Voorvork aanslag probleem
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Voorvork aanslag probleem
Ik heb vandaag mijn voorvork eens uit elkaar gehaald om nieuwe keerringen te steken en ik stootte hierbij op een probleem. Van de aanslagen zijn de rubbers weg, deze kan ik dus makkelijk bestellen en steken. Maar langs 1 kant krijg ik deze er niet uit want mijn voorvork is eens gericht na een ongeval en daar zit nu een kleine instuiting. Iemand een idee hoe ik die eruit krijg? Of maken die rubbers niet zoveel uit?
mvg,
Willem
mvg,
Willem
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:15
- Locatie: Ergens in Arnhem achter een flipperkast of met mijn dikke reet op een Kreidler onderweg ernaartoe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10802
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 187 keren
- Ontvangen waarderingen: 568 keren
Ja ik weet hetden willem schreef:Haha dan heb ik de voorbije 4 jaar niet teveel bochten genomen
Niemand die echt weet hoe groot het verschil is?
Belgische RM omgebouwd naar RS
6.25-->...iets van 7? pk 15.43.99 KCMN (LVS gekieteld)
1/20/59 met choke Bing
13-36 vert.
indirecte 5-bak
top ong 95km/u
michelin M45
Met jou set-up is het verschil leven of dood
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Wat wil je horen danden willem schreef:Dat gevoel had ik ook toen ik aan het rijden was, alsof mijn leven aan een zijden draadje hing
Komaan jongens, niemand die een deftig antwoord kan geven?
Dat we allemaal die rubbers nooit meer moeten monteren alle handelaren halen ze uit het assortiment.
We houden die paar tientjes in ons zak.
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10802
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 187 keren
- Ontvangen waarderingen: 568 keren
Het klopt het is wat overdreven, die rubbers, ik neem aan dat je de zuigerplaatjes bedoeld, zijn natuurlijk wel belangrijk, het stuurgedrag en karakter van het rijden wordt mede door deze rubbertjes bepaald.den willem schreef:Dat gevoel had ik ook toen ik aan het rijden was, alsof mijn leven aan een zijden draadje hing
Komaan jongens, niemand die een deftig antwoord kan geven?
Er zijn er velen die rijden zonder het te weten met opgeloste of verpulverde zuigerplaatjes in hun voorvork, maar Willem het maakt wel degelijk uit met of zonder.
Aan jou de keus.
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Eric11: Na 700 posts mag je toch wel al weten dat jouw bericht hier helemaal niets bijdraagt. Ik stel enkel een vraag ivm mijn voorvork, ik vraag bijvoorbeeld niet wat jouw nationaliteit van voorkeur is.. Ik zou het appreciëren moest je enkel zinnige antwoorden geven op een vraag.
@ Henk: bedankt voor je wat genuanceerdere antwoord, je eerste was nogal kort door de bocht
@ Enzo: Wat ik wil horen? Ik zou graag van iemand die eerst een periode zonder gereden heeft horen HOE groot het verschil is. Iemand die spreekt uit ervaring dus. En dit liefst nog met een onderbouwde mening. Want zeg nu zelf "ze zitten er niet voor niets in", dat weet een kleuter ook natuurlijk
@ Henk: bedankt voor je wat genuanceerdere antwoord, je eerste was nogal kort door de bocht
@ Enzo: Wat ik wil horen? Ik zou graag van iemand die eerst een periode zonder gereden heeft horen HOE groot het verschil is. Iemand die spreekt uit ervaring dus. En dit liefst nog met een onderbouwde mening. Want zeg nu zelf "ze zitten er niet voor niets in", dat weet een kleuter ook natuurlijk
-
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:15
- Locatie: Ergens in Arnhem achter een flipperkast of met mijn dikke reet op een Kreidler onderweg ernaartoe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Het verschil is behoorlijk.
Zonder de rubberschijfjes heb je echt een schokkend stuur in je handen als je over bv een keienpad rijdt....
