Sneller laten rijden??

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Sneller laten rijden??

#1 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 13:21

Hallo allemaal,

Sinds kort rijdt mijn kreidler florett super ts :D maar hij rijdt er maar 45. Dat komt denk ik omdat hij voordat hem kocht net op kenteken was gezet. Nu wil ik hem dus het liefste 10 tot 15 km harder laten lopen. Er zit momenteel een bing 10mm op. Het is een drie handversnelling en het is hollander. IK heb nog geen ervaring met hoe een kreidler motortje werkt.. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik harder rij?(ik wil niet in het blok gaan vijlen o.i.d.)

Mvg,

Jim van Dam

Gebruikersavatar
barkode
Berichten: 531
Lid geworden op: 27 apr 2009, 17:24
Locatie: IJmuiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door barkode » 03 nov 2009, 13:52

Kijk even via de zoekfunctie want zelf ik heb dit vaker voorbij zien komen.

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door MichielJ » 03 nov 2009, 13:52

Misschien kun je er even bijzetten wat voor cilinder en uitlaat er nu gemonteerd is :?:

Misschien kun je volstaan met een grotere teur en een ander uitlaatje :idea:

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 13:55

Er zit nu gewoon een standaard sigaar uitlaatje op en een standaard cilinder. Ik dacht zelf ook al aan een 14mm carb. Hoeveel zou ik hiermee winnen? Andere uitlaat doe ik liever niet, ik vind de sigaar uitlaat er beter bij passen ;)

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door rm-mer » 03 nov 2009, 14:47

Met een 14mm kan je heel wat winnen (een 14mm is ongeveer 2* zo groot in doorlaat-oppervlakte als een 10mm)
(5*5*pi)=78,5mm² tegen (7*7*pi)=153,86mm²

Maar je moet ook rekening houden met de rest (cilinder, uitlaat, ...)

Laat even je cilinder nummer weten.
Laatst gewijzigd door rm-mer op 03 nov 2009, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 729
Lid geworden op: 26 nov 2008, 22:02
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door sjaak » 03 nov 2009, 14:48

je kan ook ipv een 10 mm een 12mm, koop je een jamarcol 28mm en vlak je je kop af. je kan dan ook nog een groter voortandwieltje monteren.
met dit setupje zal je dan rond de 60, 65 gaan.

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#7 Bericht door hermanp » 03 nov 2009, 15:13

Carburateur zo laten, hooguit andere sproeier, en andere uitlaat en een groter voortandwiel. Dan zou de 55 er ongeveer in moeten zitten.

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 15:41

Ik weet niet wat mijn cilindernummer is.. moet ik dan de linker of rechter kap eraf draaien? of alleen de geforceerde koeling kap?
Dat laat ik dit weekend dan wel even weten, heb er momenteel geen tijd voor.
Maar wat is het best om te doen? Ik wil geen andere uitlaat en als ik een groter voortandwiel neem dan trekt ie al al helemaal niet meer... dat doet ie nu al vrij slecht..
Is een 14mm carb dan toch de beste oplossing?

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 729
Lid geworden op: 26 nov 2008, 22:02
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door sjaak » 03 nov 2009, 15:44

ja, daardoor trek je wat sneller op, en als je dan een grotervoortandwieltje neemt compenseer je het een beetje ;)

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door rm-mer » 03 nov 2009, 15:48

Heb je je uitlaat al eens ontkoold?

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 15:57

Nee, dat heb ik nog niet gedaan.
Dan neem ik wel een 14mm carb. Dan kijk ik wel hoe ie rijdt en dan kan ik er nog altijd een groter tandwiel opzetten

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#12 Bericht door hermanp » 03 nov 2009, 16:24

Een standaard, naar Nederlandse (wettelijke) begrippen, Kreidler, is voornamelijk begrensd door de uitlaat. Mocht je er onverhoopt een uitlaat op hebben zitten die op een NL Kreidler zat, kun je nooit op een acceptabele manier 10-15 km/u erbij krijgen. Zit er toch een andere, grotere, uitlaat op, zou deze, voor de keuring, voorzien kunnen zijn van een ring o.i.d. om de bromfiets te begrenzen. Dan moet dus de begrenzing uit de uitlaat. Of eventueel ergens anders of een combinatie van mogelijkheden. Een standaard Kreidler zal door enkel en alleen de uitlaat al +/- 10 km/u sneller kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 22:35

Ik heb ergens een nieuwe uitlaat gekocht maar weet niet of deze op een NL kreidler zat. Ik weet niet of deze een begrenzing heeft, zoja hoe ziet die er dan uit?
En ik heb gekeken en er staat op mijn spruitstuk het nummer B15-13-10. Is dit het nummer wat jullie zoeken?
Ik heb nog een andere uitlaat liggen die ik bij de brommer heb gekregen. Die zal ik er wel even op zetten om te kijken hoe die rijdt.
Alleen mijn achterremkabel is geknapt, die krijg ik donderdag of vrijdag en dan moet ik die er op zetten, maar er zijn nog wat andere mankementen die ik moet verhelpen dus ik hoop dat ik volgende week mijn bevindingen kan posten ;)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 nov 2009, 22:40

Kreidler-Jim schreef:Ik heb ergens een nieuwe uitlaat gekocht maar weet niet of deze op een NL kreidler zat. Ik weet niet of deze een begrenzing heeft, zoja hoe ziet die er dan uit?
Een uitlaatbocht van 26mm.

