Revisie Maarten's 6-bak door Arnold (de specialist)
- Spitfire. -LF-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 13 feb 2004, 13:24
- Locatie: Veghel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Update februari 2006
De cilinder is terug. Eerst heeft Piet van der Gaag de spoelpoorten en inlaatpoort bewerkt zodat deze iets langer openstaan. Daarna heeft hij de cilinder getest door deze te monteren op een Kreidler, en is hij er mee gaan rijden. Hij was er heel tevreden over.
Toen heeft Piet de Nicasil wand verwijderd in een bad met salpeterzuur, en vervolgens is de cilinder naar de firma Hof gegaan voor de nieuwe Nicasil wand. Bij terugkomst bleek de cilinder er prima uit te zien. Wederom goed werk van de firma Hof.
Er zit nu een mba zuiger in van 43.97 mm en de speling tussen wand en zuiger is 1/100 mm.
De nieuwe cilinderwand, overzichtsfoto van alle poorten.
Nieuwe MBA zuiger, 43.97 mm.
Close-up van wand en poorten.
Arnold wilde geen risico lopen en wilde zeker weten dat de boring netjes haaks stond op de cilindervoet. Dit naar aanleiding van berichten (ook hier op het forum) dat de boring soms niet haaks staat op de cilindervoet. Tevens had Arnold een vermoeden dat er mogelijk iets mis was, omdat de drijfstang ook had aangelopen tegen de krukwang.
Om dit allemaal echt goed te kunnen controleren, meten en eventueel bewerkingen aan de cilinder te kunnen doen, moet de cilinder ook perfect netjes ingespannen worden in de draaibank...
Om de cilinder goed op te kunnen spannen, heeft Arnold een as gedraaid. De as is zo gedraaid dat hij mooi schuivend (zonder ruimte) in de cilinder gaat. Alleen 1 cm van het laatste gedeelte (linker deel van de as) is een paar honderdste mm dikker, dus als je de cilinder op de as schuift loopt hij vanzelf vast op het dikkere gedeelte en zit dan goed vast om te kunnen meten en eventuele bewerkingen uit te kunnen voeren.
De as is gereed.
De cilinder is op de as gedrukt en zit er nu klemvast op.Arnold kan nu gaan beginnen met het controleren en meten van de cilinder en de eventuele slingeringen of andere afwijkingen.
Controleren en meten van de vlakheid van de cilindervoet mbv een meetklok.
Nu bleek dat de cilindervoet 0,07 mm scheef stond tov de boring, de cilinder week dus iets af naar links, naar de ontstekingskant toe. Om dit te verhelpen zal Arnold de cilindervoet vlak gaan draaien.
Vlakdraaien cilindervoet.
Vlakdraaien cilindervoet.
Centrisch draaien van het cilinderhemd, zodat het niet kan wringen in het carter bij de montage.
Controleren en meten van de vlakheid van de bovenkant van de cilinder.
De bovenkant van de cilinder is 0,02 mm scheef. Dit is zo minimaal dat dit niet gecorrigeerd hoeft te worden.
Het resultaat mag er wezen! De cilindervoet is perfect haaks. Arnold heeft in totaal 0,1 mm van de cilinderhoogte afgevlakt. Deze cilinder was toch al niet zo hoog, om op de verantwoorde compressie te komen was een voetpakking van 0,4 mm gemonteerd, dit zal nu 0,5 mm worden dus.
De cilinder is terug. Eerst heeft Piet van der Gaag de spoelpoorten en inlaatpoort bewerkt zodat deze iets langer openstaan. Daarna heeft hij de cilinder getest door deze te monteren op een Kreidler, en is hij er mee gaan rijden. Hij was er heel tevreden over.
Toen heeft Piet de Nicasil wand verwijderd in een bad met salpeterzuur, en vervolgens is de cilinder naar de firma Hof gegaan voor de nieuwe Nicasil wand. Bij terugkomst bleek de cilinder er prima uit te zien. Wederom goed werk van de firma Hof.
Er zit nu een mba zuiger in van 43.97 mm en de speling tussen wand en zuiger is 1/100 mm.
De nieuwe cilinderwand, overzichtsfoto van alle poorten.
Nieuwe MBA zuiger, 43.97 mm.
Close-up van wand en poorten.
Arnold wilde geen risico lopen en wilde zeker weten dat de boring netjes haaks stond op de cilindervoet. Dit naar aanleiding van berichten (ook hier op het forum) dat de boring soms niet haaks staat op de cilindervoet. Tevens had Arnold een vermoeden dat er mogelijk iets mis was, omdat de drijfstang ook had aangelopen tegen de krukwang.
Om dit allemaal echt goed te kunnen controleren, meten en eventueel bewerkingen aan de cilinder te kunnen doen, moet de cilinder ook perfect netjes ingespannen worden in de draaibank...
