Eigenbouw 90 cc cilinder
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Petje af voor deze uberknutsel.Ik ben wel nieuwsgierig hoe sommige dingen zijn opgelost.
Ik zie bijvoorbeeld niet hoe de cylinderbus vastzit in de cylinder.De bus heeft een nicaseal laag en dat kan, voor zover ik, weet alleen op aluminium.
Een aluminium bus een een aluminium cylinder.Dat lijkt me moeilijk te krimpen.Als de bus dezelfde temperatuur heeft aangenomen als de cylinder voordat hij netjes op zijn plek zit kun je hem er alleen in brokken uitslopen.Zit de bus soms gelijmt of hij toch van gietijzer?
En dan het balanceren, dat gaat blijkbaar met of volgens een factor.Is dat een factor in procenten%En die factor is dan waarschijnlijk een compromis, en op basis van welke factoren maak je dan een keuze?Ik hoop dat je me wat wijzer wilt maken.
Ik zie bijvoorbeeld niet hoe de cylinderbus vastzit in de cylinder.De bus heeft een nicaseal laag en dat kan, voor zover ik, weet alleen op aluminium.
Een aluminium bus een een aluminium cylinder.Dat lijkt me moeilijk te krimpen.Als de bus dezelfde temperatuur heeft aangenomen als de cylinder voordat hij netjes op zijn plek zit kun je hem er alleen in brokken uitslopen.Zit de bus soms gelijmt of hij toch van gietijzer?
En dan het balanceren, dat gaat blijkbaar met of volgens een factor.Is dat een factor in procenten%En die factor is dan waarschijnlijk een compromis, en op basis van welke factoren maak je dan een keuze?Ik hoop dat je me wat wijzer wilt maken.
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Eddy schreef:Petje af voor deze uberknutsel.Ik ben wel nieuwsgierig hoe sommige dingen zijn opgelost.
Ik zie bijvoorbeeld niet hoe de cylinderbus vastzit in de cylinder.De bus heeft een nicaseal laag en dat kan, voor zover ik, weet alleen op aluminium.
Een aluminium bus en een aluminium cylinder.Dat lijkt me moeilijk te krimpen.Als de bus dezelfde temperatuur heeft aangenomen als de cylinder voordat hij netjes op zijn plek zit kun je hem er alleen in brokken uitslopen.Zit de bus soms gelijmt of hij toch van gietijzer?
En dan het balanceren, dat gaat blijkbaar met of volgens een factor.Is dat een factor in procenten%En die factor is dan waarschijnlijk een compromis, en op basis van welke factoren maak je dan een keuze?Ik hoop dat je me wat wijzer wilt maken.
überknutsel
Laatst gewijzigd door Lieuw op 24 sep 2007, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
- Locatie: (Pea)nut(s)-village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hallo Lieuw,
Ik ken jullie bedrijf van de mooie tandwielsetjes die jullie maken, maar dit is nieuw voor me.
Maar om het helder te houden: mooi stukkie werk Hier kijk ik graag naar!
Maar wat ik me afvraag: hoe hou je de cilinderbus rond in het uitgeboorde gietstuk? Dit gaat toch ergens werken met de warmte? Of zie ik het verkeerd?
Ik hoor het wel.
Groeten,
Klemmertje
Ik ken jullie bedrijf van de mooie tandwielsetjes die jullie maken, maar dit is nieuw voor me.
Maar om het helder te houden: mooi stukkie werk Hier kijk ik graag naar!
Maar wat ik me afvraag: hoe hou je de cilinderbus rond in het uitgeboorde gietstuk? Dit gaat toch ergens werken met de warmte? Of zie ik het verkeerd?
Ik hoor het wel.
Groeten,
Klemmertje
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hoi, ik trek je vakmanschap absoluut niet in twijvel als ik uberknutsel noem.Ik weet heel goed wat er voor nodig is om iets als dit 90cc project te realiseren.Fijnmechanica gecombineerd met een liefde voor motoren kan je leven voor een goed deel vullen...Maar omdat er nog meer dingen zijn in het leven , en vooral altijd weer een nieuw project, heb ik de mischien wat vreemde gewoonte ontwikkeld projecten e.d. aan te duiden als knutsels.(dat is nog een van de meer vriendlijke benamingen).Lieuw schreef:Eddy schreef:Petje af voor deze uberknutsel.Ik ben wel nieuwsgierig hoe sommige dingen zijn opgelost.
Ik zie bijvoorbeeld niet hoe de cylinderbus vastzit in de cylinder.De bus heeft een nicaseal laag en dat kan, voor zover ik, weet alleen op aluminium.
Een aluminium bus en een aluminium cylinder.Dat lijkt me moeilijk te krimpen.Als de bus dezelfde temperatuur heeft aangenomen als de cylinder voordat hij netjes op zijn plek zit kun je hem er alleen in brokken uitslopen.Zit de bus soms gelijmt of hij toch van gietijzer?
