Verschil tussen RM & RMC.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:53
Locatie: Huijbergen
Gegeven waarderingen: 42 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#26 Bericht door Stephan1978 » 09 sep 2020, 23:56

OccaJohn1965 schreef: 09 sep 2020, 18:26
Enzo-tvdzijden schreef: 09 sep 2020, 18:20
OccaJohn1965 schreef: 09 sep 2020, 17:36

Maar welke types zijn dan wel af fabriek in geel geleverd Enzo?
Alleen een aantal RS types.

Geen RM en RMC. En de kleur is signalgelb en niet die kleurtint wat op jou RM zit.

Enzo
OK, dankjewel.....wel vreemd ik zie op MP een gele RMC staan ,waarbij vermeld in originele Kreidler kleur gerestaureerd, schiet mij maar lek :shock:
Das mijn oude machine... :mrgreen:

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re:

#27 Bericht door OccaJohn1965 » 19 sep 2020, 18:04

marijnflipse schreef: 04 okt 2009, 16:05 Plaats eens een foto;) In principe zijn de frames op kleine dingen na, altijd hetzelfde. Als je accubak lipjes hebt, kan je er gewoon een rmc van maken.

Marijn
Nieuw hier, en haak even aan omdat ik met soortgelijke vragen zit.

Heb sinds kort 2 opknappers gekocht, de ene had RMC stickers EN bakjes, maar de bakjes zaten bevestigd via 2 gaten in het frame, wat mij origineel leek.
Nu lees ik hier dat dat dus knutselwerk uit het verleden is, en lees ik hier dat de bakjes dus aan haakjes/lipjes dienen te hangen, klopt dat?

De andere opknapper heeft wel haakjes maar had een RM sticker en geen bakjes :lol: :lol:
Maar zoals ik inmiddels ook gelezen heb hier staat de C in RMC alleen voor cockpit, en heeft dus niets te maken met die bakjes, of wel?

Het gaat er mij eigenlijk om, dat ik wil achterhalen hoe deze 2 Kreidlers origineel de fabriek hebben verlaten, beide zijn van 1977 staat op het typeplaatje.

Verder vraag ik me af welke types nu de grote 160mm achternaaf hadden in de gietwielen, en welke de 120mm naaf, beide voor gietwielen. Ik heb beide wielen erbij zowel de 120mm als de 160mm ,maar weet dus niet welke er in horen. Waren de 160mm naaf wielen een optie in die tijd of zo?

Ik heb al op het Kreidler-Museum.de gekeken onder de NL vlag maar daar vind ik helemaal geen 1977 modellen, raar....of kijk ik verkeerd?

Veel vragen ik weet het, maar ik hoop beetje bij beetje een beter plaatje te krijgen voor de restauratie.

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#28 Bericht door OccaJohn1965 » 19 sep 2020, 18:05

Ik zie ook RMC's met gelakte bakjes ipv chroom, en gelakte achter-/voor- spatborden ipv chroom, wat is nu origineel?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 sep 2020, 18:22

OccaJohn1965 schreef: 19 sep 2020, 18:05 Ik zie ook RMC's met gelakte bakjes ipv chroom, en gelakte achter-/voor- spatborden ipv chroom, wat is nu origineel?
Gelakt is origineel

Zit maar 1 M6 tapgat per kant. Bakjes zijn in begin voor knipperlichten ( vandaar matzwart kan op elke framekleur ) en later bij WM buddy ook links de gereedschap kast met bandenpomp en waren de bakjes in framekleur.

1977
modellen
viewtopic.php?f=25&t=12622
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
OccaJohn1965 (19 sep 2020, 18:39)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#30 Bericht door Caspar » 19 sep 2020, 20:05

Bij mijn weten heeft Kreidler nooit gietwielen gehad met 120mm remnaaf..
Wél spaakwielen en Weinmann verbundräder met 120mm remnaaf .

