FAQ: Montagehandleiding 4-bak indirect

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

FAQ: Montagehandleiding 4-bak indirect

#1 Bericht door joost » 16 mei 2003, 19:33

WERKPLAATS INSTRUCTIES
Dit is het begin van het online werkplaatshandboek voor de 4-bak super indirect met kickstarter. Het bestaat uit 4 onderdelen, u bevindt zich nu in het 1e gedeelte.

Klik op de links hieronder om te navigeren naar de desbetreffende hoofdstukken!

Werkplaats instructies 4-bak super indirect (hier bevindt u zich)
Technische gegevens
Het in elkaar zetten van de motor
Speciale gereedschappen

Afbeelding

DEMONTAGE VAN DE MOTOR

Motor uit het frame nemen
-drie bevestigingsschroeven van de rechter motorbeplating losdraaien.
-de klemring van de aanzuig-geruisdemper losdraaien, demper rechtsom draaien en naar boven uitnemen.
-de klembout van de carburateur losdraaien en de carburateur verwijderen.
-de moer van de uitlaatpijp bij de cilinder losdraaien, twee moeren van de afdekplaat en twee bevestigingsbouten van de demper verwijderen en de complete uitlaat wegnemen.
-drie rubber stoppen uit de linker motorbeplating nemen en met behulp van een 10 mm. pijpsleutel de zich in de openingen bevindende bevestigingsschroeven losdraaien:
-koppelingshefboom indrukken, kickstarter en voetrempedaal naar beneden drukken en de beplating verwijderen.
-de terugtrekveer van de koppelingshefboom aan één zijde losnemen NIET de koppelingshefboom verwijderen (afb. 1).
-de voedings- en kortsluitkabel aan de onderzijde losnemen (zie afb. 1).
-de aandrijfketting zover verdraaien, tot de sluitschakel boven het aandrijftand- wiel is. Een spaak of een stangetje door de ketting steken om te voorkomen, dat deze terugvalt in de kettingkast en vervolgens de sluitschakel verwijderen. (afb.2).
-borgveer van de beide bouten van de schakelhefboom losnemen en één van de bouten verwijderen (afb. 3).
-Seegerring van het schakelpedaal verwijderen en het schakelpedaal met veer van de as nemen.
-de motor ondersteunen, de ophangbouten losdraaien en uitnemen.
-de motor uit het frame nemen.

Afbeelding
Afbeelding 1: Lichtkabel en kortsluitkabel losnemen

Afbeelding
Afbeelding 2: Kettingslot openen

Afbeelding
Afbeelding 3: Lagering schakelhefboom

Demontage van de motor
-de motor warm draaien. Vervolgens de olie aftapplug van de versnellingsbak verwijderen en de olie opvangen (zie afb. 4).
Opmerking. De aftapopening bevindt zich direct onder de aantrapas.
-de motor uit het frame nemen.
-de bevestigingsmoer (M 10) van het vliegwiellosdraaien (Let op: linkse draad).
-een trekker (zie speciaal gereedschap) aanbrengen en door verdraaien van de M10 bout het vliegwiel van de as trekken (zie afb. 5).
-4 moeren van de cilinderkop losdraaien en kop en cilinder verwijderen. Een doek om de drijfstang leggen en voorzichtig de resten van de cilindervoet- pakking verwijderen.
-een houten vorkstuk (zie speciaal gereedschap) onder de ringen plaatsen en klem zetten (afb. 6).
-de stand van de ontstekingsgrondplaat markeren ten opzichte van het carter .
-de vier M 5 bevestigingsschroeven verwijderen en de grondplaat wegnemen (afb. 7).
-de borgketting (zie speciaal gereedschap pag ) aanbrengen en met behulp van een 19 mm. sleutel de moer losdraaien en het tandwiel van de as nemen (afb. 8).
-zeven M 6 bouten van het koppelingsdeksellosdraaien en het deksel verwijderen. Resten van de pakking goed verwijderen.
-de seegerring van de aantrapas verwijderen. Let op de valringen; deze moeten bij de montage weer worden gebruikt (afb. 9).
-de borgplaten van de drie M 6 bouten van de koppelingslamellen terugslaan
-bouten losdraaien en de koppelingslamellen uitnemen (zie afb. 10). (vijf platen met voering, vier platen zonder voering).
-borgplaat van de moer van de koppelingsnaaf terugslaan.
-arreteersleutel (zie speciaal gereedschap) aanbrengen en de moer M12 losdraaien. (afb.11).
-de koppelingsnaaf moet nu kunnen worden verwijderd.
Opmerking. Wanneer de naaf op de as klemt, kan deze door gelijkmatig indraaien van de drie M 6 bouten worden losgedrukt. Bij het uitnemen van de naaf moet op de vulling tussen naaf en koppelingshuis, zowel als op de vulring van de. korte drukstift worden gelet, teneinde deze bij de montage weer te kunnen gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding 4: Aftapschroef versnellingsbakolie

Afbeelding
Vliegwiel losnemen

Afbeelding
Blokkeergereedschap zuiger

Afbeelding
Grondplaat ontsteking losnemen

Afbeelding
Kettingwiel blokkeren

Afbeelding
Seegerring kickstarteras verwijderen

Afbeelding
Koppelingsplaten verwijderen

-de moer M10 van het motortandwiel zover losdraaien, tot de ruimte tussen moer en tandwielongeveer 2 mm. bedraagt. LET OP: linkse draad.
-een tweeklauwentrekker aanbrengen en het tandwiellostrekken.
-na het losdraaien van de moer M10 kan het tandwiel worden afgenomen. -de arreteerkogel van het schakelmechanisme verwijderen (afb. 13).
-vijf bouten M 6 losdraaien (ontstekingszijde ) en vijf bevestigingsbouten M 6 ( carter scheidingsvlak) verwijderen.
-de carterhelften scheiden
Opmerking. Wanneer dit niet gemakkelijk gaat, moet uiterst voorzichtig met een rubber hamer op de scheiding van de beide carterhelften worden geklopt.
-bij het scheiden van de beide carterhelften moet de koppelingszijde naar onderen komen, waarbij de krukas en de schakeltandwielen blijven zitten in deze carterhelft.
-krukas en tandwielen uit deze carterhelft nemen.
-Belangrijk. Het demonteren van de kerfstift van de koppelingshefboom is dap pas noodzakelijk, wanneer de afdichting van de kerfstift niet goed meer is. Dit komt echter zeer zelden voor .
Indien noodzakelijk moet de kerfstift van binnenuit uit de carterhelft worden getikt. (afb. 14 en 15).
Het asje van de koppelingshefboom dat door de kerfstift op zijn plaats wordt gehouden hoeft dan pas te worden vervangen, wanneer het kontaktvlak tussen as en koppelingsstift ingeslagen is. Dit treedt echter pas op na zeer intensief gebruik gedurende vele kilometers.
-de kickstarteras verwijderen.
-Let op. in de afgenomen carterhelften kunnen op de lagers vulringen zijn achtergebleven. Het is bijzonder belangrijk, dat alle vulringen bij montage weer op de oorspronkelijke plaats en aantal worden aangebracht, teneinde de juiste axiale opleiding te garanderen. (zie ook montage aanwijzingen).

Afbeelding
Afbeelding 11: Koppelingsnaaf afnemen

Afbeelding
Afbeelding 12: Koppeling

Afbeelding
Afbeelding 13: Carterhelften scheiden

Afbeelding
Afbeelding 14: Kerfstift verwijderen

Afbeelding
Afbeelding 15: kerfstift verwijderen

Afbeelding
Afbeelding 16: Krukas lager vervangen

Gesloten