Zwitsers 5 bak

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4861
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 700 keren
Ontvangen waarderingen: 300 keren

Zwitsers 5 bak

#1 Bericht door Monsma » 09 jul 2009, 18:30

Hallo ik heb een vraagje omtrent zwitserse 5 bak blokken.

Nou is mijn vraag heeft een ziwtsers 5 bak blokje altijd een cartermond van 50 mm ?

En zwitserse blokken zijn toch te herkennen als er geen nummer op staat?

Kon zo snel niks vinden in de zoekfunctie.

Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet

Anne Monsma

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 09 jul 2009, 18:33

TM blokken 47mm en RS blokken 50mm. en de zwiterse blokken hebben vaak geen nummer.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jul 2009, 18:39

dijk schreef:TM blokken 47mm en RS blokken 50mm. en de zwiterse blokken hebben vaak geen nummer.
Nooit een motornummer :wink:
En de Zwitserse buffeltank RS-jes met kleine breitwand natuurlijk ook carter 47.

Enzo

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

#4 Bericht door hannes » 09 jul 2009, 18:42

Hoi anne,ik heb er een onderhangen {5 bak tm } trekt als een beer 8) de standaard rs boys voelen jou hete adem in hun nek. :lol:
gr. hannes

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4861
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 700 keren
Ontvangen waarderingen: 300 keren

#5 Bericht door Monsma » 09 jul 2009, 19:03

Dank u voor de antwoorden

Ik ben weer heel wat wijzer geworden :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#6 Bericht door Caspar » 10 jul 2009, 22:07

Nooit een motornummer [-X Kleine correctie Tjerry: Mijn K54/511CH heeft wél een motornummer , en het is écht het blok waar hij de fabriek mee verlaten heeft

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jul 2009, 22:15

Caspar schreef:Nooit een motornummer [-X Kleine correctie Tjerry: Mijn K54/511CH heeft wél een motornummer , en het is écht het blok waar hij de fabriek mee verlaten heeft
Dat is de eerste die ik hoor :wink:
Kan altijd zo'n uitzondering zullen we maar zeggen.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#8 Bericht door Caspar » 10 jul 2009, 22:41

Moet er wel bij vertellen dat het een van de laatst geproduceerde Zwitsers is, misschien hebben ze het roer op het laatst omgegooid ?
Keurmeester van de RDW keek er ook van op.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

#9 Bericht door RS69 » 10 jul 2009, 23:15

ik heb een volgens mij zwitsers blok 5 bak indirect met een motornr 50 ,,,,, aan de onderzijde van het blok dus niet op de schuine kant aan de koppeling zijde bouwjaar 1966.
RS 69 : : :rs
Laatst gewijzigd door RS69 op 10 jul 2009, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jul 2009, 23:17

RS 69 schreef:ik heb een volgens mij zwitsers blok 5 bak indirect met een morornr 50 ,,,,, aan de onderzijde van het blok dus niet op de schuine kant aan de koppeling zijde bouwjaar 1966.
RS 69 :rs
Aan de onderkant is het motortype nummer

Enzo

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

#11 Bericht door RS69 » 10 jul 2009, 23:41

Enzo
zoals ik al dacht met een motornr aan de onderzijde
zie foto
maar ik heb er ook nog een met het motortype nr aan de onderzijde
RS 69 : :rs
Bijlagen
IMG_4662_800x600.jpg
IMG_4662_800x600.jpg (96.28 KiB) 7243 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jul 2009, 09:26

Prachtig deze afwijkingen.

Enzo

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#13 Bericht door maloud » 11 jul 2009, 09:58

RS 69 schreef:Enzo
zoals ik al dacht met een motornr aan de onderzijde
zie foto
maar ik heb er ook nog een met het motortype nr aan de onderzijde
RS 69 : :rs
Het spijt me je te moeten teleurstellen, maar deze motor is 99.9% zeker afkomstig van een K54/5 Kreidler Florett Super 5 uit ± 1966

Dat is nu het voordeel als de gegevens worden doorgegeven aan het Kreidler Registratie Formulier

Louis

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

#14 Bericht door RS69 » 12 jul 2009, 10:35

Louis,
Waar en hoe kan ik vinden waar dit blokje onder gezeten heeft, de nummering is in iedergeval anders dan gebruikelijk.
Of is het nr later van de onderzijde naar de koppeling kant verhuist
RS 69 : :rs

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#15 Bericht door maloud » 12 jul 2009, 10:42

Gewoon even de gegevens doorgeven van iedere Kreidler

Kreidler Registratie Formulier :D

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

#16 Bericht door RS69 » 12 jul 2009, 10:56

louis,
Ik heb dit blokje ooit los gekocht en komt nu onder mijn nog te restaureren
EMPO crosser, maar ben wel benieuwd waar hij vandaan komt.
Ik zal mijn RM van 1974 registreren.
RS 69 :rs

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#17 Bericht door maloud » 12 jul 2009, 11:21

Oke, op mij website www.kreidlerdatabase.nl ga je naar framenummers (even boven kiezen) en dan opent een (enorm) bestand. er staan ruim 9.700 framenummer's geregistreerd.

Zoek dan even (Met CTRL-F) naar Kreidler Florett Super 5 en kijk eens bij de motornummers

Succes

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

#18 Bericht door RS69 » 12 jul 2009, 12:58

Louis,
Ik heb gekeken maar hoe weet ik nou of het een zwitsers of ander blok is
In de carters staat 1966 en op de onderzijde dus het motornummer nr 5026761.
RS 69 :rs

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#19 Bericht door maloud » 12 jul 2009, 13:55

Ik heb even een screendump gemaakt, kijk maar eens wat je ervan vind
Bijlagen
Klembord02.jpg
Klembord02.jpg (82.06 KiB) 6902 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door rm-mer » 12 jul 2009, 14:03

RS 69 schreef:louis,
Ik heb dit blokje ooit los gekocht en komt nu onder mijn nog te restaureren
EMPO crosser, maar ben wel benieuwd waar hij vandaan komt.
Ik zal mijn RM van 1974 registreren.
RS 69 :rs
Super 5 blokjes waren vroeger gegeerd voor de cross omdat de spoelkanalen in het carter doorlopen naast de krukas.
Men dacht toen dat dit een gunstig effect had voor de spoeling.

Kenmerkend voor deze blokjes is ook de krukas met rechte wangen, groot bigend (zoals een 3bak eitank blok), maar met een naaldlager als smallend ipv een bronzen bus.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

#21 Bericht door RS69 » 12 jul 2009, 17:29

Louis,
Je hebt een PB.

rm-mer,
Dit blokje heeft inderdaad de doorlopende spoelkanalen, maar wel een krukas met schuine wangen en uiteraard een naaldlager voor het smaleind.
RS 69 :rs

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#22 Bericht door TonK » 12 jul 2009, 17:55

Super 5 met doorlopende spoelkanalen, rechte krukwangen en bronzen zuigerpen lagerbus ken ik niet (zijn er volgens mij ook nooit geweest), de uitvoering zoals bij RS 69 is "normaal".

Plaats reactie