4bak past niet onder eitank

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

4bak past niet onder eitank

#1 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 13:08

Ik ben een eitank van een vriend aan het ombouwen van 3bak hand en met trappers, naar 4bak voet indirect met kick.

Ik heb er een NOS onderbouw bij (het allereerste type, zonder uitlaatsteun want die zit nog op het frame gelast), maar het is onmogelijk om de indirecte schakeling te laten werken.
De pook kan gewoon niet naar beneden.

Nu heb ik een oude pook zitten warm stoken en verwringen, maar het wil nog steeds niet. De voetsteunen + buis zitten infeite hoger dan bij de jongere types.

Zou ik een nieuwere onderbouw zo kunnen aanpassen dat het allemaal wel past?

Ik zit eraan te denken een nieuwere onderbouw te nemen en de uitlaatsteun eruit te halen en een stuk van het ijzer, zodat het rond de vaste uitlaatsteun past.

Is dit een goed idee?
Laatst gewijzigd door rm-mer op 09 nov 2009, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door lampie » 09 nov 2009, 14:39

volgens kan dat niet
3b hand naar 3b voet wel.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 18:18

Wat denken de eitank kenners hiervan?

@ lampie: ik vreesde inderdaad dat het niet zomaar kon. Misschien dat ik via het forum wel een goede oplossing vind.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door lampie » 09 nov 2009, 19:43

de 3 b zijn ten opzichte van de 4b zo anders. 4b hebben een schakelwals en het schakel systeem van de 3 is totaal anders. blokjes lijken wel veel op elkaar dat wel.
makelijkste en goedkoopst is een 4b scoren..

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door rick rol » 09 nov 2009, 19:45

klopt je moet veel te veel aanpassen dus koop er een blokkie bij en dan die reviseren is een betere optie .

RR

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 19:53

Ik bedoel niet het motorblokje ombouwen, maar een 4bak onder een eitank monteren ipv een 3bak. (Ik heb net een 4bak gereviseerd om eronder te hangen voor de duidelijkheid, met nieuwe originele buitenschakeling erbij)


Ipv de 2 plaatjes onderaan het frame, heb ik er een onderbouw bij gekregen (allereerste type). Maar toen ik de 4bak eronder hing, en de buitenschakeling, past de schakelpedaal niet met die onderbouw.
(het is een pedaal voor een kick blok en niet voor trappers, dat verschil ken ik wel :wink: )

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#7 Bericht door Caspar » 09 nov 2009, 20:48

Direct geschakeld blokje geeft deze problemen niet :idea:

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 22:00

Caspar schreef:Direct geschakeld blokje geeft deze problemen niet :idea:
Inderdaad, maar ik heb er een indirect blokje bij gehad om eronder te zetten, en het is nu juist gereviseerd...

Ik zal wel een oplossing vinden hoop ik :?

Iemand nog een leuk idee? :idea:

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door svdh » 09 nov 2009, 22:04

Je hebt verschillende poken voor indirect. Even aan Lieuwe Akkerman vragen of hij nog iets heeft, daar heb ik die van mij ook vandaan. Kwam van een Super 4 af :wink: .

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#10 Bericht door TonK » 09 nov 2009, 22:05

Genoeg, ik zou zelf een schakelpedaal maken, desnoods onder de voetsteunbuis door.

Er bestaat niets origineels voor wat past.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 22:07

TonK schreef:Genoeg, ik zou zelf een schakelpedaal maken, desnoods onder de voetsteunbuis door.

Er bestaat niets origineels voor wat past.
Ok bedankt, dan weet ik dat ik zelf iets ga moeten maken. :)
Ik wou er eerst zeker van zijn dat er geen originele manier was, voordat ik het warm water weer zou uitvinden
svdh schreef:Je hebt verschillende poken voor indirect. Even aan Lieuwe Akkerman vragen of hij nog iets heeft, daar heb ik die van mij ook vandaan. Kwam van een Super 4 af :wink: .
Een super4 heeft al een later type onderbouw, deze eitank is een van de eerste types (kleine lamp)
Laatst gewijzigd door rm-mer op 09 nov 2009, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door svdh » 09 nov 2009, 22:12

Caspar schreef:Direct geschakeld blokje geeft deze problemen niet :idea:
Kom je wel in de knoop met de koelkap met je schakelpedaal (spreek helaas uit ervaring).

