afstellen ontsteking bosch standaard contactpunten

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 12:06

tvdzijden schreef:
Tissue schreef:ik zou bijna zeggen lees eens!! maar ik hou mij nog net in :wink:
Dat zou ik zeker maar doen. :!: De mensen die jou proberen te helpen hebben al tig ontstekingen gerepareerd, afgesteld en in orde gemaakt.
Die weten van de hoed en de rand.

2mm #-o

Enzo
ook @ enzo zoals je kan lezen heb ik een typefout gemaakt en ik hou er niet van dat men deligerend reageert op een forum. Ik snap dat iedereen probeert te helpen. Maar men moet wel goed lezen wat er gevraagd word.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 okt 2008, 12:08

Ik probeer alleeen maar aan te geven dat je met zo'n tikfout de indruk wekt er helemaal niks van begrepen te hebben. Ik ben dus absoluut niet deligerend.


Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 29 okt 2008, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 12:12

ja ik snap het wel, maar als men op een forum reageert kan het soms anders gelezen worden dan dat men het eigenlijk bedoeld heeft.


Maar iedereen alvast bedankt ik ga vanavond alles controleren en bekijken of de kabels van de grondplaat lang genoeg zijn om deze te kunnen verschuiven.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 okt 2008, 12:15

Heb ik begrepen dat je nu 2 stetjes ontstekingen hebt? Van je oude en je nieuwe blok.
Dan zou ik eerst eens alles exact naast elkaar vergelijken of het allemaal Kreidler en gelijk aan elkaar is.


En dat op tijd zetten doe je dat met oude dubieuze merktekens of heb je een bougiegatmicrometer erin gestoken om die 0,95 in te stellen.

Enzo

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 12:21

nee heb 2 blokken 1 ontsteking (het is een bosch ontsteking) en het moment heb ik inderdaad met een bougiegatmicrometer (mooi woord voor galgje) gemeten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#31 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 okt 2008, 12:25

Als je dan je punten op 0,35mm vlak voor het bdp zet zou hij open moeten gaan bij je 0,95mm merkteken op het vliegwiel.
Zonodig je grondplaat wat verdraaien.

Desnoods starten (als dat gaat) en met de stroboscoop na controleren.

Enzo

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#32 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 12:40

thanks zal het meenemen morgen/vanavond plaats ik een reactie met de bevindingen van vanavond.

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#33 Bericht door caveman » 29 okt 2008, 13:10

Misschien een idee dat iemand een foto stuurd of plaatst hoe de onsteking grondplaat moet staan, als ik het zo lees bedrading langer maken dan kan het wel eens zijn dat hij er helemaal verkeerd instaat.

het is maar een idee hoor.

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 13:28

ja dat is mijn vermoeden dus ook. Als iemand dat kan plaatsen zou dat helemaal geweldig wezen. Want ik heb hem wel zo geplaatst zoals hij op het oude blok stond. Maar een foto zal het voor mij helemaal duidelijk maken.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#35 Bericht door Theove » 29 okt 2008, 15:54

http://www.kreidler-verein.de/

=> technik => zundanlage

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#36 Bericht door TonK » 29 okt 2008, 15:56

Ook dat staat op deze site (uiteraard). :wink:

In dit werkplaatshandboek.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 16:40

@ tonk yep zo is hij bij mij ook gemonteerd.

@ theove wat ik trouwens op de website van kreidler verein zie staan is onderstaand

K54/540 19-10-5 Watt 1,25 0,35- 0,4 Mokick RMC-S ab 4500001

die 1.25 slaat dat op de afstand voor BDP? er staat boven in de tabel namelijk mm v. OT

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#38 Bericht door veldmuis » 29 okt 2008, 16:42

V.O.T is inderdaad vorn oberer totpunkt

voor BDP

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#39 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 16:47

hoe kan het nu dat verschillende documenten zich zo tegenspreken? in het werkplaatshandboek staat 0.95 mm en op die website staat weer 1.25 mm?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#40 Bericht door TonK » 29 okt 2008, 17:04

Voor bepaalde typen is blijkbaar een ander ontstekingstijdstip nodig.