Als je Louis Dorr jouw frame nummer stuurt , dan vertelt hij jou meer over jouw brommer
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
OccaJohn1965 (20 sep 2020, 08:10)
Waardering: 9.09%

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#31 Bericht door OccaJohn1965 » 19 sep 2020, 20:10

Caspar schreef: 19 sep 2020, 20:05 Bij mijn weten heeft Kreidler nooit gietwielen gehad met 120mm remnaaf..
Wél spaakwielen en Weinmann verbundräder met 120mm remnaaf .

Als je Louis Dorr jouw frame nummer stuurt , dan vertelt hij jou meer over jouw brommer
Sorry, mijn foet....het zijn inderdaad verbundwielen. Moet even aan deze term wennen.... 8)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#32 Bericht door Caspar » 19 sep 2020, 20:12

Geen punt , zeg je gewoon sterwielen :wink:
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
OccaJohn1965 (20 sep 2020, 08:09)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#33 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 sep 2020, 20:14

OccaJohn1965 schreef: 19 sep 2020, 20:10
Caspar schreef: 19 sep 2020, 20:05 Bij mijn weten heeft Kreidler nooit gietwielen gehad met 120mm remnaaf..
Wél spaakwielen en Weinmann verbundräder met 120mm remnaaf .

Als je Louis Dorr jouw frame nummer stuurt , dan vertelt hij jou meer over jouw brommer
Sorry, mijn foet....het zijn inderdaad verbundwielen. Moet even aan deze term wennen.... 8)
Waar zijn de foto’s van je twee projecten?

Enzo

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#34 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 13:00

kreidler-geel.jpg
kreidler-geel.jpg (200.11 KiB) 1419 keer bekeken
OccaJohn1965 schreef: 09 sep 2020, 18:33
Enzo-tvdzijden schreef: 09 sep 2020, 18:29 Dat is Piet Praat
??? :shock: :lol:
-RM sticker, foute kleur, maar wel een RMC frame, heb ik dat goed? (haken voor accubakken)
Geschikt om leuke RMC van te bouwen? Frame bj.1977 ,maar verbundvelgen kwamen pas in 1978 heb ik begrepen?
Overtreed ik de originaliteits regels als ik er verbundvelgen in monteer?

-Staat achter hoog op zijn pootjes naar mijn idee (leek), reden?
Achterbrug is verchroomd, is dit origineel zo?
Hoogte veroorzaakt door te lange achterveren, of te korte achterbrug?
Laatst gewijzigd door OccaJohn1965 op 29 sep 2020, 13:06, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 sep 2020, 13:59

OccaJohn1965 schreef: 29 sep 2020, 13:01 Hmmm.... hoe draai ik die foto?
In je telefoon

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#36 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 sep 2020, 14:01

OccaJohn1965 schreef: 29 sep 2020, 13:00 20200910_171540.jpg
OccaJohn1965 schreef: 09 sep 2020, 18:33
Enzo-tvdzijden schreef: 09 sep 2020, 18:29 Dat is Piet Praat
??? :shock: :lol:
-RM sticker, foute kleur, maar wel een RMC frame, heb ik dat goed? (haken voor accubakken)
Geschikt om leuke RMC van te bouwen? Frame bj.1977 ,maar verbundvelgen kwamen pas in 1978 heb ik begrepen?
Overtreed ik de originaliteits regels als ik er verbundvelgen in monteer?

-Staat achter hoog op zijn pootjes naar mijn idee (leek), reden?
Achterbrug is verchroomd, is dit origineel zo?
Hoogte veroorzaakt door te lange achterveren, of te korte achterbrug?
Je overtreed geen regels als je hem maakt zoals je het mooi vind

Hoog ? Komt door dat imitatie chromen bungel spatbord
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
OccaJohn1965 (29 sep 2020, 15:56)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#37 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 sep 2020, 14:14

Hier jou folder voorbeeld
Bijlagen
09234CF8-CE24-4756-BA7C-CE8D11EC3C09.jpeg
09234CF8-CE24-4756-BA7C-CE8D11EC3C09.jpeg (118.86 KiB) 1422 keer bekeken
26E1F9C3-EE98-4936-B0F6-8DD051546F7C.jpeg
26E1F9C3-EE98-4936-B0F6-8DD051546F7C.jpeg (176.73 KiB) 1422 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
OccaJohn1965 (29 sep 2020, 15:56)
Waardering: 9.09%

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#38 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 16:07

Enzo-tvdzijden schreef: 29 sep 2020, 14:14 Hier jou folder voorbeeld
Wow! Dankjewel Enzo!