En rm-mer, dat de betreffende Eitank geen Super 4 is maakt (volgens mij) niks uit met onderbouw.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 22:14

svdh schreef:
Caspar schreef:Direct geschakeld blokje geeft deze problemen niet :idea:
Kom je wel in de knoop met de koelkap met je schakelpedaal (spreek helaas uit ervaring).

En rm-mer, dat de betreffende Eitank geen Super 4 is maakt (volgens mij) niks uit met onderbouw.
De onderbouw is wel degelijk anders.
Dit wist ik zelf eerst ook niet, maar bij de allereerste eitanks (tot 1960 denk ik :?: ) is de onderbouw helemaal anders en hoger dan bij de latere.

Ik zal er eens een foto van maken, maar mijn digitale camera is kapot.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 nov 2009, 22:15

svdh schreef:
Caspar schreef:Direct geschakeld blokje geeft deze problemen niet :idea:
Kom je wel in de knoop met de koelkap met je schakelpedaal (spreek helaas uit ervaring).
En een TM direkt dan :wink:

De pook die bij JB op de site staat is wijd genoeg om niet tegen de koelkap te komen.

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#15 Bericht door TonK » 09 nov 2009, 22:15

Die vroege onderbouw is echt helemaal anders, uit de tijd dat er nog geen blokken met voetversnelling waren.
Laatst gewijzigd door TonK op 09 nov 2009, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#16 Bericht door svdh » 09 nov 2009, 22:17

Enzo-tvdzijden schreef:
svdh schreef:
Caspar schreef:Direct geschakeld blokje geeft deze problemen niet :idea:
Kom je wel in de knoop met de koelkap met je schakelpedaal (spreek helaas uit ervaring).
En een TM direkt dan :wink:

De pook die bij JB op de site staat is wijd genoeg om niet tegen de koelkap te komen.

Enzo
Wel een erg bijzondere combinatie die je nu opnoemt :wink:
Ik weet wel dat het mogelijk is, maar wel moeilijk.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 nov 2009, 22:22

svdh schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
svdh schreef: Kom je wel in de knoop met de koelkap met je schakelpedaal (spreek helaas uit ervaring).
En een TM direkt dan :wink:

De pook die bij JB op de site staat is wijd genoeg om niet tegen de koelkap te komen.

Enzo
Wel een erg bijzondere combinatie die je nu opnoemt :wink:
Ik weet wel dat het mogelijk is, maar wel moeilijk.
Het is maar wat je bijzonder noemt. Ik vindt het vrij gewoon.

Enzo
Bijlagen
77tm-ch.jpg
77tm-ch.jpg (46.85 KiB) 3781 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 22:24

Ik heb even een tekening gemaakt via paint.

De buis van de onderbouw heeft dezelfde vorm als bij een onderbouw van bv 1963-1980, maar de buis begint aan het frame zelf met 2 plaatjes IN het frame
Bijlagen
onderbouw eitank.JPG
onderbouw eitank.JPG (25.19 KiB) 3777 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 22:25

TonK schreef:Die vroege onderbouw is echt helemaal anders, uit de tijd dat er nog geen blokken met voetversnelling waren.
Inderdaad, nog nooit gezien op het forum.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#20 Bericht door TonK » 09 nov 2009, 22:31

Nu wel:
Bijlagen
onderbouw 1960.jpg
onderbouw 1960.jpg (52.6 KiB) 3762 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door rm-mer » 09 nov 2009, 22:36

Ja dat is hem :clap

Ik denk dat ik een jongere onderbouw ga aanpassen om eronder te zetten, anders zie ik het niet goed komen.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#22 Bericht door TonK » 09 nov 2009, 22:45

Mijn eerste Kreidler was ook een 1960'er met trappers, later zelf omgebouwd naar kickstarter met voetsteunen.

Echter één verschil, hij bleef 3 versnellingen, met zelfgebouwde voetschakeling. :shock:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#23 Bericht door Andre » 10 nov 2009, 15:48

Ik heb een directe 4 bak eronder en dan met een nieuw model onderbouw voor kick.
Kan wel maar je moet van te voren goed kijken hoe en wat.

Plaats reactie