Plakkende koppeling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RS-Electronic
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 feb 2003, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Plakkende koppeling

#1 Bericht door RS-Electronic » 06 okt 2009, 23:33

Beste allemaal,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest op 't forum weer eens een bericht van mij.

Mijn RS doet raar...!!

Als ik enkele weken niet gereden heb, blijft de koppeling plakken. Ik kan de handle intrekken, maar hij ontkoppeld niet. Als je even niet oplet, start en met de koppeling in de 1e inschakeld zonder de rem in te trekken, vlieg je er af. Na enkele KM's rijden is alles weer ok en ontkoppeld de koppeling weer optimaal.

Ik gebruik metelen platen met van die padjes er op.
Het gaat om een 5bak, RS met kenteken en 6,3 Mahle.

Groet en dank voor de info alvast!

Jannes

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Robert1 » 07 okt 2009, 00:07

Misschien de olie eens verversen?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 okt 2009, 05:51

Is bijna standaard met metalen versterkte platen. Ik knijp bij koude start de koppeling in en kick een aantal keer zachtjes tot hij gaat slippen.
Daarna als vanouds.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

#4 Bericht door kreidler844 » 07 okt 2009, 09:17

Als je stalen koppelingsplaten hebt is je buitenkorf waarschijnlijk een beetje ingeslagen waardoor je platen niet goed vrijkomen.
Aluminium platen zijn beter.
Een ingeslagen korf kun je bijwerken door een beetje materiaal weg te halen, wel overal evenveel.

Wietse

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door JanWillem » 07 okt 2009, 09:23

Ik had het ook met Kroon olie erin. Heb het gewisseld naar 'gewone' olie en nu is het weg.

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door AndreH » 07 okt 2009, 09:25

Denk niet dat het een ingeslagen buitenkorf is. Net was enzo zegt, als je blok koud is blijven de platen wat kleven. Heb het zelf ook als hij koud is. Even kicken met de koppeling in en dan gaat het prima.

VinceZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 dec 2006, 08:27
Locatie: Sweet lake city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door VinceZ » 07 okt 2009, 09:30

Mischien is de olie het probleem. Een olie die aan de JASO MA specificatie voldoet zou geen problemen moeten geven.
Meestal zijn dit de "minerale" olieën. Te veel zwavel in de olie samenstelling kan de platen doen plakken.
grtz

Vince

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Haakie » 07 okt 2009, 09:50

Ik kan je bell-ray gearsaver aanbevelen. Is via de betere motorzaak te bestellen.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

#9 Bericht door kreidler844 » 07 okt 2009, 10:30

Of gewoon ATF.

VinceZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 dec 2006, 08:27
Locatie: Sweet lake city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door VinceZ » 07 okt 2009, 11:03

kreidler844 schreef:Of gewoon ATF.
Klopt: ATF is volgens JASO MA

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

#11 Bericht door kreidler844 » 07 okt 2009, 11:31

VinceZ schreef:
kreidler844 schreef:Of gewoon ATF.
Klopt: ATF is volgens JASO MA
:roll: :lol:

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Plakkende koppeling

#12 Bericht door klemmertje » 07 okt 2009, 13:23

RS-Electronic schreef:Beste allemaal,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest op 't forum weer eens een bericht van mij.

Mijn RS doet raar...!!

Als ik enkele weken niet gereden heb, blijft de koppeling plakken. Ik kan de handle intrekken, maar hij ontkoppeld niet. Als je even niet oplet, start en met de koppeling in de 1e inschakeld zonder de rem in te trekken, vlieg je er af. Na enkele KM's rijden is alles weer ok en ontkoppeld de koppeling weer optimaal.

Ik gebruik metelen platen met van die padjes er op.
Het gaat om een 5bak, RS met kenteken en 6,3 Mahle.

Groet en dank voor de info alvast!

Jannes
Ken het probleem ook.

Rij zelf met een 6plaats koppeling. Zijn dus 6 platen die blijve plakken :wink: :wink:

Via de fa. de Jager een bus gear-olie mee laten komen. Geen SEA 80, maar een 10W40. Merk AGIP, zie hun website.

