Blokrevisie door Ries

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#26 Bericht door Andre » 08 jan 2007, 11:03

Ziet er allemaal goed uit,jammer van de extra o-ringen die had ik wel op de kick en de versnellingsas gedaan.

Een extra o-ring op de koppelinghevelas kan ook ivm water wat hier door kan komen.
Laatst gewijzigd door Andre op 08 jan 2007, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door danahi » 08 jan 2007, 11:32

Ik ben het helemaal met henk eens, dat ziet er toch niet uit met zo'n deksel. En dan dat blok in elkaar zetten zonder olie dat kan toch niet.... :mrgreen:

Ik denk dat ik idd wel de o-ring groeven even had gestoken als ie toch uit elkaar ligt. Baat het niet schaad het ook niet, en voor het meerwerk hoef je het ook niet te laten.
Ik begreep ook het uitslingeren in het blok niet helemaal, maar dat was zeker nacontrole? Volgens mij zat er geen pakking tussen de carters??

Geen kritiek alleen tips (vragen) :lol: chapeau jongens :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9750
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

#28 Bericht door Maarten » 08 jan 2007, 12:37

Melvin schreef:
Gijs schreef:Afbeelding

Heb je de tapeinden vastgezet met loctite!
Nee een lager en de bronzen bus, de passingen van de carters waren te groot geworden
ALs je zelf bronzen bussen kunt draaien had je er eentje kunnen maken die er weer strak in had gepast misschien.

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

#29 Bericht door pimvandongen » 08 jan 2007, 12:50

ten tijde van de revisie was een eigen draaibank nog niet/niet meer beschikbaar

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#30 Bericht door Andry » 08 jan 2007, 13:00

Dus er zitten geen nieuwe bussen in ?
Laatst gewijzigd door Andry op 08 jan 2007, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#31 Bericht door danahi » 08 jan 2007, 13:33

Waar lees je dat Andry (laat dat vingertje toch weg)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#32 Bericht door Andry » 08 jan 2007, 13:36

pimvandongen schreef:ten tijde van de revisie was een eigen draaibank nog niet/niet meer beschikbaar
Daar haal ik het vandaan Danahi, Of je moet die bronzen bussen
op voorraad hebben. Wat mij niet mogelijk lijkt omdat je die bussen
opmaat moet maken voor de as.

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

#33 Bericht door pimvandongen » 08 jan 2007, 14:07

andry, meer lezen, minder posten..
Een bronzen bus is bij elke kreidlerdealer te koop,
Deze word vervolgens netjes op maat geruimd met een instelbare bronsruimer.
Wij hebben het niet over de maat van de bus tenopzicht van de as, Maar de buitenmaat van de bus tenopzichte van het carter.......

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#34 Bericht door Ries » 08 jan 2007, 14:54

Andre schreef:Ziet er allemaal goed uit,jammer van de extra o-ringen die had ik wel op de kick en de versnellingsas gedaan.

Een extra o-ring op de koppelinghevelas kan ook ivm water wat hier door kan komen.
Mijn mening(en dat is niet om mijn blokrevisie op te hemelen)is:

Hoe meer loopoppervlak je van de schakelnaaf weg haalt(extra oring groef) des te harder slijt de bus! want dezelfde (schakel)kracht komt op een kleiner oppervlak terecht.. P=F/A..

Maar om de lekkage te voorkomen zijn er minder bewerkelijke oplossingen,
een dikkere o ring gebruiken(wat ik gedaan heb bij dit blok), voor alle o-ringen een 0,1mm dikkere o-ring, wat er voor zorgt dat het blok ook niet meer gaat lekken!


Maargoed, dit is mijn visie, jullie denken er misschien anders over.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#35 Bericht door danahi » 08 jan 2007, 15:04

Klinkt aannemelijk Ries, lijkt me een duidelijk verhaal.

En zoals ik al zei :clap

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#36 Bericht door Johan van Zanten » 08 jan 2007, 15:06

dat loopvlak wat je weghaalt word weer opgeheven door het oppervlak dat de o ring in beslag neemt toch...

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8285
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

#37 Bericht door Melvin » 08 jan 2007, 15:31

daar komt nog bij, dat een blok meestal zwaarder gaat schakelen met 2 o ringen.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#38 Bericht door Gijs » 08 jan 2007, 16:07

Melvin schreef:daar komt nog bij, dat een blok meestal zwaarder gaat schakelen met 2 o ringen.
klopt! Je kan ook een quad ring toepassen

X-Rings, also known as Quad-Rings®, can be used in a wide variety of static and dynamic sealing applications.

The four-lobed design provides twice the sealing surface in comparison to a standard o-ring. The double-seal action requires less squeeze to maintain an effective seal. This reduction in squeeze means less friction and improved seal life.

X-Ring parting lines are between the lobes, away from the sealing surface, thus eliminating the problems of leakage often resulting from a parting line's irregular surface as found on an O-Ring.

X-Rings are designed to outperform a standard O-Ring in rotary seal applications. The four-lobed configuration creates a more stable seal avoiding spiral twisting. This allows the use of a more narrow groove width than a standard O-Ring groove, but can also be used in a standard O-Ring groove.


http://www.marcorubber.com/quad_rings.htm


Afbeelding

Verbeterde eigenschappen


Ten opzichte van O-ringen in dynamische toepassingen hebben ERIKS X-ringen een aantal voordelen:
- lage terugveerkracht
- lage wrijvingsweerstand
- hoge slijtageweerstand
- goede afdichteigenschappen
- geen 'flashline' op de dichtende vlakken
- draait zich niet in de groef
- kan smeermiddel opbouwen tussen de afdichtingslippen
- lange levensduur door hoogwaardige rubbercompounds


Materiaalsoorten


In tegenstelling tot originele Quad™-ringen en andere X-ringen worden ERIKS X-ringen geproduceerd uit zeer hoogwaardig NBR-rubber. De FPM X-ringen worden gemaakt van Genuine Viton® van DuPont Performance Elastomers.
X-ringen zijn in alle AS-maten standaard leverbaar in NBR, Viton® en EPDM. Andere kwaliteiten als Silicone, HNBR en Fluorsilicone zijn productie-items. Voor lagere wrijving zijn bovendien diverse antifrictiecoatings verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#39 Bericht door danahi » 08 jan 2007, 16:12

Ik ken(de) ze nog niet. Klinkt goed en veelbelovend. Heb je (heeft iemand) er al ervaring mee?

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#40 Bericht door Gijs » 08 jan 2007, 16:18

In het verleden heb ik ze toepast in hydraulische installaties. Ze werden ter modificatie van de bestaande o ringen gebruikt.

Standtijd ging met een factor 4 omhoog!

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8285
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

#41 Bericht door Melvin » 08 jan 2007, 16:20

passen zeker niet in de gewone o ring groef?

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#42 Bericht door Gijs » 08 jan 2007, 16:21

Overigens ziet de revisie er goed uit. Maar dat wist ik al :lol: RB heeft voor mij ook al een blokje gedaan en ook voor mijn maat "eulie".

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#43 Bericht door Gijs » 08 jan 2007, 16:23

Melvin schreef:passen zeker niet in de gewone o ring groef?
This allows the use of a more narrow groove width than a standard O-Ring groove, but can also be used in a standard O-Ring groove.
At your service!

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#44 Bericht door parid001 » 08 jan 2007, 17:01

mooi alleen maar postitieve geluiden :clap

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#45 Bericht door Martijn Koert » 08 jan 2007, 17:25

Gijs schreef:In het verleden heb ik ze toepast in hydraulische installaties. Ze werden ter modificatie van de bestaande o ringen gebruikt.

Standtijd ging met een factor 4 omhoog!
worden inmiddels ook gebruikt in motorfiets kettingen.

helaas was een lager passing niet meer goed. maar aangezien we veel werk aan de carters hebben gehad hebben we ervoor gekozen deze met loctite vast te zetten. niet mijn (en ries) favoriete oplossing.

en een ander blok van mij wat ook door ries is gedaan zijn ook geen extra groeven gezet. die is inmiddels al zon 1000 km lekvrij en loopt prima :D

en dat deksel, die zit er gewoon voor de sier op. op mijn kreidler heb ik een plastic van veen deksel gemonteerd.

mrbillet
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 dec 2005, 20:19
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

blokrevisie

#46 Bericht door mrbillet » 08 jan 2007, 18:34

Melvin schreef:passen zeker niet in de gewone o ring groef?
Ik wil even een opmerking maken over de x-ringen deze zijn alleen in de standaard o-ring maten verkrijgbaar dus geen 13x1.5 en 19x1.5, dit zijn dus geen standaard o-ring maten, bijv. voor deze afmetingen is 1.78mm de standaard snoerdikte. [-X
Wil je deze ringen gebruiken moet je dus wel je o-ringgroef aanpassen.

groeten Rene

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#47 Bericht door Andre » 08 jan 2007, 19:05

Is wel een mooie oplossing die quad-ring ligt alleen aan de diepte en de breedte die je dan moet steken.
Steekbeitel van 3mm zou idiaal zijn ben alleen bang dat ze wat dieper moeten en dit weer nadelig word voor de schakelas.
iemand een tabel hiervan?

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#48 Bericht door Andre » 08 jan 2007, 19:06

[quote="Melvin"]daar komt nog bij, dat een blok meestal zwaarder gaat schakelen met 2 o ringen.[/quote]

voor een grote vent als jij moet dat toch geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#49 Bericht door Gijs » 08 jan 2007, 19:07

http://www.eriks.nl/catalogus/tabel.cgi ... 0250110010


ARTIKELNUMMER OMSCHRIJVING

10031728 Quad-ring Viton® 51414 012A 8,2x1,78

10031716 X-ring Viton® 51414 001 0,74x1,02

10031717 X-ring Viton® 51414 002 1,07x1,27

10031718 X-ring Viton® 51414 003 1,42x1,52

10031719 X-ring Viton® 51414 004 1,78x1,78

10031720 X-ring Viton® 51414 005 2,57x1,78

10031721 X-ring Viton® 51414 006 2,9x1,78

10031722 X-ring Viton® 51414 007 3,68x1,78

10031723 X-ring Viton® 51414 008 4,47x1,78

10031724 X-ring Viton® 51414 009 5,28x1,78

10031725 X-ring Viton® 51414 010 6,07x1,78

10031726 X-ring Viton® 51414 011 7,65x1,78

10031727 X-ring Viton® 51414 012 9,25x1,78

10031729 X-ring Viton® 51414 013 10,82x1,78

10031730 X-ring Viton® 51414 014 12,42x1,78

10031731 X-ring Viton® 51414 015 14x1,78

10031732 X-ring Viton® 51414 016 15,6x1,78

10031733 X-ring Viton® 51414 017 17,17x1,78

10031734 X-ring Viton® 51414 018 18,77x1,78

10031735 X-ring Viton® 51414 019 20,35x1,78

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#50 Bericht door Andre » 08 jan 2007, 19:36

eigelijk moet je er nog een tekening bij hebben voor de indrukking,dit incombinatie met speling tussen bus en as(0,2mm)en de groefdiepte.
groefdiepte en breedte varieerd dus.

Plaats reactie