Xenon

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#26 Bericht door Kreidler4Life » 04 mei 2009, 18:02

als je xenon monteerd moet je lenzen hebben, anders verblind je alles en iedereen die je tegen komt.

xenon heeft een vooronsteker nodig.

en echte xenon bollen zijn redelijk duur, ik heb zelf een omega v6 en daar zit fabriekaf xenon in en lampen die kosten 138.50 stuk.

+ als je der over nadenkt om xenon derin te bouwen en der komt APK voor motoren/bromfietsen dan ben je verplicht om een wis/was installatie te hebben(nieuwe APK regel).

xenon heb dus geen hol zin op een brommer(mijn mening) dan zou ik voor de accu met de blauw/witte leds gaan met ong. 8000k of 6000k.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#27 Bericht door tombo » 04 mei 2009, 18:14

Die APK regel is onzin. Geld alleen voor voertuigen die na 2007 ofzo op de weg zijn toegelaten.
Verder heb je niet perse lenslampen nodig. Volvo monteert ook origineel xenon met normale reflectorlampen. Lenslampen geven wel een mooier lichtbeeld

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#28 Bericht door Kreidler4Life » 04 mei 2009, 22:04

tombo schreef:Die APK regel is onzin. Geld alleen voor voertuigen die na 2007 ofzo op de weg zijn toegelaten.
Verder heb je niet perse lenslampen nodig. Volvo monteert ook origineel xenon met normale reflectorlampen. Lenslampen geven wel een mooier lichtbeeld
per 1 mei 2009 zijn de vernieuwde APK regels in gegaan

http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_1/

kijk maar even bij verlichting.

ik citeer :
Naast de eis dat de dimlichten moeten blijven branden, is er nog een tweede eis gesteld aan voertuigen met gasontladingslichten.

om verblinding te vermijden MOETEN voertuigen met gasontladingslampen voorzien zijn van goedwerkende koplampsproeiers. de sproeiers zijn nodig om verblinding door strooilicht tegen te gaan die kan onstaan door vuile glazen.

ook moet er spratke zijn van een automatische niveauregeling,maar hierop wordt niet gecontroleerd bij een APK.
dus denk maar goed na hoe je dat gaat doen.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

#29 Bericht door Theove » 04 mei 2009, 23:09

Apart dat men het over voertuigreglement heeft.

Dit reglement is namelijk per 1 mei 2009 vervallen (art.27 van het Besluit Voertuigen).

Hoe dan ook; xenon is wettelijk illegaal geworden in onze oldtimers..

Plaats reactie