Was wat verbaasd, omdat een SEA80 een tandwiel olie is. Voor een 10W40 denk je daar niet gelijk aan. Maar het stond er uitdrukkelijk op.

Hun gebruiken het in Minarelli AM6 motorblokjes omdat die ook veel last hebben van het plakken van de koppeling.

Alexander zei dat het met deze olie beter was.

Succes ermee,

Klemmertje

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 okt 2009, 18:10

VinceZ schreef:Mischien is de olie het probleem. Een olie die aan de JASO MA specificatie voldoet zou geen problemen moeten geven.
Meestal zijn dit de "minerale" olieën. Te veel zwavel in de olie samenstelling kan de platen doen plakken.
grtz

Vince
Kroon :wink:
kreidler844 schreef:Als je stalen koppelingsplaten hebt is je buitenkorf waarschijnlijk een beetje ingeslagen waardoor je platen niet goed vrijkomen.
Aluminium platen zijn beter.
Wietse
Ook bij een complete nieuwe koppeling :wink:

RS-Electronic
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 feb 2003, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door RS-Electronic » 12 okt 2009, 22:46

Zozo, wat een leuke medenkende reacties allemaal.

Ik ga, zodra ik er tijd voor heb, de olie verversen door een ander type, om te kijken of dat het probleem oplost.
Zowieso was het niet zo'n gek idee de olie te verversen, het zit er al weer een jaar of 3 in, zonder verversen... :oops:

Tnx allemaal, als ik resultaat heb, meld ik dat hier.

Jannes

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 okt 2009, 22:48

RS-Electronic schreef:Zozo, wat een leuke medenkende reacties allemaal.

Ik ga, zodra ik er tijd voor heb, de olie verversen door een ander type, om te kijken of dat het probleem oplost.
Zowieso was het niet zo'n gek idee de olie te verversen, het zit er al weer een jaar of 3 in, zonder verversen... :oops:

Tnx allemaal, als ik resultaat heb, meld ik dat hier.

Jannes
6.000 Km volgens Kreidler :wink:

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Plakkende koppeling

#16 Bericht door klemmertje » 03 nov 2009, 09:41

RS-Electronic schreef:Beste allemaal,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest op 't forum weer eens een bericht van mij.

Mijn RS doet raar...!!

Als ik enkele weken niet gereden heb, blijft de koppeling plakken. Ik kan de handle intrekken, maar hij ontkoppeld niet. Als je even niet oplet, start en met de koppeling in de 1e inschakeld zonder de rem in te trekken, vlieg je er af. Na enkele KM's rijden is alles weer ok en ontkoppeld de koppeling weer optimaal.

Ik gebruik metelen platen met van die padjes er op.
Het gaat om een 5bak, RS met kenteken en 6,3 Mahle.

Groet en dank voor de info alvast!

Jannes
Hallo,

Even ter informatie:

Ik heb intussen de 6plaats koppeling en de Jager 6-bak weer in elkaar staan en mee gereden.

De koppeling plakt minder met de AGIP 10W40 olie.

Het is niet helemaal weg, en ja, hij geeft nog een fikse tik bij inschakelen als de zaak een tijdje heeft stilgestaan, maar verder is hij echt beter.

Wel nog even "de Jager senior" gesproken over die "inschakeltik" ten opzichte van de leversduur van zijn 6-bakken.

Zijn commentaar: "Oh, daar kan hij echt wel tegen hoor...." :wink:

Dus succes ermee.

Klemmertje

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Koppeling

#17 Bericht door Ger » 03 nov 2009, 11:26

Als ik ga rijden met een Kreidler die een tijdje heeft stil gestaan, dan schakel ik het eerste verzet al rollend in 8) Niks geen getik etc :idea: Gr. :rs Ger

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 566
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#18 Bericht door bud » 07 nov 2009, 15:00

Dat is een vervelend probleem waar meervoudige plaat koppelingen soms last van hebben,het plakken v/d plaatjes heeft ook mijn motorfiets met 10W40 na een periode van diepe rust,belangrijk is dan om de platen even met wat gestoei aan de kopp.hendel te "ontplakken"liever wel,want als je het 1 keer achterwege laat sleurt de motor (XJR1300) uitgerekend dan de schuurdeur door de straat achter zich aan..

Plaats reactie