Revisie Maarten's 6-bak door Arnold (de specialist)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

Revisie Maarten's 6-bak door Arnold (de specialist)

#1 Bericht door Maarten » 31 jan 2006, 07:03

Revisie Maarten's 6-bak door Arnold (de specialist)


Eind 2005 kreeg ik het plan om mijn Kreidler opnieuw op te gaan bouwen. (Zie: Restauratieverslag Make-over Maarten's Kreidler). Hij stond er niet zo heel mooi meer bij en was al lang niet meer vertroeteld.
Ook moest het motorblok nagekeken worden. Was het blok echt slecht? Nee, dat leek wel mee te vallen, reed nog goed, lekte wat olie. Maar ik wilde dat het blok weer tiptop in orde zou worden. Zo'n 6-bak is toch iets waar je zuinig op moet zijn. Mijn gevoel zei me dat het tijd was om de boel eens goed te laten inspecteren door een vakman. Lees onderstaand fotoverslag en je zult zien ik niet langer had moeten wachten met de motorrevisie!
Na gezien te hebben hoe Arnold zo'n blokrevisie aanpakt, (zie bijvoorbeeld deze topic over de revisie van een ei-tank 3-bak hand blok) leek hij me de geschikte persoon om deze klus te klaren.


Afbeelding
Inspectie Motorblok
Zo heb ik het blok naar Arnold toegebracht. Alles zat er nog op, de olie zat er nog in.


Afbeelding
Blok compleet linkerzijde

Afbeelding
Blok compleet voorzijde


Afbeelding
Blok compleet bovenzijde

Afbeelding
Olie aftappen
Olie zag er niet echt slecht uit, was wel vrij weinig, maar wat wil je met een blok dat lekt.


Afbeelding
Inspectie cilinder, kop en zuigerCilinderkop
Kop gevlakt door Piet van de Gaag. O-ring als koppakking, dit functioneert erg goed.
Bougiegat is voorzien van een helicoil, was ooit dolgedraaid.

Afbeelding
Cilinder en zuigerkop

Afbeelding
Spoelpoorten en inlaatpoort
Cilinder bewerkt en getuned door Piet van de Gaag. Is eenmaal op een testbank geweest (bij KMS motoren Scheveningen), toen liep het niet optimaal, maar was toch goed voor een aardige 10,3 pk.


Afbeelding
Uitlaatpoorten
Interessant::
Het ene extra uitlaatpoortje is niet mooi rond. Deze cilinder had als 50 cc al die twee extra uitlaatpoortjes (fluitpoortjes). Na het opboren naar 60 cc was het ene uitlaatpoortje niet meer mooi rond.
Verder is het geen ramp.


Afbeelding
Interessant::
Warmloopplek.
Deze cilinder heb ik al minstens 15 jaar. Op een snikhete zomerdag reed ik een stukje snelweg volgas. De compressie was erg hoog. De smering was slecht, ik reed met Shell brommix zonder extra tweetaktolie bij te gieten. De cilinder liep warm. Ik trok de koppeling in en vast zat de zuiger. 10 km terug naar huis lopen/steppen. Daarna cilinder laten honen en nieuwe zuiger. Plek is altijd gebleven maar zit niet in het compressie gedeelte. Toch zonde.


Afbeelding
Zuiger in het blok


Afbeelding
Zuiger is geleverd door Piet van de Gaag, is van het merk MBA, komt oorspronkelijk uit een watergekoelde 2-cilinder tweetakt 125 cc racer en heeft 1 wedstrijd gereden. Deze zuiger heeft de maat 43.96 en je ziet uiteraard de spoelpoortjes.
Ook duidelijk zichtbaar: zuiger heeft sporen en beschadigingen, enkele harde metaaldeeltjes zijn er langs gegaan. De oorzaak hiervan kun je verder op lezen!


Afbeelding
Zuiger
Geconstateerde speling tussen zuiger en cilinder: 0,055 mm (vijf en een half honderdste). Cilinder en zuiger nog mooi rond (niet ovaal). Cilinder wordt via Piet van de Gaag bij de firma Hof voorzien van een nieuwe nicasil wand en een nieuwe zuiger van Piet vd Gaag.
De wand zoals die in de cilinder zat was aangebracht door de firma Mahle.


Afbeelding
Motoplatt ontsteking


Afbeelding
Drijfstang en krukas


Afbeelding
Vliegwiel losnemen


Afbeelding
Vliegwiel Motoplatt onsteking - afgedraaid


Afbeelding
Interessant:
Los zittende buitenring. Moet nog nader bepalen of dit kwaad kan.


Afbeelding
Los zittende buitenring

Afbeelding
Motoplatt vliegwiel binnenzijde


Afbeelding
Motoplatt ontsteking - onafgeschermde losse draadjes vallen op.

Afbeelding
Ontsteking verwijderd


Afbeelding
Linkerzijde vette boel


Afbeelding
Koppelingsdeksel verwijderd


Afbeelding
Koppelingsplaten.
Geconstateerd: gevoerde platen (6 stuks) zijn versleten.


Afbeelding
Verstevigde koppelingskorf, rechte vertanding


Afbeelding
Afnemen krukastandwiel


Afbeelding
Kijkje in blok na verwijdering carterdeksel


Afbeelding
Linker carterdeksel


Afbeelding
Schakelnaaf


Afbeelding
Rechter carterhelft binnenzijde


Afbeelding
Versnellingsassen en schakelwals


Afbeelding
Interessant:
De bronzenbus van het grote tandwiel van de eerste versnelling zit vast op de as. Het tandwiel draait dus om de bronzenbus op de as ipv dat de bronzenbus in het tandwiel draait om de as.


Afbeelding
Versnellingsassen, schakelwals en kickstarteras


Afbeelding
Krukas


Afbeelding
Koppeling met rechte vertanding en versterkte koppelingskorf


Afbeelding
Carterhelften schoongemaakt, binnenzijde is gestraald.
De buitenzijde hoefde van mij niet gestraald te worden, dat vind ik persoonlijk niet zoals het hoort, en Arnold had er geen probleem mee, de klant is koning.


Afbeelding
Carterhelften schoon linkerzijde.
Een veelgestelde vraag: Hoe zijn de carters zo mooi schoon geworden?
Antwoord: De carters zijn in een reinigingsmachine, (een soort wasmachine met speciale zeep) geweest wat een temperatuur heeft van 80/90 graden.
daarna heeft Arnold de carters langs een roterende staalborstel gehaald, en dan krijg je dit effect.


Afbeelding
Carterhelften schoon voorzijde


Afbeelding
Carterhelften schoon onderzijde


Afbeelding
Carterhelften schoon rechterzijde


Afbeelding
Koppelingsplaten schoon


Afbeelding
Verwijderen binnenring krukaslager


Afbeelding
Lospersen Big-End Pin


Afbeelding
Krukwangen


Afbeelding
Interessant:
Dit maakt dat de revisie geen overbodige luxe is, naast het feit dat Arnold constateerde dat er enige speling voelbaar was in het bigendlager, bleek er op het big-end ook een beschadiging te zitten.
Ook had de drijfstang aangelopen tegen de krukwangen, op de krukwangen zaten inloopsporen.


Afbeelding
Krukwang


Afbeelding
Big-End lager


Afbeelding
Vlakdraaien van ingelopen wang tbv bronzen ring


Afbeelding
Overzicht van onderdelen op werkbank van Arnold.
Kenmerkend voor Arnold is dat hij ontzettend netjes en precies werkt. Alles is goed georganiseerd. In de werkplaats is het schoon, en al het specialistische gereedschap is op voorraad, net als vele onderdelen die meestal vervangen moeten worden bij een revisie.


Afbeelding
Bewerkte krukwangen


Afbeelding
Inpersen big-endpin


Afbeelding
Ingeperste big-endpin


Afbeelding
Plaatsen bronzen ring


Afbeelding
Nieuwe drijfstang van Topracing, bestand tot 18000 rpm.


Afbeelding
Plaatsen nieuwe drijfstang


Afbeelding
Plaatsen andere bronzen ring


Afbeelding
Samenpersen krukas
Dit is ook weer vakwerk. De bigendpen moet er recht ingeperst worden, als de pen er scheef in gaat dan gaat hij vreten en dan is het gat beschadigd en is de krukas niet meer bruikbaar.


