compressie meten
-
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 12 mar 2003, 20:22
- Locatie: Almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
compressie meten
Eigenlijk zou ik de compressie van mijn cilinder wel ééns willen meten. Volgens mij heeft mijn schoonvader zo'n ding in de garage liggen. Maar als ik deze in het bougie gat draai hoe dan verder. En als er getallen verschijnen hoe controleer ik dit.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: compressie meten
-------------------vder schreef:Eigenlijk zou ik de compressie van mijn cilinder wel ééns willen meten. Volgens mij heeft mijn schoonvader zo'n ding in de garage liggen. Maar als ik deze in het bougie gat draai hoe dan verder. En als er getallen verschijnen hoe controleer ik dit.
het heeft alleen maar zin , als je weet wat jou motor ,voor getal gaf ,toen die in nieuw staat was .
#
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
---------------------------vder schreef:Aha. Dat weet ik niet. deze cilinder die er op zit was 2de hand. Maar zijn daar geen tebellen voor. Hoeveel hij moet hebben. want aan de hand van je compressie kan je toch zien of je zuiger + veren nog goed zijn.
compressie ,meet je met vloeistof [ of rekenkundig ]
cilinders zijn er in een hoop verschillende lengte`s
voet en koppakkingen zijn er ook in diverse dikte maten .
blokhoogte zit ook wat verschil in
zuigerhoogte en bolling zijn ook verschillend .
kopvorm en diepte zijn ook verschillend ,van de orginele en imitatie koppen
dus
#
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
De compressie is afhankelijk van hoe groot je ontbrandingskamer is en de slag van de zuiger.
Als je een hele grote ontbrandingkamer hebt en een kleine slag zal je een lage compressie meten.
Je zou bv de cilinder met een injectiespuit kunnen vullen met water als de zuiger beneden staat, maar wel boven de in / uitlaatpoort, en kijken hoeveel water je in de cilinder krijgt.
Daarna doe je het zelfde als de zuiger geheel bovenin staat.
Nu weet je het twee dingen, het aantal cm3 wat de zuiger maakt en het aantal cm3 wat je ontbrandingskamer is.
Dit geeft een bepaalde verhouding die gelijk is aan de druk die je zou moeten meten bij een ideale cilinder / zuiger en zonder lekkage.
Vergelijk de gemeten waarde met de berekende waarde en je weet wat jouw setje doet.
Mvg, Rob
Als je een hele grote ontbrandingkamer hebt en een kleine slag zal je een lage compressie meten.
Je zou bv de cilinder met een injectiespuit kunnen vullen met water als de zuiger beneden staat, maar wel boven de in / uitlaatpoort, en kijken hoeveel water je in de cilinder krijgt.
Daarna doe je het zelfde als de zuiger geheel bovenin staat.
Nu weet je het twee dingen, het aantal cm3 wat de zuiger maakt en het aantal cm3 wat je ontbrandingskamer is.
Dit geeft een bepaalde verhouding die gelijk is aan de druk die je zou moeten meten bij een ideale cilinder / zuiger en zonder lekkage.
Vergelijk de gemeten waarde met de berekende waarde en je weet wat jouw setje doet.
Mvg, Rob
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
ondanks alle juize woorden,
zal jouw motortje pas aanslaan als de compressie hoog genoeg is.
dit gebeurt in hetzelfde toerengebied als waar de compressie meter meet.
natuurlijk is het voor een 2takt niet echt een goede meting,
de poorten gaan anders dicht dan zoals bij een 4 takt (auto) motor
en treden er tijdens de hoge toeren allemaal vreemde verschijningen
op.
echt, als jij je compressie metertje in het bougie gat duwt
en je meet maar 5 bar compressie,
kan je hard aanlopen en aan-trappen tot je een ons weegt,
die zal nooit starten.
waarschijnlijk is dan een krukas kering stuk, of je wand helemaal
weg.
dus om te bepalen of de compressie nog goed is,
meet je bijvoorbeeld 10 bar, is er niets aan de hand,
is het een leuk apparaat,
maar het zegt niets over de echte compressie,
deze moet berekend worden.
zal jouw motortje pas aanslaan als de compressie hoog genoeg is.
dit gebeurt in hetzelfde toerengebied als waar de compressie meter meet.
natuurlijk is het voor een 2takt niet echt een goede meting,
de poorten gaan anders dicht dan zoals bij een 4 takt (auto) motor
en treden er tijdens de hoge toeren allemaal vreemde verschijningen
op.
echt, als jij je compressie metertje in het bougie gat duwt
en je meet maar 5 bar compressie,
kan je hard aanlopen en aan-trappen tot je een ons weegt,
die zal nooit starten.
waarschijnlijk is dan een krukas kering stuk, of je wand helemaal
weg.
dus om te bepalen of de compressie nog goed is,
meet je bijvoorbeeld 10 bar, is er niets aan de hand,
is het een leuk apparaat,
maar het zegt niets over de echte compressie,
deze moet berekend worden.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: compressie meten
Krukas keerring stuk. Begrijp hier niets van .... Compressie zoals gemeten met een meter begint toch wanneer de zuiger voorbij de uitlaatpoort is ? Begrijp niet goed wat dat e maken zou hebben met een lekke krukas keerring. Kan iemand mij dat uitleggen ?
