carburatie niet goed afgesteld

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

carburatie niet goed afgesteld

#1 Bericht door Wimrmc » 27 aug 2008, 11:45

Hallo,

De carburatie van mijn brommer is niet helemaal goed. Als ik in de 5e versnelling rij, en ik geef half gas, dan looptie 50 km/h. Als ik de gashendel verder opendraai, looptie terug naar de 40. Dat betekend dat de sproeier te groot of te klein is. Ik denk zelf dat als ie met meer gas geven terug loopt, dat de sproeier te groot is en dat hij teveel benzine krijgt, dus dat ik een kleinere sproeier nodig heb. of kan het ook nog ergens anders aan liggen?

Mvg, Wim

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

carb

#2 Bericht door peterria » 27 aug 2008, 14:02

naald stand niet goed kan ook

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#3 Bericht door Melvin » 27 aug 2008, 14:06

dat heb jij helemaal goed gezien wim.
Bougikleur al gecheckt ga een stuk rijden zonder te stoppen?
die zal wel zwart en/of nat zijn.

Remedie kleinere sproeier.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#4 Bericht door Caspar » 27 aug 2008, 16:53

Wel handig om te vertellen wat je voor een setup hebt :idea:
Misschien kunnen we je dan al zeggen welke sproeier in de buurt komt.

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Wimrmc » 31 aug 2008, 21:26

Mijn vorige bougie is inderdaad zwart en nat geiindigd. Laatst reed ik weg, nam het vermogen geleidelijk af en kon ik em niet meer aan de praat krijgen. Nieuwe bougie geprobeerd en hij liep weer als een zonnetje. De reden waarom hij eerst zo slecht liep was vooral te rijk gemengde benzine, maar slechte carburatie zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.
Wat carburateur betreft zit er een 16mm op, nr. 1/16/59. Nu zag ik net ook al op deze site dat dit een carburateur is voor een Florett Super K54/2 4gang. Dit komt niet helemaal overeen met mijn brommer: een mokick k54/540, 5 gang :)
Is dit een merkwaardig probleem? Wat betreft spruitstuk issie volgens mij standaard. Nummers die ik aantrof op het spruitstuk: 152323 en iets van H2 of zo? eigenlijk geen flauw idee waar dat allemaal voor staat :oops:
Wat cilinder betreft zit er een 50 cc SB-cilinder onder.
Uitlaat is volgens mij standaard, wat dan volgens mij 32 mm is of niet?
Ik hoop dat dit genoeg info is voor een sproeier-indicatie? Anders hoor ik het wel en zoek ik het graag op.

Alvast bedankt,

Wim

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#6 Bericht door Caspar » 02 sep 2008, 21:37

Het lijkt erop dat je bougie vet slaat door rrn te rijk mengsel ( te veel benzine) of een te vette smering (teveel mensmeerolie in de benzine.
De bougie slaat dan door en gaat kapot. Kiep er om te beginnen, benzine in met goede mengsmeerolie 1:40 gemengd.

Tja, een 50cc SB cilinder kan van alles zijn: een 2,9pk, 5,8pk, 6,25pk etc. Staat er geen nummer op ? 15.43.99 ofzo ? (Staat meestal links onder op de cilinder, op een koelrib.)Dat maakt nogal verschil voor de sproeier.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 sep 2008, 22:27

viewtopic.php?t=27418&highlight=

viewtopic.php?t=25667&start=0&postdays= ... highlight=

2,9 SB met 14mm en 26mm uitlaatbocht. Valt dus niks aan te stellen.
Sproeier 72 erin en de uilaat schoon en knallen maar.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#8 Bericht door Caspar » 03 sep 2008, 21:37

Zet er om te beginnen dan maar eens een 14mm carburateur en een 26 of 28mm uitlaat onder. sproeier zal ergens tussen de 68 en 74 zitten.

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Wimrmc » 04 sep 2008, 17:16

Toen ik de brommer kocht zat er een 16 onder, voor de keuring een 14 gekocht maar op de 16 liep de brommer beter dus die zit er nu weer op. Moet ik er nu voor zorgen dat ik een 14 mm carburateur op de kop tik of kan ik gewoon een sproeier voor de 16 mm kopen? Hoezo valt er trouwens niets aan te stellen enzo?
Wat maakt het betreft de snelheid voor een verschil? Ik wil namelijk wat harder rijden dan nu, aangezien ik nogal met een groot snelheidsverschil ingehaald wordt. Is een kleiner achtertandwiel een optie daarvoor?

Mvg, Wim

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door den willem » 04 sep 2008, 17:27

Met er valt niets af te stellen, bedoelt hij dat je in tegenstelling tot de grotere carburators geen luchtstelschroef hebt. Je kunt dus enkel regelen met de grootte van de sproeiers. Je kunt gewoon een andere (kleinere) sproeier kopen voor je 16 en daar mee rijden. Je hoeft geen nieuwe carburator te kopen. Tenzij natuurlijk zou blijken dat de 16 niet goed rijdt.
Je topsnelheid kan je verhogen door ofwel het voorste tandwiel groter te kiezen ofwel het achterste kleiner. Bedenk wel dat als je zwaarder gaat vertanden, je acceleratie minder wordt maar hou er ook rekening mee dat als je hem te zwaar vertandt dat je motor zijn toeren niet meer haalt en dit dus dan ook weer resulteert in een lagere snelheid, misschien zelfs lager dan voorheen!

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door peter de beus » 04 sep 2008, 19:16

Hoi WimRMC, ik zie dat je in de gemeente overbetuwe woont, volgensmij is dat niet heel ver bij veenendaal vandaan, als je wilt kun je een keer bij me langskomen, met brommer dan zal ik je ontsteking en carburateur wel even nakijken en even luisteren wat er loos is.....
Stuur maar even een Pb'tje als je intresse hebt.
mvg,

Peter

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 654
Lid geworden op: 16 okt 2005, 18:57
Locatie: Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#12 Bericht door coen » 04 sep 2008, 19:46

dat aanbod moet je aannemen Wim!
met een beetje geluk bewerkt peter je cilinder zo dat jij ook met 18 pk rond rijd :lol:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#13 Bericht door Caspar » 05 sep 2008, 18:45

Top aanbod van Peter, zo kan het dus ook :clap

Geloof me nou: een 16mm Bing en een 32mm uitlaat hebben in jouw geval geen nuttig effect: Met een standaard 2,9pk SB kun je nou eenmaal niet al teveel verwachten, maar je kunt er met wat aanpassingen wel leuke dingen mee doen :mrgreen:

Plaats reactie