4-bak direkt ombouwen naar 5-bak direkt

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

4-bak direkt ombouwen naar 5-bak direkt

#1 Bericht door jpsprinter » 10 aug 2009, 13:09

Beste mensen,

Ik heb thuis een 4-bak direkt liggen met de brede tapeinden gemarkeerd. Ik wil hier dus een brede tap van maken. Maar is het ook mogelijk een 5-bak in de 4-bak karters te stoppen?
Of levert dit teveel aanpas werk met zich mee?

Ik hoor het graag.

MVG

JP

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door rm-mer » 10 aug 2009, 13:14

Ja dat gaat. Je kan zelfs de 4bak ombouwen naar 5 versnellingen bij een kickstarterblok. Maar dan heb je een 5e tandwiel nodig, een 3de vork en de juiste wals met 3 groeven én doorgetrokken tot 5de versneling. (soms zit die erin, soms niet)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: 4-bak direkt ombouwen naar 5-bak direkt

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 aug 2009, 13:16

jpsprinter schreef:Beste mensen,

Ik heb thuis een 4-bak direkt liggen met de brede tapeinden gemarkeerd. Ik wil hier dus een brede tap van maken. Maar is het ook mogelijk een 5-bak in de 4-bak karters te stoppen?
Of levert dit teveel aanpas werk met zich mee?

Ik hoor het graag.

MVG

JP
Ja dat kan. Je zal nog wat (dure) onderdelen moeten kopen.
Tandwiel, schakelwals, heb je al kickstarter?
Met een trapperblok heb je ook nog carterdeksel nodig en kickstarteras.

Brede tap maken doet een leek zonder gereedschap ook niet effe.

Als je de zoekfunctie had gebruikt zie je diverse topics waar het haarfijn is uitgelegd.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 10 aug 2009, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 4-bak direkt ombouwen naar 5-bak direkt

#4 Bericht door jpsprinter » 10 aug 2009, 13:22

Enzo-tvdzijden schreef:
jpsprinter schreef:Beste mensen,

Ik heb thuis een 4-bak direkt liggen met de brede tapeinden gemarkeerd. Ik wil hier dus een brede tap van maken. Maar is het ook mogelijk een 5-bak in de 4-bak karters te stoppen?
Of levert dit teveel aanpas werk met zich mee?

Ik hoor het graag.

MVG

JP
Ja dat kan. Je zal nog wat (dure) onderdelen moeten kopen.
Tandwiel, schakelwals, heb je al kickstarter?

Brede tap maken doet een leek zonder gereedschap ook niet effe.

Als je de zoekfunctie had gebruikt zie je diverse topics waar het haarfijn is uitgelegd.

Enzo
Bedoel je met een kickstart dat het een direkt zonder trappers is? in dat geval het is een kickstarter.
Ja ik had de zoek functie gebruikt en ff de FAQ doorgelezen maar ik zag daar niks staan dus maar even dit topic geopend.
Maar dit klinkt wel leuk scheelt me toch weer en setje karters en misschien ook nog wat onderdelen :lol:

Nog even een vraagje erachteraan nu ik toch bezig ben. Maakt het dan uit of het tandwielen zijn van een direkte of indirekte ivm het schakelmechanisme?

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door rm-mer » 10 aug 2009, 13:25

Ik denk dat je best eerst eens alles grondig bestudeert, want voor een revisie en zeker een ombouw van een motor heb je toch wat kennis nodig.


jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door jpsprinter » 10 aug 2009, 13:30

rm-mer schreef:Ik denk dat je best eerst eens alles grondig bestudeert, want voor een revisie en zeker een ombouw van een motor heb je toch wat kennis nodig.
Die kennis is wel aanwezig heb al wel wat bakken gereviseerd maar nog geen kreidler.
En een heel handige vader :wink:
Bedankt voor de hulp

jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door jpsprinter » 11 aug 2009, 14:10

nog even een vraagje. Is er een verschil tussen het binnewerk van een 5-bak direkt en een 5-bak indirekt?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 aug 2009, 14:28

jpsprinter schreef:nog even een vraagje. Is er een verschil tussen het binnewerk van een 5-bak direkt en een 5-bak indirekt?
Deze vraag kan je heel makkelijk zelf oplossen.
viewtopic.php?t=3828

Bekijk de twee onderdeel lijsten en vergelijk de bijpassende onderdelen.
Dan weet je de oplossing van jou vraagstuk.

Enzo

Plaats reactie