Om de cilinder goed op te kunnen spannen, heeft Arnold een as gedraaid. De as is zo gedraaid dat hij mooi schuivend (zonder ruimte) in de cilinder gaat. Alleen 1 cm van het laatste gedeelte (linker deel van de as) is een paar honderdste mm dikker, dus als je de cilinder op de as schuift loopt hij vanzelf vast op het dikkere gedeelte en zit dan goed vast om te kunnen meten en eventuele bewerkingen uit te kunnen voeren.
De as is gereed.
De cilinder is op de as gedrukt en zit er nu klemvast op.Arnold kan nu gaan beginnen met het controleren en meten van de cilinder en de eventuele slingeringen of andere afwijkingen.
Controleren en meten van de vlakheid van de cilindervoet mbv een meetklok.
Nu bleek dat de cilindervoet 0,07 mm scheef stond tov de boring, de cilinder week dus iets af naar links, naar de ontstekingskant toe. Om dit te verhelpen zal Arnold de cilindervoet vlak gaan draaien.
Vlakdraaien cilindervoet.
Vlakdraaien cilindervoet.
Centrisch draaien van het cilinderhemd, zodat het niet kan wringen in het carter bij de montage.
Controleren en meten van de vlakheid van de bovenkant van de cilinder.
De bovenkant van de cilinder is 0,02 mm scheef. Dit is zo minimaal dat dit niet gecorrigeerd hoeft te worden.
Het resultaat mag er wezen! De cilindervoet is perfect haaks. Arnold heeft in totaal 0,1 mm van de cilinderhoogte afgevlakt. Deze cilinder was toch al niet zo hoog, om op de verantwoorde compressie te komen was een voetpakking van 0,4 mm gemonteerd, dit zal nu 0,5 mm worden dus.
- papabrolli
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19185
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 498 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Zo zie je maar waar soms het verschil tussen de ene of de andere cilinder in zit.
Meeste mensen monteren zo de cilinder.
Van dit soort werk geniet ik.
mooi varkwerk. wat enzo zegt ik ga er van uit als ik een cilinder laat bewerken tot 60cc dat deze wel recht is uitgedraaid.en recht is afgedraaid aan de bovenkant en onderkant.
Meeste mensen monteren zo de cilinder.
Van dit soort werk geniet ik.
mooi varkwerk. wat enzo zegt ik ga er van uit als ik een cilinder laat bewerken tot 60cc dat deze wel recht is uitgedraaid.en recht is afgedraaid aan de bovenkant en onderkant.
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Daar zou je van uit moeten gaan ja.......
Blijkbaar willen bepaalde bedrijven niet te veel tijd besteden aan het uitklokken.
Dat kost (veel) tijd om dat echt goed te doen......
Dus de conclusie is: dat het wijs is om na opboren/nicalsil wand aanbrengen de cilinder te laten controleren (Arnold krijgt het nog drukker ) door een vakman die er de tijd voor neemt.
Zeker bij snelle cilinders is deze haaksheid van de boring erg belangrijk.
Mooi verslag Maarten.
Topwerk van Arnold
HansJ
Blijkbaar willen bepaalde bedrijven niet te veel tijd besteden aan het uitklokken.
Dat kost (veel) tijd om dat echt goed te doen......
Dus de conclusie is: dat het wijs is om na opboren/nicalsil wand aanbrengen de cilinder te laten controleren (Arnold krijgt het nog drukker ) door een vakman die er de tijd voor neemt.
Zeker bij snelle cilinders is deze haaksheid van de boring erg belangrijk.
Mooi verslag Maarten.
Topwerk van Arnold
HansJ
- Zunflappie
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
- Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Geweldig om zo te zien hoe goed er wordt omgegaan met goed gereedschap.
Ik zou willen dat ik dat spul had (uberhaupt al een draaibank)...
Geweldig.
Over het schuinstaan: ik begrijp nu dat de cilinder inderdaad schuin stond, dat de kop meer naar zijkant wijst. Dat is inderdaad kwadelijk.
Als de boring iets meer naar voren wijst (dus de kop staat verder naar voren dan hoort) is dat niet zo erg: de zuiger kantelt dan wel.
Maar dit is natuurlijk perfecto!
Beschadigd de gedraaide as de cilinder dan niet? Dus de wand ?
Echt netjes.
Wat leuk zou zijn om aan het eind van dit hele project 1 verslag te maken. Dus alle foto's onder elkaar etc. Gruwelijk mooi!
Ik zou willen dat ik dat spul had (uberhaupt al een draaibank)...
Geweldig.
Over het schuinstaan: ik begrijp nu dat de cilinder inderdaad schuin stond, dat de kop meer naar zijkant wijst. Dat is inderdaad kwadelijk.
Als de boring iets meer naar voren wijst (dus de kop staat verder naar voren dan hoort) is dat niet zo erg: de zuiger kantelt dan wel.
Maar dit is natuurlijk perfecto!
Beschadigd de gedraaide as de cilinder dan niet? Dus de wand ?
Echt netjes.
Wat leuk zou zijn om aan het eind van dit hele project 1 verslag te maken. Dus alle foto's onder elkaar etc. Gruwelijk mooi!
