Voorlamp en toerenteller probleem

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bluntje
Berichten: 245
Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
Locatie: ergens bij hoogeveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Voorlamp en toerenteller probleem

#1 Bericht door bluntje » 15 jun 2006, 15:28

Ik heb een raar probleem. Als ik mijn verlichting aan doe dan gaat mijn geeft mijn toerenteller ongeveer 500 minder toeren aan. Mijn achterlamp brand naar mijn idee normaal maar mijn voorlamp brand zwak.
Ik heb de schakelaar niet aangesloten. Welk gloeidraadje hoort te branden bij groot licht? of moeten ze dan allebei branden? Ik heb nu dat het bovenste gloeidraadje brand. (die met het plaatje er achter.) Als ik mijn achterlampje eruit haal brand mijn voorlamp wel fel, maar blijft de toerenteller minder aangeven.
Dit probleem heb ik altijd al gehad en nu heb ik een nieuwe kabelboom en heb ik het nog steeds.
De voorlamp is trouwens 6v 15/15. De achterlampjes weet ik niet, standaard denk ik. (deze komen bij john bos vandaan)
Ik heb al 2 lichtspoelen geprobeerd maar bij beide hetzelfde.
De contactjes maken goed contact.
Kan het zijn dat hij niet goed aardt? of gaat de toerenteller dan niet minder toeren aangeven? Het remlicht brand wel goed fel dus de achterlampjes zijn denk ik wel goed geaard.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :mrgreen:

Gebruikersavatar
jaspervdhoek
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 jul 2004, 16:09
Locatie: maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door jaspervdhoek » 15 jun 2006, 17:26

je voorlicht en toerenteller zijn dan slecht geaard. Als je teller of je licht slecht geaard is dan zal je de teller ook sneller zien slingeren.

Even kijken of in je achterlicht en in je cockpit wel de goede wattages zitten. En probeer vanaf je teller en je licht een aparte aarde draad te hebben, je kan bijna nooit te veel aarden. :lol:

Gebruikersavatar
bluntje
Berichten: 245
Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
Locatie: ergens bij hoogeveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door bluntje » 15 jun 2006, 20:33

En waar kan ik die dan het beste aan aarden? Kan hij ergens rechtstreeks op de grondplaat?

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door rm-mer » 15 jun 2006, 22:22

Rechtstreeks op blok is goed. (de grondplaat maakt contact met het blok)

Gebruikersavatar
bluntje
Berichten: 245
Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
Locatie: ergens bij hoogeveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door bluntje » 16 jun 2006, 21:54

Ik heb een nieuwe aardedraad aangelegd maar het heeft helemaal niks geholpen :? Iemand nog ideeen?
Owja, ik heb zoon immitatie contactslot van neimann ofzo? Gebeurt het wel is dat het daar binnen in niet helemaal goed contact meer maakt?
Mijn toerenteller gaat ook heel even uit en aan als je het contact op de licht stand zet.

Ik vind het maar raar. De toerenteller zit gewoon rechtstreeks op de gele draad en hij wordt direct geaard, niet via het contactslot ofzo of in serie. :mrgreen:

De achterlampjes zijn allebei 6v en 4 en 5 watt. Dat lijkt mij normaal.

Plaats reactie