Dan moet ik op zoek naar een origineel achterspatbord.(zal moeilijk te vinden zijn?)
Inderdaad frotding....wat er nu aan bungeld.

Accubakjes was een optie dan begrijp ik, omdat de frame haken wel aanwezig zijn.

Inderdaad ook de "kleine" remnaven af fabriek dus zoals die er nu in zitten.

Het korte Centin zadel vind ik mooier zoals dat er nu op zit, dus dat houden we aan.

Originele koplamp zit er nog op zie ik, waarvan alleen de rand verchroomd is en het huis zwart is.

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#39 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 16:11

Enzo-tvdzijden schreef: 29 sep 2020, 14:14 Hier jou folder voorbeeld
Het originele 4-bak direct voet blok wil ik laten nakijken c.q. reviseren, en moet wat gekieteld worden, mag wel wat vuur in zitten voor mij.

VHS (van Hout Special)? Zit namelijk bij mij 6km vandaan?
Goed adres, of stel ik een gevaarlijke vraag die niemand wil beantwoorden?

Tips voor wat ik het beste kan doen ,als brommer uitvoering? (zit namelijk brommer kenteken op)
Om zo'n ding laat zeggen ca. 80km/h te laten lopen....

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#40 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 16:26

Of wijzer om om te keuren naar motor en 80cc van maken?

Geen gezeik bij aanhouding en fietspad op en af gedoe...

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#41 Bericht door pimvandongen » 29 sep 2020, 16:47

Ombouw is leuk, maar vergis je niet in de kosten daarvoor.
Kosten voor het brommerkenteken of motorkenteken valt wel mee bij het RDW.

Deze voorremmen zijn leuk voor een bromfiets, voor een snelle uitvoering niet echt geschikt.
Ombouwen naar schijfrem (wiel, rechteronderpoot en remsysteem) of een 160mm trommel zoeken voor (duur wiel). Al met al minimaal 250 euro.

Dan moet je het trapper brommerblok ombouwen naar 5-bak RS blok met voetsteunen.. ben je zo 1000 euro verder..
Kickstarteras 75, versnellingsbak 400, kokusan 125, 20 bing 50, SB cilinder met kop 250. Ombouwwerk aan de carters 75.
Een andere uitlaat en revisie is voor een bromfiets ongeveer even duur als voor een motorfiets..

Dan nog een setje SB kappen, schakelpedaal, tussenrooster, rempedaal en voetsteunen, ook minimaal 150 euro..

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3693
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#42 Bericht door b.bonk » 29 sep 2020, 17:02

leuk topic dit.
ga ik volgen.
benieuwt wat er uit komt aan setup :wink:
mvg bertus
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
OccaJohn1965 (29 sep 2020, 17:14)
Waardering: 9.09%

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#43 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 17:13

pimvandongen schreef: 29 sep 2020, 16:47 Ombouw is leuk, maar vergis je niet in de kosten daarvoor.
Kosten voor het brommerkenteken of motorkenteken valt wel mee bij het RDW.

Deze voorremmen zijn leuk voor een bromfiets, voor een snelle uitvoering niet echt geschikt.
Ombouwen naar schijfrem (wiel, rechteronderpoot en remsysteem) of een 160mm trommel zoeken voor (duur wiel). Al met al minimaal 250 euro.

Dan moet je het trapper brommerblok ombouwen naar 5-bak RS blok met voetsteunen.. ben je zo 1000 euro verder..
Kickstarteras 75, versnellingsbak 400, kokusan 125, 20 bing 50, SB cilinder met kop 250. Ombouwwerk aan de carters 75.
Een andere uitlaat en revisie is voor een bromfiets ongeveer even duur als voor een motorfiets..

Dan nog een setje SB kappen, schakelpedaal, tussenrooster, rempedaal en voetsteunen, ook minimaal 150 euro..
Dat loopt de spuigaten uit inderdaad, dat gaat 'm dus niet worden.

Conclusie:

Gewoon als brommer (kenteken) laten, de 120mm naven behouden, en ca. 60 a 65km/h laten lopen dan blijft alles heel en hoef ik het blokje alleen maar te laten reviseren neem ik aan Enzo? De remnaven voldoen dan hoop ik, het zal nooit remmen zoals mijn BMW motor maar dat zijn appels met peren....

-Het sportstuurtje is origineel?

1977 had de zwarte tellers met witte cijfers en chromen randen?

Of de groene cijfers met zwarte randen?

20200912_093932.jpg
20200912_093932.jpg (190.61 KiB) 1391 keer bekeken

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3693
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#44 Bericht door b.bonk » 29 sep 2020, 17:32

ik vind wit mooier dan groene ,
zou wel 2 dezelfde handvatten doen, dit is net even een afknapper.
mvg bertus

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#45 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 17:35

b.bonk schreef: 29 sep 2020, 17:32 ik vind wit mooier dan groene ,
zou wel 2 dezelfde handvatten doen, dit is net even een afknapper.
mvg bertus
Uiteraard, maar dit is zoals ik 'm gekocht heb....vanuit hier moet ik starten met opknappen Bertus.
Ik heb het e.e.a. erbij gekocht dus kan keuzes maken met wat ik ga gebruiken en wat ik opruim.
Een beetje originele onderdelen gebruiken is wel een pre- voor mij, tot op zekere hoogte.
Ik heb beide teller units liggen de groene en de witte cijfers dus vandaar de vraag wat origineel was in 1977.

OccaJohn1965
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 sep 2020, 14:36
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#46 Bericht door OccaJohn1965 » 29 sep 2020, 17:36

Soms denk ik wel eens dat het verstandiger is om een kant en klare opgeknapte Kreidler te kopen als ik lees wat het allemaal gaat kosten....

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3693
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#47 Bericht door b.bonk » 29 sep 2020, 17:40

ik denk wit .in die tijd.
maar het verlossende antwoord zal wel komen.
qua kosten , die lat bepaal je zelf.
Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
OccaJohn1965 (29 sep 2020, 17:47)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3693
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#48 Bericht door b.bonk » 29 sep 2020, 17:57

OccaJohn1965 schreef: 29 sep 2020, 17:36 Soms denk ik wel eens dat het verstandiger is om een kant en klare opgeknapte Kreidler te kopen als ik lees wat het allemaal gaat kosten....
mijn van nul af gebouwde rm, koste mij ook meer als de mp waarde.
maar heb daar veel meer schik van , dan van mijn zogenaamd kant en klare rs.
die kost me achteraf het dubbele, om hem een beetje naar me zin te krijgen
en dan is het nog een stumpert.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#49 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 sep 2020, 18:03

b.bonk schreef: 29 sep 2020, 17:40 ik denk wit .in die tijd.
maar het verlossende antwoord zal wel komen.
qua kosten , die lat bepaal je zelf.
77 is chromen randen zoals je nu de cockpit hebt.

Hendels en imi stuur kan wel een wisselbeurt hebben.

Deze Kreidler is door de vorige eigenaren flink verziekt.

Zou dat VHS tunen voorlopig nog even uit je hoofd zetten. Je weet heg nog steg wat het oplevert en kost.

Zou hem eerst eens technisch en een beetje knap op de weg zetten. Daar heb je al budget genoeg voor nodig.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
OccaJohn1965 (29 sep 2020, 20:19)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Verschil tussen RM & RMC.

#50 Bericht door kreidler844 » 29 sep 2020, 18:11

In de cockpit hoort alleen een kilometerteller bij een RM, op de andere zit een blind deksel.
Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
b.bonk (29 sep 2020, 18:18)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie