OMBOUWEN 4 bak Naar 5 bak?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jandirk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2005, 15:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

OMBOUWEN 4 bak Naar 5 bak?

#1 Bericht door jandirk » 31 dec 2005, 19:28

Hallo

Ik heb nu een vierbak en heb die uit elkaar liggen ( zo goed als iig...)
zie foto 4 bak. NU heb ik bij mijn kreidlerspullen die ik ooit eens over heb genomen 2 assen zitten met beide 5 tandwielen en een schakelmechanisme zie andere twee foto's.

Nu ben ik benieuwd of het moeilijk is om de bak om te bouwen en of dit uberhaupt wel mogelijk is. Hoe zit het trouwens met al die kleine platte ringetjes, hoe weet ik of de assen weer mooi uitgelijnd zijn? is dit makkelijk te zien?

Bedankt en ik hoop dat er mensen zijn die me willen helpen. Als er iets te onduidelijk is maak ik wel extra foto's of zo.

bedankt..fijne jaarwisseling alvast

jandirk de vries
Bijlagen
5bak1
5bak1
5bak1.jpg (24.6 KiB) 7061 keer bekeken
5bak2
5bak2
5bak2.jpg (36.53 KiB) 7061 keer bekeken
4bak
4bak
4bak.jpg (31.43 KiB) 7069 keer bekeken

Gebruikersavatar
plumber
Berichten: 363
Lid geworden op: 11 jul 2005, 11:39
Locatie: elden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door plumber » 31 dec 2005, 21:32

die platte ringen heten vulringen dat is om de speling eruit te halen
en gewoon in elkaar bouwen met die tandwielen
niet goed weer open en nog is proberen
je kan het blok ook wegbrengen naar iemand die er verdtand van heeft maar dan ben je ook weer een paar honderd lichter
dus gewoon zelf doen leer je het meeste van
ik weet niet waar je woon anders kom maar een keer langs
kost het ook niet veel

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8285
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

#3 Bericht door Melvin » 01 jan 2006, 02:04

als het een nederlandse bak is kan het niet, als het een duitse is kan het wel. Maar volgens mij is de ondeste foto wat ik zo kan zien een nederlandse...
heb je daar een grotere foto van?

jandirk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2005, 15:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door jandirk » 01 jan 2006, 12:08

Hoe kan ik zien of het een nederlandse of een duitse bak is? waar verschillen deze in?

Bedankt weer

jandirk

Gebruikersavatar
dennisvisser
Berichten: 1389
Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
Locatie: no - village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door dennisvisser » 01 jan 2006, 13:57

duitsen hebben meestal een kickstarter en nl bakkies hebben "trappers"

jandirk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2005, 15:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door jandirk » 01 jan 2006, 16:04

Het complete carter wat ik heb is een met een aantrapmechanisme...Als ik het goed bergijp gaat de boel hierin dus NIET passen?

Wat lijkt jullie voordeliger:

Of op zoek gaan nar een set 5 bak carters dat leeg is dus zonder bak (die heb ik dus zelf).

Of op zoek gaan naar een compleet 5 versnellingsblok
Ik moet namelijk ook nog een snelle SB hebben...

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 sep 2002, 11:11
Locatie: Leidschendam/Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Evan » 01 jan 2006, 16:49

verschil tussen nederlandse en duitse carters is:

de grotte van het gat van de messing bus in de rechter carterhelft, en in de duitse bak zit er in het rechter carterhelft een pin met een gat waar de veer van je kickstart as in gaat.

als je de bak wilt gaan gebruiken heb je dus ook een kickas nodig.

of je maakt er een aanloop-bak van en dan kun je de carters gebruiken die je nu hebt, met de trapas, en zonder de ketting die van je trapas loopt naar de versnellingsas. Evt moet je het kettingtandwiel op de trapas aanpassen als die aan moscht lopen tegen je versnellingsbaktandwielen.

bovenstaande verhaal geld alleen bij overbouwen van onderdelen naar zelfde type bak, dus indirect -> indirect, of direct -> direct

evt heb ik nog een 5 bak indirect liggen, kun je ook extra carters bij krijgen die voor kickstarteras zijn, met voorbereiding voor brede tap, prijzen niet hoog (verder via PB als je intresse hebt)

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#8 Bericht door Andre » 01 jan 2006, 20:42

Je kan gewoon 4 bak karters gebruiken maar als er een kickstarter in komt moet je even een messing bus draaien waar de kickstartas doorgaat. Ook het pennetje voor de veer naast de as moet je even maken en boren.Als je er een sb op zet met een 50mm hemd dan kan je je karters uitfrezen of je cil afdraaien.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Johan » 02 jan 2006, 01:48

Steven en Burning Tyre rijden er meen ik ook mee,
4bak nl naar 5 bak kickstarter (direct)

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door pluisje » 02 jan 2006, 08:01

uiteindelijk kan een trap-4bak ook een trap-5bak worden hoor;
Afbeelding

ik rij er al een aardig tijdje mee, alleen zoals gezegd; het moet wel passen.
die van mij trapt dus ook achteruit, omdat een ketting voor een trapas te breed wordt.
hierdoor is er bij mij een kickstart systeem in gebouwd, maar zonder de nok voor de max-kick.

je kan hem ook weg laten brengen, er is wel gezegd dat dit duur is, maar de meeste kosten zitten in de spullen.
die heb je al, dus ik denk niet dat je dan nog veel geld meer kwijt bent..
en iemand die dagelijks 5 bakjes bouwt, heeft ook de nodige spullen ervoor..
dus ook het busje wat jij net te kort komt en moet gaan draaien enz...

jandirk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2005, 15:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door jandirk » 02 jan 2006, 15:16

Hallo

bedankt voor alle hulp alvast. Van mij hoeft er geen kickstart of een aantrapmechanisme op te komen. Hte mag gewoon een aanduwer worden. Dan geeft het ombouwen dus geen problemen als ik het goed begrijp?
Ik heb eerder gelezen dat je alleen een bl;ok kunt bouwen als bijde carterdelen bij elkaar horen. He kom ik hierachter? staan er nummers in?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#12 Bericht door koepelsekreidler » 02 jan 2006, 15:53

ga maar naar de smit en laat een bus draaien va 2 cm lang 22 mm dik en een gat van 15 mm ram maar in je carterhelft aan de koppelingskant lange geleide pen eruit kortje erin en een mocick as scooren klaar is kees

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#13 Bericht door koepelsekreidler » 02 jan 2006, 15:55

oja volgens mij is die vierbak tandwielen set een indirecte bak

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#14 Bericht door koepelsekreidler » 02 jan 2006, 15:56

en ik hoop ook dat je tandwielen spreider erbij hebt dat plaatje met die pen erdoor met die twee halfe maantjes

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Burning Tyre » 03 jan 2006, 10:29

Melvin schreef:als het een nederlandse bak is kan het niet, als het een duitse is kan het wel. Maar volgens mij is de ondeste foto wat ik zo kan zien een nederlandse...
heb je daar een grotere foto van?
Ik heb NL 4 bak carters met directe 5 bak ingebouwd :):)

Ook te koop trouwens.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Johan » 05 jan 2006, 01:58

en ja,, carters nummer komen overeen
aan de achterkant kan je ze lezen

Plaats reactie