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 22:42

Volgens mij heb ik een 28mm of heb is dat fout?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 nov 2009, 22:44

Kreidler-Jim schreef:Volgens mij heb ik een 28mm of heb is dat fout?
Dat kan jij toch alleen maar weten :wink: Meten is weten.
Een 28mm bocht krijg je niet in een (met busje) begrensde uitlaat gestoken.

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Kreidler-Jim » 03 nov 2009, 22:48

Meten doe je toch buiten maats he?
Ik heb een uitlaat die uit een-stuk is gemaakt. Die dan heb ik daar toch niet mee te maken? Ik zal mijn uitlaat ook nog wel even nakijken of er ergens een begrenzing opzit ;)

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: Sneller laten rijden??

#18 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 nov 2009, 07:06

Kreidler-Jim schreef:Hallo allemaal,

Sinds kort rijdt mijn kreidler florett super ts :D maar hij rijdt er maar 45. Dat komt denk ik omdat hij voordat hem kocht net op kenteken was gezet. Nu wil ik hem dus het liefste 10 tot 15 km harder laten lopen. Er zit momenteel een bing 10mm op. Het is een drie handversnelling en het is hollander. IK heb nog geen ervaring met hoe een kreidler motortje werkt.. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik harder rij?(ik wil niet in het blok gaan vijlen o.i.d.)

Mvg,

Jim van Dam
Hoi Jim,
Ik begrijp het niet helemaal.
Als jij 65 km wilt rijden heb je de verkeerde kreidler gekocht, en is al je energie die je in je 1966 er florett stopt nutteloos.
Daar komt bij dat je kreidler nog geen drie seconde klaar is en je begint te eikelen over je snelheid, ga eerst eens een maandje rijden.
Verder, de adviezen die hierboven staan zijn voor jou geforceerd gekoelde cilinder nutteloos, 14 mm 12 mm? echt hij loopt geen streep harder.

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Kreidler-Jim » 04 nov 2009, 07:57

Ik hoef ook geen 65, maar 50 55 ofzo. Dat moet wel haalbaar zijn toch?
Ik wacht ook nog wel even met wat aan de snelheid te doen, maar ik kan toch wel kijken wat de mogelijkheden zijn?
Als een andere carb niet werkt, wat kan dan wel werken?

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Robert1 » 04 nov 2009, 08:01

Kreidler-Jim schreef:Ik hoef ook geen 65, maar 50 55 ofzo. Dat moet wel haalbaar zijn toch?
Ik wacht ook nog wel even met wat aan de snelheid te doen, maar ik kan toch wel kijken wat de mogelijkheden zijn?
Als een andere carb niet werkt, wat kan dan wel werken?
Als je de ontsteking en carburateur goed hebt afgesteld en het uitlaatkanaal is niet begrensd, dan moet je met de originele set ook wel 55 halen.
Kijk dus eerst maar eens naar je uitlaat.

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#21 Bericht door hermanp » 04 nov 2009, 09:58

Waarschijnlijk is de uitlaat de grootste begrenzer. Standaard zit er een 26 mm bocht op die vrij lang is, ver in de demper doorloopt. Maar misschien dat een handige knutselaar voor de keuring er iets speciaals van heeft gemaakt?

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Kreidler-Jim » 04 nov 2009, 13:40

Het enige probleem is dat ik een nieuwe uitlaat heb gekocht en ik weet dus niet of dat deze begrenst is. Hij is uit een stuk gemaakt en de bocht zit er dus niet los op. Hoe kan ik dan zien of deze begrenst is?
Het is wel zo dat als hij loopt dat je de lucht hard uit de uitlaat voelt komen dus er is zeer veel compressie.
En hoe meet je de maat? binnen of buiten? binnen is het 26 en buiten 28 dacht ik.

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#23 Bericht door Andre » 04 nov 2009, 14:28

een nieuwe uitlaat hoef je niet te ontkolen lijkt mij.

Maar je moet ff je cilinder nummer hier polaatsen dat zegt veel meer.
Ik heb ori cilinders liggen waar net de pink in de uitlaatpoort kan dus die halen nooit de 60km.
Een 14mm is echt niet nodig, gewoon een uitlaat met lossebocht, en een tandwiel voor wisselen en hij loopt hard zat.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Robert1 » 04 nov 2009, 16:23

Kreidler-Jim schreef:Het enige probleem is dat ik een nieuwe uitlaat heb gekocht en ik weet dus niet of dat deze begrenst is. Hij is uit een stuk gemaakt en de bocht zit er dus niet los op. Hoe kan ik dan zien of deze begrenst is?
Het is wel zo dat als hij loopt dat je de lucht hard uit de uitlaat voelt komen dus er is zeer veel compressie.
En hoe meet je de maat? binnen of buiten? binnen is het 26 en buiten 28 dacht ik.
Een nieuwe hoef je niets aan te doen, die heeft geen begrenzing, tenzij je een originele hebt, dan zou het kunnen, maar daar ga ik niet vanuit.

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Kreidler-Jim » 04 nov 2009, 18:07

Het is wel een originele sigaarpijp dus ik weet het niet.

Ik ga binnekort met mijn kennis er naar kijken. Hij heeft er veel meer verstand van en kan ook kijken en zien wat er moet gebeuren ;)

Iedereen bedankt voor de tips ;)

Plaats reactie