Revisie Maarten's 6-bak door Arnold (de specialist)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8013
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

#76 Bericht door Maarten » 06 mar 2006, 11:45

Ronald Rebel schreef:zow he dat is echt een mooi kunstwerkje geworden, ben zekers benieuwd hoe die presteerd :D
Ben ik ook benieuwd naar, we beginnen maar met rustig inrijden en netjes afstellen. Afstellen gebeurt zeker door Piet van der Gaag.

Er komt een Homoet 6P onder met de glaswoldemper, verder de Bing 20 die is opgeboord naar een kleine 24 mm, de Motoplatt ontsteking met variabel tijdstip kastje.
Ik ga rijden met tandwielen 14 - 33. Achtertandwiel en (Regina) ketting zijn nieuw. (Kwarts tandwielen = 1/4"). Ik heb lang gereden met 14 - 32, dat was te zwaar, dan kwam ik zeer zelden op toptoeren in 6. Afgelopen zomer bij het snelwegritje kwam ik er achter dat 14 - 34 te licht was... toen had ik maar wat graag zwaardere tandwielen gehad vanwege de gunstige omstandigheden, er kwam geen toertje meer bij en we reden ongeveer 120 km/uur. Vandaar nu de logische tussenweg, 14 - 33.

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2335
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#77 Bericht door Kreidler » 06 mar 2006, 12:53

prachtig vakwerk :clap :clap

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#78 Bericht door Johan van Zanten » 06 mar 2006, 12:59

tssss

mooie foto's voor mn verzameling

succes maarten, wat een genot om met zon blokje zometeen rond te mogen rijden 8)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8013
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

#79 Bericht door Maarten » 06 mar 2006, 13:12

Johan van Zanten schreef:mooie foto's voor mn verzameling
De topic bevat 139 foto's dus genoeg te zien ja :-)
Een bericht op het forum kan maximaal 64 kb groot zijn, en dit bericht zit op het randje daar van.

phobos
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mei 2004, 10:55
Locatie: Tilburg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#80 Bericht door phobos » 06 mar 2006, 14:35

Nou Maarten gefeliciteerd ziet er fantastisch uit.Ook mijn complimenten aan "De Specialist"hij heeft er n top vakwerk van gemaakt.
Arnold geweldig wat n top kwaliteit.

Phobos.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18697
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#81 Bericht door dijk » 06 mar 2006, 16:58

wordt weer leuk sporten maarten van de zomer. :D

florett68
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 jan 2006, 19:49
Locatie: amersfoort
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#82 Bericht door florett68 » 08 mar 2006, 22:21

echt een stukje ouderwets vakwerk :clap :clap , wat een kreidler verdiend.
maar ben nog benieuwd hoe hij de carters zo mooi heeft gekregen aan de buitenkant , polijsten?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8013
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

#83 Bericht door Maarten » 09 mar 2006, 09:49

florett68 schreef:ben nog benieuwd hoe hij de carters zo mooi heeft gekregen aan de buitenkant , polijsten?
Het antwoord op die vraag is inmiddels toegevoegd aan de topic. Kijk maar eens bij foto 038, waarop de schoongemaakte carters te zien zijn. :-)

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#84 Bericht door franksuper » 10 mar 2006, 15:21

in 1 woord vakwerk :!: :D

florett68
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 jan 2006, 19:49
Locatie: amersfoort
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#85 Bericht door florett68 » 10 mar 2006, 15:50

Bedankt voor het antwoord , zou ik zelf ook mijn carter zo kunnen behandelen? is het gewoon een roterende staalborstel van de gamma bijv.?

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 571
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#86 Bericht door Gps » 10 mar 2006, 16:11

Erg gaaf.

Maar als je in de draaibank nou constateerd dat de krukas wel slingert ?

Wat is daar dan aan te doen ? Afdraaien ?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7997
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#87 Bericht door Melvin » 10 mar 2006, 16:20

met een hamertje de krukhelften ten opzichte van elkaar iets verschuiven

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 43 times

#88 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mar 2006, 16:36

Melvin schreef:met een hamertje de krukhelften ten opzichte van elkaar iets verschuiven
Met de koperen hamer :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7997
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#89 Bericht door Melvin » 10 mar 2006, 16:55

klopt 8)

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 571
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#90 Bericht door Gps » 10 mar 2006, 19:24

lol, zo simpel ! :shock:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#91 Bericht door Ries » 10 mar 2006, 23:10

Gps schreef:lol, zo simpel ! :shock:
ja, en dan opnieuw de meetklokken erop... netzolang balanceren tot de slingering 0,00 of nagenoeg 0,00 is... MAAR, dan in je carters monteren, en dan kijken of het zaakje dan nog steeds slingervrij is... omdat er wel eens een afwijking in je carters kan zitten...

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#92 Bericht door Sander » 11 mar 2006, 13:11

echt een mooi blokkie :D

Almer
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:59
Locatie: Dokkum
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#93 Bericht door Almer » 06 mar 2007, 19:32

Heel mooi gedaan allemaal, alleen nog 2 vraagjes en 1 opmerking...

Ik zie dat bij het vlakdraaien van de krukas een stuk vierkant hout in de klauw van de draaibank is gezet. Hier zal wel een gewone 4klauw voor gebruikt zijn, maar waarom HOUT?! Er is dunkt me geen minder materiaal dan hout, en daar komt ook nog bij dat Arnold het heel ver uit de klauw heeft steken (meer dan nodig...), waardoor je onnodig veel vering in je materiaal krijgt en je werk dus minder nauwkeurig wordt.
En met wat voor beitel is er aan die krukas gedraaid? Die krukassen zijn niet bepaald van pisbakkenstaal....
Verder nog even een vraag over de bronzen bussen voor de assen in het carter. Hoeveel heeft Arnold deze groter gehouden? Inderdaad de voor een perspassing voorgeschreven 2/100 mm of iets minder (zo sterk zijn die carters niet...)?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

#94 Bericht door Andry » 06 mar 2007, 19:39

Arnold moet jij niet tegen spreken. Die heeft meer blokjes gezien van
binnen hoor Almer.

Die weet echt, maar dan ok echt wel wat hij doet.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8013
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

#95 Bericht door Maarten » 06 mar 2007, 19:52

Gaat het om deze foto?

Ik weet niet precies hoe Arnold daar werkt, maar volgens mij is het sowieso geen stuk hout wat je daar ziet.

Afbeelding

Maak je maar geen zorgen hoor, Arnold gebruikt geen oude tafelpoot als hij een krukas afdraait :-)

Gebruikersavatar
volvofan_volvo
Berichten: 415
Lid geworden op: 16 mar 2005, 22:09
Locatie: maasdijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#96 Bericht door volvofan_volvo » 06 mar 2007, 19:53

je ziet een stuk 6kant messing (CuZn40) :wink:
dit staat dus in een 3klauw'
met een HSS beitel.
Laatst gewijzigd door volvofan_volvo op 06 mar 2007, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9366
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

#97 Bericht door nozems » 06 mar 2007, 19:55

tjonge jonge :? ik zeg je maar een ding, waren er maar meer mensen als Arnold :wink:
voor mij geen ander hoor :idea:

ps vraag anderen hier op het forum hoe ze mijn snelle kreidler vinden lopen, dan weet je genoeg :wink:

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 586
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

#98 Bericht door de specialist » 06 mar 2007, 20:08

Is inderdaad 6 kant messing met een passtuk er aangedraaid passend in het bigendgat.

één gedeelte van het 6 kant is zover weggefreesd dat de kruktap er mooi passend langs kan, zodat de krukwang niet kan bewegen.

Ik had geen last van trillingen en/of slingeringen

De beitel is een ISO 6R K 10

Arnold

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 586
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

#99 Bericht door de specialist » 06 mar 2007, 20:21

We gaan ons toch niet lopen opwinden.
We zijn allemaal mens, en mensen kunnen zich vergissen.

Het is nu aan Almer uitgelegd.

Prima toch.

Arnold

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#100 Bericht door danahi » 06 mar 2007, 20:38

Het is inderdaad wel wat lastig te zien, de vergissing is hier snel te maken. Maar ook Almer zal nog wel een keer goed kijken en tot de conclusie komen dat het hiet om zeskant messing materiaal gaat (ook goed te zien aan de kopkant die door de wang steekt).

Dit is een perfecte oplossing om de krukwangen te bewerken. :clap

Plaats reactie