Schoonmaken Remankerplaten Laleu

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
cobra427
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 nov 2003, 20:03
Locatie: Druten (bij Puiflijk ;-))
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#26 Bericht door cobra427 » 18 jan 2006, 13:55

Gijs schreef:Ben vanavond even naar die vervelende Plumber gelopen met mijn remankerplaten onder de arm. Ze waren dus met de methode Roelm behoorlijk zwart geworden en met Cif kreeg ik ze niet meer schoon. Hier had ik een behoorlijke sik van!! Daarna heb ik nog een poging gewaagd met Motowash van Belray, geen resultaat.
Kwam plumber met een bus grei (streektaal voor spul). Had hij via een kennis en kwam uit de United States een product van de automotive tak van Allied Signal. Nou de verklote platen in een bakje gedaan met dat grei erbij en in no time 3 minuten.....zie resultaat.
Hoe hiet die grei? Moet ik ook hebben. Werkt goed zeg.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

k

#27 Bericht door Andy » 18 jan 2006, 14:21

Jullie doen veels te ingewikkeld, roterend koper borsteltje op je boormachine daarna ff met belgom, 15minuten werk aan elke plaat.
Zie hier resultaat.

Andy,
Bijlagen
wil hartog.jpg
wil hartog.jpg (99.64 KiB) 7206 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#28 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jan 2006, 14:24

Met Belgom gaat het te veel glimmen. Dat willen we nu net niet. Ieder zijn keuze.

Enzo

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

k

#29 Bericht door Andy » 18 jan 2006, 14:27

Je hoeft het ook niet met belgom te doen. Ieder zijn keuze. Zonder belgom krijg je de ori alu kleur terug.

Andy,

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#30 Bericht door ramone » 18 jan 2006, 14:36

op deze manier doe ik het altijd.

ga altijd eerst de ankerplaten schoonmaken/ontvetten met benzine. vervolgens maak ik ze verder schoon met belgom. belgom is een polijstmiddel, dus op deze manier haal je heel eenvoudig het hardnekkige vuil eraf. doordat ik de ankerplaat met belgom schoon heb gemaakt is de plaat iets gaan glimmen. dit vind ik niet mooi. dus daarom laat ik de plaat altijd een tijdje in de cillid bang weken. de cillid bang zorgt er voor dat het glimmende verdwijnt en het mooie orginele matte aluminium terug komt.
het voordeel van deze methode is dat de structuur van het aluminium gehandhaafd blijft. wanneer je gaat stralen is die helemaal weg en het vuil hecht dan ook weer beter.
zie foto voor het resultaat.
Bijlagen
1-12-05 003.jpg
1-12-05 003.jpg (83.48 KiB) 7186 keer bekeken

Gebruikersavatar
cobra427
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 nov 2003, 20:03
Locatie: Druten (bij Puiflijk ;-))
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#31 Bericht door cobra427 » 18 jan 2006, 14:52

Als je met een koperborstel gaat werken, krijg je m.i. dat je het veel te glad maakt.

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#32 Bericht door tonnie de groot » 18 jan 2006, 15:21

dag ramone,

volgens je profiel heb je helemaal dit type bromfiets niet :oops: :oops:
hoe kan dit ????

mvg van tonnie

Gebruikersavatar
cobra427
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 nov 2003, 20:03
Locatie: Druten (bij Puiflijk ;-))
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#33 Bericht door cobra427 » 18 jan 2006, 15:25

tonnie de groot schreef:dag ramone,

volgens je profiel heb je helemaal dit type bromfiets niet :oops: :oops:
hoe kan dit ????

mvg van tonnie
Afbeelding van jou Tonnie?

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door tonnie de groot » 18 jan 2006, 15:30

dag cobra,

nee hoor,ik gebruik géén imi schokbekers :wink: :wink:
ik keek naar zijn profiel,en zag dat hij bezig was met een ander type klaar te maken.dus vandaar.
mocht het zo zijn dat het toch een brommer van hem is,is het een slecht voorbeeld......................is nog bezig met restaureren/ en heeft het nog in de praktijk ( dus km) nog niet geprobeerd.

ik ben blij voor gijs dat het gelukt is om zijn remplaten goed schoon te krijgen,gijs kennende heeft hij er dagen wakker van gelegen.
nu nog zien de boel zo schoon te houden,dan is het voorelkaar.

mvg van tonnie

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#35 Bericht door ramone » 18 jan 2006, 15:47

ik heb meerdere kreidlers en meerdere projecten lopen. :wink:
deze brommer is wel van mij een LF uit 1974. en waarom slecht voorbeeld? :?