Afbeelding
Krukas uitbalanceren, controle op slingeringDe wangen kunnen ten opzichte van elkaar verdraaid worden, dat gaat wel heel zwaar, en gebeurt in de bankschroef, ingespannen tussen aluminium platen. De laatste honderdste milimeters doe je met een koperen hamer.
Interessant: Beide micrometers staan op nul. Perfecte krukas.


Afbeelding
Gereviseerde krukas compleet, bronzen ringen duidelijk zichtbaar


Afbeelding
Gereviseerde krukas compleet


Afbeelding
Kickstartas compleet


Afbeelding
Kickstartas losse onderdelen


Afbeelding
Schoongemaakte onderdelen


Afbeelding
Interessant: Draaien extra groef voor extra O-ring om olielekkage doeltreffend tegen te gaan.


Afbeelding
Draaien extra groef voor O-ring in schakelnaaf


Afbeelding
Schakelnaaf schoon en rond met extra groef voor O-ring


Afbeelding
Schakelnaaf schoon en rond met extra groef voor O-ring


Afbeelding
Schakelnaaf schoon en rond met extra groef voor O-ring


Afbeelding
Kickstarteras schoon en rond met extra groef voor O-ring


Afbeelding
Kickstarteras schoon en rond met extra groef voor O-ring


Afbeelding
Kickstarteras schoon en gepolijst


Afbeelding
Afdraaien van vastgelopen bronzenbus op versnellingsas


Afbeelding
Versnellingsas weer mooi schoon


Afbeelding
Draaien van bronzen bus op maatDe bronzen bussen draait Arnold zelf uit speciaal lager brons.


Afbeelding
Tandwiel 1e versnelling plus bronzen bus


Afbeelding
Bus in tandwiel persen


Afbeelding
Tandwiel voorzien van de nieuwe bus


Afbeelding
Uitdraaien bronzenbus in tandwiel


Afbeelding
Tandwiel terug op versnellingsas


Afbeelding
Tandwiel terug op versnellingsas


Afbeelding
Draaien bronzen bus


Afbeelding
Gepolijst met de nieuwe bronzen bussen


Afbeelding
Inpersen bronzen bus


Afbeelding
Inpersen bronzen bus


Afbeelding
Carterhelften voorzien van bussen


Afbeelding
Carterhelften voorzien van bussen en lagersKrukaslagers zijn van het merk NSK met messingkooi.
De overige lagers zijn SKF C3 lagers.
Met bovengenoemde lagers heeft Arnold goede ervaringen.


Afbeelding
De rechtercarterhelft is nu gemonteerd op de montagebok
Nu kan er begonnen worden met het monteren en uitmeten van de verschillende assen.


Afbeelding
Axiale spelingen controleren.
Zie de tabel met afstelgegevens en axiaal spelingen.


Afbeelding
Axiale spelingen controleren


Afbeelding
Axiale spelingen controleren


Afbeelding
Axiale spelingen controleren


Afbeelding
Axiale spelingen controleren


Afbeelding
Axiale spelingen controleren en uitshimmen


Afbeelding
Plaatsen helicoils wegens ruimte op de schroefdraad


Afbeelding
Helicoil gereedschapskoffer


Afbeelding
Assen terug in blok


Afbeelding
Blok weer dicht, linkerzijde


Afbeelding
Blok weer dicht, voorzijde


Afbeelding
Blok weer dicht, linkerzijde-achter


Afbeelding
Controleren axiale speling en slingering koppelingskorf


Afbeelding
Koppelingskorf gemonteerd
Koppeling met rechte vertanding en versterkte koppelingskorf


Afbeelding
Koppeling gemonteerd met mooi borgdraadje.
Nieuwe gevoerde platen zijn gemonteerd (6 "snelle" platen), de oude gevoerde platen waren "normale" platen en deze waren versleten.
Voor montage heeft Arnold de braampjes en onregelmatigheden van de korf weggehaald en glad gemaakt.


Afbeelding
Koppeling gemonteerd met mooi borgdraadje


Afbeelding
Gepolijst koppelingsdeksel


Afbeelding
Gepolijst koppelingsdeksel


Afbeelding
Blok linkerzijde
Toegepast zijn Teflon (Viton) oliekeerringen.Deze Viton oliekeerringen zijn bruin, ipv groen van de traditionele KACO oliekeerringen. De Viton keerringen hebben minder wrijvingsweerstand.


