Verschil direct /indirect directe en indirecte versnellingsbak Kreidler

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bert Hamhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2009, 16:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Verschil direct /indirect directe en indirecte versnellingsbak Kreidler

#1 Bericht door Bert Hamhuis » 05 okt 2009, 16:57

Hoeveel verschil zit er in het schakelen met een indirecte bak en een directe bak, ik heb een indirecte 4 bak, daar moet ik de pook flink optillen voor een volgende versnelling.
Is dit bij een directe bak beter?

Bij een motor (Honda 750) is dit maar een klein klikje.

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door pascal » 05 okt 2009, 16:59

De zoekfunctie kan je goed helpen bij deze vraag #-o

Klaas45
Berichten: 162
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:59
Locatie: Joure
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Klaas45 » 05 okt 2009, 22:12

Klopt helemaal, een indirecte heeft een grotere slag bij het schakelen en is een kwestie van wennen maar went snel.
Direct, ja de naam zegt het al, schakelt directer met kortere slag en merk je ook wel gelijk het verschil.
Ik heb ze allebei wel maar rijdt beide wel goed.
Direct rijdt wel lekkerder inderdaad.

Bert Hamhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2009, 16:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Bert Hamhuis » 06 okt 2009, 11:39

kijk zo'n antwoord heb je wat aan.

een antwoord als zoek het maar op heb ik niks aan, bijlkbaar gegeven door iemand die er OOK geen verstand van heeft.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#5 Bericht door hermanp » 06 okt 2009, 11:48

Bert, als je je een beetje verdiept in deze site, kun je verschrikkelijk veel informatie over Kreidler vinden. Jouw vraag is, volgens mij, dit jaar al meerdere keren gesteld. De antwoorden had je dus met een klein beetje moeite ook zelf kunnen vinden.

viewtopic.php?t=3872&view=previous&sid= ... 8e0dc75f98

viewtopic.php?p=435522&sid=a8375f804919 ... 7b43eaec78

viewtopic.php?t=3792&highlight=indirecte+schakeling

En zo zullen er nog tig topics zijn waar e.e.a. wordt uitgelegd.

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Carre » 06 okt 2009, 11:50

bert, dit soort vragen worden wekelijks gesteld, het is natuurlijk wel even verder kijken dan je neus lang is en er wordt van je verwacht dat je zelf ook even op zoek gaat naar het goede antwoord,

mensen zoals pascal beschuldigen dat hij er geen verstand van heeft is niet de goede manier om binnen te komen op een site waar je potentieel heel veel hulp van kan krijgen,

het verschil tussen indirect en direct is ook nog dat een indirecte versnelling veel schakelwerk buiten het blok heeft, schakelingen die door zand an normale slijtage veel speling kunnen krijgen waardoor het schakelen niet meer goed af te stellen is,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2009, 17:36

Bert Hamhuis schreef:kijk zo'n antwoord heb je wat aan.

een antwoord als zoek het maar op heb ik niks aan, bijlkbaar gegeven door iemand die er OOK geen verstand van heeft.
Lekkere binnenkomer :lol:

:study :study :study :study :study :study

(jou vraag kan je letterlijk in de zoekfunctie zetten. Dan krijg je tig topics waar het staat beschreven :idea: )

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#8 Bericht door dolle aad » 06 okt 2009, 18:06

Laat ze maar lullen

HOEVEEL VERSCHIL :!: ,

is moeilijk aan te geven , maar schat het op 20%

Anders :D

Hoeveel verschil tussen een Hona en ,n direkte 4 bak van Kreidler

dat is dus òòk een lastige vraag om antwoord op te geven.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2009, 18:14

Het heeft beide zijn charme.
Als je met indirekt goed en snel kan rijden toont het meer gevoel voor techniek.

Jammer dat direkt altijd vergeleken wordt met een gaar versleten indirekte schakelset die ook nog eens slecht is afgesteld :!:

Ligt dus aan je zelf. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Chrismetzwarteletters » 06 okt 2009, 18:30

Enzo-tvdzijden schreef:Het heeft beide zijn charme.
Als je met indirekt goed en snel kan rijden toont het meer gevoel voor techniek.