Rico
Rico
- 69erflorett
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
- Locatie: Venlo
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: compressie meten
Als je krukaskeerring lekt zal er bij het spoelen minder mengsel boven de zuiger komen,dus minder cilindervulling en zal je minder mengsel comprimeren met als gevolg dat je minder druk meet dan wenselijk.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: compressie meten
Met een lekke keerring krijgt hij meer lucht , er word pas compr. opgebouwd als de uitlaatpoort dicht staat dus buiten de verbr.kamer inhoud is de hoogte van de poort is de grootste bepalende factor.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: compressie meten
Begrijp ik. Wanneer je daadwerkelijk gaat meten wat de compressie dan zou moeten zijn kom je waarden die erg laag zijn; Stel dat de uitlaatpoort sluit wanneer de zuiger zich 20 mm onder de bovenkant van de cilinder bevind, en de deck height 0 mm is. Dit betekent dat de volumevermindering van de zuiger 25,13 cc is. Wanneer de verbrandingsruimte incl pakking ongeveer 6,25 cc is er theoretisch slechts een compressiedruk kan ontstaan van 5 bar kan ontstaan. Toch weten we uit de praktijk dat dit meer is..... Dit kan niet anders dan dat bij het begin van de compressie dit niet met 1 bar. maar met een hogere druk begint. Ik noem dit voor de eenvoud maar even spoeldruk... Heeft iemand deze spoeldruk wel eens gemeten ?
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: compressie meten
[quote=ricovansmeerdijk post_id=785574 time=1547404174 user_id=8633]
Begrijp ik. Wanneer je daadwerkelijk gaat meten wat de compressie dan zou moeten zijn kom je waarden die erg laag zijn;
Stel dat de uitlaatpoort sluit wanneer de zuiger zich 20 mm onder de bovenkant van de cilinder bevind, en de deck height 0 mm is.
-----------------------------------
Stel dat de uitlaatpoort sluit wanneer de zuiger zich 20 mm onder de bovenkant
dit wil je niet ... 20 mm onder de bovenkant ........... dat is veels te hoog .
de uitlaatpoort zit lager .
de verbrandingsruimte incl pakking ongeveer 6,25
dit is de kopinhoud van een brommer .
een rs motor heeft iets minder dan 5 cc inhoud .
##
Begrijp ik. Wanneer je daadwerkelijk gaat meten wat de compressie dan zou moeten zijn kom je waarden die erg laag zijn;
Stel dat de uitlaatpoort sluit wanneer de zuiger zich 20 mm onder de bovenkant van de cilinder bevind, en de deck height 0 mm is.
-----------------------------------
Stel dat de uitlaatpoort sluit wanneer de zuiger zich 20 mm onder de bovenkant
dit wil je niet ... 20 mm onder de bovenkant ........... dat is veels te hoog .
de uitlaatpoort zit lager .
de verbrandingsruimte incl pakking ongeveer 6,25
dit is de kopinhoud van een brommer .
een rs motor heeft iets minder dan 5 cc inhoud .
##
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: compressie meten
Ok, Stel dat de uitlaatpoort op 22 mm vanaf de bovenkant van de cilinder zit. Ga er echter vanuit dat de compressie pas begint wanneer de bovenste veer de uitlaat afsluit. De "resterende" slag zal dan toch niet veel afwijken van 20 mm ? Ach laat het 24 mm zijn ( compressie slag van 30,15 cc) Zelfs dan nog met een verbrandings ruimte van 5 cc zou de theoretische compressie, bij een begindruk van 1 bar , slechts 7 bar zijn... Vrij laag dus. Wie weet wat de spoeldruk normaliter zou moeten zijn....
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: compressie meten
Je hebt geen "spoeldruk" tijdens compr.meten...gaat te langzaam en als de spoel en uitl.poort openstaan is de druk in het carter ook atmosferisch , het is de uitlaat zuigpuls die voor het trekje aan het carter zorgt daar moet hij toch echt voor lopen.