van 3 hand naar 3 voet
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10800
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 186 keren
- Ontvangen waarderingen: 567 keren
van 3 hand naar 3 voet
Een vraag aan u allen.
Ik weet dat alles kan, maar wat moet er allemaal gebeuren om van een 3 hand versnelling een 3 voet versnellings te maken.
Het grootste probleem is denk ik de voetrem.
Wat kom ik nog meer tegen?
Ik weet dat alles kan, maar wat moet er allemaal gebeuren om van een 3 hand versnelling een 3 voet versnellings te maken.
Het grootste probleem is denk ik de voetrem.
Wat kom ik nog meer tegen?
- Bijlagen
-
- 3 hand.jpg (95.27 KiB) 10793 keer bekeken
-
- 3 hand naar 3 voet.jpg (97.31 KiB) 10793 keer bekeken
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
De kortste klap is om te leren schakelen met handversnelling
Maar wil je dat niet, zit je dus vast aan een rempedaal. De koelingskap is anders, doch niet noodzakelijk volgens mij en een ander handvat. Gewoon koppelingshandel dus.
Vroeger had je kant en klare ombouwsetjes, misschien kun je die nog ergens NOS op marktplaats vinden...
Rechter zijkap is dacht ik ook anders. De kabels kunnen weg en het schakelmechanisme voor 3 voet moet je zien te vinden.
Maar wil je dat niet, zit je dus vast aan een rempedaal. De koelingskap is anders, doch niet noodzakelijk volgens mij en een ander handvat. Gewoon koppelingshandel dus.
Vroeger had je kant en klare ombouwsetjes, misschien kun je die nog ergens NOS op marktplaats vinden...
Rechter zijkap is dacht ik ook anders. De kabels kunnen weg en het schakelmechanisme voor 3 voet moet je zien te vinden.
- Arny
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
- Locatie: Rotterdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Daar zijn speciale beugeltjes voor in een soort S-vorm die om de motorscherm bevestiging heen valt.svdh schreef:Als ik me niet vergis gaat het helemaal niet lukken met het rempedaal in verband met remlichtschakelaar.
Kreidlerman heeft voor mij er een opgeduikeld een paar jaar terug.
Ik zeg, bel 'm ff..
Arny
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Van de importeur. Er moet ook nog wat zijn voor ombouw. Ik zal eens zoeken.veldmuis schreef:De makkelijkste oplossing is je naam aanpassen naar Henk3bakhand
Maar even serieus...zijn daar ooit geen ombouwsetjes voor verkocht in een ver grijs verleden? Die zullen dan waarschijnlijk zeer moeilijk te vinden zijn maar toch... Weet Tjerry vast wel..
Enzo
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van nr13.jpg (85.25 KiB) 10745 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- vlatro (24 mei 2022, 22:10)
- Waardering: 9.09%
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
zoiets doe je beter niet ben het helemaal eens met Toon.
Het blok is anders dus die zal omgebouwd moeten worden ook van binnen.(bij een voetbak veert de hevel terug maar de brommer blijft in de versnelling, als bij een handbak de hevel terug gaat is de brommer ook weer uit de versnelling).
Een ander blok is makkelijker.
Koelkap over de cilinder is anders.
Koppelingshendel e.d. zijn anders.
Rem moet je dus ook ombouwen.
Kortom nogal ingrijpend.
Groet,
Wietse
Het blok is anders dus die zal omgebouwd moeten worden ook van binnen.(bij een voetbak veert de hevel terug maar de brommer blijft in de versnelling, als bij een handbak de hevel terug gaat is de brommer ook weer uit de versnelling).
Een ander blok is makkelijker.
Koelkap over de cilinder is anders.
Koppelingshendel e.d. zijn anders.
Rem moet je dus ook ombouwen.
Kortom nogal ingrijpend.