Afbeelding
Blok linkerzijde


Afbeelding
Blok linkerzijde inc. ontsteking
De losse draadje van de ontsteking (in het blok) zijn nu voorzien van een krimpkousje er omheen.


Afbeelding
Blok linkerzijde inc. ontstekingskapje, kickstartpedaal en schakelpedaal


Afbeelding
Blok linkerzijde inc. ontstekingskapje, kickstartpedaal en schakelpedaal
Het blok is inmiddels ook weer netjes voorzien van motorolie, Arnold heeft er 400 cc Kroon SAE 80 olie in gedaan. Deze olie is door Kreidler voorgeschreven en heeft de API GL-4 specificatie. Hoewel er al veel discussies zijn gevoerd over moderne/exotische smeermiddelen, lijkt deze vertrouwde olie de beste keuze en veilig voor koppelingsplaten en bronzen bussen.
Over de hoeveelheid olie is ook goed nagedacht. Niet te veel, niet te weinig. In goed overleg, na het lezen van topics en het raadplegen van andere experts, is gekozen voor 400 cc olie.


Afbeelding
Blok voorzijde inc. tapeinden


Afbeelding
Olieaftapplug inc. magneetje


Afbeelding
Olieaftapplug inc. magneetje


Afbeelding
Olieaftapplug inc. magneetje.


Afbeelding
Olieaftapplug inc. magneetje
Het magneetje zit in de olieaftapplug geperst en gelijmd. Het houdt metaaldeeltjes vast die in de motorolie ronddrijven.

Wat op de foto's niet te zien is:
  • Arnold meet alle assen na, ook alle lagerpassingen in het blok worden gemeten en gecontroleerd.
  • De pakking vlakken van de carters worden op een glasplaat/spiegel met fijne schuurpasta helemaal vlak geslepen. Bij de montage wordt dus geen vloeibare pakking of zoiets gebruikt.
  • De revisie vindt plaats in goed overleg met de eigenaar, zodat deze geheel op de hoogte blijft van de werkzaamheden en vorderingen.
  • De bronzen bussen draait Arnold zelf uit speciaal lager brons.
  • Alle draadgaten worden gecontroleerd en evt. gerepareerd.
  • Alle werkzaamheden worden door Arnold zelf uitgevoerd, er wordt dus niets uitbesteed.
Tot slot wil ik Arnold bedanken voor de zorg en de precisie waarmee hij deze revisie voor mij heeft uitgevoerd, en met de prettige sfeer waarin dit heeft plaatsgevonden.
Bovendien is het heel gezellig als je bij hem op de koffie komt met je motorblokje, als je ook een kijkje in zijn privemuseum en in de werkplaats mag nemen dan ben je helemaal de koning te rijk.


Update februari 2006

De cilinder is terug. Eerst heeft Piet van der Gaag de spoelpoorten en inlaatpoort bewerkt zodat deze iets langer openstaan. Daarna heeft hij de cilinder getest door deze te monteren op een Kreidler, en is hij er mee gaan rijden. Hij was er heel tevreden over.
Toen heeft Piet de Nicasil wand verwijderd in een bad met salpeterzuur, en vervolgens is de cilinder naar de firma Hof gegaan voor de nieuwe Nicasil wand. Bij terugkomst bleek de cilinder er prima uit te zien. Wederom goed werk van de firma Hof.
Er zit nu een mba zuiger in van 43.97 mm en de speling tussen wand en zuiger is 1/100 mm.


Afbeelding
De nieuwe cilinderwand, overzichtsfoto van alle poorten.


Afbeelding
Nieuwe MBA zuiger, 43.97 mm.
Nog interessant om te vermelden:
Om het verschil op te lossen tussen het drijfstangoog en het gat in de zuiger (drijfstangoog heeft een doorsnede van 14 mm, mba zuiger heeft een zuigerpengat van 12 mm) wordt een speciaal daarvoor bedoelde, geharde, binnenring (bus) gebruikt. Deze bus (SKF Inner Ring code IR 15x18x16) heeft een lengte van 16 mm en zit dan vrij strak in de zuiger. Om de smering beter te laten verlopen draait Arnold deze bussen af naar 15,5 mm. Zo kan de olie beter zijn werk doen op dit belangrijke punt.


Afbeelding
Close-up van wand en poorten.


Afbeelding
Arnold wilde geen risico lopen en wilde zeker weten dat de boring netjes haaks stond op de cilindervoet. Dit naar aanleiding van berichten (ook hier op het forum) dat de boring soms niet haaks staat op de cilindervoet. Tevens had Arnold een vermoeden dat er mogelijk iets mis was, omdat de drijfstang ook had aangelopen tegen de krukwang.
Om dit allemaal echt goed te kunnen controleren, meten en eventueel bewerkingen aan de cilinder te kunnen doen, moet de cilinder ook perfect netjes ingespannen worden in de draaibank...

Om de cilinder goed op te kunnen spannen, heeft Arnold een as gedraaid. De as is zo gedraaid dat hij mooi schuivend (zonder ruimte) in de cilinder gaat. Alleen 1 cm van het laatste gedeelte (linker deel van de as) is een paar honderdste mm dikker, dus als je de cilinder op de as schuift loopt hij vanzelf vast op het dikkere gedeelte en zit dan goed vast om te kunnen meten en eventuele bewerkingen uit te kunnen voeren.


Afbeelding
De as is gereed.


Afbeelding
De cilinder is op de as gedrukt en zit er nu klemvast op.Arnold kan nu gaan beginnen met het controleren en meten van de cilinder en de eventuele slingeringen of andere afwijkingen.

Controleren en meten van de vlakheid van de cilindervoet mbv een meetklok.
Nu bleek dat de cilindervoet 0,07 mm scheef stond tov de boring, de cilinder week dus iets af naar links, naar de ontstekingskant toe. Om dit te verhelpen zal Arnold de cilindervoet vlak gaan draaien.


Afbeelding
Vlakdraaien cilindervoet.


Afbeelding
Vlakdraaien cilindervoet.


Afbeelding
Centrisch draaien van het cilinderhemd, zodat het niet kan wringen in het carter bij de montage.


Afbeelding
Controleren en meten van de vlakheid van de bovenkant van de cilinder.
De bovenkant van de cilinder is 0,02 mm scheef. Dit is zo minimaal dat dit niet gecorrigeerd hoeft te worden.


Afbeelding
Het resultaat mag er wezen! De cilindervoet is perfect haaks. Arnold heeft in totaal 0,1 mm van de cilinderhoogte afgevlakt. Deze cilinder was toch al niet zo hoog, om op de verantwoorde compressie te komen was een voetpakking van 0,5 mm gemonteerd (na het vastzetten samengedrukt tot 0,45 mm), dit zal nu een pakking van 0,6 mm worden.


Update maart 2006


Afbeelding
Arnold gaat de cilinder en de cilinderkop ook nog netjes voor me maken.
Hier zie je de cilinderkop zoals die er eerst uitzag.


Afbeelding
De cilinderkop is gestraald, de hoekjes van de koelribben zijn gepolijst.


Afbeelding
De cilinderkop is klaar, deze is gespoten met een spuitbus Motipp matzwart.


Afbeelding
De cilinder, met de gepolijste koelribjes.


Afbeelding
Spuitbus Motipp matzwart.
Gewoon matzwart dus, niet hittebestendig en ook niet zijdeglans.


Afbeelding
De cilinder is gespoten en is klaar.


Afbeelding
Cilinder en kop zijn klaar en voor de foto mooi samengevoegd.


Afbeelding
De cilinder monteren, vastdraaien met de momentsleutel met een moment van 16 Nm.
Nog enkele gegevens die niet op de foto's te zien zijn:
De slotopening van de zuigerveer is 0,1 mm.
De zuiger blijft ongeveer 0,50 mm onder het kopvlak als hij in top staat. (is moeilijk te meten vanwege de bolling van de zuiger).
Rekening houdend met een voetpakking die na het vastdraaien ongeveer 0,05 mm indrukt, en rekening houdend met de afgedraaide cilindervoet, is er nu een voetpakking van 0,6 mm dikte toegepast.