- huib
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
- Locatie: Rotterdam
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Wat ik nog zat te denken maarten, die twee uitlaat poortjes die heb je niet optimaal staan gok ik, en daar zou je best nog iets aan kunnen doen, om de stroming wat te optimaliseren, snap eigenlijk niet dat Piet dat niet effe netjes in lijn gezet heb?? Als je toch tot in de puntjes bezig bent, vraag het anders aan Kees die maakt er een paleisje van nou ja kijk maar succes en ben benieuwd wat het wordt... groet huib
- Jan Mijnheer
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 21 nov 2003, 19:58
- Locatie: Nieuwleusen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Update maart 2006
Arnold gaat de cilinder en de cilinderkop ook nog netjes voor me maken.
Hier zie je de cilinderkop zoals die er eerst uitzag.
De cilinderkop is gestraald, de hoekjes van de koelribben zijn gepolijst.
De cilinderkop is klaar, deze is gespoten met een spuitbus Motipp matzwart.
De cilinder, met de gepolijste koelribjes.
Spuitbus Motipp matzwart.
Gewoon matzwart dus, niet hittebestendig en ook niet zijdeglans.
De cilinder is gespoten en is klaar.
Cilinder en kop zijn klaar en voor de foto mooi samengevoegd.
De cilinder monteren, vastdraaien met de momentsleutel met een moment van 16 Nm.
Nog enkele gegevens die niet op de foto's te zien zijn:
De slotopening van de zuigerveer is 0,1 mm.
De zuiger blijft ongeveer 0,50 mm onder het kopvlak als hij in top staat.
(is moeilijk te meten vanwege de bolling van de zuiger).
Rekening houdend met een voetpakking die na het vastdraaien ongeveer 0,05 mm indrukt, en rekening houdend met de afgedraaide cilindervoet, is er nu een voetpakking van 0,6 mm dikte toegepast.
Staat wel weer fris, zo'n schoon gepolijst spruitstukje.
Arnold heeft voor de zekerheid de aansluiting van het spruitstuk gevlakt op een glasplaat, om er zeker van te zijn dat het 100% afsluit.
En dit is dan het moment waarop we gewacht hebben:
Het motorblok is klaar en compleet.
Ik vind dat het er prachtig uitziet en ik ben er echt heel blij mee! Nogmaals bedankt Arnold voor al je werk!
Het motorblok compleet linkerzijde, vóór en na de revisie.
Maandagavond 13 maart mag ik het blok op gaan halen bij Arnold, ik verheug me er nu al op!
Deze update van maart 2006 is ook toegevoegd aan het eerste bericht van deze topic. Daarmee is het verslag van de 6-bak blokrevisie nu helemaal compleet. En daarmee hebben we ook een aardige indruk gekregen van hoeveel tijd en vakmanschap er in een goede revisie gaat zitten.
Arnold gaat de cilinder en de cilinderkop ook nog netjes voor me maken.
Hier zie je de cilinderkop zoals die er eerst uitzag.
De cilinderkop is gestraald, de hoekjes van de koelribben zijn gepolijst.
De cilinderkop is klaar, deze is gespoten met een spuitbus Motipp matzwart.
De cilinder, met de gepolijste koelribjes.
Spuitbus Motipp matzwart.
Gewoon matzwart dus, niet hittebestendig en ook niet zijdeglans.
De cilinder is gespoten en is klaar.
Cilinder en kop zijn klaar en voor de foto mooi samengevoegd.
De cilinder monteren, vastdraaien met de momentsleutel met een moment van 16 Nm.
Nog enkele gegevens die niet op de foto's te zien zijn:
De slotopening van de zuigerveer is 0,1 mm.
De zuiger blijft ongeveer 0,50 mm onder het kopvlak als hij in top staat.
(is moeilijk te meten vanwege de bolling van de zuiger).
Rekening houdend met een voetpakking die na het vastdraaien ongeveer 0,05 mm indrukt, en rekening houdend met de afgedraaide cilindervoet, is er nu een voetpakking van 0,6 mm dikte toegepast.
Staat wel weer fris, zo'n schoon gepolijst spruitstukje.
Arnold heeft voor de zekerheid de aansluiting van het spruitstuk gevlakt op een glasplaat, om er zeker van te zijn dat het 100% afsluit.
En dit is dan het moment waarop we gewacht hebben:
Het motorblok is klaar en compleet.
Ik vind dat het er prachtig uitziet en ik ben er echt heel blij mee! Nogmaals bedankt Arnold voor al je werk!
Het motorblok compleet linkerzijde, vóór en na de revisie.
Maandagavond 13 maart mag ik het blok op gaan halen bij Arnold, ik verheug me er nu al op!
Deze update van maart 2006 is ook toegevoegd aan het eerste bericht van deze topic. Daarmee is het verslag van de 6-bak blokrevisie nu helemaal compleet. En daarmee hebben we ook een aardige indruk gekregen van hoeveel tijd en vakmanschap er in een goede revisie gaat zitten.
- Ronald Rebel
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 28 dec 2003, 13:01
- Locatie: Huizen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer: