Electronische onsteking

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Electronische onsteking

#1 Bericht door data » 08 mar 2007, 13:11

Ik heb een vraag aan een kreidler "insider"

Ik hoorde van een kreidler fan dat een (electronische) onsteking van een tomos op een kreidlerblok past, mijn vraag is : klopt dit ? is de grondplaat passend ? en hoe zit het met het vliegwiel.
Wie kan mij er iets meer over vertellen ?

vast bedankt voor de reactie
Kees



0622223154

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Electronische onsteking

#2 Bericht door Markde2e » 08 mar 2007, 13:19

data schreef:Ik heb een vraag aan een kreidler "insider"

Ik hoorde van een kreidler fan dat een (electronische) onsteking van een tomos op een kreidlerblok past, mijn vraag is : klopt dit ? is de grondplaat passend ? en hoe zit het met het vliegwiel.
Wie kan mij er iets meer over vertellen ?

vast bedankt voor de reactie
Kees



0622223154
Ja gaat perfect, maar er kan geen begrenser op, omdat deze geen pickup spoel heeft :wink:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

#3 Bericht door Andy » 08 mar 2007, 14:53


Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door freaky_ferry » 08 mar 2007, 15:23

ja heb ik ervaring mee.

ikzelf heb nu een 80 watt CDI ontsteking van tomos te koop liggen met inderdaad en kleiner vliegwiel (dus minder roterende massa)

vliegwiel is in diameter 10,2 cm maar ik heb eigenlijk nog geen kreidler vliegwiel (ducati) opgemeten. verschil in diameter is bij het in de hand houden al merkbaar.

ik wil het eigenlijk wel een keer testen voor je, ben zelf ook wel benieuwd :-k

strax als ik thuis ben ga ik aan de slag en zal ik ook wat foto's maken en jullie laten zien.
ik heb ook nog een CDI ontsteking van tomos met een groter vliegwiel (ducati), dus er zijn verschillende tomos ontstekingen.

op de tomos waar ik mee rijd voor dagelijk vervoer zit ook al een tijdje een 80 watt CDI ontsteking en blijft het egt goed doen, ook hier maak ik wel een foto van want in de link van andy wordt er ergens gezegt dat de ontsteking na 1 regenbuitje er al me kapt en daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, je zal dalijk wel begrijpen wrm.

helaas kan ik deze ontsteking bij kreidler niet afstellen omdat daar een stroboscoop voor nodig is, bij tomos gaat dit iets anders:

op het carter zitten 2 strepen 1tje voor de ontsteking van een snor en 1tje voor de ontsteking van een brom versie, vroeger en later dus.
op de grondplaat zit ook zoon streep die je dus gelijk moet zetten met 1 van de 2 strepen op het carter. brom afstelling is het beste want dan staat tie vroeger en dus betere rijeigenschappen

mvg ferry

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door freaky_ferry » 08 mar 2007, 19:22

dit is een foto van de afstelstrepen bij me tomosblok

Afbeelding

zo zit het dus op me woon werk tomos en heeft het door die enorme plens buien van de week gewoon gehouden:

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

hier kun je zien dat de groefen waarmee je hem vastzet bijna etzelfde zijn als kreidler

Afbeelding



Afbeelding


het is makkelijk te plaatsen want het past gewoon alleen heb je wel een stroboscoop nodig om hem af te stellen.

ferry

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door freaky_ferry » 08 mar 2007, 21:28

is dit geen heel mooi antwoord op je vraag; data?

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door data » 08 mar 2007, 23:11

Ferry
ziet er goed uit, hoe heb jij het opgelost met het tweede boutje, bij mij is er maar een boutje in mogelijk.
Ik hoorde van een andere kreidler fan dat je de stippellijn op het vlieg wiel gelijk moet zetten met het groefje op de grondplaat, en dit ivm met het onstekingstijdstip, ik ga het proberen en jullie horen van mij.

gr-jes Kees (alias data)

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door freaky_ferry » 09 mar 2007, 10:29

2de boutje heb ik niet vastgemaakt :lol:

ik zal thuis nog eens kijken naar een stippenlijn op me vliegwiel, dat was me nog nooit opgevallen

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

electronische onsteking

#9 Bericht door data » 09 mar 2007, 17:47

Vrijdag aan het "shoppen" geweest hoe ik het het beste kan oplossen met de onsteking, blijkt voor een tomos geen werkplaatshandboek te zijn, dealers doen het allemaal, streepje op de grondplaat gelijk met streepje op het blok en dat is alles. Ik krijg maandag een tomos blok met onsteking en ga opmeten hoe het precies zit bij de tomos, als ik dit kan vertalen naar mijn kreidler blokje heb je in iedergeval de standaard instelling, daar na na-stellen met de stroboscooplamp op de kreidler vervroeging en dan kijken hoe hij loopt. ik ga volgende week noteren en proberen en geef mijn bevindingen door op de kreidlersite.

vr-gr Kees (alias data)

Gebruikersavatar
tomosbroeser
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jun 2005, 18:11
Locatie: Tweede Exloermond
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

#10 Bericht door tomosbroeser » 09 mar 2007, 20:39

ik heb ook een tomos onsteking op mijn kreidler zitten, heb m op gevoel afgesteld. bij gebrek aan een stroboscoop. ben er zeer tevreden over. en 10000 toeren kunnen ze makkelijk aan. :wink:
aan het verhaal van freaky_ferry valt niets meer toe te voegen !! klopt helemaal

Gebruikersavatar
Gyjo
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 nov 2006, 18:36
Locatie: Bemmel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: electronische onsteking

#11 Bericht door Gyjo » 10 mar 2007, 18:22

data schreef:Vrijdag aan het "shoppen" geweest hoe ik het het beste kan oplossen met de onsteking, blijkt voor een tomos geen werkplaatshandboek te zijn, dealers doen het allemaal, streepje op de grondplaat gelijk met streepje op het blok en dat is alles. Ik krijg maandag een tomos blok met onsteking en ga opmeten hoe het precies zit bij de tomos, als ik dit kan vertalen naar mijn kreidler blokje heb je in iedergeval de standaard instelling, daar na na-stellen met de stroboscooplamp op de kreidler vervroeging en dan kijken hoe hij loopt. ik ga volgende week noteren en proberen en geef mijn bevindingen door op de kreidlersite.

vr-gr Kees (alias data)
mooi :clap , je zou me daar een erg groot plezier mee doen :wink: . Ik heb vandaag mijn tomos onteking binnen gekregen. Maarja ik heb geen stroboscoop en dergelijke ter beschikking.
Ik weet niet wat voor een type ontsteking jou hebt, maar ik heb er eentje met 2 spoelen en 3 gaten. En op het vliegwiel staan idm. Verderest heb ik 2 cdi's, eentje van idm en eentje van iskra.
Sommige heb ik horen zeggen dat zo begrenst kunnen zijn (volgensmij loos gezwetst, waarom zou tomos ze uberhaubt begrensen), maar dat kan ik dus ook gelijk uittesten.
Laatst gewijzigd door Gyjo op 10 mar 2007, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Burning Tyre » 10 mar 2007, 18:50

Als dit goed werkt is dit een goedkoop alternatief voor een electronische ontsteking


Dus als ik het begrijp past het vliegwiel zonder aanpassingen. En past de grondplaat ook zonder aanpassingen, anders een extra sleufje maken is ook niet zoveel werk.....

Gebruikersavatar
josku
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door josku » 10 mar 2007, 22:04

Data,

Ikzelf heb de ISKRA gemonteerd en dat voldoet gewoon goed.

Waar je rekening mee moet houden, maar dat heb ik je al in een persoonlijke mail uit proberen te leggen is het tijdstip.

Bij de tomos is dat het streepje streepje verhaal maar dat valt weer weg bij de kreidler, daar deze een andere grondplaat bevestiging hebben.

Je moet hem even MARKEREN ( de grondplaat en het vliegwiel) als deze nagenoeg aan het BDP staat ( 0,9 voor het BDP) en dat probeer je zo goed als kwaad ook te monteren bij de kreidler.

Dan zal je zien dat de SLEUF gaten niet over een komen met jouw montage mogelijkheden en de spoelen lopen precies over/voor de sleufgaten.

Je moet als je hem goed vast wil zetten , twee sleufgaten er bij maken n.m bovenzijde en de linkerzijde.(en een klein beetje kunstof van je spoel verwijderen)

Dan zal je zien dat de "timing" afstand redelijktot goed oevereen komt met de timing zoals gedemonteerd als van het Tomos blok.

Succes met deze oplossing Jos

Gebruikersavatar
Gyjo
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 nov 2006, 18:36
Locatie: Bemmel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Gyjo » 10 mar 2007, 23:26

Afbeelding

Dit is die van mij. Heeft iemand enig idee hoe hij er ook maar een beetje op moet, welke spoel naarboven, de rest zoek ik zelf wel uit :P

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Burning Tyre » 11 mar 2007, 21:29

Je kan em toch gewoon perfect afstellen met een strobo.

Gewoon even op 1.0 (0,9 of 1.1, wat je wilt) voor bdp zetten, dan een krijtstreep over blok en vliegwiel zetten. En dan flitsen maar :P
Dan net zolang je grondplaat verstellen tot de streepjes gelijk staan :)

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

electronische onsteking

#16 Bericht door data » 19 mar 2007, 14:11

Ik snap er helemaal niets meer van, wie kan me helpen.

Ik heb een Iskra onsteking van een tomos met bobine.
van af de onsteking komen twee draadjes: zwart voor de bobine en geel voor het licht. Op de bobine zit een rooddraadje voor de onsteking en bruin draadje voor tegen de massa. bobine getest op een tomos en doet het, ik heb twee de zelfde onstekingen, een nieuwe en een van een lopend blok.
ik heb de onsteking gemonteerd op de kreidler en op een tomos blok en er komt een heel KLEIN vonkje af. (niet goed)
NOU DE VRAAG: wat doe ik FOUT ?
wie kan me helpen ik zie het niet meer ????????

Gebruikersavatar
Gyjo
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 nov 2006, 18:36
Locatie: Bemmel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Gyjo » 19 mar 2007, 15:11

Meestal duid een zachte vonk op slechte aarde van de bobine.

Ik had die van mij vorige week even op een puch blok gezet, alleeen om even te proberen of hij wel vonkte, en dat werkte. Alleen was hij verschrikkelijk zwak, maar volgensmij kwam dat gewoon doordat ik die bobine alleen op de cilinder had gelegd en nergens aan vast gemaakt had :wink: .

Gebruikersavatar
josku
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Ontsteking

#18 Bericht door josku » 19 mar 2007, 17:09

Hierbij een kreidler met een Tomos ontsteking (iskra) gemonteerd.

Houden jullie er wel rekening mee dat je de goede typen bij elkaar houd en niet een andere bobine gebruiken want dat gaat NIET werken.

succes Jos
Bijlagen
Resize of Afbeelding 131.jpg
Resize of Afbeelding 131.jpg (55.66 KiB) 15929 keer bekeken

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

electronische onsteking

#19 Bericht door data » 19 mar 2007, 17:25

De beloofde foto van het tomos blok met gemonteerde ontsteking en de bobine, zou zo moeten werken.

kees
Bijlagen
tomos blok met onsteking.jpg
tomos blok met onsteking.jpg (53.39 KiB) 15906 keer bekeken

mukkes
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 okt 2005, 17:40
Locatie: leeuwarden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ontsteking

#20 Bericht door mukkes » 26 mar 2007, 11:30

josku schreef:Hierbij mijn kreidler met een Tomos ontsteking (iskra) gemonteerd.

Houden jullie er wel rekening mee dat je de goede typen bij elkaar houd en niet een andere bobine gebruiken want dat gaat NIET werken.

succes Jos
WAT KOMT MIJ DEZE FOTO BEKEND VOOR , hij lijkt verdacht veel op mijn blokje en mijn schuur,

maar alle gekheid op een stokje , heb je het voor elkaar gekregen . en hoe bevalt het aan licht heb je geen klagen 80 watt. en het tijdstip is een beetje afhankelijk van je zetup . maar het draait hier al een jaar of twee op een zetup van 6.25 sb en 18 mm UITSTEKEND .

nog even ifo over de verliching 12 volt 80 watt . maar zet de spaningsregelaar er wel tussen want zonder vliegen de pitten er uit de ontsteking levert bij vol gas hier 47 volt , en daar kunnen de pitten niet tegen

ik weet niet of het klopt maar zo ik van een bromfietshandelaar heb begrepen in menaldum schijnen deze ontstekingen van boss te zijn maar of het waar is weet ik niet .
:D :D :D

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

onsteking electronisch

#21 Bericht door data » 26 mar 2007, 13:24

Met het blokje naar de bromfietsman geweest en inderdaad het vonkje wat er afkomt is normaal, helezaakje gemonteerd en goed afgesteld, de boormachine op het vliefwiel en helemaal niets, ik lig er even uit.
Als ik de foto bekijk van de gemonteerde ekris op het kreidlerblokje zie ik dat de ontsteking niet goed zit gemonteerd, het zwarte blokje moet een aantal graden voor het BDP gemonteerd zijn, dit heb ik afgekeken van het tomosblokje.
OF zou daar de FOUT zitten bij mij ?
Ik laat het even rusten en wacht de reactie's weer af.
Allen bedankt

Kees

mukkes
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 okt 2005, 17:40
Locatie: leeuwarden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door mukkes » 26 mar 2007, 14:40

kees

kijk even naar de foto van de kreidler met het orange frame.de foto waar de ontsteing in het blok zit van het rode frame zal niet optijd vonken deze moet 180 graden worden gedraait anders komt het tijtstip nooit uit

heb jij zo n ontsteking??
zo ja dan zie je op de grondplaat een ZWART blokje waar de draden bijelkaar komen uit de spoelen , dit blokje staat ongeveer op 5 over half tot 20 voor(grotewijzer van de klok)
je maakt ff een paar gleufjes in de grondplaat zodat deze zo kan worden vastgezet als op de foto van de kreidler van het orange frame (de mijne) dan moet hij bijna op tijd staan ff kontroleren met de lamp , heb je dan nog geen vonk en wil hij niet lopen ,dan zit er de kans in dat je ontsteking aan gort is

daar er meerdere typen elect ontstekingen van tomos zijn en ik elk type hier heb ligen en al eens op een kreidler heb getest is dit type 12volt 80 watt het mooiste type wat je op een kreidler kan gebruiken gezien de grondplaat zich hiet uitstekent voor leent dit type kan je heel gemakelijk aanpassen voor kreidler bij de andere typen wil dit ook wel maar je komt al gouw in de knoei mat de schroefjes deze moeten vaak net achter een spoeltje komen dat is wel eens even hinderlijk , maar ze werken allemaal!!!

veel geluk :lol:

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door data » 26 mar 2007, 20:13

Jos
Ik heb zo'n onsteking als jij, dus met 4 spoelen.de ontsteking van jou
staat dus 180 graden fout (zoals jij zecht) alleen het tweede gedeelte van je schrijven zeg je dat het zwarte blokje 5 tot 10 overhalf moet staan en dat snap ik niet en controleren met de lamp snap ik niet,
mogelijk kan je reageren op mijn thuis mail, ben nu op mijn werk 11 thuis ga ik mijn mail bekijken.
data@kees-danielle.demon.nl
Haarlem
0622223154

mukkes
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 okt 2005, 17:40
Locatie: leeuwarden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door mukkes » 26 mar 2007, 21:37

je hebt mail

data
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2004, 14:22
Locatie: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

onsteking

#25 Bericht door data » 31 mar 2007, 22:48

onsteking nogmaals gemonteerd, goed gekeken en gemeten zoals het bij het tomosblok zat, en gemonteerd op de kreidler en het ziet er uit zoals op de foto met het blok in het rode-frame. loopt als een trein, nog een beetje bij gesteld met de troboscoop, pakt veel sneller op, alleen mijn toerenteller werk (nog) niet. als iemand de volledige uitleg met foto's van dit merk en type wil hebben, geef een gil.



vr-gr Kees

Plaats reactie