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

#36 Bericht door pimvandongen » 18 jan 2006, 15:48

hallo ramone,
maak je niet te druk over tonnie, die moet altijd wat te mekkeren hebben

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door tonnie de groot » 18 jan 2006, 15:54

dag ramone,

omdat je het schoonhouden van de remnaven nog niet in de praktijk heb geprobeerd.naven gaan door invloed van weersomstandigheden,gebruik,vervuiling door remstof veranderen.
probeer dit op de GOEDE manier maar eens schoon te houden.

je zal zien dat dit niet mee zal vallen, om elke keer je wielen,remvoeringen,schanierpunten los te maken om het weer helemaal schoon te maken.
schoonmaken is 1 : het houden is 2.

mvg van tonnie

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#38 Bericht door tonnie de groot » 18 jan 2006, 16:01

pimvandongen schreef:hallo ramone,
maak je niet te druk over tonnie, die moet altijd wat te mekkeren hebben
dag PIM,

ik hoef niet te mekkeren...............vertel meestal de waarheid.
dat de meeste hier niet tegen kunnen,begrijp ik wel.
maar ik durf het wel duidelijk uit te leggen,in begrijpelijk nederlands.

vele hebben op dit forum VEEL te vertellen,kom je ze tegen op toertochten,dan weten ze je eens géén goede dag te zeggen,laat staan tegen je praten.

MAAR we zijn nu echt OFFTOPIC bezig.............stop ermee anders moet iemand gaan ingrijpen.en wordt het bericht verwijderd.

mvg van tonnie

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#39 Bericht door ramone » 18 jan 2006, 16:02

mijn vraag is dan hoe vies wordt een kreidler. ik gebruik een brommer alleen als de zon hoog aan de hemel staat.
bovendien de methode die ik beschrijf is ook alleen van toepassing, wanneer je gaat restaureren. :!: niet voor onderhoud tussendoor. :!:

nog speciaal voor jou mijn profiel aangepast. :D

gr.Martijn

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#40 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jan 2006, 16:10

tonnie de groot schreef:
pimvandongen schreef:hallo ramone,
maak je niet te druk over tonnie, die moet altijd wat te mekkeren hebben
dag PIM,

ik hoef niet te mekkeren...............vertel meestal de waarheid.
dat de meeste hier niet tegen kunnen,begrijp ik wel.
maar ik durf het wel duidelijk uit te leggen,in begrijpelijk nederlands.

vele hebben op dit forum VEEL te vertellen,kom je ze tegen op toertochten,dan weten ze je eens géén goede dag te zeggen,laat staan tegen je praten.

MAAR we zijn nu echt OFFTOPIC bezig.............stop ermee anders moet iemand gaan ingrijpen.en wordt het bericht verwijderd.

mvg van tonnie
Tonnie,

Ik voorzie het forum ook van veel goede informatie. Wat iedereen daarmee doet moeten ze zelf weten.
Ik probeer met mijn info zoveel mogelijk de originele manieren te benaderen, waarom? omdat de kennis van origineel MEESTAL niet bij de jeugd aanwezig is. Uitzonderingen daar gelaten.
Ik ben uit de tijd dat de Kreidlers nog nieuw verkocht werden. En heb dus wel eens een aflevering meegemaakt (al was dat van mijn schoolvriend).
En daarbij heb ik een schat aan foldermateriaal

Enzo

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#41 Bericht door ramone » 18 jan 2006, 16:11

tonnie de groot schreef:
pimvandongen schreef:hallo ramone,
maak je niet te druk over tonnie, die moet altijd wat te mekkeren hebben
dag PIM,

ik hoef niet te mekkeren...............vertel meestal de waarheid.
dat de meeste hier niet tegen kunnen,begrijp ik wel.
maar ik durf het wel duidelijk uit te leggen,in begrijpelijk nederlands.

vele hebben op dit forum VEEL te vertellen,kom je ze tegen op toertochten,dan weten ze je eens géén goede dag te zeggen,laat staan tegen je praten.

MAAR we zijn nu echt OFFTOPIC bezig.............stop ermee anders moet iemand gaan ingrijpen.en wordt het bericht verwijderd.

mvg van tonnie
je komt met je opmerkingen een beetje oordelend over. terwijl je niets van mij of mijn brommer weet.
ik probeer gewoon een tip te geven. hoe je de ankerplaten weer mooi kunt krijgen. zodat ze zo orgineel mogelijk eruit zien.

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door tonnie de groot » 18 jan 2006, 16:24

dag ramone,

je moet nadenken voordat je tips geeft,ik heb vaak gezien dat er verkeerde informatie is gegeven op dit forum.
in het voorbeeld van jou over het schoonmaken van remdeksels.noem je je jou manier.dit zal waarschijnlijk werken,maar voor even.in de praktijk gebruik je je kreidler, of dit nu is met stralend zomer weer of het hele jaar.ik zelf rij ook alleen als het mooi weer is.en regen zien mijn kreidlers weinig tot nooit.