Ik heb dit zelf bij de hand gehad met een LF'je...bij 65Km kun je je stuur amper vast houden met een slecht gedempte vork.
Na de revisie was het verschil echt verbazingwekkend, een stuur wat opeens stil in je handen ligt ipv danst.
En dat was dan nog maar een bromfiets....
Zonder de rubberschijfjes heb je echt een schokkend stuur in je handen als je over bv een keienpad rijdt....
Ik heb dit zelf bij de hand gehad met een LF'je...bij 65Km kun je je stuur amper vast houden met een slecht gedempte vork.
Na de revisie was het verschil echt verbazingwekkend, een stuur wat opeens stil in je handen ligt ipv danst.
En dat was dan nog maar een bromfiets....
- den willem
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
- Locatie: Gent (België)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- eric11
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
- Locatie: Leidschendam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Als je gewoon iets aanneemt van wat er wordt gezegt dan had je alles al geweten , en gewoon diverse topics doornemen dan weet je ook alles , en omdat je iedere keer het zelfde vraagt terwijl daar antwoord op wordt gegeven heb je kans dat je zo een opmerking krijgt, maar misschien was ik deze smiley vergeten
eric
eric
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Dat rubber ding heeft niets te maken met de demping, maar met de aanslag onderin.
Als de voorvork uit zijn veerslag raakt, dan zou dat gepaard gaan met een scherpe tik onderin de bus en dat wiol men voorkomen.
Als het rubber ding opgelost is in de loop der jaren is ook meestal dat pijpje verstopt door de drek.
De olie wordt door het buisje van onder naar boven en vise versa gepompd.
Als het pijpje verstopt zit zal de veerpoot dan ook amper of niet dempen.
Daarbij komt ook nog dat men niet controleert of er olie in de demper zit.
Zou met dat rubber ding vervangen voor een dikke O-ring onderin de bus, dan zou dit het zelfde effect hebben als met dat rubber ding.
Mvg, Rob
Als de voorvork uit zijn veerslag raakt, dan zou dat gepaard gaan met een scherpe tik onderin de bus en dat wiol men voorkomen.
Als het rubber ding opgelost is in de loop der jaren is ook meestal dat pijpje verstopt door de drek.
De olie wordt door het buisje van onder naar boven en vise versa gepompd.
Als het pijpje verstopt zit zal de veerpoot dan ook amper of niet dempen.
Daarbij komt ook nog dat men niet controleert of er olie in de demper zit.
Zou met dat rubber ding vervangen voor een dikke O-ring onderin de bus, dan zou dit het zelfde effect hebben als met dat rubber ding.
Mvg, Rob
-
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:15
- Locatie: Ergens in Arnhem achter een flipperkast of met mijn dikke reet op een Kreidler onderweg ernaartoe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Ik weet niet wat jij met rubberding bedoelt maar het ENIGE "rubberding" wat er onderin de poot zit is de rubberen ring OM de KUNSTSTOF bus die direct verantwoordelijk is voor de oliedemping.
Uiteraard moeten alle ANDERE "dingen" aanwezig en in orde zijn voor een goede werking maar normaal gesproken blijven DIE normaal aanwezig en heel, ook na tientallen jaren.
En die rubberring mag je gerust eens in de pak'm'beet 5 jaar eens vervangen om te zorgen dat de voorvork goed blijft functioneren.
Uiteraard moeten alle ANDERE "dingen" aanwezig en in orde zijn voor een goede werking maar normaal gesproken blijven DIE normaal aanwezig en heel, ook na tientallen jaren.
En die rubberring mag je gerust eens in de pak'm'beet 5 jaar eens vervangen om te zorgen dat de voorvork goed blijft functioneren.
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Met dat rubber ding bedoel ik nummer 6 van bovenstaande tekening.
Zoals daar al vermeld staat is het een aanslagrubber en heeft niets met de demping te maken.