Jammer dat direkt altijd vergeleken wordt met een gaar versleten indirekte schakelset die ook nog eens slecht is afgesteld :!:

Ligt dus aan je zelf. :wink:

Enzo
Hé, ook met een gaar versleten indirekte schakelset kun je snel schakelen hoor! 't Is alleen een kwestie van aanvoelen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2009, 18:44

Chrismetzwarteletters schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Het heeft beide zijn charme.
Als je met indirekt goed en snel kan rijden toont het meer gevoel voor techniek.

Jammer dat direkt altijd vergeleken wordt met een gaar versleten indirekte schakelset die ook nog eens slecht is afgesteld :!:

Ligt dus aan je zelf. :wink:

Enzo
Hé, ook met een gaar versleten indirekte schakelset kun je snel schakelen hoor! 't Is alleen een kwestie van aanvoelen.
Ik spreek jou niet tegen :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Haakie » 07 okt 2009, 09:48

De bak van mijn Honda cb750 schakelt 'strakker' dan de directe 4-bakken van mijn RMC's. De slag van de CB is korter. Als je zoiets zoekt bij een Kreidler kun je lang zoeken vrees ik.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

#13 Bericht door kreidler844 » 07 okt 2009, 10:37

Het sneller schakelen kun je bevorderen door een korte versnellingspook te monteren.
Een goeie indirekt geschakelde bak schakeld even goed dan een direkte.
Maar schakelen als een jap zal je nooit lukken.
Misschien een andere schakelklok ontwikkelen... :mrgreen:

Wietse

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#14 Bericht door hermanp » 07 okt 2009, 11:04

Wil je dat wel, schakelen als een Jap? Gevoelloos, fool-proof? Alhoewel, ik ken voorbeelden genoeg van een FS1 of een MB/MT waarmee je eigenlijk alleen nog maar kon misschakelen. Dus...

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

#15 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 okt 2009, 11:22

Snel schakelen? Welk voordeel haal je hier uit? Wat is er mis met rustig dus normaal schakelen op de openbare weg?
Direct of indirect, beiden zijn prima en gaan bij normaal gebruik en onderhoud een mensen leven lang mee.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

#16 Bericht door kreidler844 » 07 okt 2009, 11:30

Henk 3bakvoet schreef:Snel schakelen? Welk voordeel haal je hier uit? Wat is er mis met rustig dus normaal schakelen op de openbare weg?
Direct of indirect, beiden zijn prima en gaan bij normaal gebruik en onderhoud een mensen leven lang mee.
Met de crosser vind ik snel schakelen wel belangrijk, op de weg vind ik een standaard Schakelende Kreidler prima.
Ik rijd zowel direkt als indirekt.

Wietse

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door MichielJ » 07 okt 2009, 11:43

Henk 3bakvoet schreef:Snel schakelen? Welk voordeel haal je hier uit? Wat is er mis met rustig dus normaal schakelen op de openbare weg?
Direct of indirect, beiden zijn prima en gaan bij normaal gebruik en onderhoud een mensen leven lang mee.
Als je snel schakelt dan zak je minder in toeren maar dat weet jij wel Henk :wink:

Mijn RS met indirecte bak schakelt ook soepel maar niet zo soepel als de directe 4-bak van de RMC welke ik had. De indirecte wil bij juist te snel schakelen nog wel eens misschakelen en dit heb ik met de directe bak zelden meegemaakt. Probeer hierom toch altijd met beleid te schakelen.

Ik vind het ook niet zo spannend allemaal. Wanneer ik met de RS weg ga weet ik toch op voorhand al dat het geen snelle rit gaat worden. Het blijft een klassieker 8)

Jan
Berichten: 3299
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

#18 Bericht door Jan » 07 okt 2009, 11:44

Het is heel simpel, direct is beter, sneller en onderhoudsvriendelijker als indirect.
Waarom denk je dat men is overgestapt op direct?

Plaats reactie