Kokusan probleem (accu)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
den willem
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kokusan probleem (accu)

#1 Bericht door den willem » 23 okt 2008, 00:42

Ik heb een probleem met mijn Kokusan spanningsregelaar (6v versie).
Laatst controleerde ik het niveau van de accu van mijn knipperlichten en tot mijn grote verbazing was deze serieus gedaald, tot ver onder het niveau van de ondergrens. Aangezien ik dit met mijn contactpunten nooit heb gehad, ben ik toch eens beginnen meten.
Toen kwam ik uit op het feit dat de rode draad van de spanningsregelaar wisselstroom afgaf :shock: Ik heb dit gemeten met en zonder belasting, maar het resultaat was hetzelfde. Het regelen van de spanning van de 6V wisselstroom, doet hij wel keurig.
De gehele ontsteking dateert van juni, dus zeker nog niet oud/versleten. Heb hiervoor probleemloos met de ontsteking rondgereden op mijn RM. Nu op de RS dus (en dus ook wat meer toeren ~10.500 max!)

Wie heeft er raad?

rm-mer
Been thanked: 1 time

#2 Bericht door rm-mer » 23 okt 2008, 01:09

Je hebt een natte accu met aparte knipperlicht relais en gelijkrichter als ik het goed heb.
Kan je niet gewoon de rode draad vanaf de spannings regelaar naar de gelijk richter trekken, ipv naar de accu?

Theove
Moderator
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times
Contacteer:

#3 Bericht door Theove » 23 okt 2008, 09:43

Anders een diodebrug ertussen. Na de brug spanning wel weer afvlakken naar 6V. Nog mooier is zelf een geregeld acculadertje bouwen (een die dus niet gaat overladen). Hieronder een 12V versie:

Afbeelding

den willem

#4 Bericht door den willem » 23 okt 2008, 11:42

Bedankt voor de antwoorden, maar mijn vraagstelling was mss niet helemaal duidelijk :wink:
Het grootste probleem dat ik heb, is eigenlijk het feit dat de rode draad WISSELspanning afgeeft!
Zijn er mensen met een 6V Kokusan die dit eens zouden kunnen nameten? (dit om te kijken of mijn spanningsregelaar/gelijkrichter) effectief kapot is.
Bijlagen
kokusan_schema.png
kokusan_schema.png (8.72 KiB) 3373 keer bekeken

Writer
Been thanked: 4 times

Wisselspanning

#5 Bericht door Writer » 23 okt 2008, 12:09

Hallo,

Hoe heb jij geconstateerd dat het wisselspanning is? ik heb een 12v uitvoering maar meet zeker gelijkspanning en wel 14,4V wat juist is voor laden ik maak gebruik van een gelaccu en heb dus een onderhoudvrij systeem. Als je in de wisselspanningstand met een avo meter meet zul je wel een waarde krijgen maaar dat wil niet zeggen dat het wisselspanning is, de meest gebruikte avo meters geven nl gemiddelde waarde van de sinus, en een gelijkgerichte spanning zijn dus alleen de positieve helften van de sinus en die geeft ook een meetwaarde!.

Paul

den willem

#6 Bericht door den willem » 23 okt 2008, 12:32

Ik heb gemeten met de positieve pool op de rode draad en negatieve pool op de massa (motorblok). Wanneer ik gelijkstroom selecteer, meet ik waardes rond de 3V, selecteer ik echter wisselstroom, krijg ik waardes rond de 6-7,5V de verspringen wel enigszins dus dit is zowat waarrond de waardes draaien. Hierbij lag de massa van de batterij wel nog aan het kader, maar de positieve pool was afgesloten.

mvg,
Willem

den willem

#7 Bericht door den willem » 23 okt 2008, 13:48

Dit is het schema zoals het nu is. De Kokusan komt gewoon ter vervanging van de contactpunten en de rode draad vd Kokusan komt id plaats van de roze.
Wel heb ik niet de ULO laadeenheid en is bijgevolg de rest aan de accu iets anders aangesloten. Hieronder hoe het in de buurt vd accu zit bij mij:
rode draad-diode-vertakking:1 zekering-accu /2 naar sleutelslot accubakje.
Dit heeft de dealer vroeger gedaan, is dus niet mijn werk:wink:

gr,

Willem
Bijlagen
florett-rmc_b.png
florett-rmc_b.png (34.48 KiB) 3312 keer bekeken

Plaats reactie