. Maar de benzine moet na de sproeier nog door de sproeierbuis en daar hangt de tapse gasnaald in. Dit is dus eigenlijk een soort "kraantje" dat steeds verder opengaat naarmate je meer gas geeft. Je begrijpt nu dat als je de naald hoger of lager zet er bij een bepaalde stand meer of minder benzine meekomt. Als je bij het optrekken of halfgas rijden merkt dat hij een beetje verzuipt dan moet de naald naar beneden (clipje een groef hoger zetten) en als hij te schraal loopt of bij snel gas openen Mooooge zegt dan moet de naald een beetje omhoog. Over het stationaire gedeelte wordt het verhaal 3x zo lang want daarmee stel je veel af en kan je ook mee fijntunen. Deze stel je als volgt af: Helemaal indraaien en dan 1,5 slag uitdraaien. De motor starten en stationair laten draaien 2000 toeren of zo. Dan een beetje in en uitdraaien en hem laten staan als hij de meeste toeren begint te draaien. Niet schrikken want dat kan wel oplopen tot 6000 toeren dus doe het met een warm motorblok.

Groeten Ben.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Ben

#5 Bericht door Ger » 28 feb 2003, 09:13

Dat is nog eens informatie Ben, daar heb ik wat aan!!!!
Bedankt Ger

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Ben

#6 Bericht door Ger » 28 feb 2003, 09:14

Dat is nog eens informatie Ben, daar heb ik wat aan!!!!
Bedankt Ger

Plaats reactie