Speling op het balhoofd

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
iron horse
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 sep 2007, 16:47
Locatie: Huissen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Speling op het balhoofd

#1 Bericht door iron horse » 23 mei 2008, 13:42

Ik heb speling op me balhoofd, als ik met de voorrem rem dan klappert die. Ennu? Kan ik mijn frame weg gooien of is hij nog te redden?

Mvg

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

#2 Bericht door pimvandongen » 23 mei 2008, 13:49

Frame weggooien kan, heb je idd geen speling.. Vork weggooien kan ook nog.. Gewoon op markplaats verkopen ook een mogelijkheid

Maar eenvoudiger/goedkoper is het om het ballehoofd los te halen.
Versleten onderdelen vervangen en weer goed in elkaar te zetten met voldoende vet....

Staan zat exploded views op de site hiervan/over..

Akreidler
Berichten: 225
Lid geworden op: 08 jul 2007, 20:04
Locatie: Blaricum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Akreidler » 23 mei 2008, 13:55

precies of gewoon even de moeren wat strakker aandraaien :wink: misschien de vorige keer niet ver genoeg gebeurd en los getrild...

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Carre » 23 mei 2008, 14:14

maar natuurlijk niet té strak, anders ga je rechtdoor in de bocht :wink:

als je de brommer omhoog tilt zodat het voorwiel vrij komt, moet hij moeiteloos van middenstand naar danwel links, danwel rechts bewegen zonder dat hij ergens op de helft stopt :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2008, 15:05

Controleer goed of de cup niet los in je frame zit. Als je dan door gaat rijden ben je verder van huis.

Enzo

Jan57
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 apr 2008, 20:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Jan57 » 23 mei 2008, 17:22

ik had hetzelfde, echter het leek idd of het speling op het balhoofd was maar het bleek bij nader onderzoek dat de binnenboel aan revisie toe was, de voorvering sloeg "dood". ik wil niet zeggen dat het bij jouw ook zo moet zijn maar wellicht een optie om daar ook even goed naar te kijken. :?

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

#7 Bericht door Roland » 23 mei 2008, 19:28

Als je het balhoofd en de andere versleten onderdelen vervangd, kan je die gemakkelijk in het frame tikken of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig. Die ring op de voorvork heb ik nl. al vervangen. Vet en rustig horizontaal erin tikken :oops:

Wie heeft er tips........ :lol:

Rolando

Jan57
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 apr 2008, 20:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Jan57 » 23 mei 2008, 19:42

Roland schreef:Als je het balhoofd en de andere versleten onderdelen vervangd, kan je die gemakkelijk in het frame tikken of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig. Die ring op de voorvork heb ik nl. al vervangen. Vet en rustig horizontaal erin tikken :oops:

Wie heeft er tips........ :lol:

Rolando
ik probeer zoveel mogelijk slaan te vermijden., wat net als bij wiellagers meestal goed werkt is dat je een stuk stevig draadeind neemt met aan beide zijden moeren en/stevige ringen/ plaatjes die de cups geheel afdekken, en dat je dan de moeren rustig aandraait en zo de cups naar elkaar toe in het frame trekt. in het begin even goed kijken of ze voor gaats zitten, dus niet scheef gaan. zo kan je veel kracht uitoefenen zonder de boel te beschadigen :wink:

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

#9 Bericht door Roland » 23 mei 2008, 19:53

Dat van die moeren begrijp ik niet :? Volgens mij kan je die dingen er toch rustig intikken. Er zit toch immers géén schoefdraad op ......................

Rolando

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#10 Bericht door RS3001 » 23 mei 2008, 19:57

De tip van Jan is goed, zo trek je het evenwijdig aan. Met de hamer een tikje teveel links bv en draait niet of niet soepel.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

#11 Bericht door Andy » 23 mei 2008, 19:57

Gewoon met een tapeind Roland, tapeind doorheen steken en beide moeren aandraaien, dan pers je de lagers erin.

Goeie tip Jan.

Andy,

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Johan van Zanten » 23 mei 2008, 21:46

je moet nooit vet op de passing van je cup doen, die moet er droog in.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 129 keren

#13 Bericht door Melvin » 23 mei 2008, 22:32

kan ook zijn dat je te weinig opvulplaatjes bovenop je cup hebt (onder de stuurplaat)

dan gaat de plaat scheef staan en houd die de cup niet meer tegen als je de 2 m8 bouten aandraait. Dan loopt de cup dus telkens los

Roland
Berichten: 5115
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

#14 Bericht door Roland » 23 mei 2008, 23:27

Ik ga het proberen zoals jullie aangeven :)

Rolando

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2008, 23:29

Melvin schreef:kan ook zijn dat je te weinig opvulplaatjes bovenop je cup hebt (onder de stuurplaat)

dan gaat de plaat scheef staan en houd die de cup niet meer tegen als je de 2 m8 bouten aandraait. Dan loopt de cup dus telkens los
Martijn K. :lol:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 129 keren

#16 Bericht door Melvin » 24 mei 2008, 00:27

heb er zelf ook last van gehad met de rmc. Na het uitvullen was het goed.

Gebruikersavatar
iron horse
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 sep 2007, 16:47
Locatie: Huissen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door iron horse » 24 mei 2008, 19:51

Okee, ik ga die moeren zodrekt aan draaien ff kijken of het dan weg is. morgen reporteer ik.. Klein detail: als ik het stuur naar rechts of links draai en knoept hij ook.

Morgen post ik uitgebreid.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#18 Bericht door Caspar » 25 mei 2008, 21:09

Let ook effe op of de kogeltjes nog mooi rond zijn. Vaak is het oude vet opgedroogd en zijn de kogeltjes afgeplat. Als je dan nieuwe lagercups in je frame perst, is het probleem nog steeds niet opgelost door de afgeplatte kogeltjes.Tegenwoordig kun je bij veel fietsenmakers deze kogeltjes krijgen van het merk SIMSON ( van de bandenplakkers, je weet wel) De maat is 1/4 inch. Kost net niks, gewoon effe doen.

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Carre » 26 mei 2008, 10:45

mijn cups waren na 45 jaar idd nog helemaal netjes (en ik heb er het oog voor, maar de kogeltjes waren dof en vol met spikkels :P hoog tijd om te vervangen dus :roll:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#20 Bericht door Ries » 26 mei 2008, 11:56

Carre schreef:mijn cups waren na 45 jaar idd nog helemaal netjes (en ik heb er het oog voor, maar de kogeltjes waren dof en vol met spikkels :P hoog tijd om te vervangen dus :roll:
is wel een heel ander type mensen die op een eitank gereden hebben... in die tijd had de jeugd bloed zweet en tranen gewerkt voor zo'n ding...

Het rmc-volk in nederland heeft nagenoeg alles afgeragd... vandaar dat je dit soort dingen veel ziet bij NL kreidlers.

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Haakie » 26 mei 2008, 15:14

Voor montage de cups even in de vriezer leggen scheelt heel wat kracht bij montage.

Gebruikersavatar
iron horse
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 sep 2007, 16:47
Locatie: Huissen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door iron horse » 28 mei 2008, 11:39

Ja, de kogels zijn onder andere versleten dus die ga ik vervangen. bedankt haakie voor de tip ;)

Plaats reactie