Nummer 6 gaat ook relatief ruim in de onderbus en sluit totaal niet af, de olie kan er vrij langs stromen.
Maar die nummer 6 is wel altijd vergaan en de drek daarvan gaat in het oliepijpje nummer 3 zitten.
Nummer 3 is heel belangrijk, daarin wordt de olie nl *gedempd*.
Door de kleine opening in nummer 3 kan de olie niet direct van boven naar beneden of omgekeerd kan stromen.
Nummer 5 zorgt ervoor dat de olie niet vrij van onder naar boven of omgekeerd kan stromen.
Mvg, Rob
Zoals daar al vermeld staat is het een aanslagrubber en heeft niets met de demping te maken.
Nummer 6 gaat ook relatief ruim in de onderbus en sluit totaal niet af, de olie kan er vrij langs stromen.
Maar die nummer 6 is wel altijd vergaan en de drek daarvan gaat in het oliepijpje nummer 3 zitten.
Nummer 3 is heel belangrijk, daarin wordt de olie nl *gedempd*.
Door de kleine opening in nummer 3 kan de olie niet direct van boven naar beneden of omgekeerd kan stromen.
Nummer 5 zorgt ervoor dat de olie niet vrij van onder naar boven of omgekeerd kan stromen.
Mvg, Rob
-
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:15
- Locatie: Ergens in Arnhem achter een flipperkast of met mijn dikke reet op een Kreidler onderweg ernaartoe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Begin eerst eens met je vraag eens duidelijk te stellen.den willem schreef:@ Enzo: Wat ik wil horen? Ik zou graag van iemand die eerst een periode zonder gereden heeft horen HOE groot het verschil is. Iemand die spreekt uit ervaring dus. En dit liefst nog met een onderbouwde mening. Want zeg nu zelf "ze zitten er niet voor niets in", dat weet een kleuter ook natuurlijk
Je hebt platte zuigerplaatjes die voor de demping zorgen
En je hebt aanslagrubbers. Het woord zegt het al.
Jij hebt het over de aanslagen waar het rubber van weg is. Lekker duidelijk.
Plaats volgend keer eens een foto uit het onderdelenboek met een nummer krijg je van mij een degelijk onderbouwd antwoord.
Ik heb wel degelijk ervaring om met een voorvork zonder zuigerplaatjes (die bedoel je zie ik nu) rond te rijden. Een openbaring als dat weer in orde is gemaakt.
Verander je titel van de topic maar eens
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10802
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 187 keren
- Ontvangen waarderingen: 568 keren
Van de vijf voorvorken die ik gedaan heb waren ze alle vijf opgelost of verpulverd, ik denk ook dat de vorkolie van pak hem beet 40 jaar geleden anders van samenstelling was als de tegenwoordige oliën.Coinoperator schreef:Kunststof bus...
Draagt rubberen dempingsring
gaat bijna eeuwig mee ook
De zuigerplaatjes die je tegenwoordig koopt daar weet ik niet van hoe die zich houden, een controle eens in de zoveel tijd kan geen kwaad en het hoort een beetje bij de hobby, als je tenminste de boel een beetje betrouwbaar en fris wil houden.
Af en toe moet de boel open of uit elkaar om onderhoud te plegen, die genen die dat niet doen daar hebben ze bezemwagens voor bedacht.
- Gijs
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 33 keren
De ontwikkeling van de rubber compounds heeft ook niet stil gestaan. Kies daarom voor een rubbersoort als VITON bv, in het verleden werd er gebruik gemaakt van NBR wat minder chemisch resistent was. misschien een idee om de ringen te slaan uit teflonplaat.
We moeten positief gebruik maken van verbeterde technologische ontwikkeling de laatste 20 jaar.
We moeten positief gebruik maken van verbeterde technologische ontwikkeling de laatste 20 jaar.
-
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:15
- Locatie: Ergens in Arnhem achter een flipperkast of met mijn dikke reet op een Kreidler onderweg ernaartoe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer: