Spaken van velgen (How to)
- HVE
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 15:34
- Locatie: Noord Holland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Spaken
Net een wiel ingespaakt met 150 Campagnolo naaf om te kijken of het klopt.
Ik heb originele Berg/Union spaken 150,5mm gebruikt met een Silverseal 17'' velg. De spaken passen goed maar als hij gespannen is zal je waarschijnlijk bij sommige spaken een klein stukje schroefdraad zien. Tenminste, dat idee heb ik. Je ziet het ook meestal bij wielen die nog origineel zijn ingespaakt. Ik heb ze nu niet strak aangedraaid. Ik ben ook niet zo bedreven daarin dus dat doe ik ook maar niet.
Bij jou ligt het dus gewoon aan de velg Maarten.
Hans
Ik heb originele Berg/Union spaken 150,5mm gebruikt met een Silverseal 17'' velg. De spaken passen goed maar als hij gespannen is zal je waarschijnlijk bij sommige spaken een klein stukje schroefdraad zien. Tenminste, dat idee heb ik. Je ziet het ook meestal bij wielen die nog origineel zijn ingespaakt. Ik heb ze nu niet strak aangedraaid. Ik ben ook niet zo bedreven daarin dus dat doe ik ook maar niet.
Bij jou ligt het dus gewoon aan de velg Maarten.
Hans
- Bijlagen
-
- PB020532.JPG (76.8 KiB) 13141 keer bekeken
-
- PB020531.JPG (76.54 KiB) 13141 keer bekeken
-
- PB020530.JPG (65.86 KiB) 13141 keer bekeken
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
vandaag nog even en stel wielen afgespaakt ..door dat er een velg met extra bolling in zit heb ik de spaken wel 1,5 mm moeten afslijpen !
maar je hebt nu wel een mooi stand van de spaak ten opzichten van de nippelde ,,lengte van de paak was 149 mm, verder gelijk in de epoxy primer gezet
maar je hebt nu wel een mooi stand van de spaak ten opzichten van de nippelde ,,lengte van de paak was 149 mm, verder gelijk in de epoxy primer gezet
- Bijlagen
-
- IMGP3288 [640x480].JPG (88.47 KiB) 12628 keer bekeken
-
- IMGP3291 [640x480].JPG (95.58 KiB) 12628 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Kan kloppen: de 150,5mm spaken zijn vaak geleverd als universele spaak voor Zündapp , Kreidler en nog wat andere merken. De meeste handelaren verkopen deze maat. 148 is inderdaad wat lastiger te krijgen.
NB: Er bestaat ook nog verschil in dikte tussen de spaken van het voor- en achter-wiel. Daarnaast heb je ook nog binnen- en buiten- spaken.
NB: Er bestaat ook nog verschil in dikte tussen de spaken van het voor- en achter-wiel. Daarnaast heb je ook nog binnen- en buiten- spaken.
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Carre schreef:spaken kan ik wel, ik werk bij een fietsenzaak en daar is dit dagelijkse koek.. Maar ik kan alleen rvs spaken en nippels bestellen op me werk, weet iemand misschien nog een plek waar ik verchroomde spaken kan halen voor mijn ei tank mocick?
Ik wil het zo origineel mogelijk houden natuurlijk, maar de oude spaken zaten *over 3* zoals ik dat noem gespaakt, volgens mij is dit in vaktaal radiaal. Hier waren de spaken 185 mm (klaverblad, dat wel) maar op die manier van 'Tonnie' zijn de spaken zeker langer?
Dus, wat is de origineelste manier van spaken, en welke lengte hebben deze dan? En waar kan ik deze krijgen
mvg Kars!
hallo Kars.
laat je baas deze even bij de groothandel bestellen.
het liefst sapim spaken.sterk en prima chroom!!!
ps. op de achtergrond, dat wiel is dat goed gespaakt?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Hier nog wat info over spaaklengtes.
60mm Leleu is 147,5 mm
67.78.09 buiten
67.78.10 binnen
120 mm Leleu is 181.5 mm
67.90.04 buiten
67.90.05 binnen
60mm Leleu is 147,5 mm
67.78.09 buiten
67.78.10 binnen
120 mm Leleu is 181.5 mm
67.90.04 buiten
67.90.05 binnen
- Bijlagen
-
- Scannen0001 (Large).jpg (65.81 KiB) 11525 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 27 mar 2012, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re:
[quote="de wilde 13"]vandaag nog even en stel wielen afgespaakt ..door dat er een velg met extra bolling in zit heb ik de spaken wel 1,5 mm moeten afslijpen !
ik hoop voor jouw dat de draadeindjes tijdens het slijpen niet te heet zijn geworden,anders krijg je in notime roesthompjes boven de nippel.
ik hoop voor jouw dat de draadeindjes tijdens het slijpen niet te heet zijn geworden,anders krijg je in notime roesthompjes boven de nippel.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Re:
Raedelli zooi kan je toch na 2 seizoenen over de heg gooien. Wat ziet dat eruit. K*T kwaliteit.A.v.d.Els schreef:vandaag nog even en stel wielen afgespaakt ..door dat er een velg met extra bolling in zit heb ik de spaken wel 1,5 mm moeten afslijpen !
ik hoop voor jouw dat de draadeindjes tijdens het slijpen niet te heet zijn geworden,anders krijg je in notime roesthompjes boven de nippel.
Enzo
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Als je de spaken af moet slijpen, zou ik er even een spuitbusje zinkspray of iets dergelijks bij langs houden. Is meteen de hele binnenkant beschermd.
De Radaelli van tegenwoordig is niet meer wat het 20 jaar geleden was?
De Radaelli van tegenwoordig is niet meer wat het 20 jaar geleden was?
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Spaken van velgen (How to)
We weten nu dat wel met een grote boog om die Raedelli's heen moet lopen.Enzo schreef:Raedelli zooi kan je toch na 2 seizoenen over de heg gooien. Wat ziet dat eruit. K*T kwaliteit.
Enzo
Maar welke velg is dan wel van goede kwaliteit?
Grtz Ad
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Het beste en mooiste wat je kan kopen zijn de ERWE velgen.Flacko schreef:We weten nu dat wel met een grote boog om die Raedelli's heen moet lopen.Enzo schreef:Raedelli zooi kan je toch na 2 seizoenen over de heg gooien. Wat ziet dat eruit. K*T kwaliteit.
Enzo
Maar welke velg is dan wel van goede kwaliteit?
Grtz Ad
http://www.weisswange-motorradteile.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enzo
- hubald
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 05 okt 2010, 19:31
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Spaken van velgen (How to)
Heren, ik heb een klein vraagje; ik kon het antwoord helaas niet zomaar vinden.
Ik heb mijn wielen een tijd geleden opnieuw ingespaakt en gericht, ze zijn zo goed als slagvrij.
Nu heb ik vanavond even met een plaatselijke fietsenmaker gebabbeld over het spaken van wielen. Hij vertelde mij dat bij een fiets het wiel zodanig wordt ingespaakt dat de velg zich in het midden van de voorvork of de achterbrug bevindt. Dit controleert hij dan met een zogenaamde 'naaf controleur', zo kan hij zien in welke richting de velg moet.
Na wat gemeten te hebben aan mijn Kreidler blijkt inderdaad dat de velg niet in het midden van de achterbrug zit, wanneer ik dit toch zou willen bereiken, dan zou ik het wiel een beetje 'paraplu' moeten spaken zodat de velg zich dus niet exact boven het midden van de naaf bevindt. Wanneer de velg namelijk niet in het midden van de achterbrug/voorvork zit lijkt mij het logisch dat de brommer niet 100 % sporen zal.
Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit? Moet de velg precies in het midden van de naaf staan, of kan het wiel ook een beetje paraplu gespaakt worden zodat de velg zich in het midden van de achterbrug bevindt; of is dit juist de bedoeling?
Ik ben benieuwd!
Ik heb mijn wielen een tijd geleden opnieuw ingespaakt en gericht, ze zijn zo goed als slagvrij.
Nu heb ik vanavond even met een plaatselijke fietsenmaker gebabbeld over het spaken van wielen. Hij vertelde mij dat bij een fiets het wiel zodanig wordt ingespaakt dat de velg zich in het midden van de voorvork of de achterbrug bevindt. Dit controleert hij dan met een zogenaamde 'naaf controleur', zo kan hij zien in welke richting de velg moet.
Na wat gemeten te hebben aan mijn Kreidler blijkt inderdaad dat de velg niet in het midden van de achterbrug zit, wanneer ik dit toch zou willen bereiken, dan zou ik het wiel een beetje 'paraplu' moeten spaken zodat de velg zich dus niet exact boven het midden van de naaf bevindt. Wanneer de velg namelijk niet in het midden van de achterbrug/voorvork zit lijkt mij het logisch dat de brommer niet 100 % sporen zal.
Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit? Moet de velg precies in het midden van de naaf staan, of kan het wiel ook een beetje paraplu gespaakt worden zodat de velg zich in het midden van de achterbrug bevindt; of is dit juist de bedoeling?
Ik ben benieuwd!
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 240 keren
- Contacteer:
Re: Spaken van velgen (How to)
Hubald, het midden van de naaf is het beste, dan is je wiel ook het sterkst.hubald schreef:Heren, ik heb een klein vraagje; ik kon het antwoord helaas niet zomaar vinden.
Ik heb mijn wielen een tijd geleden opnieuw ingespaakt en gericht, ze zijn zo goed als slagvrij.
Nu heb ik vanavond even met een plaatselijke fietsenmaker gebabbeld over het spaken van wielen. Hij vertelde mij dat bij een fiets het wiel zodanig wordt ingespaakt dat de velg zich in het midden van de voorvork of de achterbrug bevindt. Dit controleert hij dan met een zogenaamde 'naaf controleur', zo kan hij zien in welke richting de velg moet.
Na wat gemeten te hebben aan mijn Kreidler blijkt inderdaad dat de velg niet in het midden van de achterbrug zit, wanneer ik dit toch zou willen bereiken, dan zou ik het wiel een beetje 'paraplu' moeten spaken zodat de velg zich dus niet exact boven het midden van de naaf bevindt. Wanneer de velg namelijk niet in het midden van de achterbrug/voorvork zit lijkt mij het logisch dat de brommer niet 100 % sporen zal.
Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit? Moet de velg precies in het midden van de naaf staan, of kan het wiel ook een beetje paraplu gespaakt worden zodat de velg zich in het midden van de achterbrug bevindt; of is dit juist de bedoeling?
Ik ben benieuwd!
Wietse
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Een NOS wiel
- Bijlagen
-
- DSCN8690 (Medium).JPG (66.04 KiB) 10980 keer bekeken
-
- Herschaalde kopie van DSCN8689.jpg (87.71 KiB) 11168 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 22 dec 2012, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Heb nog even voor de zekerheid voor je gekeken. Naafrand staat gelijk met de velg.danahi schreef:Mooi man, is deze paraplu of recht?
Recht dus.
Enzo
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Voor paraplu moeten de spaken wat dichter op elkaar!danahi schreef:Mooi man, is deze paraplu of recht?
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Spaken van velgen (How to)
hermanngas schreef:Voor paraplu moeten de spaken wat dichter op elkaar!danahi schreef:Mooi man, is deze paraplu of recht?
Ik had de vraag over recht of paraplu ok al ergens gesteld, maar helaas geen antwoord. Ik heb maar naar een sterwiel gekregen, die zijn recht dus...
Verder zie ik in dit topic dat er over 2 en over 3 gespaakt wordt. Het NOS wiel is over twee gespaakt en verder terug staan er een aantal over 3. Wat me dan opvalt is dat de wielen die over 3 gespaakt zijn over, over, over zijn gespaakt ipv over, over, onder. Wat is daarvan de achterliggende gedachte...
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Spaken van velgen (How to)
Sorry, ik dacht dat het een geintje was
Nog nooit gehoord van paraplu, en van wielen spaken heb ik ook geen verstand
Nog nooit gehoord van paraplu, en van wielen spaken heb ik ook geen verstand