Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
-
iron horse
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 16:47
- Locatie: Huissen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#1
Bericht
door iron horse » 23 mei 2008, 13:42
Ik heb speling op me balhoofd, als ik met de voorrem rem dan klappert die. Ennu? Kan ik mijn frame weg gooien of is hij nog te redden?
Mvg
-
pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
-
Gegeven waarderingen:
4 keren
-
Ontvangen waarderingen:
58 keren
#2
Bericht
door pimvandongen » 23 mei 2008, 13:49
Frame weggooien kan, heb je idd geen speling.. Vork weggooien kan ook nog.. Gewoon op markplaats verkopen ook een mogelijkheid
Maar eenvoudiger/goedkoper is het om het ballehoofd los te halen.
Versleten onderdelen vervangen en weer goed in elkaar te zetten met voldoende vet....
Staan zat exploded views op de site hiervan/over..
-
Akreidler
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 08 jul 2007, 20:04
- Locatie: Blaricum
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#3
Bericht
door Akreidler » 23 mei 2008, 13:55
precies of gewoon even de moeren wat strakker aandraaien
misschien de vorige keer niet ver genoeg gebeurd en los getrild...
-
Carre
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
- Locatie: Den Haag
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#4
Bericht
door Carre » 23 mei 2008, 14:14
maar natuurlijk niet té strak, anders ga je rechtdoor in de bocht
als je de brommer omhoog tilt zodat het voorwiel vrij komt, moet hij moeiteloos van middenstand naar danwel links, danwel rechts bewegen zonder dat hij ergens op de helft stopt
-
Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
-
Gegeven waarderingen:
968 keren
-
Ontvangen waarderingen:
2283 keren
#5
Bericht
door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2008, 15:05
Controleer goed of de cup niet los in je frame zit. Als je dan door gaat rijden ben je verder van huis.
Enzo
-
Jan57
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 20:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#6
Bericht
door Jan57 » 23 mei 2008, 17:22
ik had hetzelfde, echter het leek idd of het speling op het balhoofd was maar het bleek bij nader onderzoek dat de binnenboel aan revisie toe was, de voorvering sloeg "dood". ik wil niet zeggen dat het bij jouw ook zo moet zijn maar wellicht een optie om daar ook even goed naar te kijken.
-
Roland
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
89 keren
#7
Bericht
door Roland » 23 mei 2008, 19:28
Als je het balhoofd en de andere versleten onderdelen vervangd, kan je die gemakkelijk in het frame tikken of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig. Die ring op de voorvork heb ik nl. al vervangen. Vet en rustig horizontaal erin tikken
Wie heeft er tips........
Rolando
-
Jan57
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 20:44
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#8
Bericht
door Jan57 » 23 mei 2008, 19:42
Roland schreef:Als je het balhoofd en de andere versleten onderdelen vervangd, kan je die gemakkelijk in het frame tikken of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig. Die ring op de voorvork heb ik nl. al vervangen. Vet en rustig horizontaal erin tikken
Wie heeft er tips........
Rolando
ik probeer zoveel mogelijk slaan te vermijden., wat net als bij wiellagers meestal goed werkt is dat je een stuk stevig draadeind neemt met aan beide zijden moeren en/stevige ringen/ plaatjes die de cups geheel afdekken, en dat je dan de moeren rustig aandraait en zo de cups naar elkaar toe in het frame trekt. in het begin even goed kijken of ze voor gaats zitten, dus niet scheef gaan. zo kan je veel kracht uitoefenen zonder de boel te beschadigen
-
Roland
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
89 keren
#9
Bericht
door Roland » 23 mei 2008, 19:53
Dat van die moeren begrijp ik niet
Volgens mij kan je die dingen er toch rustig intikken. Er zit toch immers géén schoefdraad op ......................
Rolando
-
RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
2 keren
-
Contacteer:
#10
Bericht
door RS3001 » 23 mei 2008, 19:57
De tip van Jan is goed, zo trek je het evenwijdig aan. Met de hamer een tikje teveel links bv en draait niet of niet soepel.
-
Andy
- Berichten: 10331
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
343 keren
#11
Bericht
door Andy » 23 mei 2008, 19:57
Gewoon met een tapeind Roland, tapeind doorheen steken en beide moeren aandraaien, dan pers je de lagers erin.
Goeie tip Jan.
Andy,
-
Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
-
Contacteer:
#12
Bericht
door Johan van Zanten » 23 mei 2008, 21:46
je moet nooit vet op de passing van je cup doen, die moet er droog in.
-
Melvin
- Berichten: 8293
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
-
Gegeven waarderingen:
47 keren
-
Ontvangen waarderingen:
129 keren
#13
Bericht
door Melvin » 23 mei 2008, 22:32
kan ook zijn dat je te weinig opvulplaatjes bovenop je cup hebt (onder de stuurplaat)
dan gaat de plaat scheef staan en houd die de cup niet meer tegen als je de 2 m8 bouten aandraait. Dan loopt de cup dus telkens los
-
Roland
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
89 keren
#14
Bericht
door Roland » 23 mei 2008, 23:27
Ik ga het proberen zoals jullie aangeven
Rolando
-
Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
-
Gegeven waarderingen:
968 keren
-
Ontvangen waarderingen:
2283 keren
#15
Bericht
door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2008, 23:29
Melvin schreef:kan ook zijn dat je te weinig opvulplaatjes bovenop je cup hebt (onder de stuurplaat)
dan gaat de plaat scheef staan en houd die de cup niet meer tegen als je de 2 m8 bouten aandraait. Dan loopt de cup dus telkens los
Martijn K.
-
Melvin
- Berichten: 8293
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
-
Gegeven waarderingen:
47 keren
-
Ontvangen waarderingen:
129 keren
#16
Bericht
door Melvin » 24 mei 2008, 00:27
heb er zelf ook last van gehad met de rmc. Na het uitvullen was het goed.
-
iron horse
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 16:47
- Locatie: Huissen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#17
Bericht
door iron horse » 24 mei 2008, 19:51
Okee, ik ga die moeren zodrekt aan draaien ff kijken of het dan weg is. morgen reporteer ik.. Klein detail: als ik het stuur naar rechts of links draai en knoept hij ook.
Morgen post ik uitgebreid.
-
Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
-
Gegeven waarderingen:
590 keren
-
Ontvangen waarderingen:
823 keren
#18
Bericht
door Caspar » 25 mei 2008, 21:09
Let ook effe op of de kogeltjes nog mooi rond zijn. Vaak is het oude vet opgedroogd en zijn de kogeltjes afgeplat. Als je dan nieuwe lagercups in je frame perst, is het probleem nog steeds niet opgelost door de afgeplatte kogeltjes.Tegenwoordig kun je bij veel fietsenmakers deze kogeltjes krijgen van het merk SIMSON ( van de bandenplakkers, je weet wel) De maat is 1/4 inch. Kost net niks, gewoon effe doen.
-
Carre
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
- Locatie: Den Haag
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#19
Bericht
door Carre » 26 mei 2008, 10:45
mijn cups waren na 45 jaar idd nog helemaal netjes (en ik heb er het oog voor, maar de kogeltjes waren dof en vol met spikkels
hoog tijd om te vervangen dus
-
Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
-
Gegeven waarderingen:
6 keren
-
Ontvangen waarderingen:
25 keren
#20
Bericht
door Ries » 26 mei 2008, 11:56
Carre schreef:mijn cups waren na 45 jaar idd nog helemaal netjes (en ik heb er het oog voor, maar de kogeltjes waren dof en vol met spikkels
hoog tijd om te vervangen dus
is wel een heel ander type mensen die op een eitank gereden hebben... in die tijd had de jeugd bloed zweet en tranen gewerkt voor zo'n ding...
Het rmc-volk in nederland heeft nagenoeg alles afgeragd... vandaar dat je dit soort dingen veel ziet bij NL kreidlers.
-
Haakie
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
- Locatie: Borne (Ov)
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#21
Bericht
door Haakie » 26 mei 2008, 15:14
Voor montage de cups even in de vriezer leggen scheelt heel wat kracht bij montage.
-
iron horse
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 16:47
- Locatie: Huissen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#22
Bericht
door iron horse » 28 mei 2008, 11:39
Ja, de kogels zijn onder andere versleten dus die ga ik vervangen. bedankt haakie voor de tip