Groet,
Wietse
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
ik denk niet dat je simpel een stand systeem (3 standen aan het stuur)
om zet naar een sequentieel systeem.
of je moet genoegen nemen met een schakel pendaal
wat 3 standen kent?
persoonlijk zou ik gewoon voor een indirecte 5 bak in een keer gaan,
marktplaats voor weinig, zou ik zeggen.
om zet naar een sequentieel systeem.
of je moet genoegen nemen met een schakel pendaal
wat 3 standen kent?
persoonlijk zou ik gewoon voor een indirecte 5 bak in een keer gaan,
marktplaats voor weinig, zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door pluisje op 24 feb 2009, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3284
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
van 3 hand naar 3 voet
Ik heb mijn 67'er met terugtraprem omgebouwd naar voetrem en de handversnelling gewoon laten zitten.
Het oude terugtraprem mechanisme verwijderd en 2 korte cranken gemonteerd en een rempedaal.
2e spiebaan op trapperas gevijld, 180 graden tov andere
Ik zit nu net als bij een 3 bakvoet met beide benen naar beneden en dat is veel comfortabeler als voorheen en de handversnelling werkt op zich prima.
Zie foto voor de oplossing die ik heb gemaakt om de remlichtschakelaar te kunnen monteren welke tevens als aanslag van je rempedaal dient.
Niet veel werk en kost weinig en als je een goed blok hebt (en dat heeft Henk, dat weet ik ) lekker laten zitten.
Het gebruikte materiaal is RVS want dat is lekker sterk
Het oude terugtraprem mechanisme verwijderd en 2 korte cranken gemonteerd en een rempedaal.
2e spiebaan op trapperas gevijld, 180 graden tov andere
Ik zit nu net als bij een 3 bakvoet met beide benen naar beneden en dat is veel comfortabeler als voorheen en de handversnelling werkt op zich prima.
Zie foto voor de oplossing die ik heb gemaakt om de remlichtschakelaar te kunnen monteren welke tevens als aanslag van je rempedaal dient.
Niet veel werk en kost weinig en als je een goed blok hebt (en dat heeft Henk, dat weet ik ) lekker laten zitten.
Het gebruikte materiaal is RVS want dat is lekker sterk
- Bijlagen
-
- beugel67_004_850.jpg (66.97 KiB) 10577 keer bekeken
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 18:06
- Locatie: omgeving westland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
voetrem
ik heb zelf een lh naar een 4-bak direct omgebouwd, aan linker bovensteun een plaatje lassen voor de remlichtschakelaar en schoefdraad tappen in de steun voor de achterremkabel, neem een andere brommer als voorbeeld.
- caveman
- Berichten: 7902
- Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
- Locatie: Grunn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
zal even moeten zoeken maar het kan zijn dat ik nog een deel van het setje heb liggen wat Enzo liet zien want ik had namelijk een schakelklok voor een Zündapp ombouw set van een puch en een ombouw set voor kreidler.... kwam bij fietsenmaker korte uit oude pekela vandaan. ga morgen toch de grage boxen in sorteren voor zuidbroek. als ik het kan vinden mag je het hebben van mij...
greetz cave
greetz cave
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:51
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Nicolaas
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
- Locatie: Utrecht - Maarsen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Beste Henk
Persoonlijk zou ik nooit ombouwen.
Maar zoals gezegd voor een 4 0f 5 bak kiezen.
De niet directe schakeld ook minder lekker dan de directe.
En met een 4 of 5 bak kan je ook beter uit de weg met een sneller setje.
Je goede complete 3 hand levert ook best wel geld op.
Doe het in een keer goed Henk, deze prachtige brommer is het waard.
Persoonlijk zou ik nooit ombouwen.
Maar zoals gezegd voor een 4 0f 5 bak kiezen.
De niet directe schakeld ook minder lekker dan de directe.
En met een 4 of 5 bak kan je ook beter uit de weg met een sneller setje.
Je goede complete 3 hand levert ook best wel geld op.
Doe het in een keer goed Henk, deze prachtige brommer is het waard.