En dan het balanceren, dat gaat blijkbaar met of volgens een factor.Is dat een factor in procenten%En die factor is dan waarschijnlijk een compromis, en op basis van welke factoren maak je dan een keuze?Ik hoop dat je me wat wijzer wilt maken.
überknutsel
Ik heb om een alu bus in een alu cilinder te plaatsen zelf ooit een cilinder doorgezaagt.Door het gat voor het tapeind, en dan tussen de uitlaatpoort en de spoelpoort door naar binnen.Die cilinder zit dan m.b.v. vier M4 bouten geklemt om de bus heen.De rotatiepositie is aan bovenkant vastgelegt met een paspen.Dat werkte goed in de praktijk al moeten de vier boutjes wel met gevoelige hand worden aangedraait.
Ik hoop dat je nog goesting hebt om naar me vragen te kijken, en dat het mij lukt een foto van de doorgzaagde cylinder te plaaten.
gr.Eddy
- Bijlagen
-
- cilinder-met-bus.jpg (84.11 KiB) 8594 keer bekeken
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Hoi Eddy,
Ik had mijn vorige opmerking reeds aangepast die eerste was wat kort door de bocht.
De balansfactor is altijd een percentage , deze wordt bepaald door de stand van de cilinder. De trillingen die veroorzaakt worden in horizontale richting geven een andere balansfactor als in verticale richting ).
Dat van de cilinderbus is gewoon een slimmigheidje .
Je hebt het jezelf niet al te makkelijk gemaakt met jou oplossing, maar ik vind het wel kunstig ( om er maar een benaming aan te geven ).
Het is wel degelijk een aluminium bus.
Als je meer foto's hebt is het wel leuk om dit ook als topic te beschrijven of op het forum te plaatsen.
Groeten Alexander
Ik had mijn vorige opmerking reeds aangepast die eerste was wat kort door de bocht.
De balansfactor is altijd een percentage , deze wordt bepaald door de stand van de cilinder. De trillingen die veroorzaakt worden in horizontale richting geven een andere balansfactor als in verticale richting ).
Dat van de cilinderbus is gewoon een slimmigheidje .
Je hebt het jezelf niet al te makkelijk gemaakt met jou oplossing, maar ik vind het wel kunstig ( om er maar een benaming aan te geven ).
Het is wel degelijk een aluminium bus.
Als je meer foto's hebt is het wel leuk om dit ook als topic te beschrijven of op het forum te plaatsen.
Groeten Alexander
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Hoi Ed,Ed.P schreef:Hoi Alex,
Hoe heb je het bigend verplaatst en exact in de slag t.o.v elkaar
(beide krukwangen)....slijpen/kotteren ?
Gr,
Ed
Voor het verztten van het gat is een mal voor in de draaibank gemaakt.
Daarna op maat geslepen.
Groeten Alex
Ps. nog een accu kunnen begaan ?
Ik heb nog even je racer bekeken en dat ziet er schitterend uit.
veel succes ermee.
Laatst gewijzigd door Lieuw op 25 sep 2007, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mega schopje ,,Lieuw schreef:12250 tpmRuud. schreef:dat ziet er allemaal heel mooi uit! bij hoeveel toeren komt die 17 pk vrij?
We willen eigenlijk naar een wat lager toerental toe, maar daar gaan we met de uitlaat nog mee experimenteren.
kvroeg me namelijk af (nieuwsgierig ) of hier nog verder mee ge expirmenteerd is
en hoe het dan rijdt .
.
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 493 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Andre schreef:ja ik maandag toen ik mijn nieuwe 6 bak ging halen.
Na een capucino nog ff een leuke rondleiding gehad, mooie zaak en aardige mensen wel een 6 uur in de auto gezeten heen en terug
Ze gaan de voortandwielen met spline ook maken en mischien de rechtvertkoppelingen ook. mooie spullen in het noorden
daar moet eerst gereedschap voor gemaakt worden,om dat te kunnen maken
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Wordt aan gewerkt op het moment !dijk schreef:Andre schreef:ja ik maandag toen ik mijn nieuwe 6 bak ging halen.
Na een capucino nog ff een leuke rondleiding gehad, mooie zaak en aardige mensen wel een 6 uur in de auto gezeten heen en terug
Ze gaan de voortandwielen met spline ook maken en mischien de rechtvertkoppelingen ook. mooie spullen in het noorden
daar moet eerst gereedschap voor gemaakt worden,om dat te kunnen maken
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Andre rijdt zeker in een tweetakt Trabant (6uur ) of heeft een goedkoop horloge op de Markt gekocht .
Afin , je moet er Wat voor òver hebben ,hee
@ ries ook al aan `t het sixpack
Sja, ,, @Dijk zat er ook al wéér op ,met z,n lange neus
Claus bouwt een vierbak om , voor mij , naar vijfbak
ik ook blij
Hoe bedoel je
Afin , je moet er Wat voor òver hebben ,hee
@ ries ook al aan `t het sixpack
Sja, ,, @Dijk zat er ook al wéér op ,met z,n lange neus
Claus bouwt een vierbak om , voor mij , naar vijfbak
ik ook blij
Hoe bedoel je