Afbeelding
Staat wel weer fris, zo'n schoon gepolijst spruitstukje.
Arnold heeft voor de zekerheid de aansluiting van het spruitstuk gevlakt op een glasplaat, om er zeker van te zijn dat het 100% afsluit.


Afbeelding
En dit is dan het moment waarop we gewacht hebben:
Het motorblok is klaar en compleet.
Ik vind dat het er prachtig uitziet en ik ben er echt heel blij mee! Nogmaals bedankt Arnold voor al je werk!


Afbeelding
Het motorblok compleet linkerzijde, vóór en na de revisie.
Maandagavond 13 maart mag ik het blok op gaan halen bij Arnold, ik verheug me er nu al op! :-)
Laatst gewijzigd door Maarten op 23 mar 2006, 07:34, 37 keer totaal gewijzigd.

Zatopek
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#2 Bericht door Zatopek » 31 jan 2006, 08:11

Nou nou Maarten, wat een prachtig verhaal. Ik weet hoe netjes en precies Arnold is, hij heeft ook mijn blok gereviseerd met foto's en al.

Erg interessant topic en prachtige foto's, mijn complimenten!

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1518
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#3 Bericht door Kreidler4Life » 31 jan 2006, 08:44

super super om te lezen echt gaaf!!

cilinder iets laten tunen :) kon je de 60's niet meer bijhouwe of d8 je van a hijs der nou tog af waarom ook niet.

Gebruikersavatar
$KILL
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2005, 20:24
Locatie: Oud Gastel
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#4 Bericht door $KILL » 31 jan 2006, 09:33

Wil over een paar jaar mijn eigen blok reviseren. Maar met deze precizie gaat mij dat nooit lukken. Misschien toch maar uitbesteden. Die Arnold levert zo te zien de kwaliteit die je wilt hebben!!!

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Flacko » 31 jan 2006, 09:37

Blokje ziet er weer piekfijn uit Maarten.

En The "Specialist" is the Man :!: :!: :!:

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
michael_lokeren
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 aug 2003, 17:00
Locatie: lokeren (B)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#6 Bericht door michael_lokeren » 31 jan 2006, 10:07

prachtig zo'n verslag!

Gebruikersavatar
cobra427
Berichten: 810
Lid geworden op: 03 nov 2003, 20:03
Locatie: Druten (bij Puiflijk ;-))
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#7 Bericht door cobra427 » 31 jan 2006, 10:49

Super. mooi zo'n beeldverslag. Ik denk dat de specialist (die al een goede naam had) het hierna helemaal druk gaat krijgen. Iedereen wil wel zo'n mooi glimmende en vakkundig gereviseerd blok (ik tenminste wel). Arnold; Here I come!

Gebruikersavatar
volvofan_volvo
Berichten: 415
Lid geworden op: 16 mar 2005, 22:09
Locatie: maasdijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#8 Bericht door volvofan_volvo » 31 jan 2006, 10:59

Ook duidelijk zichtbaar: zuiger heeft sporen en beschadigingen, enkele harde metaaldeeltjes zijn er langs gegaan. De oorzaak hiervan kun je verder op lezen!
wat is er dan gebeurt mee ?

wordt een mooi project. :P

Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#9 Bericht door Flip Oude Weernink » 31 jan 2006, 11:29

Vakwerk van de specialist :clap

De foto's zeggen meer dan 1000 woorden, erg leuk :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 43 times

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jan 2006, 12:06

Prachtig weer deze revisie door een vakman.

Maarten, zo te zien was revisie toch wel hard nodig. Je hebt best wel risico gelopen. Hard lopen heeft zo af en toe ook zijn nadelen ondanks dat er geen hoge km standen worden gehaald.

Enzo

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6632
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#11 Bericht door Dimage » 31 jan 2006, 12:26

Had het genoegen/voorrecht deze foto's al eerder te mogen aanschouwen. 8)

Ben toen Arnold net op het forum zat een aantal keer bij hem op de zaak geweest en heb daar ook de meest mooie blokken zien liggen waaraan hij aan het werk was (o.a. een dikke V8, Harleyblok etc.).

Het maakt volgens mij niet uit wat voor een blok je hem in handen geeft, want hij zal elk blok de aandacht geven dat het verdiend.

Zo ook weer bij dit blok, wederom een staaltje vakmanschap :clap

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3354
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#12 Bericht door Andre » 31 jan 2006, 12:39

Het ziet er werkelijk als nieuw uit dus niet ff een polijstborstel over de carters halen nee ieder onderdeel. Dit is pas echt reviseren :clap

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#13 Bericht door HansJ » 31 jan 2006, 12:43

Idd, vakwerk met een grote V :clap :clap

De foto's zijn bijna een volledige montagehandleiding.

Heel mooi.


HansJ

Gebruikersavatar
Hengst
Berichten: 312
Lid geworden op: 14 sep 2003, 21:32
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (B)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#14 Bericht door Hengst » 31 jan 2006, 13:33

Als ze bij de specialist de deur uitgaan zijn ze kwalitatief qua lagering en bussen etc beter als wanneer ze de kreidler-fabriek uitkwamen denk ik.

Ik heb heel veel bewondering voor zo'n nauwkeurig werk.
:clap

:thumbleft

Erwin_1965
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#15 Bericht door Erwin_1965 » 31 jan 2006, 13:42

is het geen optie op arnold als huis revisie man hier op het forum te zetten
er zijn er genoeg die een blok hebben wat gereviseerd moet worden.
ik ook.

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1353
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

#16 Bericht door Richard B » 31 jan 2006, 13:52

top :clap

cilinder zal wel flink beter gaan presteren met een verse wand erin en helemaal met de extra bewerkingen :D

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1884
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#17 Bericht door Rick Hahn » 31 jan 2006, 16:19

Mooi spul, maar waarom zou je de binnenkant van de carters stralen?

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2911
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#18 Bericht door vincent » 31 jan 2006, 16:38

Erg leuk om zo te lezen, en een heel mooi verhaal van gemaakt :)

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2335
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#19 Bericht door Kreidler » 31 jan 2006, 16:39

Mooi werk klassen :clap :clap arnold is de man voor het revisie werk mocht ik ooit mijn blok willen laten reviseren dan weer ik waar ik moet zijn bij arnold de specialist : :wink:

Helmantel
Berichten: 754
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#20 Bericht door Helmantel » 31 jan 2006, 16:51

Rick Hahn schreef:Mooi spul, maar waarom zou je de binnenkant van de carters stralen?
Dat begrijp ik ook niet echt. Verder is het wel topkwaliteit, zo te zien.

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7908
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#21 Bericht door caveman » 31 jan 2006, 16:55

yes eindelijk nog een die weet hoe het moet. dit is toch tien keer beter dan ff op een avondje je lagers er ff uit kloppen en er ff nieuwe weer in duwen.
en dan na een paar week weer alles ruim en spelling te hebben.
zo laat ik al mijn blokken ook altijd doen. gewoon perfect..
Toppie :clap

greetz cave 8)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18697
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#22 Bericht door dijk » 31 jan 2006, 16:56

ja maarten pakt het goed aan. ook nog op zoek naar exstra p.k,s. heb je rijwielgedeelte ook uit elkaar gehaald maarten. :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9366
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

#23 Bericht door nozems » 31 jan 2006, 17:12

Maarten je had geen betere keus kunnen maken voor het laten reviseren van je motorblok...die is in gouden handen bij Arnold. :D

mooi verslag man.

dat wordt knallen voor Maarten in het nieuwe seizoen.

groetjes pascal

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#24 Bericht door papabrolli » 31 jan 2006, 18:16

Superrrrrr netjes :clap dit blokje kan de nodige kilometers weer afleggen.

Erwin

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4343
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

#25 Bericht door KJ » 31 jan 2006, 18:58

een kleine opmerking; er is verschil tussen een Viton keerring en een Teflon keerring.

Viton: keerring bestendiger voor continu hoge rotatiesnelheden (iid bruin)
Teflon; keerring primair voor het verminderen van de wrijvingsweerstand.

Rijd zelf al jaren rond met Viton keerringen.....waren duurder maar bevalt me prima.....en nog niet aan vervanging toe bij de recente revisie......

Setje Teflon keerringen levert ± ½Pk extra aan de krukas........ en uit voorraad leverbaar voor € 20.- per set.

Plaats reactie