Het is een richtlijn, het tijdstip waarop de bougie moet vonken is voor elke motor verschillend, afhankelijk van vele factoren.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#41 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 okt 2008, 17:41

Tissue schreef:hoe kan het nu dat verschillende documenten zich zo tegenspreken? in het werkplaatshandboek staat 0.95 mm en op die website staat weer 1.25 mm?
Het spreekt elkaar niet tegen. Nog oudere eitanks moeten bv weer 0,90 hebben.
Een Duitse LF weer 0,95 en een Duitse RMC em RMC-S5 weer 1,20mm
Als je goed leest staat er ook vanaf motornummer 45.......

Enzo

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door Tissue » 29 okt 2008, 18:03

@ enzo :lol: ja daar heb gelijk in, maar dit was eigenlijk meer offtopic bedoeld en meer een vraag hoe het kan dat het bij sommige weer allemaal verschillend is. Maar inderdaad ik had het gelezen :P

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door Tissue » 30 okt 2008, 08:09

ik ben er inmiddels achter gekomen wat het probleem is. Ik had alles goed afgesteld. echter het vliegwiel kun je normaal gesproken maar op 1 manier monteren.

bij mij kun je deze op verschillende manieren monteren, doordat op de as de uitsparing (blokje op de as zeg maar) dusdanig is afgesleten. Heeft iemand hier een simpele oplossing voor? Zodat ik het blok niet uit elkaar hoef te halen?

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#44 Bericht door Ries » 30 okt 2008, 09:21

Hoi Tissue,

bij iedere bromfietsboer hebben ze wel een vliegwielspie voor een kreidler/zundapp/puch! hij is halfrond van vorm.

Het stukje dat nog in de kruktap zit, zal je er even met een centerpons, of oude schroevendraaier uit moeten tikken.

De nieuwe vliewielspietjes zijn meestal wat te dik, en zal je even met een vijltje op maat moeten maken zodat hij in het gat van de krukas past.

Ook even checken of de spiebaan in je vliegwiel netjes is, zonder bramen(dan gaat je vliegwiel loslopen).

mvg Ries

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#45 Bericht door Tissue » 30 okt 2008, 09:30

ok bedankt Ries voor je antwoord,
wat ik dus begrijp is dat je hiervoor het blok open moet schroeven?

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#46 Bericht door den willem » 30 okt 2008, 09:40

Neen, absoluut niet!
Gewoon in het conische gedeelte van de krukas, waar je dus het vliegwiel over schuift, op zoek gaan naar waar het oude vliegwielspietje zit, dit eruit tikken met bv een schroevendraaier en dan het nieuwe in de plaats steken en het vliegwiel er terug over.


gr,
Willem

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#47 Bericht door Ries » 30 okt 2008, 09:40

nee,

zeker niet, als je je krukas wat verdraait in je blok kun je er makkelijk bij.

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#48 Bericht door Tissue » 30 okt 2008, 09:48

ja ik zag het je bedoeld zo'n spietje toch. sorry voor mijn vragen, maar wil eerst alles zeker weten voordat er wat kapot gaat. dit spietje kun je er dus uit tikken en vervangen. OK thanks, kan ik vanavond weer verder met de klus


http://www.jmpb.nl/shop/images/1603spiezppkrpm.jpg

aangezien deze rond is kan ik dus met een schroevendraaier op 1 gedeelte tikken en dan zou hij naar boven moeten komen. en natuurlijk niet te hard slaan.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#49 Bericht door Ries » 30 okt 2008, 09:51

ja dat klopt Ronald.

mvg

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#50 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 okt 2008, 18:20

Mooi dat je het probleem heb gevonden. :thumbleft Maar het is een behoorlijk basic probleem waar je tegenaan gelopen bent.

Enzo

Plaats reactie