mijn doelstelling is mooi maken en mooi houden.terwijl ik toch 5000 km per seisoen rij.de manier van jou werkt maar voor even ( denk ik)
dit is ook waarom gijs deze topic heeft geopend.mooi maken en HOUDEN.
door invloed van remstof..............bij mooi weer maakt niet uit,of je moet niet remmen natuurlijk,uit zuinigheid.heb je altijd last van aanslag op je remtrommels.om dat weer te verwijderen moet je een juiste basis hebben,je kan wel vanalles reinigen maar blijft het ook zo
daar is waar IK het over heb.

ik kom altijd erg beoordelend over ( SORRY) maar ik steek mijn oprechte mening nooit over stoelen of banken.
en dat ik niets weet over jou lf, daar heb jij weer gelijk in.
maar met het produkt KREIDLER wel.

mvg van tonnie

Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door Flip Oude Weernink » 18 jan 2006, 16:29

Weer lekker bezig jongens, goed zo! #-o

Zoals Andy zei, pak even een staal- /koperborstel.

Deze zijn ook te koop met hele fijne haren, die heb ik zelf ook, en werkt altijd prima.
Verwijdert alleen de oppervlakterommel, en de remplaat wordt niet extreem glad.

De remplaat is dan vaak nog wat donker, een Cillit bang bad kan daarna inderdaad geen kwaad.

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 599
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#44 Bericht door ramone » 18 jan 2006, 16:44

tonnie de groot schreef:dag ramone,

je moet nadenken voordat je tips geeft,ik heb vaak gezien dat er verkeerde informatie is gegeven op dit forum.
in het voorbeeld van jou over het schoonmaken van remdeksels.noem je je jou manier.dit zal waarschijnlijk werken,maar voor even.in de praktijk gebruik je je kreidler, of dit nu is met stralend zomer weer of het hele jaar.ik zelf rij ook alleen als het mooi weer is.en regen zien mijn kreidlers weinig tot nooit.

mijn doelstelling is mooi maken en mooi houden.terwijl ik toch 5000 km per seisoen rij.de manier van jou werkt maar voor even ( denk ik)
dit is ook waarom gijs deze topic heeft geopend.mooi maken en HOUDEN.
door invloed van remstof..............bij mooi weer maakt niet uit,of je moet niet remmen natuurlijk,uit zuinigheid.heb je altijd last van aanslag op je remtrommels.om dat weer te verwijderen moet je een juiste basis hebben,je kan wel vanalles reinigen maar blijft het ook zo
daar is waar IK het over heb.

ik kom altijd erg beoordelend over ( SORRY) maar ik steek mijn oprechte mening nooit over stoelen of banken.
en dat ik niets weet over jou lf, daar heb jij weer gelijk in.
maar met het produkt KREIDLER wel.

mvg van tonnie
doordat ik de ankerplaat eerst gepolijst heb ontstaat er al een glad oppervlak.(niet zo glad natuurlijk dat de structuur is verdwenen) hier zal het vuil dus niet zo snel aanvast hechten.
dus mocht de ankerplaat toch smerig worden. zal de plaat eenvoudig met een doekje en remreiniger schoon te maken zijn.

waarom zou mijn manier niet mooi blijven? het is het zelfde als orgineel.
tuurlijk als je door weer en wind gaat rijden wordt het lelijk.
maar dat is niet te voorkomen. alleen door coaten of spuiten.
maar ik wil het orgineel zo dicht mogelijk benaderen en dat doe ik door deze methode.

maar ik vind dat iedereen moet doen, wat ie zelf het beste toelijkt.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

k

#45 Bericht door Andy » 18 jan 2006, 16:56

Mannen en kinderen niet mieren"""k"n of een ander afzeiken, gewoon je eigen ervaring vertellen.

Andy,

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1362
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

#46 Bericht door Roel RM » 18 jan 2006, 17:12

Nou ik weet uit ervaring van 1975 toen mijn maten een nieuwe Kreidler kochten dat de remankerplaten ook niet jaren mooi bleven, maar doffer en grijzer werden. Wij probeerden toen ook al van alles om ze mooi te houden. Schoonmaken lukt wel met wasbenzine maar je kreeg ze nooit weer fabrieksnieuw.
Ik had zelf toe een fluor RM (zie rest. verslag) met Campagnolo's en die waren nog moeilijker mooi te houden.


Groeten Roel.

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#47 Bericht door sierfred » 18 jan 2006, 19:14

ze zeggen wel eens dat haarlak of botenlak er op spuiten wel wat helpt,maar zelf heb ik dat nog nooit geprobeert hoor!

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#48 Bericht door Erwin_1965 » 18 jan 2006, 19:16

blanke lak werkt ook.

Gebruikersavatar
woah
Berichten: 1459
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:54
Locatie: Beltrum (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#49 Bericht door woah » 18 jan 2006, 19:48

ik gebruik zelf vaak commandant 4 :D werkt mooi ;)
af en toe met dremel 8)

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#50 Bericht door hermanp » 18 jan 2006, 20:25

Ik gebruik meestal een dotje staalwol met olie om het een beetje te poetsen. Niet te hard wrijven en een beetje olie laten zitten, kan ie de winter weer door.

Plaats reactie