Modificatie indirect schakelsysteem.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

Modificatie indirect schakelsysteem.

#1 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 13:43

Na heel veel verhalen over het indirect schakelsysteem gelezen te hebben, ben ik is wat gaan verzinnen om dit systeem wat "duurzamer" te maken!
Let wel het is een experiment!! Ik denk dat wel eens eerder is geprobeerd, maar ik ga het toch proberen.
Het moet zich nog wel gaan bewijzen!!
Ik heb een nieuw linkje gemaakt met dezelfde hartafstand als de originele.
Ik heb via Ebay ceramische lagertjes gekocht uit Amerika met de maten 3x10x6 mm. Lagertje in het linkje geperst. In de hevel heb ik schroefdraad getapt, en een inbus borgboutje gemonteerd. 2 inbusboutjes met moertjes genomen en het zaakje gemonteerd. Ik moest wel de veer iets inkorten want deze kwam tegen het moertje van één inbusboutje. Ook het schroefdraad van beide inbusboutjes moest ingekort worden! Ook heb ik 4x ringetjes laten draaien om speling op te lossen tussen de lagertjes en de hevel.

Tot nu toe werkt het goed. Helemaal spelings vrij!
Maar de tijd zal het leren of de ceramische lagertjes het houden.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bijlagen
modificatieschakel klein1.JPG
modificatieschakel klein1.JPG (30.92 KiB) 7929 keer bekeken

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#2 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 13:44

indirect schakelen
Bijlagen
modificatieschakel3klein.JPG
modificatieschakel3klein.JPG (35.49 KiB) 7926 keer bekeken

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#3 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 13:45

indirect schakelen
Bijlagen
modoficatieschakel2klein.JPG
modoficatieschakel2klein.JPG (27.64 KiB) 7921 keer bekeken

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#4 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 13:46

indirect schakelen
Bijlagen
indirectschakel4klein.JPG
indirectschakel4klein.JPG (66.54 KiB) 7917 keer bekeken

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn

#5 Bericht door RmC » 20 jul 2008, 13:49

creatief! ik denk dat het wel zal gaan werken, ben benieuw hoe het zich houd, heb zelf namelijk ook indirecte schakelng.

Gebruikersavatar
alex
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:58
Locatie: Groningen

#6 Bericht door alex » 20 jul 2008, 13:50

Goed bedacht, klasse!

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1098
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland

#7 Bericht door Gek » 20 jul 2008, 14:37

Mooi bedacht :clap
Als je een paar setjes maakt ben ik wel geïntereseerd in een setje want op mijn schakelsysteem zit wat speling.
Succes met eventuele verdere ontwikkelingen!

Rubin

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#8 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 14:53

Ik kan nu nog niet garanderen dat het heel blijft!
Als de lagertjes het houden, zitten we op rozen!

Ik had eerst grotere lagertje op het oog maar dan kwam ik niet uit met de dikte. Je zou dan beide hevels moeten uitwerken.

Ik heb deze spulletjes met de hand gemaakt, maar als iemand een frees- en draaibank heeft staan kan hij er nog wat mooiers van maken.
En je kan het linkje zelfs nog laten verzinken tegen het roesten!

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

#9 Bericht door kreidler-holland » 20 jul 2008, 15:28

schakeld het als een direkte bak ?

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#10 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 15:33

Ik weet niet hoe een directe bak schakelt!
Dit is mijn eerste Kreidler!

Daar zullen de andere leden wel meer over kunnen vertellen.

Gebruikersavatar
dennisvisser
Berichten: 1389
Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
Locatie: no - village

#11 Bericht door dennisvisser » 20 jul 2008, 16:20

je moet maar ff een stukje op die van mij reidlen:)

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)

#12 Bericht door freaky_ferry » 20 jul 2008, 16:35

ik zou wel even op zo een mooie brommert een nieuwe ontstekingsdeksel doen :mrgreen:

ik heb het verhaaltje aandachtig een paar keer doorgelezen, maar snap alleen nog neit wat voor ringetjes je hebt laten draaien voor tussen de hevel de de lagertjes.

ik heb het idee dat je bedoelt dat het hart van het lagertje groter is is dan het imbusboutje ? en dat dar dus een busje tussen zit.

en waarom de lagertjes via ebay halen ?

in nederland zitten zat lagerboeren, zoals barnard sanders.

we horen het graag hoe het zich houdt.

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2911
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef

#13 Bericht door vincent » 20 jul 2008, 16:43

kreidler-holland schreef:schakelt het als een direkte bak ?
Een spelingsvrije fitte indirecte bak doet zeker niet onder voor een directe bak.

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#14 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 17:27

Ik zat al op een opmerking te wachten over het onstekingsdekseltje!!

De maat tussen de oren van de hevel was zo uit mijn hoofd circa 4,5 mm.
Het lagertje is 3 mm. Dat verschil moet je toch opvullen anders trek je oren naar elkaar toe. Vandaar die ringetjes!

Ik heb heel wat lagerboeren afgebeld en gemaild. Maar het juiste lagertje heb ik toen niet gevonden! En ceramische lagertjes al helemaal niet! Moet je het toch zoeken bij speciaal zaken.
:D

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#15 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 17:38

lagertje en ringen.
Hier de ringetjes waar ik het over had!
Bijlagen
indirecteschakeling1 01.JPG
indirecteschakeling1 01.JPG (26.66 KiB) 7679 keer bekeken

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#16 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 17:38

nog één.
Bijlagen
indirecteschakeling1 03.JPG
indirecteschakeling1 03.JPG (25.71 KiB) 7676 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4873
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden

#17 Bericht door Zatopek » 20 jul 2008, 18:18

vincent schreef:
kreidler-holland schreef:schakelt het als een direkte bak ?
Een spelingsvrije fitte indirecte bak doet zeker niet onder voor een directe bak.
Ik heb 5 indirecte en 2 directe bakken en ze schakelen allemaal goed maar een directe bak schakelt toch ff beter. Een indirecte heeft nu eenmaal een wat langere slag tussen de versnellingen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7842
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

#18 Bericht door Maarten » 20 jul 2008, 18:43

Heel mooi gemaakt!

Maar waarom eigenlijk keramische lagers? Die zijn toch veel duurder? Die lijken mij vooral bedoeld om wielen super soepel te laten draaien, maar voor een schakelsysteem misschien niet nodig?

MVG Maarten

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1155
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe

#19 Bericht door Roel RM » 20 jul 2008, 19:58

Zouden zulke lagertjes niet te koop zijn bij zaken die ook professionele model raceauto's te koop hebben of de onderdelen daar voor? Mijn probleem is niet de speling in de pennen maar het draaipunt van het schakelpedaal. De kunststof bus die daarin is geperst slijt redelijk snel in op de verlengde blokbout met als gevolg iets minder schakelen.Deze moet dus met enige regelmaat vervangen worden. Dat zou eigenlijk ook beter gelagerd moeten worden. Heeft iemand daar een creatieve oplossing voor?
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.

Groet'n Roel

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#20 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 20:10

Ceramische lagers hebben de volgende eigenschappen:
* Erg lage rolweerstand (door hardheid en zeer glad oppervlak)
* minder onderhoud
* 60% lichter
* minimale smering nodig
* keramische kogels honen ingelopen lagerschalen
* keramische kogels verpulveren zand en andere indringers
* keramiek is 2,5 keer harder dan normaal lagerstaal
* vocht is al genoeg voor smering
* duurzaam, gaat 6 keer langer mee!
* ongevoelig voor roest.

Een paar punten zijn inderdaad niet belangrijk voor deze toepassing.
Maar een aantal wel.
Gewone lagertjes gaan korter mee en zijn toch wat meer gevoeliger voor water.
Maar zoals ik al schreef, het is een probeersel.
Voor die nylon bus is misschien ook wel een oplossing in de vorm van een kogellager!
Ik zou zeggen laat jullie creatieve brein er op los!

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn

#21 Bericht door RmC » 20 jul 2008, 20:58

Roel RM schreef:Zouden zulke lagertjes niet te koop zijn bij zaken die ook professionele model raceauto's te koop hebben of de onderdelen daar voor? Mijn probleem is niet de speling in de pennen maar het draaipunt van het schakelpedaal. De kunststof bus die daarin is geperst slijt redelijk snel in op de verlengde blokbout met als gevolg iets minder schakelen.Deze moet dus met enige regelmaat vervangen worden. Dat zou eigenlijk ook beter gelagerd moeten worden. Heeft iemand daar een creatieve oplossing voor?
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.

Groet'n Roel
bronzenbus, gaat bij mij al kilometers mee, zonder ook maar een beetje speling te krijgen

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#22 Bericht door d.verburg » 20 jul 2008, 23:03

Goed idee zo,n bronzen bus!
Dan heb je echt weer een probleem minder!

Gebruikersavatar
roro
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 aug 2008, 21:42
Locatie: bij Rotterdam

#23 Bericht door roro » 28 aug 2008, 23:04

Roel RM schreef:Zouden zulke lagertjes niet te koop zijn bij zaken die ook professionele model raceauto's te koop hebben of de onderdelen daar voor? Mijn probleem is niet de speling in de pennen maar het draaipunt van het schakelpedaal. De kunststof bus die daarin is geperst slijt redelijk snel in op de verlengde blokbout met als gevolg iets minder schakelen.Deze moet dus met enige regelmaat vervangen worden. Dat zou eigenlijk ook beter gelagerd moeten worden. Heeft iemand daar een creatieve oplossing voor?
Verder een zeer goed uitgevoerde modifikatie, ben ook geinterresseerd hoe dit zich in de harde praktijk houd.

Groet'n Roel
Is een teflon bus geen optie? Of iets goedkoper Nylon.

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

#24 Bericht door d.verburg » 29 aug 2008, 08:39

Heb je geen kennis of vrienden die zo'n bus kunnen draaien voor je.
Ik heb nu ook een messing bus erin zitten en het is nu absoluut spelingsvrij. Met nylon of teflon heb je altijd (minimaal) wel wat speling.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek

#25 Bericht door Ries » 29 aug 2008, 09:18

als je een nylon busje op maat maakt van je as is het ook spelingsvrij...

Een bronzen bus gaat weer eerder in je zachte as vreten dan nylon

Plaats reactie